BMW i Vision Circular: Studie kompaktního bavoráku budoucnosti vyznává udržitelnost
BMW na mnichovském autosalonu IAA Mobility představuje studii kompaktního vozu budoucnosti.
Koncept pojmenovaný BMW i Vision Circular podle automobilky ukazuje vizi bavoráku nižší střední třídy pro rok 2040, zaměřeného na udržitelnost a luxus.
Čtyřmístný vůz má čistě elektrický pohon a při přibližně čtyřmetrové délce má nabídnout velkorysý vnitřní prostor. Kromě toho byl tento automobil navržen v souladu s principy cirkulární ekonomiky.
To zjednodušeně řečeno znamená, že BMW při návrhu myslelo na co největší použití recyklovaných materiálů a obecně co nejnižší množství dílů. Bavorská společnost - jako ostatní evropské automobilky - usiluje o dosažení klimatické neutrality.
Hlavním cílem techniky BMW i Vision Circular tak bylo vytvořit vozidlo, které dosahuje 100% využití recyklovaných materiálů a současně 100% recyklovatelnosti. Plně recyklovatelná je i baterie s pevným elektrolytem, která je vyrobena téměř výhradně z materiálů pocházejících z recyklačního procesu. Z důvodu dokonalé recyklovatelnosti BMW ale například nepoužívá lepené spoje nebo kompozitní materiály, místo toho vsadilo na jiné typy spojů, jako jsou popruhy, lisovací čepy a rychloupínací prvky.
Co se designu týče, německá automobilka přichází s novým pojetím předních partií, které zahrnují dva digitální povrchy. Plochy ledvinek po celé šířce přední části spojují světlomety a masku do podoby "dvojitých ledvinek“, zároveň se plochy ledvinek mění v grafické rozhraní.
BMW i Vision Circular nemá lak karoserie, hlavní část karoserie je vyrobena z druhotného hliníku se světle zlatou eloxovanou povrchovou úpravou. Zadní část nabízí sytě barevný povrch z tepelně zpracované oceli. Za zmínku stojí také pneumatiky z certifikovaného, udržitelně pěstovaného přírodního kaučuku s mírně transparentním vzhledem. Do směsi pneumatik jsou pro zpevnění přidány barevné recyklované pryžové částice, které vytvářejí zajímavý efekt, ráfky kol jsou navrženy a vyrobeny s použitím minima materiálů.
Novým nápadem je i tenká digitální plocha, vytvářející v zadní části tradiční Hofmeisterův záhyb. Ta nahrazuje klasické lišty oddělující okna od karoserie a je nejen stylistickým prvkem, ale zároveň zobrazovací a ovládací plochou. Lze ji použít k zobrazení informací o stavu vozidla, ale také pomocí světla k navedení uživatelů k otevírání dveří, jakmile se blíží k vozu.
Uvnitř narazíme na neobvyklá sedadla, navržená tak, aby vypadala spíše jako kusy nábytku. Čalounění je vyrobeno z recyklovaného plastu a v interiéru se také ve velkém uplatnil 3D tisk, který šetří materiál potřebný k výrobě jednotlivých částí kabiny.
Palubní deska kromě designu i zpracování (neobvyklá je hlavně skulptura ve tvaru krystalu, která je z obou stran lemována přírodně ošetřeným dřevem) zaujme absencí displejů a ovládacích prvků. BMW místo toho vsadilo na obří head-up displej, který důležité informace promítá na spodní plochu čelního okna po celé jeho šířce.
O technice výrobce mnoho informací neposkytl. Víme jen, že koncept počítá s možností obousměrného nabíjení. Vozidlo tak může fungovat jako mobilní zásobník energie a může dodávat energii svému okolí, například budovám a infrastruktuře. Může být dokonce dodávána zpět do elektrické sítě.