Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i Vision Circular: Studie kompaktního bavoráku budoucnosti vyznává udržitelnost

Jan Zajíc
Diskuze (8)

BMW na mnichovském autosalonu IAA Mobility představuje studii kompaktního vozu budoucnosti.

Koncept pojmenovaný BMW i Vision Circular podle automobilky ukazuje vizi bavoráku nižší střední třídy pro rok 2040, zaměřeného na udržitelnost a luxus.

Čtyřmístný vůz má čistě elektrický pohon a při přibližně čtyřmetrové délce má nabídnout velkorysý vnitřní prostor. Kromě toho byl tento automobil navržen v souladu s principy cirkulární ekonomiky.

To zjednodušeně řečeno znamená, že BMW při návrhu myslelo na co největší použití recyklovaných materiálů a obecně co nejnižší množství dílů. Bavorská společnost - jako ostatní evropské automobilky - usiluje o dosažení klimatické neutrality. 

Hlavním cílem techniky BMW i Vision Circular tak bylo vytvořit vozidlo, které dosahuje 100% využití recyklovaných materiálů a současně 100% recyklovatelnosti. Plně recyklovatelná je i baterie s pevným elektrolytem, která je vyrobena téměř výhradně z materiálů pocházejících z recyklačního procesu. Z důvodu dokonalé recyklovatelnosti BMW ale například nepoužívá lepené spoje nebo kompozitní materiály, místo toho vsadilo na jiné typy spojů, jako jsou popruhy, lisovací čepy a rychloupínací prvky.

Co se designu týče, německá automobilka přichází s novým pojetím předních partií, které zahrnují dva digitální povrchy. Plochy ledvinek po celé šířce přední části spojují světlomety a masku do podoby "dvojitých ledvinek“, zároveň se plochy ledvinek mění v grafické rozhraní.

BMW i Vision Circular nemá lak karoserie, hlavní část karoserie je vyrobena z druhotného hliníku se světle zlatou eloxovanou povrchovou úpravou. Zadní část nabízí sytě barevný povrch z tepelně zpracované oceli. Za zmínku stojí také pneumatiky z certifikovaného, udržitelně pěstovaného přírodního kaučuku s mírně transparentním vzhledem. Do směsi pneumatik jsou pro zpevnění přidány barevné recyklované pryžové částice, které vytvářejí zajímavý efekt, ráfky kol jsou navrženy a vyrobeny s použitím minima materiálů.

Novým nápadem je i tenká digitální plocha, vytvářející v zadní části tradiční Hofmeisterův záhyb. Ta nahrazuje klasické lišty oddělující okna od karoserie a je nejen stylistickým prvkem, ale zároveň zobrazovací a ovládací plochou. Lze ji použít k zobrazení informací o stavu vozidla, ale také pomocí světla k navedení uživatelů k otevírání dveří, jakmile se blíží k vozu. 

Uvnitř narazíme na neobvyklá sedadla, navržená tak, aby vypadala spíše jako kusy nábytku. Čalounění je vyrobeno z recyklovaného plastu a v interiéru se také ve velkém uplatnil 3D tisk, který šetří materiál potřebný k výrobě jednotlivých částí kabiny.

Palubní deska kromě designu i zpracování (neobvyklá je hlavně skulptura ve tvaru krystalu, která je z obou stran lemována přírodně ošetřeným dřevem) zaujme absencí displejů a ovládacích prvků. BMW místo toho vsadilo na obří head-up displej, který důležité informace promítá na spodní plochu čelního okna po celé jeho šířce.

O technice výrobce mnoho informací neposkytl. Víme jen, že koncept počítá s možností obousměrného nabíjení. Vozidlo tak může fungovat jako mobilní zásobník energie a může dodávat energii svému okolí, například budovám a infrastruktuře. Může být dokonce dodávána zpět do elektrické sítě.

Jan Zajíc
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - SKAY
7. 9. 2021 15:37
Re: Hmm, BMW...
Tak si ji vytiskneš na 3d tiskárně jako do Fordu Bronco :D
7. 9. 2021 14:27
Re: To robilo dieťa?
Ako prosím?
7. 9. 2021 13:45
Re: To robilo dieťa?
Jo jo, i když to je taková spíš "skica", vypadá to, že to má společný původ s dnešní příšerkou i3, z níž není vidět ani zepředu, ani zezadu, .... .
7. 9. 2021 13:44
Hmm, BMW...
.....nemá šanci, protože v interiéru konceptu chybí to základní.

Kytka v květináči.
Avatar - Roman Horký
7. 9. 2021 13:09
Re: Mě se to líbí
Nemám Mitsubishi. Zatím. Možná brzy Peugeot Ion = Mitsubishi miEV.