Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW a Fiat Chrysler oznamují spolupráci. Chtějí postavit nejlepší autonomní platformu

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 16. 8. 2017
23
Automobilka BMW na vývoji technologií již spolupracuje se společnostmi Intel a Mobileye. Nyní mnichovští oznamují dalšího silného člena týmu – Fiat Chrysler Automobiles.

Tým významných výrobců a společností má za cíl stavbu globální autonomní platformy, na které mohou být postaveny vozy s autopilotem úrovní 3, 4 a 5. Partneři mají v úmyslu vzájemně propojit své přednosti, aby byla technologie platformy co možná nejvyspělejší. Zvýšit se má efektivita rozvoje a tím snížit čas, který bude k uvedení na trh potřeba.

Skupina BMW navázala spolupráci se společnostmi Intel a Mobileye již v červenci 2016, nově se k nim připojují právě Fiat Chrysler Automobiles. Od nového člena si mnichovští slibují posílení v oblasti odborných znalostí, jsou si však vědomi i významných prodejů a geografického dosahu.

„Abychom mohli rozvíjet autonomní technologie, je nezbytné vytvořit partnerství mezi výrobci aut, poskytovateli technologií a dodavateli,“ říká Sergio Marchionne, generální ředitel FCA.

Cíl partnerů zůstává stejný – připravit vyspělé autonomní základy do roku 2021. Chystaná platforma není určena jen pro spolupracující členy, ale výrobce z celého světa. Do konce letošního roku chtějí společnosti nasadit 40 zkušebních vozů s autopilotem do provozu.

„Klíčem k úspěchu jsou dva faktory. Nekompromisní excelence ve vývoji a škálovatelnost naší autonomní platformy,“ říká Harald Krüger, předseda představenstva BMW AG. „S FCA coby novým partnerem posílíme cestu k úspěšnému vytvoření nejvyspělejšího a nejmodernějšího řešení.“

Podle Intelu jde spolupráce vstříc budoucnosti dopravy. „Budoucnost spočívá v tom, že se lídři automobilového a technologické průmyslu spojí a budou spolupracovat na vývoji škálovatelné architektury, kterou si výrobci z celého světa přizpůsobí svým potřebám,“ uvedl k oznámení partnerství Brian Krzanich, generální ředitel technologického giganta.

U kooperace čtyř podniků pravděpodobně nezůstane. Po spolupráci s FCA vyzývají BMW, Intel a Mobileye i další potencionální partnery, kteří by se chtěli podílet na vývoji technologií pro roky následující.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

BMW
_MT_
| 18. 8. 2017
Může. A nebylo by na škodu, kdyby byl standard vyšší.

To jsou podle mne jablka a hrušky. Lepší paralela je myslím sledování pohybu vozidel (pointou omezování hotovosti je sledování transakcí; ty papírky samotné stejně žádnou hodnotu nemají a jen málokdo bude platit třeba v kovech).

To jsem zvědavý, jak dlouhý by ten seznam byl (jestli bys opravdu vymyslel 100+1). Parkování je o tom odhadu. Je to trochu něco jiného než "mám dost místa na předjíždění?", ale základem je prostě vědět, jak velkou mezeru potřebuješ a kdy točit volantem. Víceméně otázka vzdáleností. A nemálo řidičů s tím má problém. Třeba couvání s vozíkem je zajímavá věc, ale kolik lidí to umí a počítač to zvládne lépe.

Samozřejmě, že jen těžko můžeš mít kilometr dlouhý "vlak". Nicméně i nějakých čtyři-pět může být zajímavé.
BMW
martin.b
| 17. 8. 2017
To si nemyslím. ŘP sice název odpovídá, ale prakticky je to spíše registrace a osvědčení o proškolení. Může to mít každý b.bec. :-) Není to sice otázka nejbližší budoucnosti, ale v okamžiku, kdy přijde první plně autotomní auto nejvyššího stupně, tak trend už půjde jen směrem k vytlačení řidiče od volantu. Je to můj názor, mohu se plést.

Stejně je to vidět i oblasti financí, začne se pomalu a už dnes je jistý záměr vzít lidem hotovost úplně.

Nejde jen o řízení jako takové. Plně autonomní auta jsou kapsle, které lidi přepraví z bodu A do B. Okolo samotného řízení je 100+1 činností, které s tím souvisí. Ne jen zaparkovat do mezery. S orientací a navigací atd. je to přesně jak píšeš.

Jízdu ve skupině jsem si představoval vždy omezený počet, ten myslím český vynález s trolejema se mi líbí i když ta infrastruktura bude složitější než vypadá.

Z hlediska zábavy z řízení a aut všeobecně podle mně máme zlaté časy, které brzy skončí.
BMW
_MT_
| 17. 8. 2017
To máš už dnes. Říká se mu řidičský průkaz. :-) Plně autonomní vozidlo přinese možnost vozit se autem bez řidičského průkazu, jako bys měl řidiče. Asi se objeví lidé, kterým za to řidičák prostě nebude stát; zkrátka si koupí auto a budou se vozit, jako v taxíku, jen ve vlastním. Dneska to lidé běžně nedělají, protože je to drahé (platit si řidiče). Skvělá funkce pro někoho, kdo o řidičák přijde. :-)

Ani bych neřekl, že by to mělo takový dopad. Řízení není nějak zvlášť složité (u manuálních převodovek trocha koordinace, odhad vzdálenosti, rychlosti); asi nejtěžší je vždy se tomu věnovat a to spoustě lidí nejde. Samozřejmě, kdo nebude umět řídit, bude na tom počítači závislý. Pokud by však byl nějaký masový problém s elektronikou, tak nikdo z nás nikam nepojede. Protože se bez ní ani nenastartuje motor (budou tu i starší auta, ale většina takové mít nebude). Víš, co na nás má dopad? Spoléhání se na elektroniku pro navigaci. Nebudujeme si v mozku už tolik map. Nebo mobilní telefony. Sociální sítě.

Jsem zvědavý na tu jejich jízdu ve skupině, kdy pojede jeden nalepený na druhý (to by mělo přijít dříve než autonomie). Jak pak bude vypadat najíždění na dálnici. Nebo i předjíždění, protože při skutečném předjíždění máš mít se kam zařadit a na to tam musíš vidět.
BMW
martin.b
| 17. 8. 2017
Já se ale obávám jiného aspektu samořídících aut. Je jasné, že dřív či později dorazí. Jak už řekla Angela, časem se to bude překlápět až do toho extrému, že naopak budeš muset mít zvláštní povolení řídit. Z hlediska člověka a jeho způsobu žití to změní strašně moc. Bude o mnoho schopnější a zase o mnoho hloupějšíější a nesvobodnější.

Naopak jet po dálnici vedle samořídích kamionů, které pro mne budou předvídatelné a pojedou třeba s pantografy na elektriku bych si dovedl představit.
BMW
_MT_
| 17. 8. 2017
Neřežou (dokud to bude příplatkové, nebo alespoň vypínatelné). Protože ví, že značnou část zákazníků nezajímají tradiční vlastnosti BMW a přišli by o ně, kdyby to nenabídli a nedrželi krok s konkurencí. Viz xDrive a jeho projev.

Navíc potřeby lidí bývají komplexnější. Že mě baví řídit, neznamená, že chci řídit neustále. Třeba při poskakování v kolonách by asi nikomu nevadilo, že může věnovat pozornost něčemu jinému. Nebo si vem třeba přijímání hovorů za jízdy. S HF je to sice většinou legální, ale je diskutabilní, jestli je to rozumné. Obecně je jízda po dálnici s běžnými rychlostními limity celkem nudná. Ani jízda ve městě není zrovna odvaz.