BMW představuje modernizované modely X5 a X6 M Competition, známe i české ceny
Přepracovaný osmiválcový motor dostal 48V asistenci, jeho výkon se však nezměnil. V kabině se nově objevuje prohnutá obrazovka systému BMW OS8.
Mnichovská automobilka se dnes pochlubila modernizovanou verzí vrcholných SUV modelů X5 a X6 M Competition, které tak přichází nedlouho po modernizaci základních modelů. Modernizace se přitom zaměřila jak na design, tak i na techniku a technologickou výbavu.
Začněme ale tradičně od designu, který by měl být ještě výraznější. Stejně jako základní modely X5 a X6, také ostré verze M Competition tak dostaly nové světlomety, které jsou o 35 mm nižší. Již v základu ale nabízí Matrix LED technologii a na přání jsou dostupné také v zatmaveném provedení. Maska ve tvaru ledvinek má kompletně černé provedení, výrazné horizontální lamely a zvětšené logo. Maska je navíc černou barvou propojena se spodní částí nárazníku s nasávacím otvorem ve tvaru písmene X.

V zadním nárazníku vidíme výrazný difuzor i dva páry koncovek výfuku. Koncová i brzdová světla používají světlovodné prvky ve tvaru písmene X. V podbězích jsou standardně 21“ M kola z lehké slitiny vpředu a 22“ M kola z lehké slitiny vzadu, na přání jsou ale dostupná i kovaná kola. Kryty zrcátek pak mohou být volitelně z karbonu.
Pod kapotou obou modelů je nově vyvinutý 4,4litrový motor V8 s technologií M TwinPower Turbo, která by měl nabízet ještě ostřejší reakce na plyn a ještě lepší hospodárnost. Motor má křížové výfukové svody, zesílený klikový mechanismus, upravené přeplňování turbodmychadly umístěnými co nejblíže motoru a doplněnými elektrickými obtokovými ventily, nové sací potrubí, nové lamelové olejové čerpadlo a plastovou olejovou vanu se sníženou hmotností.
Kromě dvou turbodmychadel s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu umístěných v prostoru mezi řadami válců je součástí technologií M TwinPower Turbo motoru V8 také přímé vstřikování High Precision Injection, variabilní zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a dvojité plynulé proměnné časování VANOS. Nový motor pak pod kapotou poznáte podle nového krytu s červenými grafickými prvky a barevným logem M. Na přání je však dostupný i kryt z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CRFP).
Výkon motoru je přenášen přes novou verzi 8stupňové převodovky M Steptronic s logikou řazení Drivelogic, která dává na výběr ze tří nastavení řazení (Road, Sport a Track) v automatickém i manuálním režimu. Mezi další inovace patří i nové naladění a schopnost ještě ostřejšího řazení.
V kompaktní skříni převodovky je navíc integrován elektromotor společně s elektronikou 48V mild hybridního systému, který poskytuje dodatečný výkon až 9 kW a točivý moment až 200 Nm. Výsledkem by měly být rychlejší reakce motoru na pohyby plynového pedálu, vyšší hospodárnost pohonného ústrojí i plynulejší funkce systému Auto Start Stop. Elektromotor je totiž umístěn na klikovém hřídeli a plní funkci startér-generátoru. Energie potřebná pro jeho pohon se ukládá do 48V baterie umístěné v motorovém prostoru, nabíjeného rekuperací.

Pohonné ústrojí modelů X5 a X6 M Competition by mělo poskytovat maximální točivý moment 750 Nm v rozmezí 1800 až 5800 ot/min-1 a nejvyšší výkon 460 kW (625 k) při 6000 ot/min-1. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak oba modely slibují za 3,9 sekundy, rychlosti 200 km/h by pak měly dosáhnout za 13,8, respektive 13,6 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, s paketem M Driver’s se ale zvyšuje až na 290 km/h.
Výkon motoru putuje tradičně na upravený systém pohonu všech kol M xDrive, který spolupracuje s Aktivním M diferenciálem na zadní nápravě. Řidič si pak v menu M Setup může přepnout nastavení pohonu 4WD na 4WD Sport, který díky preferenci zadní nápravy usnadňuje řízenou jízdu bokem.
Kromě výše zmíněných vylepšení a elektrifikace však modely X5 a X6 M Competition dostaly také vylepšenou chladicí a mazací soustavu. Chladicí systém by měl zajistit optimální teploty na okruhu i v kolonách městského provozu, nově navržená olejová vana by pak měla zajistit spolehlivý přísun maziva i při extrémním příčném a podélném zrychlení. V její přední části je i oddělená samostatná komora, která v případě potřeby dodá požadované množství oleje.
Standardní M Výfukový systém je tvořen trubkami o velkém průměru, objemnými tlumiči, elektricky ovládanými klapkami a dvěma páry černě chromovaných koncovek. V závislosti na jízdním režimu tak mění charakteristiku a slibuje dramatický zvuk. Nové katalyzátory by měly přispět ke zlepšení emisí.
Již ve standardu je podvozek modelů X5 a X6 M Competition vybaven adaptivním M podvozkem Professional s přepracovanými elektronicky řízenými tlumiči a adaptivními stabilizátory, upraveným řízením M Servotronic s ostřejším převodem řízení a M dvoudílnými brzdovými kotouči se specifickým naladěním.
Vedle stabilizačního systému DSC je navíc nyní pohon M xDrive s Aktivním M diferenciálem regulován i protiprokluzovým systémem integrovaným v řídicí jednotce motoru. Vůz by tak měl ještě rychleji reagovat na změny jízdních situací a nabízet lepší trakci.
Nejvýraznější změnou v kabině je pak nová palubní deska s BMW M Prohnutým displejem, který je tvořen 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem za volantem a 14,9palcovou obrazovkou infotainmentu. Společně s instalací tohoto displeje došlo k redukci tlačítek a ovládacích prvků, tradiční otočný volič ale ve středové konzole naštěstí zůstal. Mezi další novinky interiéru patří široký pás dřevěného obložení interiéru Fineline Black s lesklým kovovým efektem, lišta vnitřního osvětlení s podsvícením logem M i M kožený volant s novými karbonovými řadicími páčkami.
Již ve standardu pak oba modely nabízí M multifunkční sedadla, opěrky kolen na středovém tunelu, jemné celokožené čalounění Merino či prostorový audiosystém Harman Kardon. Volitelně lze získat i skleněné střešní okno Sky Lounge, audio Bowers & Wilkins nebo řadu interiérových i exteriérových dílů BMW M Performance Parts z nabídky originálního příslušenství.
V rámci modernizace nabídnou oba vozy také širší schopnosti standardního systému varování před čelní srážkou i pestřejší nabídku systémů pro automatizované řízení a parkování. V nabídce volitelných asistentů jsou nově položky jako automatický omezovač rychlosti, varování při vystupování z vozu, aktivní navigace, rozpoznávání semaforů (které ale nebude k dispozici na všech trzích), asistent nouzového zastavení či asistent pro změnu jízdního pruhu a zařazení do jízdního pruhu.

Nový volitelný Parkovací asistent Professional pak umožňuje ovládat automatické parkovací manévry při zajíždění do parkovacího místa a vyjíždění z něj, stejně jako další kompletní manévry, i při pohybu mimo vůz pomocí aplikace My BMW v telefonu Apple iPhone. Díky volitelnému BMW Digitálnímu Klíči lze navíc vůz odemykat a zamykat za pomoci kompatibilních telefonů s operačním systémem iOS i Android.
Doplňme, že cena modernizovaného BMW X5 M Competition startuje od částky 3.783.000 Kč, sportovnější SUV kupé (řečí automobilka BMW tedy SAC) X6 M Competition pak startuje od ceny 3.863.600 Kč. Termín dodávek prvních vozů na český trh zatím automobilka neuvedla.
Technické údaje a ceny | BMW X5 M Competition | X6 M Competition |
Motor | V8 | V8 |
Zdvihový objem [cm3] | 4395 | 4395 |
Největší výkon [kW/min] | 460/6000 | 460/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 750/1800 – 5800 | 750/1800 – 5800 |
Převodovka | 8stupňový M Steptronic | 8stupňový M Steptronic |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,9 | 3,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 13,1 – 12,9 | 12,9 – 12,7 |
Emise CO2 g/km | 295 – 291 | 292 – 287 |
Objem palivové nádrže [l] | 83 | 83 |
Provozní hmotnost [kg] | 2475 | 2445 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 650 – 1870 | 580 – 1530 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4948 x 2015 x 1762 | 4948 x 2019 x 1695 |
Rozvor [mm] | 2972 | 2972 |
Cena [Kč] | 3 783 000 | 3 863 600 |