Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 23. 1. 2018
16
6
Zobrazit náhledy (16)
BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber BMW Bertone Freeclimber
Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem, originálním projektem z přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Na počátku šlo o vůz Daihatsu Rugger, který můžeme znát pod přezdívkou Rocky. Prvně se světu ukázal v roce 1984 a úvodní generace vznikala osm let. Auto sice mělo terénní ambice, ale chyběl mu pořádný motor – vrcholem byl čtyřválcový turbodiesel, objem ani jedné jednotky se nevyšplhal přes dva litry. V té chvíli se auto dostalo do hledáčku společností Bertone a BMW.

Italové nejprve ve své domovině provedli decentní designové úpravy, aby karoserii co nejvíce uzpůsobili přáním mnichovské automobilky. BMW chtělo vstoupit na rostoucí evropský trh s SUV (ano, bavíme se o počátku devadesátých let), tudíž pod kapotu roztomilého terénního vozu zasadilo tři agregáty – 2,4litrový turbodiesel a dva benziny s objemem 2 a 2,7 litru. Jistě nepřekvapí, že největší poptávka byla po vznětovém motoru.

Všechny tři zainteresované strany slavily s Freeclimberem na evropských trzích úspěchy, tudíž vznikla i další generace. Ta už na přídi neměla odznak BMW, ale Bertone a tvořila se až do roku 1995. V té době se objevila pro italské tvůrce lukrativnější zakázka – stavba modelů Fiat Punto a Opel Astra kabriolet. Celkem vzniklo 2.795 Freeclimberů první generace a 2.860 kusů generace druhé.

Nyní se jeden takový stroj objevil na prodej na inzertním serveru eBay. Pozoruhodné je, že Freeclimber se do Spojených států nikdy oficiálně nedovážel, přesto je dnes k mání právě zde, konkrétně na Floridě.

Jde o provedení s dieselovým šestiválcem, jenž se páruje s pětistupňovou manuální převodovkou a nechybí ani plně funkční pohon všech kol. Součástí výbavy je i klimatizace, která ale dle popisku v příspěvku funkční není.

Přihazovat se začalo na částce 3.000 dolarů (asi 62 tisíc korun), pár hodin před koncem aukce činí nejvyšší nabídnutá částka 12.000 dolarů, tedy takřka čtvrt milionu korun.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - speedfred
Bertone Freeclimber
speedfred
| 24. 1. 2018
keď sme pri tých Daihatsu, tak sestra mali Charade Turbo a to bolo v tých hodne dávnych časoch pekne nasra.ný sršeň.
Avatar - wakantanka
vypadá dobře!
wakantanka
| 24. 1. 2018
Co takto si aj nieco precitat jed pamat uz nesluzi?
Avatar - euro89
Bertone Freeclimber
euro89
| 24. 1. 2018
Jestli ono to nebude tim, ze v 90. melo Daihatsu oficialni zastoupeni i v CR (nevim jak na Slovensku), zatim co poslednich minimalne 15 let se dalo koupit jen od Nemecka na zapad (a jih), takze novejsi modely jsou vsechno jen individualni dovoz. Pred par lety se navic Daihatsu stahlo z Evropy uplne, takze tech aut bude uz jen ubyvat.
Nicmene treba ve Svycarsku, na severu Italie nebo v horskych regionech na jihu Bavorska jich dodnes jezdi docela dost a maji tu i slusnou sit autorizovanych servisu. Vedle ruznych Suzuki a Fiatu Panda to byly totiz nejdostupnejsi auta s pohonem 4x4.
Jako malej jsem kolem jednoho prazskeho autosalonu Daihatsu (dnes Subaru) chodil kazdy den do skolky a pamatuji si, ze jsem tam pokazdy koukal na zbrusu novy Applause vystaveny venku na betonovem podstavci. Byla prvni polovina 90. let a v zaplave S105/120, ziguliku, Oltcitu a podobneho vychodoevropskeho srotu vypadalo opravdu pekne.
Avatar - H/K_svwet
Bertone Freeclimber
H/K_svwet
| 23. 1. 2018
u nas jazdi jeden daihatsu materia.... inak skoda ze daihatsu u nas nemame... pritom ak sa dobre pamatam v minulosti nejake to daihatsu na cestach nebol az taky obrovsky problem stretnut.... napr feroza, rocky... a aj nejaky ten cerveny sirion som uz videl ... ale poslednu dobu ozaj tieto vozy z nasich ciest uz vymizli... to iste isuzu... aspon rok som uz ziadne nevidel
Avatar - euro89
Bertone Freeclimber
euro89
| 23. 1. 2018
Tu druhou generaci vychazejici z Daihatsu Feroza jsem jednou malem koupil. V roce 2015, kratce pred tim, nez jsem koupil Saab, bylo jedno na pohled moc pekne vinove Bertone s benzinovym motorem BMW na prodej za 4200 Euro, navic stalo nedaleko v Lindau. Ale vzhledem k osudu firmy Bertone a faktu, ze se Daihatsu stahlo v evropskeho trhu, jsem mel strach o dostupnost nahr. dilu a ja bohuzel potreboval auto na denni jezdeni.
I kdyz jsem se tenkrat asi rozhodl spravne, protoze tohle auto uz je spis na vikendy a srazy, nez na denni jezdeni, tak me to dodnes stejne trochu mrzi. Od te doby jsem totiz zadny jiny nikde na prodej nevidel...