Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 535d Twin Turbo: Dvoustupňové přeplňování sériově

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Třílitrový vznětový šestiválec BMW dostal dvoustupňové přeplňování. Ve vznětovém motoru pro osobní automobily slaví dvě za sebou zařazená turbodmychadla svou premiéru.

Třílitrový vznětový šestiválec BMW dostal dvoustupňové přeplňování. Jde o motorářskou techniku, kterou do výroby dostalo supersportovní Porsche 959 a kterou brzy nabídne také Opel pro Vectru OPC. Ve vznětovém motoru pro osobní automobily slaví dvě za sebou zařazená turbodmychadla premiéru.

Nejdůležitější technickou inovací pod kapotou mnichovských vozů se letos stane dvoustupňově přeplňovaný třílitrový šestiválec, prodávaný pod obchodním označením 535d. Významem může této novince konkurovat snad jen nový motor V10 pro připravované BMW M5. Oba agregáty jsou favority v soutěži o motorářské oscary (Interantional Engine of the Year) pro následující rok (letošní výsledky najdete zde.

Šest válců v řadě patří k BMW

Bayerische MotorenWerke (bavorská továrna na motory) vyrábí řadové šestiválce už 71 let, vznětové řadové šestiválce se značkou BMW vznikají již 21. rok. Dokonalé přirozené vyvážení (síly i momenty) motoru R6 je předpokladem klidného chodu a vysokého otáčkového potenciálu. V klasickém uspořádání pohonu příliš není na závadu, že rozměry velkého bloku jsou méně skladné. Dlouhá příď (podmíněná podélně uloženými motory) s malým převisem vpředu vlastně tvoří jeden z poznávacích znaků mnichovských vozů.

BMW Variable Twin Turbo pro vznětový třílitr

Ačkoli vysokovýkonná novinka bude prodávána pod obchodním označením 535d (v limuzíně i kombi), zdvihový objem motoru zůstává shodný s dalšími řadovými naftovými šestiválci 3.0 l z nabídky BMW (výkonové varianty 150 a 160 kW). Technici vývojového centra pro vznětové motory (sídlí v rakouském Steyru) aplikovali dvoustupňové přeplňování na šestiválec 2993 cm3. Nejvyšší výkon vzrostl na 200 kW při 4400 ot./min a maximum točivého momentu se vyšplhalo na 560 Nm při 2000 ot/min. Už od 1500 ot/min je přitom k dispozici 530 Nm (!). Nejvyšší otáčky šestiválce byly zvýšeny na 5000 ot./min.

Dvoustupňové přeplňování znamená, že dvě turbodmychadla jsou zařazena za sebou, čímž je dosaženo výrazně vyšších plnících tlaků (zde 2,85 bar) při širokých možnostech jeho regulace, pomocí přepouštěcích obtokových ventilů. Plnící tlak je v nízkých otáčkách dodáván pouze prvním-menším-turbodmychadlem, které je naladěno na maximum momentu v extrémně nízkých otáčkách. Ve středních otáčkách se přidává účinek druhého, velkého dmychadla a ve vyšších otáčkách pracuje již jen velké turbo. Větší z obou turbodmychadel má rozměry a konstrukci, která by prakticky neumožnila použití tohoto turbodmychadla u jednostupňově přeplňovaného motoru.

BMW 535d bude mít nejvyšší litrový výkon (66,7 kW/l) mezi současnými vznětovými motory osobních automobilů. Zanedlouho může novému špičkovému motoru tento rekord vzít dvoustupňově přeplňovaný motor Opelu Vectra OPC, který byl zatím představen pouze jako prototyp (1910 cm3, 156 kW, 400 Nm), ale do výroby by se měl dostat v příštím roce. Litrový výkon motoru BMW 535d je i tak vyšší než litrový výkon osmiválcového BMW M5 (58,8 kW/l), které se přestalo vyráběl v červnu 2003.

Původní blok motoru byl zesílen zejména v oblasti uložení klikového hřídele, nové ojnice mají u ojničního oka ne obdélníkový, ale trapézový průřez. Velké měrné tlaky způsobené vysokými spalovacími tlaky (18 MPa) jsou tak přenášeny větší stykovou plochou, naopak setrvačným silám odpovídá menší styková plocha. Další výhodou je úspora několika gramů pohybujících se hmot ojnice. Nové vačkové hřídele jsou tvořeny trubkou a samostatně vyráběnými vačkami, což přineslo úsporu 25% původní hmotnosti.

Složité řízení dvou turbodmychadel, obtokových ventilů, klapek i samotného vstřikování common-rail druhé generace má na starost nová řídící jednotka DDE 6.0. Vozy BMW 535d budou sériově vybaveny filtrem pevných částic.

Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá nové dieselové sportovní limuzíně jen 6,5 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba nových BMW 535d, připravených k uvedení na podzim letošního roku, činí 8 l/100 km.

O principu činnosti dvoustupňového přeplňování jsme podrobněji psali v článku Opel Vectra Twin Turbo: dva stupně ke zlaté .

Cena BMW 535d se vyšplhala na 49 300,- Euro, což je o 7 650,- Euro více proti současnému nejsilnějšímu dieselu v pětkové řadě (BMW 530d stojí 41 650,-Euro, všechno ceny v Německu). Kombi BMW 535d příjde na 51 700,- Euro. Dvoustupňové přeplňování má zůstat výsadou tohoto řadového šestiválce, který se časem objeví v nové trojkové řadě a v SUV X3.

Technická dataBMW 535d Twin Turbo
Zdvihový objem [cm3]2993
Vrtání [mm]84
Zdvih [mm]90
Kompresní poměr16,5:1
Rozteč válců [mm]91
Výška bloku motoru [mm]285
Počet hlavních ložisek7
Průměr hlavních ložisek60
Průměr ojničních ložisek45
Délka ojnice [mm]137
Počet ventilů na válec4
Průměr sacích ventilů [mm]25,9 x 2
Zdvih sacích ventilů [mm]7,5
Průměr výfukových ventilů [mm]25,9 x 2
Zdvih výfukových ventilů [mm]7,5
Nejvyšší výkon [kW / ot./min ]200 / 4400
Nejvyšší točivý moment [Nm / ot./min]560 / 2000
Palivomotorová nafta
Hmotnost motoru (dle vnitřní normy BMW) [kg]228
Emisní normaEuro 4





reklamní sdělení:

… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz . Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.

Ondřej Láník
Diskuze (9)