Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW představuje modernizované modely X5 a X6, už známe i ceny

Ondřej Mára
Diskuze (42)

Modernizace přinesla kromě drobných vylepšení exteriéru i rozsáhlá vylepšení techniky a elektroniky.

Automobilka BMW konečně představila modernizaci svých populárních SUV modelů X5 a X6, které na rozdíl od vlajkové lodi X7 nepředvádí žádné experimenty s dělenými světlomety, od vrcholného modelu si ale půjčily část techniky. Designové úpravy jsou spíše drobnějšího charakteru, zajímavé věci se však odehrály pod kapotou.

Začněme ale tradičně exteriérem, který u modelu X5 standardně nabídne designové prvky xLine a upravený tvar světlometů i ledvinek. Světlomety jsou nyní o 35 milimetrů užší a dostaly šípovité prvky denního svícení, sloužící také jako směrové ukazatele. Adaptivní matrixové LED světlomety lze nespecifikovat také v černém provedení M Shadowline.

Video se připravuje ...

Maska chladiče dostala rámeček a lamely v chromovaném provedení, vůbec poprvé je však ve vybraných motorizacích volitelně dostupná i s podsvícením BMW Iconic Glow. V okolí masky jsou nově použity hladké plochy, které by měly vozu propůjčovat modernější vzhled. Nově navržené jsou pak vzduchové průduchy na bocích za zadními koly a úpravou prošla i zadní světla, vytvářející motiv písmene X. Součástí standardní výbavy se staly střešní ližiny v provedení matného hliníku Satin Aluminium. Stejnou povrchovou úpravu dostaly i další části karoserie.

Také BMW X6 dostalo nižší světlomety s prvky denního svícení ve tvaru šipek a nechybí ani možnost objednat si k vybraným motorizacím osvětlenou masku BMW Iconic Glow. Další novinkou je standardně dodávaný M sportovní paket s osmiúhelníkovým nasávacím otvorem pod maskou a černými plochami. Paket tak ještě podtrhuje robustnost vozu.

Vůz dostal také specificky tvarované M boční prahy a M lesklé obložení. Vzadu vidíme sportovní nárazník v tmavém provedení Dark Shadow, doplněný o koncovky výfuku s lichoběžníkovým tvarem. Za zmínku ale stojí také nízká zadní světla, která vytvářejí známý tvar písmene L.

Vrcholné modely BMW X5 M60i xDrive a BMW X6 M60i xDrive dostaly individuální designové prvky v podobě dvojitých lamel a loga M v BMW masce ve tvaru ledvinek, M krytů vnějších zpětných zrcátek v leskle černém provedení a M charakteristické čtveřice koncovek výfuku. M sportovní paket Pro je nyní nabízen pro všechny modelové varianty, zákazníci navíc mohou vybírat ze zhruba 40 speciálních barev karoserie BMW Individual.

Zřejmě největší novinkou v kabině se stala instalace nového multimediálního a informačního systému běžícího na systému BMW OS 8. Na palubní desce tak vidíme plně digitální BMW Prohnutý displej s jednodílným skleněným krytem, pod kterým je za volantem umístěn 12,3palcový přístrojový štít a vedle 14,9palcový displej multimediálního systému. Automobilka tak zvýšila důraz na dotykové ovládání a zbavila se řady tlačítek. Do displeje je přeneseno i ovládání ventilace, uživatelé však stále mají k dispozici i otočný ovladač iDrive nebo ovládání hlasem.

Automobilka v rámci modernizace poukazuje také na extrémně tenké výdechy ventilace, standardní použití materiálu Sensafin (připomínajícího kůži) a celkový důraz na prémiový charakter interiéru. Za zmínku stojí také zcela nová světelná lišta umístěná pod spolujezdcem, která je doplňkem prostorového osvětlení a umí signalizovat například příchozí hovor.

Pozornost zaslouží také nový kontrolní panel na středové konzole, jehož součástí je ovladač iDrive, tlačítko voliče jízdních režimů, nově navržená páčka voliče převodovky, tlačítko Start/Stop, tlačítka aktivující elektrickou parkovací brzdu, nastavení volitelného vzduchového odpružení a volitelně dodávaných terénních režimů. Zákazníci si ale mohou připlatit i za skleněné dekory v rámci volitelné výbavy Crafted Clarity. Standardní výbava nově zahrnuje i sportovní sedadla čalouněná materiálem Sensafin.

BMW X5
Motor xDrive50e xDrive40i M60i xDrive xDrive30d
Zdvihový objem [cm3] 2 998 2 998 4395 2993
Největší výkon [kW/min] 230/5000 – 6500 280/5200 – 6250 390/5500 – 6000 210/4000
Točivý moment [N.m/min]  450/1750 – 4700 520/1850 – 5000 750/1800 – 4600 650/1500 – 2500
Válce/ventily 6/4 6/4 V8/4 6/4
Největší výkon elektromotoru [kW/min] 145/7000  -   -   - 
Točivý moment elektromotoru [N.m/min]  280/100 – 5500  -   -   - 
Celkový výkon soustavy [kW/min] 360  -   -   - 
Točivý moment soustavy [N.m/min]  700  -   -   - 
Převodovka 8stupňový Steptronic 8stupňový Steptronic 8stupňový Steptronic 8stupňový Steptronic
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,8 5,4 4,3 6,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 1,1 9,9 12,5 8,2
Emise CO2 g/km 26 224 283 215
Objem palivové nádrže [l]  69 83 83 80
Provozní hmotnost [kg] 2420 2165 2345 2220
Objem zavazadlového prostoru [l] 500 – 1720 650 – 1870 650 – 1870 650 – 1870
Rozměry d x š x v [mm] 4935 x 2004 x 1755 4935 x 2004 x 1765 4935 x 2004 x 1765 4935 x 2004 x 1765
Rozvor [mm] 2975 2 975 2 975 2975
Cena [Kč]   2 342 600 2 056 600 2 667 600 2 017 600

Novinky pod kapotou

Modernizované modely BMW X5 a X6 budou na trh uvedeny se zážehovým motorem V8, zážehovým řadovým šestiválcem a vznětovým šestiválcem. Všechny motorizace jsou vybaveny 48V mild hybridní technologií, všechny pohonné jednotky spolupracují s nejnovější generací osmistupňové převodovky Steptronic Sport a výkon vždy putuje na silnici prostřednictvím inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive. Modernizované BMW X5 bude navíc dostupné i s plug-in hybridním pohonem, který u X6 nenajdeme.

Zážehové šestiválcové modely jsou osazeny novou generací 3litrového řadového šestiválce BMW TwinPower Turbo, která využívá Millerův cyklus, což umožňuje zkrátit dobu otevření sacích ventilů. Pohonná jednotka má také přepracované spalovací prostory a sací kanály, nový systém přímého a nepřímého vstřikování, zapalovací systém s aktivní cívkou s integrovanou elektronikou a hlavu válců s integrovaným výfukovým sběrným potrubím. Proměnné časování vačkových hřídelů VANOS je nyní elektrické.

Video se připravuje ...

Nová generace osmistupňové převodovky Steptronic Sport má zdokonalenou vnitřní účinnost, lepší tlumení vibrací a izolaci od rotačních nevyvážeností. V kompaktní skříni je navíc integrovaný elektromotor, který generuje točivý moment až 200 Nm a podle jízdní situace přidává až 9 kW/12 k. V novém BMW X5 xDrive40i a X6 xDrive40i je mild hybridní systém schopen zajistit i čistě elektrickou jízdu – ovšem jen při velmi nízkých rychlostech.

Tyto základní motorizace přitom nabízejí nejvyšší výkon 280 kW (380 k), což je o 35 kW více než u předchůdce. Točivý moment vzrostl o 70 Nm na 520 Nm, přičemž s přispěním mild hybridního systému se může zvýšit až na 540 Nm. Oba modely s motorizací xDrive40i pak slibují zrychlení z 0 na 100 km/h během 5,4 s.

Novou generaci zážehového 3litrového šestiválce využívá i plug-in hybridní motorizace X5 xDrive50e. Spalovací motor u plug-in hybridu dosahuje výkonu 230 kW, což představuje zlepšení o 20 kW, točivý moment dosahuje hodnoty 450 Nm. Elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky Steptronic Sport se chlubí výrazným zvýšením výkonu a inovací patentovanou BMW pro zvýšení točivého momentu.

Nový synchronní motor dosahuje jmenovitého výkonu 145 kW/197 k (+62 kW/84 k), přičemž horní hranice jeho otáček byla posunuta na 11.500 min-1. Reálný točivý moment vstupující z elektrické větve do převodovky činí 450 Nm a bylo jej dosaženo pomocí doplňkového redukovaného převodu. Plug-in hybridní soustava pak generuje celkový výkon 360 kW/490 k (včetně dočasného zvýšení výkonu funkcí boost), což je o 70 kW/96 k více než u dosluhujícího modelu, a kombinovaný točivý moment dosahuje hodnoty 700 Nm (+100 Nm). Z klidu na stovku tak motorizace xDrive50e zrychlí za 4,8 sekundy.

Motor čerpá energii z vysokonapěťové lithium-iontové baterie umístěné pod podlahou, která nabídne 25,7 kWh využitelné energie, což je o téměř 25 % více než v případě předchozí generace. Nová nabíjecí jednotka podporuje jednofázové i třífázové nabíjení a zdvojnásobuje maximální výkon nabíjení střídavým proudem na 7,4 kW. Čistě elektrický dojezd by se měl pohybovat v rozmezí 94 až 110 kilometrů (dle WLTP). I přes výrazný nárůst výkonu má přitom plug-in hybrid stále nárok na získání elektrických registračních značek EL.

Modely BMW X5 M60i xDrive a BMW X6 M60i xDrive pohání nově vyvinutý 4,4litrovým zážehový motor V8, jehož geny pocházejí z motorů pohánějících automobily BMW M i závodní speciály. Motor využívá termodynamické výhody kříženého sběrného výfukového potrubí, symetricky uspořádaných turbodmychadel a samostatného chladiče motorového oleje. Má také zesílený klikový hřídel, vylepšené přeplňování turbodmychadly s obtokovými ventily, nové olejové čerpadlo a lehčí olejovou vanu. Navíc se  opět pojí s 48V mild hybridním systémem.

Pohonný systém dvojice BMW M automobilů generuje maximální výkon 390 kW/530 k a nejvyšší točivý moment 750 Nm. Nové BMW X5 M60i xDrive a nové BMW X6 M60i xDrive zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a díky standardnímu M sportovnímu výfukovému systému slibuje i bohatý zvuk.

Modernizací prošel také vznětový šestiválec v motorizacích xDrive30d, který by měl nabídnout nižší spotřebu i emise. Ocelové písty namísto hliníkových umožňují vyšší spalovací tlaky a vyšší je také účinnost olejového separátoru. Nový systém přímého vstřikování common-rail pracuje se vstřikovači s elektromagnetickými ventily, které zajišťují až 12 vstřiků za jeden cyklus a maximální tlak 2500 bar. Motoru navíc opět pomáhá 48V mild hybridní systém. Vznětová motorizace tak dosahuje maximálního kombinovaného výkonu 219 kW/298 k a maximálního točivého momentu 670 Nm, což stačí ke zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy.

Podvozky nových BMW X5 a BMW X6 byly přizpůsobeny výkonovým charakteristikám modernizovaných pohonných jednotek a zohledněny byly i změny v rozložení hmotnosti vyplývající ze začlenění 48V mild hybridní techniky a rozšíření standardní výbavy. Proto jsou u obou modelů použity silnější stabilizátory na přední i zadní nápravě. Všechny modelové varianty nových BMW X5 a BMW X6 jsou standardně vybaveny adaptivním podvozkem, modely BMW M a X6 s řadovými šestiválci jsou standardně vybaveny adaptivním M podvozkem, který by měl nabídnout znatelně pevnější spojení zavěšení kol s karoserií.

Video se připravuje ...

Volitelné adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách používá k automatickému udržování světlé výšky elektricky poháněný kompresor s tlakovým zásobníkem. Jízdní výška se snižuje automaticky ve dvou stupních. Když rychlost jízdy překročí 138 km/h, světlá výška se zmenší o 10 milimetrů. V rychlostech vyšších než 200 km/h nebo vždy po aktivaci režimu SPORT dochází k jejímu snížení dokonce o 20 mm. Pro jízdu v terénu lze karoserii stisknutím tlačítka zvednout o 20 nebo 40 milimetrů (v závislosti na rychlosti).

Součástí standardní výbavy jsou pro nové BMW X5 19palcová kola z lehké slitiny a pro nové BMW X6 20palcová M kola z lehké slitiny. Modely BMW X5 M60i xDrive a BMW X6 M60i xDrive standardně sjíždějí z výrobní linky s 21palcovými M koly z lehké slitiny. Volitelně jsou k dispozici M kola z lehké slitiny a kola BMW Individual s průměrem až 22 palců.

Krátce po zveřejnění tiskové zprávy navíc české zastoupení značky odhalilo i ceny modernizovaného BMW X5 a X6. Tradiční SUV X5 se vznětovým šestiválcem xDrive30d startuje od ceny 2.017.600 Kč, SUV kupé BMW X6 se stejnou vznětovou motorizací startuje od ceny 2.142.400 Kč – v obou případech včetně DPH.

BMW X6
Motor xDrive40i M60i xDrive xDrive30d
Zdvihový objem [cm3] 2 998 4 395 2993
Největší výkon [kW/min] 280/5200 – 6250 390/5500 – 6000 210/4000
Točivý moment [N.m/min]  520/1850 – 5000 750/1800 – 4600 650/1500 – 2500
Válce/ventily 6/4 V8/4 6/4
Převodovka 8stupňový Steptronic 8stupňový Steptronic 8stupňový Steptronic
Max. rychlost [km/h] 250 250 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,4 4,3 6,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,6 12,3 7,9
Emise CO2 g/km 218 279 208
Objem palivové nádrže [l]  83 83 80
Provozní hmotnost [kg] 2165 2315 2220
Objem zavazadlového prostoru [l] 580 – 1530 580 – 1530 580 – 1530
Rozměry d x š x v [mm] 4960 x 2004 x 1700 4960 x 2004 x 1700 4960 x 2004 x 1700
Rozvor [mm] 2975 2 975 2 975
Cena [Kč]   2 181 400 2 748 200 2 142 400
Ondřej Mára
Diskuze (42)

Doporučujeme

Avatar - lyon667
10. 2. 2023 19:19
Re: LCI
To souhlasím.
9. 2. 2023 19:02
Re: LCI
jj ... sensatec je pecka ... mimoriadne pohodlny a makky
Avatar - pradeda777
9. 2. 2023 17:11
Re: LCI
To je pro mě novinka. Černé masky chladiče byly v minulosti vždy dostupné přes M Performance parts.
9. 2. 2023 15:47
Re: LCI
nataceni dostupne od 7/2023 bez potvrzeni, nejsou jejaky komponenty…
Avatar - fOE
9. 2. 2023 12:10
Re: LCI
Chvalim vyber barvy!