BMW Concept ActiveE: Mnichovští také chystají elektromobil
Základem studie elektromobilu BMW Concept ActiveE je řada 1 Coupé. Zvenčí se koncept liší jen minimálně – nebýt futuristicky tvarovaných kol a jiného designu zpětných zrcátek, elektrický pohon se prozradí jen modrými polepy a maskou chladiče stejné barvy. Interiér se vyznačuje čalouněním, které reflektuje barevné schéma exteriéru. Systém iDrive byl upraven pro potřeby elektrického pohonu, na místě otáčkoměru se nachází modře podsvícený výkonoměr.
Synchronní elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 120 kW a maxima točivého momentu 250 Nm. To jsou parametry prakticky shodné s benzinovým dvoulitrem v modelu 120i Coupé (120 kW, 210 Nm). V souladu s tradicemi BMW pohání agregát i u elektromobilu kola zadní nápravy.
Z 0 na 100 km/h akceleruje Concept ActiveE za necelých 9 sekund (0-96 km/h za 8,5 s). Na rozdíl od asynchronních elektromotorů má synchronní agregát BMW vysoký točivý moment i ve vyšších otáčkách s křivkou podobnou spalovacím motorům a při zvýšené zátěži klesá moment postupně. Díky tomu je akcelerace plynulá (z 0 na 60 km/h trvá 4,5 s, čili polovinu doby akcelerace na 100 km/h) a pokračuje až do 145 km/h, kdy zasáhne omezovač.
Dojezd při plném nabití je přibližně 160 km. Baterie vyvíjí automobilka ve spolupráci s firmou SB LiMotive, která je společným podnikem Bosch a Samsungu. Jedná se o lithium-iontové články, které se v Evropě nabijí za 3 hodiny. V USA, kde bude mít koncept premiéru, dává rozvodná síť proud 32 A místo evropských 50 A, v tomto případě nabití potrvá zhruba 4,5 hodiny.
Baterie mají vlastní kapalinový chladící okruh, který zajišťuje optimální provozní teplotu akumulátoru a tím i malé kolísání skutečné kapacity. Články jsou rozděleny do několika modulů, které využívají volné prostory v karoserii kupé – nacházejí se v motorovém prostoru, na místě palivové nádrže a především ve středovém tunelu. Elektromotor je společně s převodovkou kompaktně zastavěn u zadní nápravy.
Provozní hmotnost je přibližně 1800 kg. Concept AcitveE se díky rozložení důležitých komponent může pochlubit nízkým těžištěm a pro BMW typickým rozložením zátěže mezi nápravy téměř ideálních 50:50. Zavazadlový prostor není alternativním pohonným ústrojím příliš dotčen. Hodnota 200 litrů je sice menší než u sériového 1 Coupé, překonává však kabriolet řady 1.
Premiéru bude mít Concept ActiveE na lednovém autosalonu v Detoritu. S odpovídajícím produkčním modelem bychom se měli začít setkávat v roce 2015.