Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 xDrive40e: Formule E má nové zásahové vozidlo

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Mnichovská značka pro druhý ročník šampionátu elektrické formule rozšíří svůj vozový park o plug-in hybrid X5.

Zatímco ve formuli 1 coby zaváděcí bezpečnostní a záchranné vozy působí již dlouhá léta Mercedesy, smlouvu s FIA pro formuli elektrickou podepsalo konkurenční BMW, které před lety uspělo také u FIM v MotoGP. Šampionát, který je zajímavý střídáním monopostů během jednoho klání, má za sebou první sezónu. Někteří jej kritizují za rychlost (nebo spíše „pomalost“) i za to, že je odkladištěm bývalých pilotů královské disciplíny, jiným přijdou závody minimálně dramatické...

Mnichovská automobilka do prvního ročníku nasadila futuristický supersport i8 coby safety car a malý hatchback i3 jako „sanitku“. Ani třetí zástupce pochopitelně nemůže mít v útrobách nic jiného než elektromotor, zážehová auta se do seriálu jaksi nehodí. Plug-in hybrid X5 xDrive40e bude sloužit jako zásahové a vyprošťovací vozidlo při nehodách.

Zůstává u stříbrné barvy, žádnou bílou, případně žlutou třeba s červenými pruhy nečekejte. Na bocích se skví nápis Rescue-Car a logo mistrovství. Je vybaveno nutnými stroboskopy a diodovou rampou na střeše, aby jej nikdo na těsných městských okruzích při práci nepřehlédl. Součástí vozidla je i komunikační technika. Jezdí na pětipaprskových dvoubarevných kolech.

Pod kapotou najdeme zcela sériové motory. Srdcem poháněcí soustavy je turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 l doplněný elektrickým agregátem. Ten napájí lithium-iontové baterie s kapacitou 9 kWh, vydrží až 31 km bzučivé jízdy. Kombinovaný výkon celého systému činí 230 kW, k dispozici je i 450 N.m točivého momentu. Velké SUV není žádný louda, z klidu na stovku vystřelí během 6,8 s a upaluje až 210 km/h, čistě na elektřinu pak 130 km/h. Stačí to, formule sice váží zhruba třetinu, ale nejsou o moc rychlejší. Kombinované spotřeby 3,3 l/100 km však při nasazení určitě nedosáhne... O oficiálně udávaném celkovém dojezdu 800 km také můžeme pouze spekulovat, ale tovární data jsou tovární data.

Auto se představilo 25. srpna na staroslavném okruhu v britském Doningtonu, nová sezóna šampionátu FIA formule E však začíná 17. října v Pekingu, čítá jedenáct podniků v deseti zemích. V prvním ročníku získal titul Nelson Piquet mladší, radoval se až po posledním závodě v Londýně. Všichni startovali s jednotnými monoposty Spark-Renault SRT_01E s pohonným ústrojím od McLaren Electronics. Ten nadcházející už je však otevřený, osm z deseti týmů představí vlastní elektromotory, měniče, převodovky a chladicí systémy. Monoposty se prý zrychlí a budou mít i lepší zvuk. Uvidíme.

Když nějaký jezdec odpadne a nezraní se, odvezou ho do depa traťoví komisaři na elektrických skútrech BMW C Evolution, což je také novinka. Mezinárodní automobilové federaci se povedl i marketing, přenosy ze závodů vysílá živě na Youtube. Kéž by něco podobného udělala i s F1, Bernie Ecclestone ale bohužel pořád nemá peněz dost...

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
30. 8. 2015 08:38
Re: Louda
jo dík za opravu, jde zásahové vozidlo nicméně pointa zůstává, vybrali nejpomalejší model z nabídky
27. 8. 2015 14:57
Re: Louda
Safety Car je i8.
27. 8. 2015 09:38
Louda
Zajímavé ža pro safety car zvolil tu nejpomalejší motorizaci ze všech možných v rámci X5. Divný je ten elektrický svět ... :-(
Avatar - jozephko
26. 8. 2015 16:06
Formule E chýba väčšia propagácia...
Ja by som si napr. závody formuly E pozrel s väčším záujmom ako formulu 1. Keby bolo kde.
Keby sa do formuly E dávali také prachy ako do formuly 1, tak by sa do 10 rokov vyrábali len elektromobily...
26. 8. 2015 15:40
Ten zlej strejda!
"..přenosy ze závodů vysílá živě na Youtube. Kéž by něco podobného udělala i s F1, Bernie Ecclestone ale bohužel pořád nemá peněz dost."
Přesně tak, proč to nemůže fungovat jako v tenisovejch Grandslamech, fotbalovejch Ligách Mistrů, NHL, NBA, blablabla, prostě absolutní top sportovní ligy který sledujou miliardy, kde všude, jak víme, máme zdarma online streamy na youtube. Všechny tyto top sporty si už dávno uvědomily, že peněz z vysílacích práv netřeba a jedou zdarma online. Jenom ta zlobivá formule a ten buržoust Ecclestone..
Tyvoe:)