TEST BMW 530xi - pevně na všech čtyřech
Jak vypadá spojení pohonu všech kol xDrive a sportovně laděného sedanu se sportovním zážehovým šestiválcem 3.0 litru jsme vyzkoušeli v modelu 530xi.
Jaké vlastnosti si majitelé a skalní příznivci bavoráku na svém voze nejvíc cení, co by nevyměnili za nic na světě a kvůli čemu se dokáží do krve pohádat například s „hondaři“? Jistě správě tušíte, že jde o pohon zadních kol či spíše klasickou bavorskou koncepci s vpředu podélně uloženým motorem a zadním náhonem. V životě ortodoxního fanouška mnichovské automobilky neexistuje hezčí představa, než proletět zatáčku s rozhozenou zadní částí za zpěvu řadového zážehového šestiválce.
Kdo miluje vozy modrobílé vrtule tělem i duší, těžko někdy prohlásí, že i sportovně laděná auta s přední poháněnou nápravou dokáží přinést stejnou nebo alespoň podobnou zábavu jako „zadokolky“. Ne, vrozená přetáčivost ve spojení s ideálním rozložením hmotnosti a precizně naladěným podvozkem na kompromis komfort-sport k BMW prostě patří a nějaká rychlý sedan nebo hatchback se nemůže s bavorskými sportovci rovnat. Dobrá, připusťme, že na suchých vozovkách nemůžeme BMW prakticky nic vytknout.
V zatáčkách si bavoráky počínají většinou naprosto suverénně, ve vysokých rychlostech občas vyžadují zvýšenou kontrolu, ale zcela záměrně, neboť chtějí řidiče udržet v pozornosti a podat maximum informací o dění na silnici. Jenže to má jeden háček. Jistota bavoráku není věčná a hodně závisí na okolních podmínkách. Na suchých cestách neexistuje problém, jakmile ovšem přijde zima, mění se často přednost v nedostatek.
bmw testy vyssistredni Na tento problém existuje účinný lék jménem pohon všech kol, který však v Mnichově zatím podávali hlavně luxusním súvéčkům. Konkurence zvolila odlišnou strategii zahrnula pohon 4x4 do výbav luxusních sedanů. Stačilo říct, a například Mercedes-Benz třídy E s pohonem zadních kol, ztratil s pohonem 4Matic na sněhu všechny zábrany. BMW prostě muselo zareagovat, a proto zahrnulo inteligentní pohon všech kol do nabídky nové řady tři i pět.
Tím na jednu stranu vymazalo výhodu konkurence, na druhou stranu připravilo své modely, v případě že si zákazník zvolí verzi s xDrive, o onu charakteristickou přetáčivost. Jak vypadá spojení pohonu všech kol a sportovně laděného sedanu se sportovním zážehovým šestiválcem 3.0 litru jsme vyzkoušeli v řadě pět.
Stále ve formě
Bouřlivé reakce, jež vyvolávala pětka svým vzhledem v době představení a v průběhu prvních měsíců provozu, jsou minulostí. Dnes a denně brázdí české silnice stovky bavorských sportovců a málokoho napadne, aby se za vozem, nejde-li zrovna o M5, otočil. To ale neznamená, že pětka v záplavě uniformních tvarů zapadla. Ani náhodou. I po třech letech života vypadá stále originálně a určitě se okoukala méně, než mnozí na začátku předpovídali. Také proto facelift připravovaný na příští rok nepřinese žádné zásadní změny. Nejsou totiž nutné.
Jeden ze způsobů, jak znásobit agresivnost vozu a zvýšit zájem u okolí, má jméno M paket. Balíček sportovních doplňků zahrnuje mnoho atraktivních prvků exteriéru i interiéru přibližujících vzhled sériové pětky divoké M5. Vpředu vystupuje sportovní nárazník s ostře řezanými rysy, kulatými mlhovkami a velkým vstupem vzduchu, zboku vyniknou rozšířené prahy, vzadu přitahuje pozornost sportovní nárazník a dvojitá chromovaná koncovka výfuku.
Uvnitř se přítomnost M paketu projevila ještě výrazněji. Středovou konzolu, středový tunel a palubní desku pokryl hliníkový dekor, standardní sedačky nahradila nekompromisní sportovní sedadla, stále však s bohatými možnostmi nastavení, a sloupek řízení zakončil sportovní volant s velmi tlustým věncem. Matný hliníkový dekor kontrastuje s černou látkou sedaček, stropu či výplní dveří a pomáhá vytvářet kýžený sportovní dojem.
S tloušťkou věnce volantu to BMW možná trochu přehnalo. Většině řidičů se bude volant držet příjemně, ale ženám může široký věnec vadit. Sportovní sedačky BMW vždycky umělo, takže asi málokoho překvapí, že při silném bočním vedení opěradla a sedáku, které zajišťuje patřičnou oporu v zatáčkách, poskytují výborný komfort. K ovládacím prvkům na boku sedáku se dostanete jednoduše a stejně jednoduše sedadlo nastavíte do požadované polohy.
bmw testy vyssistredni Na středové konzole zůstávají pouze ovladače klimatizace, regulace hlasitosti, posun skladeb CD přehrávače a tlačítka elektrického vyhřívání sedadel. Všechno ostatní najdete v systému iDrive. S tím se pracuje o něco lépe než v řadě sedm, rychleji se zorientujete především v submenu, ale zase o něco hůře než v řadě tři. Místa na zadních sedadlech u kolen i hlavy nabízí pětka dostatek, 520 litrů zavazadlového prostoru díky velkému vstupnímu otvoru protaženému do stran využijete beze zbytku.
V testovaném voze mi nescházely odkládací plochy, pochvaloval jsem si především velkou přihrádku pod loketní opěrkou a dva držáky nápojů na straně řidiče. Bohužel jsem stále nemohl ubránit dojmu, že některé prvky interiéru vypadají na luxusní automobil příliš lacině. Svou užitečnost v provozu znovu dokázal Head-up displej, neboli systém promítání aktuálních jízdních informací na sklo, který dovoluje odezírat údaje, aniž byste ztratili (byť jen na sekundu,-), přehled o dění na vozovce.
Šest válců, šest stupňů
Třílitrový (2996 cm3) šestiválec s výkonem 190 kW při 6600 otáčkách a točivým momentem 300 Nm při 2500 otáčkách, je nejsilnějším zážehový motorem, který BMW v pětce ve spojení s pohonem všech kol xDrive nabízí. Pod značkou 530i poskytuje motor spoustu zábavy, výkon totiž posílá tradičně na zadní kola. Jak ale jednotka působí, když předává sílu skrze šestistupňový automat na všechna čtyři kola? Bude to stále ten zábavný bavorák?
Nehledě na to, kolikrát jste zážehový šestiválec v pětce slyšeli, zaujme vás nejdříve zvukem a odhlučněním. V nízkých a středních otáčkách motor tiše přede a nabírá sílu na hlavní představení. Jakmile se dostanete za hranici 5000 otáček, zazní z motorového prostoru libozvučný hlas, při jehož poslechu zaplesá srdce každého sportovně založeného řidiče. Jelikož mezi 5000 a 6600 otáčkami poskytuje motor i nejvíce výkonu, mohu vám zaručit, že se budete vydávat do těchto končin velmi často.
Na příděl síly samozřejmě nemusíte čekat do nejvyšších otáček, výkon narůstá lineárně, takže už kolem 2500 otáček se můžete těšit na slušnou dynamiku. Pohon všech kol a šestistupňový automat nemá negativní dopad na vnímání dynamiky, BMW 530xi ochotně akceleruje a neztrácí dech ve vysokých rychlostech. Šestiválec ve všech ohledech splňuje nároky na komfortní a zároveň dynamickou jízdu, ve městě potěší kultivovaným projevem, mimo město a na dálnici zase vysokým výkonem.
Zatímco hbitost pětky pohon všech kol nepoznamenal, na spotřebě se podepsal citelně. Ve městě si jednotka klidně řekne o 16 litrů paliva, v kombinovaném cyklu se budete muset hodně snažit, abyste spotřebu udrželi mezi 11 – 13 litry paliva na 100 km jízdy. Šestistupňová automatická převodovka zvládá spolupráci s šestiválcem na výbornou, převody vybírá bezchybně, v kopci správně podřadí, ve vysokých rychlostech a při rozjezdech „nepanikaří,“ naopak chápe řidiče a snaží se přizpůsobit jeho stylu jízdy.
Požitek ze sportovní jízdy se kupodivu dostaví i v sekvenčním režimu, změna převodů probíhá rychle a hladce a elektronika zasahuje až v krajních polohách, takže máte dostatečně rozpětí otáček na to, abyste si s autem, zvláště nyní v zimě, užili.
Čtyřnohý atlet
Pohon všech kol xDrive jsme na Auto.cz už podrobně popsali, takže připomenu pouze základní fakta. Lamelová spojka řízená elektronikou rozděluje proměnlivě a plynule hnací sílu mezi přední a zadní nápravu – optimálně podle jízdní situace.
bmw testy vyssistredni Prostřednictvím pákového mechanismu se lamelová spojka sepne a článkový řetěz přenese požadovaný hnací moment na přední nápravu. Díky proměnnému rozdělení hnací síly je samořiditelnost kladně ovlivněna od prvopočátku. Má-li vozidlo sklon k nedotáčivosti, sníží xDrive hnací moment vpředu a zlepší ovladatelnost vozu. Například při přetáčivosti převede xDrive hnací moment dopředu, a přispěje tak ke stabilitě vozidla.
Je jasné, že základní přednost xDrive spočívá i v sportovně zaměřeném sedanu v trakčních vlastnostech, což se naplno ukázalo na zasněžených a zledovatělých vozovkách. Díky pohonu všech kol BMW 530xi nemá problém se zdoláváním kopců, na kluzkém povrchu jistě vykrouží oblouk zatáčky a eliminuje veškerá další negativa, která plynou z koncepce motor vpředu-náhon vzadu. Je zajímavé, že v extrémních případech, týká se to spíše řádění na zasněžené ploše, se elektronika občas přepočítá.
Toto přepočítání se projevuje tak, že nedotáčivost se najednou změní až v přetáčivost. Děje se to podle toho, jak elektronika přerozděluje točivý moment mezi koly přední a zadní nápravy. Při kličkování na parkovišti, neustálém přidávání a ubírání plynu a prudkém brždění se s touto nepříjemnou vlastností setkáte celkem často, v běžném provozu ale něco podobného téměř nehrozí. V extrémních situacích se projevuje i jeden příjemný rys. Tuhá karoserie se vůbec nekroutí.
Přestože z vnějšku vypadal testovaný sedan řady pět jako nekompromisní sportovec s extrémně tuhým podvozkem, uvnitř vládla naprostá pohoda. Přes nerovnosti se vůz přenáší s maximální lehkostí, chvílemi to dokonce vypadá, jakoby se pohyboval na vzduchovém polštáři. Brzdy nejsou přeposilované a mají velmi razantní účinek, posilovač nastavilo BMW tak, že předává řidiči dostatek informací o dění na vozovce, pochvalu zaslouží i velký rejd a dostatečná strmost řízení.
Ztráty a nálezy
BMW 530xi je tak trochu o ztrátách a nálezech. Řada pět s pohonem xDrive ztratila typickou přetáčivost danou pohonem zadní nápravy, ale zase nalezla jistotu na kluzkých a zasněných vozovkách, či obecně při zhoršených adhezních podmínkách. Na dynamice modelu poháněného zážehovým šestiválcem se pohon xDrive nijak výrazně nepodepsal, pětka má spoustu síly a ochotně zrychluje. V zatáčkách se na limitu chová spíše nedotáčivě, čímž se zásadní liší od verze s pohonem zadních kol. Je to změna, ale záleží na prioritách. Buď chcete hlavně zábavu nebo jistotu. Stačí si vybrat.
Plusy
- tuhá karoserie
- silný a kultivovaný motor
- inteligentní pohon všech kol
- sportovní sedačky
- výborné jízdní vlastnosti
- prostorný interiér
Minusy
- strohý vzhled palubní desky
- vyšší spotřeba