Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Connected Drive: Blízká budoucnost už dnes

Ladislav Čermák
Diskuze (18)
Málokdo tolik myslí na zítřky, jako BMW. Vyzkoušeli jsme novou elektroniku, která v příštích generacích vozů BMW pomůže i pobaví...

Zatímco soupeři teprve zavádějí výbavu, jakou modrobílí už nějakou dobu běžně nabízejí, v Mnichově jsou napřed a nejrůznější jízdní, bezpečnostní, zábavní a komunikační asistenty nové generace už dovedli těsně před stadium praktické použitelnosti.

Za mlhavého dne jsme na vojenském letišti nedaleko Mnichova dostali unikátní možnost osahat si vymoženosti, jaké si zatím do žádného auta nekoupíte. Vozy samy zaparkují do garáže i bez řidiče uvnitř, na dálnici bezpečně zajedou ke krajnici a přivolají pomoc, pokud se vám udělá nevolno a naučí se, kudy jezdíte nejčastěji a tam vás příště také povedou. Tím to ovšem zdaleka nekončí...

Vše je zatím ve stádiu ranějších, či pozdějších prototypů, jen některé systémy jsou už zabudovány načisto (například MINImalism). Do pěkně vybavených a motorizovaných pětek, x-pětek, mini a několika motorek neváhali konstruktéři navrtat díry všude, kde bylo třeba. Uvnitř i vně tak vedou dráty, z blatníků a nárazníků koukají velké senzory, interiéry vyplňují velké počítače, monitory a humpolácké ovladače. Některé testovací kusy mají místo přístrojového štítu velký displej, na němž se zobrazují virtuální „budíky“ a kolem nich i předobrazy piktogramů a grafických motivů. To mj. umožňuje stejný obraz přenášet i na velký počítačový monitor, natvrdo přivrtaný do středové konzoly, a demonstrovat zítřek užaslé posádce. Na estetiku se nehraje vůbec, jde zjevně o prakticky používané testovací kusy. Budoucí ovladače jsou provizorně nahrazeny těmi stávajícími, které tak dočasně dostávají nové úkoly. Tu a tam něco nezafunguje korektně, ale to je přeci u prototypů normální. Fotografovat máme dovoleno s respektem k utajení vojenských budov v areálu, filmovat nikoliv.

A smysl akce? Nejen potěšit techničtěji založené novináře a podat jim po stovkách stejnostejných prezentací nových aut pro změnu daleko zajímavější látku ke zpracování, ale zároveň udělat rannou reklamu nejen chystaným systémům, ale především inovačnímu potenciálu celé značky.

Téma první – bezpečnější dálnice i města

Německé dálnice jsou stále ještě hnacím motorem vývoje nejprogresivnější automobilky. Díky stále ještě místy zbývající možnosti legálně se svézt neomezenou rychlostí jsou i ta nejobyčejnější BMW laděná, aby perfektně fungovala i daleko v ilegálních rychlostech, aby nikdy neměla menší „maximálku“ než 200 km/h a nezrychlovala na stovku déle než 10 vteřin. A proto se většina novinek, představených v první části programu, týká právě zvýšení komfortu a následně i bezpečnosti na dálnici, kde jezdí Němci častěji než jiné národy.

Dnes už nikoho nepřekvapí adaptivní tempomat druhé generace, který nejenže samočinně udržuje vzdálenost od vpředu jedoucího auta, ale dokáže za ním i zpomalovat až do úplného zastavení. A pak se zase na povel (zpravidla ťuknutí do plynového pedálu) rozjet, třeba až na původně nastavenou dvoustovku. Existují i pre-crash systémy, které při nebezpečném nabližování k překážce nejprve preventivně aktivují bezpečnostní systémy, a pak začnou samočinně brzdit. BMW však nabízí vyšší úroveň – něco obdobného umí i z vysokých rychlostí, dokáže tedy eliminovat, nebo aspoň značně omezit fatální následky dálniční havárie.

bmw technika bmw technika

Podobný úkol má senzorika (Lateral Collision Avoidance), schopná zaznamenat, že se po straně souběžně jedoucí auto nebezpečně blíží, a samočinně mu uhnout. Samozřejmě, že takový potenciálně nebezpečný manévr je omezen čárou na asfaltu, k níž se vůz přiblíží, ale nepřejede ji. A do třetice i odhad průjezdní šířky – zdá se-li vám, že se nevejdete ve zúžení do mezery mezi kamion a betonové zábrany, snímače vám to buď vyvrátí, nebo potvrdí a v tom případě dostanete varování.

Velký prostor dostává i aktivní ochrana chodců – zatímco kamerové rozpoznávání postav, potenciálně vbíhajících pod kola přijíždějícího auta, už se chystá do sériové výroby, druhým stupněm je širokoúhlý rádiový detektor, schopný rozeznat kapesní vysílač, jaký by sebou měly podle idey techniků nosit všechny děti. Systém tedy nepotřebuje přímou viditelnost, spojení se snadno naváže i zpoza zaparkovaného auta, či domovního nároží. Elektronika vyhodnocuje vektory pohybu vysílačů, porovnává je s vektorem automobilu a pokud zjistí hrozící kolizi, samočinně včas zastaví auto.

bmw technika bmw technika

Přemýšlelo se i nad funkcionalitou systému Night Vision. Zatímco konkurenční systémy promítají na obrazovku zpravidla jen noční obraz, převedený do viditelného spektra, BMW v něm navíc dokáže detekovat i postavu chodce, buď jdoucího po silnici, nebo křížícího jízdní dráhu. A teprve v tom případě spustí žlutým piktogramem varování a nevyžaduje permanentní drolení řidičovy pozornosti, jako konkurenční stálé „kino“.

Dalším nápadem, postaveným na shodném hardwaru, je asistent popojíždění v kolonách. Ten vychází ze známé skutečnosti, že věnování pozornosti pomalu jedoucí koloně je jedním z největších stresorů pro řidiče. Proto sám udržuje rychlost za vpředu popojíždějícím autem a kromě toho po omezenou dobu samočinně udržuje směr auta mezi čarami.

Nejsofistikovanějším dálničním asistentem je ovšem samočinné bezpečné odstavení vozidla při náhlé indispozici. Na nastavený popud (v prototypu aktivace tlačítkem, v praxi se počítá u osob se zvýšenými zdravotními riziky s impulzem od osobního monitoru) vůz třeba v plné jízdě aktivuje výstražné blikače a zavolá pomoc, které samočinně sdělí, co a kde se stalo. Převezme od indisponovaného řidiče kontrolu směru i rychlosti a bezpečně vede vůz mezi čarami až do doby, kdy se vpravo vytvoří dostatečně dlouhá mezera. Do ní pak zajede a obdobně pokračuje do odstavného pruhu, kde zastaví a čeká na příjezd pomoci.

bmw technika bmw technika

Téma druhé – hledání dalších úspor

Konstruktéři z modrobílého domu už několikrát ukázali, že pro skutečné šetření se dá, i bez ovlivnění radosti z jízdy, udělat mnohem víc, než se snaží svým zákazníkům namluvit ostatní automobilky. Přesto ale není boj s blížícími se flotilovými limity zdaleka vyhraný, a tak dochází na další cesty ke stlačení spotřeby.

Nejjednodušší je využití poznatku, že vůz jedoucí na neutrál sice spotřebovává palivo na udržení volnoběhu, ovšem přesto je výsledná bilance v rovinatém terénu příznivější, než rolling se zařazeným rychlostním stupněm. Při něm sice motor, roztáčený kinetickou energií, nespotřebovává palivo, ovšem brzděním kol maří ještě více energie. Proto se oprášil starý nápad, používaný již Volvem v osmdesátých letech, a samočinná převodovka se za předem daných podmínek po uvolnění plynového pedálu samočinně přepne na neutrál.

Systém, nazvaný Active Coasting, spolupracuje i s komplexem proaktivních asistentů, doporučujících např. před vesnicí či omezením rychlosti ideální okamžik k uvolnění plynového pedálu, aby vůz jedoucí výběhem samovolně snížil rychlost v ideální okamžik a zbytečně nemařil energii brzděním. Součástí systému je i přímá motivace – podobně jako např. v Hondě Insight jsou ekonomicky jezdící řidiči hodnoceni a oceňováni – jen místo pěstování virtuálních kytiček zde nabíhají poněkud obyčejnější hvězdičky.

Některé myšlenky přebral i na trh čerstvě uvedený systém MINImalism, který boduje jízdní styl a ekologický přístup bonifikuje kromě hvězdiček i piktogramy rybky v kulatém akváriu. Kdo příliš prudce zrychluje a brzdí, ten čeří vodu v akváriu, klidná jízda naopak hladinu utišuje. A nakonec rybka radostně vyskočí nad akvárium. Je to jakýsi protiklad systému v Mini Camden, který naopak předdefinovanými slovními hláškami hodnotí boční přetížení a kvalitu sportovní jízdy. A také způsob, jak řidiče naučit jezdit šetrněji – sami jsme si několikrát ověřili, že na dlouhých nezáživných cestách může být soutěž o co nejvíc hvězdiček zábavná.

bmw technika bmw technika

Téma třetí – proti nudě a bloudění

Všechno souvisí se vším, a jedním z jednotících prvků je například ILENA (Intelligent Learning Navigation), tedy dlouhodobě vyvíjený systém, studující řidičovy návyky a na základě jejich analýzy pomáhající s volbou optimální trasy. Díky ní je při zadávání do navigace řidiči nabídnuta, kromě obvyklých (zpravidla nejkratší, nejrychlejší a „inteligentní), ještě zelená, úsporná trasa. A nejen to – systém na základě dlouhodobého hodnocení jízdního stylu i přesně spočítá úsporu na litry paliva. V budoucnu by měla ILENA sbírat data i prostřednictvím souběžně vyvíjeného systému V2V (decentralizovaná rádiová komunikace s jinými vozidly nebo infrastrukturou) a například získávat informace o zelených vlnách a zahrnovat je do výpočtů.

Součástí komplexně pojatého celku je i oblíbená poloha sedačky a zrcátek, stanice rádia a prakticky nekonečné množství dalších veličin. Jenže to stále ještě není vše – soustava prostřednictvím datového propojení shromažďuje a neustále aktualizuje skutečná data o cestách jako nástavbu k mapovým podkladům, nashromážděná jednotlivými vozidly například pomocí samočinného rozeznávání dopravních značek. ILENA tedy v cílovém stavu pozná rozmístění dopravního značení, výškové profily silnic, obvyklý jízdní styl a přesnou polohu začátků a konců obcí. A díky tomu může řidiči aktivně pomáhat šetřit palivo, viz výše.

bmw technika bmw technika

Široké možnosti ke zlepšení poskytuje komunikace a zábava. BMW proto vyvíjí celou řadu hardwarových a softwarových prvků ke zpříjemnění a zefektivnění času stráveného za volantem. Nejzajímavější jsou tzv. mikropauzy, tedy vteřiny a minuty, strávené například na železničních přejezdech, na červených, v kolonách atp. Ty bude možné trávit například jednoduchými hrami – na prezentaci jsme hráli na displeji přístrojového štítu s pomocí směrových kláves pac mana, ale podobně bude možné třeba číst maily, poslechnout si ukázky z nových CD nebo prostřednictvím speciální aplikace a kamerky chatovat s jinými postávajícími. Jedním z předpokladů opravdu efektivního trávení mikropauz je informace o zbývajícím čase – například přes systém V2V se vůz dozví od semaforů, za jak dlouho se rozsvítí zelená.

Zajímavé jsou i možnosti propojení s kapesními počítači, v první řadě iPody. S jejich pomocí lze například ovládat základní funkce auta odkudkoliv na světě (jak je praktické přes telefon dálkově odemknout auto manželce, která si uvnitř zabouchla klíče, asi není nutné podrobně rozebírat) či využívat tzv. mikronavigaci. Ta vás například v obchodních centrech umístí nejen do konkrétních jízdních pruhů, ale zavede i v podzemních garážích zpět k autu, aniž by k tomu potřebovala GPS signál. Výrazně se také rozšiřují možnosti plánování cest mimo auto – iPod se automaticky připojí k palubní elektronice a pak už jen jedete, případně se kocháte mluveným komentářem na zajímavých trasách.

Za volantem lze ale i efektivně pracovat – prvním prostředkem je nově vyvíjený touch pad, umístěný přímo na otočném ovladači iDrive. S jeho pomocí se výrazně zjednodušuje například prohledávání telefonního seznamu a jedná se o jeden z mála případů, kdy je třeba opravdu dohánět náskok Audi. Dotekem budoucnosti je ale i vyřizování e-mailů, které dokáže elektronika nejen za jízdy přečíst, ale pak na ně i odpovědět, aniž by musel řidič sundat ruce z volantu. Mail totiž stačí nadiktovat a rozpoznávací systém jej s pomocí slovníku předuložených slov převede do elektronické podoby a odešle. Otázkou je samozřejmě kvalita rozpoznávání i slovní zásoby a také lokalizace. Většina evropských rodilých mluvčích se může těšit na tu svou verzi, na otázku na českou lokalizaci však přítomný odborník jen pokrčil rameny.

bmw technika bmw technika

A asi největším příspěvkem ke zjednodušení života vytížených byznysmenů jsou dva vzájemně související koncepty. První je inteligentní plánování trasy, vycházející samozřejmě z podkladů, popsaných výše, ale navíc zohledňujících i využívání hromadné dopravy.

Obchodník tedy systému zadá, že musí být například v Berlíně v osm hodin, ten samočinně vypočítá nejrychlejší variantu a pokud ta zahrnuje například použití vlaku ICE, automaticky nabídne možnost on-line nákupu jízdenky a místenky i s cenou, to vše v menu palubního počítače. V destinaci si pak lze vybrat a zaplatit hotel a řadu dalších služeb, jejichž seznam je omezený pouze fantazií a zručností obchodníků.

Ti budou muset být pěkně výmluvní, protože druhý koncept je tzv. inteligentní klíč, tedy pasivní jednotka, komunikující se snímači s pomocí indukčních smyček (obdobný systém používá například Opencard), který shromažďuje nejen obvyklé funkce, tedy odemknout auto a v případě BMW ještě identifikovat konkrétního řidiče a shromažďovat telematická data, ale také slouží jako elektronická peněženka, platební karta a univerzální komunikační prostředek. V modelovém případě se pak klíč při odchodu z auta přiloží k palubní desce, bezdrátově se do něj přenesou potřebné údaje a pak jej stačí ve vlaku předložit průvodčímu, který z něj pomocí přenosného terminálu načte údaje o zaplacené jízdence a u dalších objednaných služeb jej stačí přiložit k bezdrátové čtečce. A v hotelu pak přiložit rovnou ke dveřím objednaného pokoje, které se automaticky otevřou.

bmw technika bmw technika

Že není dobrý nápad takový klíč ztratit, není nutné zdůrazňovat, ale návrh počítá i s tím. Tím pochopitelně využití nekončí – možnosti jsou nekonečné, jednou z prvních praktických aplikací je například systém, který po nastoupení do auta naváže v poslechu alba přesně v místě, kde skončilo při odchodu z domova. Problémem bude samozřejmě i standardizace – souběžně vyvíjených obdobných systémů je více a jak se podaří automobilkám sladit vývoj při známé antipatii a neochotě ke spolupráci, zůstává otázkou. Zůstaňme ale optimisty – když se to mohlo podařit u globálního systému V2V, snad se to podaří i zde.

Ladislav Čermák
Diskuze (18)
Avatar - del42sa
30. 11. 2010 22:28
Re: Alfa Kamal
:yes: >:-[] >:D :yes:
30. 11. 2010 21:46
Re: Elektronika
Kolega Kajfik to asi nemyslel doslova, ale má pravdu že to nějaký ten peníz stojí. Sice je pravda že za blbosti se platí, ale aspon v základní ceně by mohlo být nějaké to vybavení.
Holé BMW si nikdy nekoupíš >:D vždycky tě prodejce přesvědčí že aspon tohle a tohle tam potřebuješ jinak ti to nepojede.
Avatar - Krispos
30. 11. 2010 20:56
Re: Alfa Kamal
Alespon vime, kdo bude hrat Fantozziho v remake slevnych "Maleru pana ucetniho"... akorat uz to nebude komedie >:-[]
Avatar - del42sa
30. 11. 2010 20:45
Re: Alfa Kamal
tak jako je u Audi slogan: "náskok díky technice "

Alfa/Lancie bude mít nový: "poslední díky Marchionnemu "

a nebo možná v budoucnu : "Náskok díky Volkswagenu " >:-[] >:-[]
Avatar - Krispos
30. 11. 2010 20:34
Re: Elektronika
Které asistenty u BMW jsou dnes za 24000? >:D Prémiové značky mají opravdu širokou nabídku doplňků, takže auto "f plný palbě" je značně dražší než základní model, ale zákazník od nich vysokou míru individualizace očekává. Jít si koupit holé BMW jen proto, abych ukázal okolí že na to mám, je nesmysl...