Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X6 ActiveHybrid – Síla s čistou image

Ondřej Láník
Zatímco mezi luxusními limuzínami BMW svým mild-hybridem jen horko těžko dotahuje náskok japonského Lexusu LS 600h, v kategorii SUV je pozice Lexusu RX 450 h o poznání méně jistá.

Loni na podzim představilo BMW na autosalonu ve Frankfurtu první dvojici hybridních modelů. Oba vozy - BMW ActiveHybrid 7 a BMW ActiveHybrid X6 - byly sice představeny současně a z názvu by se mohlo zdát, že jsou si blízké, ve skutečnosti jsou ale technicky zcela odlišné.

Full-hybrid – nyní i pro radost z jízdy

BMW se nevzdává ambicí naplňovat řidiče radostí z jízdy ani v případě technicky náročného hybridního pohonu. X6 ActiveHybrid z podstaty své existence nemůže být modelem s nízkou spotřebou v absolutních měřítkách, ale je spíše ukázkou možností spojení extrémních jízdních výkonů a přijatelné, nebo chcete-li snáze omluvitelné výše kombinované spotřeby a produkce emisí CO2.

design hybrid technika bmw predstavujeme design hybrid technika bmw predstavujeme
 

BMW ActiveHybrid X6 je, na rozdíl od BMW ActiveHybrid 7, full-hybrid, první svého druhu, jaký BMW přivedlo na trh. Základem je přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 Turbo se 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1 a 600 Nm mezi 1750 a 4500 min-1, který nemá konvenční startér, alternátor, ani hnací řemen pro pohon kompresoru klimatizace nebo hydraulického čerpadla posilovače řízení, ale naopak přibyly změny na systému chlazení samotného motoru. Nízkoteplotní okruh, používaný pro chlazení turbodmychadly stlačeného vzduchu, chladí také výkonovou elektroniku.

Spalovací motor je spojen se sedmistupňovou hybridní převodovkou a dvěma elektromotory. Dvourežimová aktivní převodovka pracující jako ECVT (electric continuously variable transmission) dostala označení podle dvou rychlostních pásem (pomalého, rozjezdového a rychlého dálničního), v nichž pracují jednotlivé zdroje pohonu integrované do hybridního hnacího řetězce.

Převodovka, jejíž vnější rozměry odpovídají standardní převodovce v konvenčních motorizacích, je výsledkem společného vývoje automobilek BMW, Daimler (DaimlerChrysler) a General Motors. Každý z partnerů této aliance ale používá společnou techniku odlišným způsobem. BMW X6 ActiveHybrid je první vlaštovkou z Mnichova, kterou budou následovat další modely. Jeho unikátnost spočívá také v tom, že jde o nejsilnější sériově vyráběný hybrid současné automobilové produkce.

design hybrid technika bmw predstavujeme design hybrid technika bmw predstavujeme
 

Princip činnosti

Při rozjezdu pracuje asi do rychlosti 60 km/h pouze jeden z elektromotorů. Jakmile se automobil rozjede a řidič přišlápne pedál plynu, zapojí se druhý elektromotor, který nastartuje spalovací motor a dále funguje jako generátor elektrické energie. BMW ActiveHybrid X6 je full-hybrid, a tak zvládá jízdu pouze na elektromotor.

Nejvyšší rychlost na čistě elektrický pohon je 60 km/h, kapacita akumulátorů vystačí při nižších rychlostech nejvýše na dráhu dlouhou 2,5 km. Jízdu na čistě elektrický pohon nelze docílit jinak než vhodnou prací s pedálem akcelerátoru a hospodařením s kapacitou akumulátorové sady. Tlačítko, které by aktivovalo režim EV jako v Toyotě Prius, v BMW X6 ActiveHybrid není.

design hybrid technika bmw predstavujeme design hybrid technika bmw predstavujeme
 

Při jízdě konstantní vyšší rychlostí zajišťuje většinu hnací síly spalovací motor a jeden z elektromotorů pracuje jako generátor, který do vysokonapěťového okruhu dodává elektřinu. Jakmile řidič přestane využívat potenciál hnacího ústrojí a vozidlo jede rychlostí 65 km/h nebo nižší, vypíná se osmiválcový spalovací motor.

Mechanická vazba v rámci dvourežimové aktivní převodovky je zajištěna třemi planetovými soukolími. Dva režimy elektromotorů jsou doplněny a rozšířeny sedmi pevně nastavenými převodovými stupni.

Elektromotory, podporující spalovací motor v činnosti v celém jeho otáčkovém pásmu, mají výkon 63 kW a 67 kW, jejich točivý moment vrcholí hodnotou 260 Nm a 280 Nm. Vzájemné interakce hnacích jednotek řídí řídicí jednotka. Výkon celého hybridního systému činí 357 kW, točivý moment 780 Nm. BMW ActiveHybrid X6 je tak nejsilnější hybridní SUV i nejsilnější full-hybrid, překonávající v absolutních hodnotách i hybridní vozy značek Lexus, Volkswagen nebo Cadillac. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 5,6 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 236 km/h, resp. na 250 km/h (s příplatkovým sportovním paketem) a kombinovaná spotřeba dosahuje 9,9 l/100 km.

Doporučujeme
BMW ActiveHybrid 7: Silný, ale jen mild

Nové komponenty v X6 ActiveHybrid

Akumulátorová sada NiMH článků, která je umístěna u zadní nápravy, pod podlahou zavazadlového prostoru, má kapacitu 2,4 kWh a maximální výkon 57 kW. Optimální teplotu silně se zahřívajících komponent reguluje dvouokruhový systém chlazení. Chladicí médium v kapalinovém okruhu je chlazeno ve výměníku s okolním vzduchem a případně i chlazením z klimatizace, podle aktuálních provozních podmínek.

Ve voze jsou dva elektrické okruhy, vysokonapěťový a nízkonapěťový (12 V). Propojení obou okruhů zajišťuje měnič.

design hybrid technika bmw predstavujeme design hybrid technika bmw predstavujeme
 

Trakční elektromotory mohou pracovat také v generátorovém režimu. Vítanou funkcí je elektrické brzdění o výkonu až 50 kW s rekuperací energie. Elektromotory dokáží brzdit vozidlo se zpomalením až 3 m/s2 , což šetří jak palivo (energie se uloží v akumulátorech a následně použije pro akceleraci), tak klasický brzdový systém. Pro zajištění funkce podtlakového posilovače brzd (i když není spalovací motor déle v činnosti) bylo ve voze instalováno podtlakové čerpadlo. Součinnost mechanického a elektrického brzdění je řízena elektronicky.

design hybrid technika bmw predstavujeme design hybrid technika bmw predstavujeme BMW X6 ActiveHybrid je prvním modelem řady X, který dostal elektrický posilovač řízení. Jeho činnost je tak možná kdykoliv, i když zrovna neběží spalovací motor, který běžně přes převod generuje provozní tlak v hydraulickém systému u hydraulických nebo elektrohydraulických systémů.

Nová technika (převodovka, akumulátory) je bohužel těžší než ta konvenční. ActiveHybrid má o 260 kg vyšší pohotovostní hmotnost než xDrive50i. Další základní technická data jsou v následující tabulce.

BMW ActiveHybrid X6 vs. BMW X6 xDrive50i
Model ActiveHybrid X6 xDrive50i
Motor 4,4 turbo+2 el.m. 4,4 turbo
Zdvihový objem [cm3] 4395 4395
Válce/ventily 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 357/- 300/5500-6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 780/- 600/1800-4500
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,6 5,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,9 12,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 2450 2190

Na rozdíl od japonského Lexusu RX 450 h se pohon všech kol v německém hybridu konstrukčně nemění. I nadále je distribuce hnací síly obsluhována elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, která rozděluje hnací sílu mezi kola přední a zadní nápravy. Standardní poměr činí 40:60, ve prospěch zadních kol. V nabídce zůstává taky možnost dokoupení tažného zařízení, které zvládá táhnout brzděný přívěs o hmotnosti 2.000 kg.

Viditelných změn je na hybridní X6 jen několik. Kapota motoru musela dostat kvůli výkonové elektronice pod kapotou nový prolis Powerdome, na bočních a pátých dveřích přibyla signatura ActiveHybrid a svébytný design mají také kola z lehkých slitin (19 nebo 20palcová). Výhradně pro X6 ActiveHybrid je dodáván světle modrý metalický lak Bluewater metallic. Přístrojový štít dostal otáčkoměr začínající pásmem činnosti elektromotorů, které mj. řidiči signalizuje vypnutí spalovacího motoru. Ve spodní výseči je zobrazován aktuální stav nabití akumulátorů. Aktuální činnost systému pohonu je možno zobrazit na širokoúhlé obrazovce palubního informačního systému.

Výroba BMW X6 ActiveHybrid probíhá v severoamerickém závodě BMW ve Spartanburgu, kde vznikají i konvenční modely X5 a X6.

design hybrid technika bmw predstavujeme design hybrid technika bmw predstavujeme
 

Ondřej Láník