Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 520d - Základ stačí

Aleš Jungmann
Diskuze (58)
Základní motorizace pětkové řady se možná zpočátku jeví jako neplnohodnotná, ale s konečným výrokem vyčkejte až po svezení.

Jediný čtyřválec v nabídce pro BMW řady 5 - vznětový dvoulitr o výkonu 135 kW - je zároveň také nejlevnější motorizací. Zda o ní má vůbec smysl uvažovat jsme zjistili v našem testu.

BMW 5 (F10) prošlo naší redakcí už dříve se šestiválci v modelech 535i530d. S agregáty o výkonu 225 kW, resp. 180 kW pod kapotou si prémiový sedan střední třídy rychle na silnici zjedná respekt, jak to ale dopadne v případě vznětového čtyřválce? Není těch válců v motorovém prostoru jednoduše příliš málo?

Ujeli jsme s 520d 800 kilometrů a nyní už víme, že není. Navíc, celou zmíněnou porci kilometrů jsme absolvovali na jednu sedmdesátilitrovou nádrž, která na konci cesty nebyla ani zdaleka prázdná. Úspornost modelu 520d je sice až zarážející, i tak si jí ale nechme na později. Důležitou otázkou totiž bylo, zda vznětový čtyřválec na 1645 kilogramů vážící sedan vlastně stačí.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Odpověď už jsme naznačili výše. On totiž není vznětový dvoulitr jako vznětový dvoulitr. Ten v BMW řady 5 má mimořádně vysoký výkon 135 kW a k tomu statných 380 Nm točivého momentu. Křivka jeho průběhu není a ani nemůže být tak plochá jako u větších šestiválců, i přesto je zátah velmi lineární a o nějakém znatelnějším turboefektu zde nemůže být řeč. Z části za to může mistrovství motorářů v BMW, z části osmistupňový automat Steptronic.

Osmistupňová skříň je opravdovým přítelem komfortní jízdy s nízkou spotřebou paliva, na druhou stranu jsou ale reakce převodovky bezproblémové i v případě choutek na sportovnější svezení. Logika řazení je velice dobře nastavena, neboť za celý test se nám převodovku ani jednou nepodařilo dostat do vysloveně prekérní situace. Chvilková zaváhání se samozřejmě čas od času objeví, stále je tu ale možnost si před předjížděním zvolit odpovídající převodový stupeň manuálně.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Jízdní vlastnosti byly vždy devizou BMW, při příchodu této generace řady 5 se ale mnohé změnilo. Mercedes se svým modelem E znatelně přidal v oblasti sportovnosti zatímco inženýři v BMW se snažili přidat na poli komfortu. Výsledkem je, že oproti předchozí pětce může ta současná působit poněkud změkčile, na druhou stranu jízdní komfort byl posunut o velký kus dál a z řady 5 je nyní mnohem přívětivější a pohodlnější vůz. A to je asi to hlavní co chcete slyšet, zajímá-li vás 520d.

Pětka má stále právo ucházet se o titul nejlépe jezdícího vozu střední třídy, navíc s porcí pohodlí na palubě, které nedokáží „poškodit“ ani pneumatiky typu run-flat s tuhými bočnicemi. To jediné, co podvozek dokáže poškádlit, jsou ostré, rychlé rázy...přeci jenom si bezpečné run-flaty svůj desátek na poli komfortu vybraly. Na druhou stranu je vidět, že to jde i bez příplatkových adaptivních tlumičů.

Hovoříme-li o jízdních vlastnostech, musíme se zmínit o posilovači řízení. Ten je v této generaci již elektrický, čímž se snižuje spotřeba paliva, zároveň však bývají testovací vozy vybaveny systémem aktivního řízení. A to nám nikdy příliš nesedlo. Otravné jsou hlavně situace, kdy při zpomalení v zatáčce pod určitou mez začne auto při stejně natočeném volantu zatáčet více a je třeba provádět korekce. V testovaném voze tento systém chyběl, takže jsme si mohli potvrdit, že lepší je mít BMW bez něj – mnichovské citlivé a strmé řízení jej zkrátka vůbec nepotřebuje.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Utlumení čtyřválce je příkladné, jen opravdu pečlivým poslechem lze vypátrat, že se pod kapotou pohybují čtyři písty. Ve vyšších otáčkách už tolik pečlivosti nepotřebujete, ve třídě dvoulitrových čtyřválců jde přesto o naprosto špičkově utlumený motor. Podobné je to i s odhlučněním kabiny od okolí, jediný trochu více rušivý zvuk pocházel od obtékání vzduchu kolem karoserie. Jenže jak víme, všechno je relativní.

Stále vám dlužíme informace o spotřebě. Samozřejmě záleží, jakým jízdním stylem zrovna jezdíte. I při velmi svižném tempu se spotřeba nevyšplhá nad 9,5 litru nafty na 100 km, po městě jsme jezdili za 7 litrů – výš spotřeba nevzrostla ani v opravdu husté páteční zácpě.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Klidná jízda i s několika pasažéry na palubě a s citlivou nohou na plynu může srazit průměrnou spotřebu pod šest litrů a možné je dokonce atakovat i pětilitrovou hranici. Udržet spotřebu pod pěti litry se nám ale moc dlouho nedařilo. Na dálnici při reálné rychlosti 130 km/h točí agregát na osmý převodový stupeň 2.200 min-1, přičemž odběr paliva odpovídá 6,2 l/100 km. Ultrašetřivé defenzivní tempo rychlostí 100 km/h pak vyústilo ve spotřebu 4,8 litru nafty na 100 kilometrů. To vše prosím v autě, které dokáže zrychlit na 100 km/h za 8,1 sekundy, a které si nehraje na eko. Pánové, smekáme.

Závěr

Za méně než 1,1 milionu Kč můžete mít moderní a pohodlný sedan vyšší střední třídy, navíc od prémiové automobilky s obrovskou image. Pokud neoznačíte záď své nové pětky stříbrným nápisem „520d“, téměř nikdo (a to ani na silnici) nepozná, že máte pod kapotou pouhé čtyři válce. Jen na rozdíl od kolegů budete u čerpacích stanic stavět poněkud méně často. Tomu se říká opravdu povedený základ.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

První cena vozu1.084.200,-Kč (520d, 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.084.200,-Kč (520d, 135 kW)
Základní cena testovaného vozu1.084.200,-Kč (520d, 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.492.937,-Kč (520d, 135 kW)

Plusy

  • Kultivovaný a VELMI úsporný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Dobré manévrovací schopnosti a strmost řízení

Minusy

  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Horší absorpce ostrých rázů

Aleš Jungmann
Diskuze (58)
BMW 520d
Cena základní sestavy 1 084 200 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 236" 8 J x 17 / pneumatiky 225/55 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", rekuperace kinetické energie, tempomat s brzdnou funkcí, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla, manuální nastavení podélné polohy sedáku, sklonu sedáku a výšky opěrky hlavy, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace, loketní opěrka vpředu a vzadu, integrovaná do obložení dveří, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, tlačítko centrálního zamykání, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), nástupní osvětlení vpředu, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu (2x) a vzadu (2x), osvětlení interiéru, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, funkce Auto Start/Stop, startování motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovačů, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, sluneční clony s držákem lístků, osvětlené make-up zrcátko, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové za zadními sedadly, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce, integrovaný manuál. Kč
Cena testované sestavy 1 492 937 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (25 688,-), Kožené čalounění (52 702,-), automatická převodovka (57 668,-), alarm (12 584,-), zadní kamera (11 024,-), zrcátka s automatickým tlumením (14 430,-), vyhřívání předních sedadel (9958,-), ambietní osvětlení (7333,-), ostřikovače světlometů (7072,-), bixenonové světlomety (24 388,-), adaptivní světlomety (11 804,-), Lane departure warning (13 624,-), Lane Change Warning (16 250,-), navigace Professional (65 806,-), Head up displej (36 452,-), příprava pro Bluetooth mobil (16 770,-), Hi-Fi systém (15 470,-), USB (7878,-), příprava na DVD měnič (1846,-), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 610
Rozměr pneu: 225/55 R17
BMW 520d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4899
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1627
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 4. 2012 02:58
MB E i Audi A6 jsou skvela auta, nicmene momentalne vladne B
MB E i Audi A6 jsou skvela auta, nicmene vyssi stredni tride momentalne vladne BMW 5 - minimalne podle naproste vetsiny nemeckych medii.
10. 8. 2011 18:40
Pěkné auto, slabý motor
F10 je moc pěkné BMW, ale ten čtyřválec si může do toho auta pořídit jen někdo velmi trpělivý. Měl jsem možnost jezdit s týmž motorem v E91ce (2010), taky v automatu a bylo to pěkně líný, takže v pětce, která má ještě nějaké to kilo navrch, to musí být pod plynem dost utrpení.

Když pětku v naftě, tak jedině šestiválec, aby to alespoň trochu jelo. Základní 30d by mohla jakžtakž jet, ideální na příjemnou jízdu pak 35d, ale dvoulitr opravdu jen pro trpělivý, co nechtějí předjíždět. ;-)
10. 8. 2011 09:58
kvalita sedadel-to je vtip?
nechápu, jak může redaktor dát těmto základním sedadlům max počet 10 bodů za kvalitu a délku sedáku a boční vedení. Boční vedení je naprostý, sotva průměrný standart, sportovní jízdě nevyhovují ani za mák a délka sedáku 50cm, prosím vás. To tak silně nadržujete BMW? Kolik bodů by pak dostala příplatková sedadla?
18. 10. 2010 13:02
Re: 4x4
no a?
15. 10. 2010 19:30
F10
Mel jsem moznost s tim jezdit. Trosku nechapu, kdo si muze koupit naftu do takove auta ale kdyz chce proc ne.
Auto vypada moc pekne opravdu, exterier parada.... po dlouhe dobe pekne auto. Interier je na mne dost komplikovany, spousta tlacitek. Dost dlouho jsem si musel na ovladani zvykat.
Mam vytku jedine k tomu, ze se mlzilo predni sklo, v tu dobu bylo nadherne pocasi. A normalni tlumice naprosto nepouzitelne pro jezdeni po nasich deravych cestach. Jakakoliv nerovnost a slysite obrovskou ranu. A posledni sedaky.... zdaji se byt pohldene, akorat pri brzdeni se tak zvlastne hrna masa sedaku na Vase zada. Nevim jak to popsat ale je to podivne...
Ale jinak same plus....