BMW X5 xDrive40e: Formule E má nové zásahové vozidlo
Zatímco ve formuli 1 coby zaváděcí bezpečnostní a záchranné vozy působí již dlouhá léta Mercedesy, smlouvu s FIA pro formuli elektrickou podepsalo konkurenční BMW, které před lety uspělo také u FIM v MotoGP. Šampionát, který je zajímavý střídáním monopostů během jednoho klání, má za sebou první sezónu. Někteří jej kritizují za rychlost (nebo spíše „pomalost“) i za to, že je odkladištěm bývalých pilotů královské disciplíny, jiným přijdou závody minimálně dramatické...
Mnichovská automobilka do prvního ročníku nasadila futuristický supersport i8 coby safety car a malý hatchback i3 jako „sanitku“. Ani třetí zástupce pochopitelně nemůže mít v útrobách nic jiného než elektromotor, zážehová auta se do seriálu jaksi nehodí. Plug-in hybrid X5 xDrive40e bude sloužit jako zásahové a vyprošťovací vozidlo při nehodách.
Zůstává u stříbrné barvy, žádnou bílou, případně žlutou třeba s červenými pruhy nečekejte. Na bocích se skví nápis Rescue-Car a logo mistrovství. Je vybaveno nutnými stroboskopy a diodovou rampou na střeše, aby jej nikdo na těsných městských okruzích při práci nepřehlédl. Součástí vozidla je i komunikační technika. Jezdí na pětipaprskových dvoubarevných kolech.
Pod kapotou najdeme zcela sériové motory. Srdcem poháněcí soustavy je turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 l doplněný elektrickým agregátem. Ten napájí lithium-iontové baterie s kapacitou 9 kWh, vydrží až 31 km bzučivé jízdy. Kombinovaný výkon celého systému činí 230 kW, k dispozici je i 450 N.m točivého momentu. Velké SUV není žádný louda, z klidu na stovku vystřelí během 6,8 s a upaluje až 210 km/h, čistě na elektřinu pak 130 km/h. Stačí to, formule sice váží zhruba třetinu, ale nejsou o moc rychlejší. Kombinované spotřeby 3,3 l/100 km však při nasazení určitě nedosáhne... O oficiálně udávaném celkovém dojezdu 800 km také můžeme pouze spekulovat, ale tovární data jsou tovární data.
Auto se představilo 25. srpna na staroslavném okruhu v britském Doningtonu, nová sezóna šampionátu FIA formule E však začíná 17. října v Pekingu, čítá jedenáct podniků v deseti zemích. V prvním ročníku získal titul Nelson Piquet mladší, radoval se až po posledním závodě v Londýně. Všichni startovali s jednotnými monoposty Spark-Renault SRT_01E s pohonným ústrojím od McLaren Electronics. Ten nadcházející už je však otevřený, osm z deseti týmů představí vlastní elektromotory, měniče, převodovky a chladicí systémy. Monoposty se prý zrychlí a budou mít i lepší zvuk. Uvidíme.
Když nějaký jezdec odpadne a nezraní se, odvezou ho do depa traťoví komisaři na elektrických skútrech BMW C Evolution, což je také novinka. Mezinárodní automobilové federaci se povedl i marketing, přenosy ze závodů vysílá živě na Youtube. Kéž by něco podobného udělala i s F1, Bernie Ecclestone ale bohužel pořád nemá peněz dost...