TEST BMW 520d - Základ stačí
Jediný čtyřválec v nabídce pro BMW řady 5 - vznětový dvoulitr o výkonu 135 kW - je zároveň také nejlevnější motorizací. Zda o ní má vůbec smysl uvažovat jsme zjistili v našem testu.
BMW 5 (F10) prošlo naší redakcí už dříve se šestiválci v modelech 535i a 530d. S agregáty o výkonu 225 kW, resp. 180 kW pod kapotou si prémiový sedan střední třídy rychle na silnici zjedná respekt, jak to ale dopadne v případě vznětového čtyřválce? Není těch válců v motorovém prostoru jednoduše příliš málo?
Ujeli jsme s 520d 800 kilometrů a nyní už víme, že není. Navíc, celou zmíněnou porci kilometrů jsme absolvovali na jednu sedmdesátilitrovou nádrž, která na konci cesty nebyla ani zdaleka prázdná. Úspornost modelu 520d je sice až zarážející, i tak si jí ale nechme na později. Důležitou otázkou totiž bylo, zda vznětový čtyřválec na 1645 kilogramů vážící sedan vlastně stačí.
bmw testy vyssistredni Odpověď už jsme naznačili výše. On totiž není vznětový dvoulitr jako vznětový dvoulitr. Ten v BMW řady 5 má mimořádně vysoký výkon 135 kW a k tomu statných 380 Nm točivého momentu. Křivka jeho průběhu není a ani nemůže být tak plochá jako u větších šestiválců, i přesto je zátah velmi lineární a o nějakém znatelnějším turboefektu zde nemůže být řeč. Z části za to může mistrovství motorářů v BMW, z části osmistupňový automat Steptronic.
Osmistupňová skříň je opravdovým přítelem komfortní jízdy s nízkou spotřebou paliva, na druhou stranu jsou ale reakce převodovky bezproblémové i v případě choutek na sportovnější svezení. Logika řazení je velice dobře nastavena, neboť za celý test se nám převodovku ani jednou nepodařilo dostat do vysloveně prekérní situace. Chvilková zaváhání se samozřejmě čas od času objeví, stále je tu ale možnost si před předjížděním zvolit odpovídající převodový stupeň manuálně.
bmw testy vyssistredni Jízdní vlastnosti byly vždy devizou BMW, při příchodu této generace řady 5 se ale mnohé změnilo. Mercedes se svým modelem E znatelně přidal v oblasti sportovnosti zatímco inženýři v BMW se snažili přidat na poli komfortu. Výsledkem je, že oproti předchozí pětce může ta současná působit poněkud změkčile, na druhou stranu jízdní komfort byl posunut o velký kus dál a z řady 5 je nyní mnohem přívětivější a pohodlnější vůz. A to je asi to hlavní co chcete slyšet, zajímá-li vás 520d.
Pětka má stále právo ucházet se o titul nejlépe jezdícího vozu střední třídy, navíc s porcí pohodlí na palubě, které nedokáží „poškodit“ ani pneumatiky typu run-flat s tuhými bočnicemi. To jediné, co podvozek dokáže poškádlit, jsou ostré, rychlé rázy...přeci jenom si bezpečné run-flaty svůj desátek na poli komfortu vybraly. Na druhou stranu je vidět, že to jde i bez příplatkových adaptivních tlumičů.
Hovoříme-li o jízdních vlastnostech, musíme se zmínit o posilovači řízení. Ten je v této generaci již elektrický, čímž se snižuje spotřeba paliva, zároveň však bývají testovací vozy vybaveny systémem aktivního řízení. A to nám nikdy příliš nesedlo. Otravné jsou hlavně situace, kdy při zpomalení v zatáčce pod určitou mez začne auto při stejně natočeném volantu zatáčet více a je třeba provádět korekce. V testovaném voze tento systém chyběl, takže jsme si mohli potvrdit, že lepší je mít BMW bez něj – mnichovské citlivé a strmé řízení jej zkrátka vůbec nepotřebuje.
Utlumení čtyřválce je příkladné, jen opravdu pečlivým poslechem lze vypátrat, že se pod kapotou pohybují čtyři písty. Ve vyšších otáčkách už tolik pečlivosti nepotřebujete, ve třídě dvoulitrových čtyřválců jde přesto o naprosto špičkově utlumený motor. Podobné je to i s odhlučněním kabiny od okolí, jediný trochu více rušivý zvuk pocházel od obtékání vzduchu kolem karoserie. Jenže jak víme, všechno je relativní.
Stále vám dlužíme informace o spotřebě. Samozřejmě záleží, jakým jízdním stylem zrovna jezdíte. I při velmi svižném tempu se spotřeba nevyšplhá nad 9,5 litru nafty na 100 km, po městě jsme jezdili za 7 litrů – výš spotřeba nevzrostla ani v opravdu husté páteční zácpě.
Klidná jízda i s několika pasažéry na palubě a s citlivou nohou na plynu může srazit průměrnou spotřebu pod šest litrů a možné je dokonce atakovat i pětilitrovou hranici. Udržet spotřebu pod pěti litry se nám ale moc dlouho nedařilo. Na dálnici při reálné rychlosti 130 km/h točí agregát na osmý převodový stupeň 2.200 min-1, přičemž odběr paliva odpovídá 6,2 l/100 km. Ultrašetřivé defenzivní tempo rychlostí 100 km/h pak vyústilo ve spotřebu 4,8 litru nafty na 100 kilometrů. To vše prosím v autě, které dokáže zrychlit na 100 km/h za 8,1 sekundy, a které si nehraje na eko. Pánové, smekáme.
Závěr
Za méně než 1,1 milionu Kč můžete mít moderní a pohodlný sedan vyšší střední třídy, navíc od prémiové automobilky s obrovskou image. Pokud neoznačíte záď své nové pětky stříbrným nápisem „520d“, téměř nikdo (a to ani na silnici) nepozná, že máte pod kapotou pouhé čtyři válce. Jen na rozdíl od kolegů budete u čerpacích stanic stavět poněkud méně často. Tomu se říká opravdu povedený základ.
První cena vozu | 1.084.200,-Kč (520d, 135 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.084.200,-Kč (520d, 135 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.084.200,-Kč (520d, 135 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.492.937,-Kč (520d, 135 kW) |
Plusy
- Kultivovaný a VELMI úsporný motor
- Rychlá automatická převodovka
- Pohodlná sedadla
- Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
- Dobré manévrovací schopnosti a strmost řízení
Minusy
- Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
- Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
- Horší absorpce ostrých rázů