Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW představuje modernizované modely X5 a X6 M Competition, známe i české ceny

Ondřej Mára
Diskuze (22)

Přepracovaný osmiválcový motor dostal 48V asistenci, jeho výkon se však nezměnil. V kabině se nově objevuje prohnutá obrazovka systému BMW OS8.

Mnichovská automobilka se dnes pochlubila modernizovanou verzí vrcholných SUV modelů X5 a X6 M Competition, které tak přichází nedlouho po modernizaci základních modelů. Modernizace se přitom zaměřila jak na design, tak i na techniku a technologickou výbavu.

Začněme ale tradičně od designu, který by měl být ještě výraznější. Stejně jako základní modely X5 a X6, také ostré verze M Competition tak dostaly nové světlomety, které jsou o 35 mm nižší. Již v základu ale nabízí Matrix LED technologii a na přání jsou dostupné také v zatmaveném provedení. Maska ve tvaru ledvinek má kompletně černé provedení, výrazné horizontální lamely a zvětšené logo. Maska je navíc černou barvou propojena se spodní částí nárazníku s nasávacím otvorem ve tvaru písmene X.

Video se připravuje ...

V zadním nárazníku vidíme výrazný difuzor i dva páry koncovek výfuku. Koncová i brzdová světla používají světlovodné prvky ve tvaru písmene X. V podbězích jsou standardně 21“ M kola z lehké slitiny vpředu a 22“ M kola z lehké slitiny vzadu, na přání jsou ale dostupná i kovaná kola. Kryty zrcátek pak mohou být volitelně z karbonu.

Pod kapotou obou modelů je nově vyvinutý 4,4litrový motor V8 s technologií M TwinPower Turbo, která by měl nabízet ještě ostřejší reakce na plyn a ještě lepší hospodárnost. Motor má křížové výfukové svody, zesílený klikový mechanismus, upravené přeplňování turbodmychadly umístěnými co nejblíže motoru a doplněnými elektrickými obtokovými ventily, nové sací potrubí, nové lamelové olejové čerpadlo a plastovou olejovou vanu se sníženou hmotností.

Kromě dvou turbodmychadel s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu umístěných v prostoru mezi řadami válců je součástí technologií M TwinPower Turbo motoru V8 také přímé vstřikování High Precision Injection, variabilní zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a dvojité plynulé proměnné časování VANOS. Nový motor pak pod kapotou poznáte podle nového krytu s červenými grafickými prvky a barevným logem M. Na přání je však dostupný i kryt z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CRFP).

Výkon motoru je přenášen přes novou verzi 8stupňové převodovky M Steptronic s logikou řazení Drivelogic, která dává na výběr ze tří nastavení řazení (Road, Sport a Track) v automatickém i manuálním režimu. Mezi další inovace patří i nové naladění a schopnost ještě ostřejšího řazení.

V kompaktní skříni převodovky je navíc integrován elektromotor společně s elektronikou 48V mild hybridního systému, který poskytuje dodatečný výkon až 9 kW a točivý moment až 200 Nm. Výsledkem by měly být rychlejší reakce motoru na pohyby plynového pedálu, vyšší hospodárnost pohonného ústrojí i plynulejší funkce systému Auto Start Stop. Elektromotor je totiž umístěn na klikovém hřídeli a plní funkci startér-generátoru. Energie potřebná pro jeho pohon se ukládá do 48V baterie umístěné v motorovém prostoru, nabíjeného rekuperací.

Video se připravuje ...

Pohonné ústrojí modelů X5 a X6 M Competition by mělo poskytovat maximální točivý moment 750 Nm v rozmezí 1800 až 5800 ot/min-1 a nejvyšší výkon 460 kW (625 k) při 6000 ot/min-1. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak oba modely slibují za 3,9 sekundy, rychlosti 200 km/h by pak měly dosáhnout za 13,8, respektive 13,6 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, s paketem M Driver’s se ale zvyšuje až na 290 km/h.

Výkon motoru putuje tradičně na upravený systém pohonu všech kol M xDrive, který spolupracuje s Aktivním M diferenciálem na zadní nápravě. Řidič si pak v menu M Setup může přepnout nastavení pohonu 4WD na 4WD Sport, který díky preferenci zadní nápravy usnadňuje řízenou jízdu bokem.

Kromě výše zmíněných vylepšení a elektrifikace však modely X5 a X6 M Competition dostaly také vylepšenou chladicí a mazací soustavu. Chladicí systém by měl zajistit optimální teploty na okruhu i v kolonách městského provozu, nově navržená olejová vana by pak měla zajistit spolehlivý přísun maziva i při extrémním příčném a podélném zrychlení. V její přední části je i oddělená samostatná komora, která v případě potřeby dodá požadované množství oleje.

Standardní M Výfukový systém je tvořen trubkami o velkém průměru, objemnými tlumiči, elektricky ovládanými klapkami a dvěma páry černě chromovaných koncovek. V závislosti na jízdním režimu tak mění charakteristiku a slibuje dramatický zvuk. Nové katalyzátory by měly přispět ke zlepšení emisí.

Již ve standardu je podvozek modelů X5 a X6 M Competition vybaven adaptivním M podvozkem Professional s přepracovanými elektronicky řízenými tlumiči a adaptivními stabilizátory, upraveným řízením M Servotronic s ostřejším převodem řízení a M dvoudílnými brzdovými kotouči se specifickým naladěním.

Vedle stabilizačního systému DSC je navíc nyní pohon M xDrive s Aktivním M diferenciálem regulován i protiprokluzovým systémem integrovaným v řídicí jednotce motoru. Vůz by tak měl ještě rychleji reagovat na změny jízdních situací a nabízet lepší trakci.

Nejvýraznější změnou v kabině je pak nová palubní deska s BMW M Prohnutým displejem, který je tvořen 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem za volantem a 14,9palcovou obrazovkou infotainmentu. Společně s instalací tohoto displeje došlo k redukci tlačítek a ovládacích prvků, tradiční otočný volič ale ve středové konzole naštěstí zůstal. Mezi další novinky interiéru patří široký pás dřevěného obložení interiéru Fineline Black s lesklým kovovým efektem, lišta vnitřního osvětlení s podsvícením logem M i M kožený volant s novými karbonovými řadicími páčkami.

Již ve standardu pak oba modely nabízí M multifunkční sedadla, opěrky kolen na středovém tunelu, jemné celokožené čalounění Merino či prostorový audiosystém Harman Kardon. Volitelně lze získat i skleněné střešní okno Sky Lounge, audio Bowers & Wilkins nebo řadu interiérových i exteriérových dílů BMW M Performance Parts z nabídky originálního příslušenství.

V rámci modernizace nabídnou oba vozy také širší schopnosti standardního systému varování před čelní srážkou i pestřejší nabídku systémů pro automatizované řízení a parkování. V nabídce volitelných asistentů jsou nově položky jako automatický omezovač rychlosti, varování při vystupování z vozu, aktivní navigace, rozpoznávání semaforů (které ale nebude k dispozici na všech trzích), asistent nouzového zastavení či asistent pro změnu jízdního pruhu a zařazení do jízdního pruhu.

Video se připravuje ...

Nový volitelný Parkovací asistent Professional pak umožňuje ovládat automatické parkovací manévry při zajíždění do parkovacího místa a vyjíždění z něj, stejně jako další kompletní manévry, i při pohybu mimo vůz pomocí aplikace My BMW v telefonu Apple iPhone. Díky volitelnému BMW Digitálnímu Klíči lze navíc vůz odemykat a zamykat za pomoci kompatibilních telefonů s operačním systémem iOS i Android.

Doplňme, že cena modernizovaného BMW X5 M Competition startuje od částky 3.783.000 Kč, sportovnější SUV kupé (řečí automobilka BMW tedy SAC) X6 M Competition pak startuje od ceny 3.863.600 Kč. Termín dodávek prvních vozů na český trh zatím automobilka neuvedla.

Technické údaje a ceny BMW X5 M Competition X6 M Competition
Motor V8 V8
Zdvihový objem [cm3] 4395 4395
Největší výkon [kW/min] 460/6000 460/6000
Točivý moment [N.m/min]  750/1800 – 5800 750/1800 – 5800
Převodovka 8stupňový M Steptronic 8stupňový M Steptronic
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,9 3,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 13,1 – 12,9 12,9 – 12,7
Emise CO2 g/km 295 – 291 292 – 287
Objem palivové nádrže [l]  83 83
Provozní hmotnost [kg] 2475 2445
Objem zavazadlového prostoru [l] 650 – 1870 580 – 1530
Rozměry d x š x v [mm] 4948 x 2015 x 1762 4948 x 2019 x 1695
Rozvor [mm] 2972 2972
Cena   [Kč]   3 783 000 3 863 600
Ondřej Mára
Diskuze (22)

Doporučujeme

23. 2. 2023 19:11
Re: Krásná "zbytečnost"
Dobre. Asi se mi nepovede jeho schopnosti už srovnat, příští týden ho vrátím a už se těším na normální auto:)
23. 2. 2023 17:19
Re: Krásná "zbytečnost"
jenze kodiaq rs jsou nedotacivy kamna co navic nejedou, benzinova ovce je mnohem rychlejsi
23. 2. 2023 15:03
Re: Krásná "zbytečnost"
Kodiaq RS Nordschleife, za volantem nebohá S. Schmitz:
https://www.skoda-storyboard.com/…rd-nurburgringu/
čas 9 min 29 sekund
Octavia RS 8 min 20 sekund
nevím, jak moc špatný je Superb...
23. 2. 2023 13:33
Re: Krásná "zbytečnost"
superb ma podvozek mizernej a jeste horsi elektroniku, kodiaq ma podvozek docela dobrej a snese na hrane docela dost na auto s pasivnim podvozkem. Nechapu rozdil rychleji nebo zustane na silnici.. Pocita se mezi kuzelama… Dobre postaveny suv projede zatacku lip nez blbe postaveny kombi. Vliv vejsky a stavby karoserie je hospodsky tema. X5 projede zatacku o 1km pomaleji nez a6 na vzduchu. Vetsi vliv nez suv/kombi maj gumy. Ale pochopitelne kdyz srovnas auto se stejne nalozenym podvozkem, rozdil budou treba 2km (testovaci rychlost mam 70 a projizdim to na dvou zatackach, jedna dobrej asfalt druha ma sparu a je odklonena). A dolsi vec je sirka, kdyz rozlozis vetsi hmotnost na vetsi gumy a vetsi sirku, muze to mit setrvacny momenty kolem os podobny. Ale opet pokud na pudorusu suv mas stejne siroky lambo je to jina debata. Chci jen rict ze dobry suv klidne uzene na okreskach mensi, levnejsi a slabsi HH…
23. 2. 2023 12:51
Re: Krásná "zbytečnost"
když to limitujeme výkonem, tzn. dáme stejný výkon velkému i malému, těžkému a lehkému, velký nikdy nepojede líp.