Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3 2.5si - Sametový poklid

Miro Mihalik
Zkuste si představit, že se vám z naftového motoru v SUV dělá vyrážka a nejste právě typ, který musí být všude první. Přidejte touhu po prémiové příchuti a máme pro vás služebníka.

Udělejte si malou anketu mezi majiteli BMW X3 a většina z nich se vesměs shodne na několika věcech. Nemají velikou rodinu, takže nepotřebují převážet více vzduchu v X5. Občas remcají na prkenný podvozek, ale jsou ochotni vyměnit ho za stabilitu ve vyšších rychlostech na dálnici a jisté jízdní vlastnosti na náročnějších silnicích.

Jejich názor na design není vyhraněný, uznávají ovšem, že facelift tomuto vozu prospěl. A mohli by si dovolit Touring řady 3 nebo 5, ale na pocitu jistoty z vyšší pozice při řízení a pohonu xDrive (i když ten koupíte i do obou kombi) si zakládají více, než na potřebě bavit se s poháněnou zadní nápravou. Zapadá nějak do jejich vzorce benzinový šestiválec 2,5 l?

suv bmw crossover testy suv bmw crossover testy
 

Problémem zážehových motorů je, že do kompaktních SUV je moc lidí nechce. Můžete namítat, že mezi zákazníky se najde stále dost takových, jež upřednostní kultivovanost a plynulý zátah benzinového atmosférického agregátu před spotřebou, ale zrovna u BMW tyhle argumenty moc neplatí. Jejich „šestiválce v naftě“ nepostrádají jemný chod, drtivý tah a při tankování dokážou vyvolat spokojený úsměv.

Argumenty, v jejichž světle ztrácí 2.5si na významu? Logicky ano, ale otočte klíčkem ve spínací skřínce a začne vás dráždit koncertní ekvilibristika útočící na vše, co nelze zdůvodňovat žádnými pravidly. Nemusíte vědět nic o setrvačných silách a vibracích vznikajících v čtyřtaktní jednotce, ale zvuk tohoto motoru a nenucenost, se kterou letí do otáček, vás prostě dostane. Po pár kilometrech se budete zlobit, že se do kabiny nedostane více tónů v nízkých nebo středních otáčkách, takže jedinou možnost, jak zaslechnout to nejlepší, představuje akcelerace s cihlou na plynu.

suv bmw crossover testy suv bmw crossover testy
 

Přestože se z 2,5litrového motoru povedlo BMW vyždímat 160 kW (218 k) a 250 Nm máte díky systému Double Vanos již v 2750 ot./min., k razantnímu rozpohybování X3 budete muset používat stejnou techniku hrubé síly. S dvojící cestujících se hmotnost přehoupne přes dvě tuny a v kombinaci s 5stupňovou automatickou převodovkou budete potřebovat nijak oslnivých 9 sekund, než se ručka rychloměru prožene kolem stovky. Drážděte své bubínky zvukem (a přetížením vnitřní ucho) příliš často a 67litrovou nádrž vyprázdníte rychlostí 16 l/100 km. Zpomalte a dostanete se přibližně o 5 litrů níž, ale s dietnějšími stravovacími návyky nepočítejte.

Příplatková 18palcová kola odebírají tomuto vozu i ty nejmenší ambice ukázat schopnosti systému xDrive v terénu, ale na rovinu, X3 je ve své kůži na silnici. A cítí se tam moc dobře nejenom kvůli nezávislému zavěšení všech kol. Řízení je dobře vyvážené, reaguje ostře a velice rychle vám dá důvěru i na zatočeném asfaltu. Pomalá jízda odhalí občasné protivné poskakování, ale není to nic vážného, nebo co by (aspoň trochu) neřešily sériové sedmnáctky.

suv bmw crossover testy suv bmw crossover testy
 

BMW X3 pochází z generace modelů, které nás nenutily studovat několika set stranovou příručku ovládání systému iDrive. A i když je středová konzole poseta 33 tlačítky, zorientujete se v nich určitě snadno. Zabydlení se v prostorné a kvalitně sestavené kabině bude tak rychlé, že vlastně žádný čas na seznamování ani nepotřebujete.

Tolerantní (vlastně celkem dost shovívavý) však budete muset být k faktu, že většina věcí, kterých se v interiéru dotýkáte, je za vysoké příplatky. Automatická klimatizace místo manuální – 15 675 Kč, kůží čalouněný volant – 5415 Kč, jeho 7 tlačítek multifunkčního ovládání – 13 110 Kč, vyhřívání předních sedadel – 10 545 Kč… Je toho dost, abyste přemýšleli o alternativním voze, nebo si nechali přestavět BMW X3 na vůz kategorie N1 tak, jako v případě tohoto modelu. Po odpočtu DPH se pak dá na fakturu koukat i bez nadměrného zatěžování nadledvinek.

Závěr

Šestiválec 2.5si je skvělý, ale v těžké karoserii X3 musíte často sáhnout až na jeho vrchol, když nechcete zažít zklamáni. Pak máte ještě dvě možnosti, jak zůstat věrný tomuto modelu – připlatit si za větší motor 3.0si nebo začít s léčením alergie na naftu.

První cena vozu1.032.400,- (2.0i 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.241.900,- (2.5si 160 kW)
Základní cena testovaného vozu1.076.386,-* (2.5si N1 160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.289.777,-* (2.5si N1 160 kW)
Cena přestavby, paket N132 773,-* (je součástí základní ceny modelu N1)

* - cena uvedena bez DPH

Plusy:

  • kultivovaný motor
  • jemně řadicí automat
  • jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér

Minusy:

  • pro někoho tvrdý podvozek
  • lepší dynamika vykoupena spotřebou
  • ceny příplatkové výbavy

Miro Mihalik
BMW X3 2.5si
Cena základní sestavy 1 076 386 Kč
Výbava základní sestavy ABS, přední, boční a okenní airbagy, elektrické ovládání oken a zrcátek (vyhřívané), dálkově ovládané centrální zamykání, radiopřehrávač s CD, stabilizační systém DSC, trakční kontrola DTC, HDC, pohon všech kol xDrive, imobilizér, mlhovky, Funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", výškově i podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, klimatizace s mikrofiltrem, dělená sklopná zadní opěradla, dělící síť zavazadlového prostoru, velurové koberce, palubní počítač, check control, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, loketní opěrka vzadu s třetí hlavovou opěrkou a 2 stojánky na nápoje, isofix Kč
Cena testované sestavy 1 289 777 Kč
Výbava testované sestavy 18palcová kola z lehké slitiny (17.670,- Kč), automatická převodovka (61.560,- Kč), servotronic (7.125,- Kč), kožený volant (5.415,- Kč), multifunkční volant (13.110,- Kč), střešní lišty (6.555,- Kč), vak na lyže (5.130,- Kč), loketní opěrka vpředu (5.415,- Kč), sportovní sedadla pro řidiče a spolujezdce (14.820,- Kč), vyhřívaná sedadla vpředu (10.545,- Kč), vnitřní zrcátko s digitálním kompasem (2.280,- Kč), adaptivní úchytný systém (3.420,- Kč), ostřikovače světlometů (7.695,- Kč), parkovací senzory PDC (20.520,- Kč), xenonová světla (19.095,- Kč), automatická klimatizace (15.675,- Kč), metalický lak ( 22.515,- Kč), polstrování - kombinace látka / kůže (15.390,- Kč), N1 verze (39.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2750 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.1 / 7.8 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1560
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1830 / 470
Rozměr pneu: 235/50 R18
BMW X3 2.5si
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1853
c) výška (mm): 1674
d) rozvor (mm): 2795
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 997
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1002
k) šířka vpředu (mm): 1433
l) šířka vzadu (mm): 1452
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano