Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW začne do dvou let vyrábět karbonové ráfky

Michal Fokt
Diskuze (27)
Poté, co si BMW pořádně procvičilo práci s uhlíkovým kompozitem na modelech i3 a i8, intenzivně pracuje na využití znalostí i v dalších oblastech. Vyvíjejí se mimo jiné karbonová kola, ani jimi to ale nekončí.

BMW má díky vývoji vozů své ekologické značky "i" spoustu zkušeností (a patentů), týkajících se uhlíkového kompozitu, jenž je použitý při stavbě modelů i3 a i8 a získané know-how jsou teď Mnichově připraveni pod vedením manažera přes lehké konstrukce Franze Storkenmaiera rozšířit i do dalších oblastí a modelů.

Prioritu teď má dokončení projektu ultralehkých karbonových disků kol, které udělají i ze špičkových kovaných hliníkových kol těžké retro. BMW chce v horizontu jednoho až dvou let uvést do prodeje jak jednodílné karbonové kolo, tak hybridní kolo s hliníkovým středem a paprsky. Podle BMW je jejich vývoj prakticky hotov a nadcházející období bude zejména ve znamení boje s úředním šimlem s cílem dokázat, že jsou karbonová kola minimálně stejně odolná a bezpečná, jako hliníková.

Podle Storkenmaiera je hybridní kolo o 25 % lehčí, než kované hliníkové a o dalších 10 % je lehčí celokarbonové kolo, což představuje vítané snížení neodpružených a rotujících hmot. Ale to není jediná výhoda, kola z uhlíkového kompozitu také prý lépe snáší poškrábání o obrubníky - je snazší je vyleštit.

BMW dále pracuje na celokarbonovém volantu, jenž má uhlíkový kompozit nikoli pouze na pohledové straně, ale je z něj vytvořena i nosná konstrukce. I v tomto případě je třeba přesvědčit úřady o jeho bezpečnosti, zejména v případě nehody. U BMW však tvrdí, že před nárazem do volantu a jeho zlomením ochrání airbag.

Dalším benefitem vývoje vozů "i" je jednodílná karbonová vačková hřídel a kompozitní materiál Secondary CFRP, vzniklý z karbonového odpadu při výrobě modelu i3 a plastu. Jím bude možné nahradit hořčík a hliník kupříkladu v rámech sedadel nebo palubních deskách.

Michal Fokt
Diskuze (27)
25. 2. 2014 13:11
Re: Plast
180kW je výkon motora v kilowatoch, na motorke zvyčajne prenášaný na cestu jedným kolesom, najčastejšie zadným ( boli recesistické konštrukcie s motorom na prednej vidlici, ale to boli skútre ) a samozrejme znížený o straty trecie a valivé cestou na zadné koleso.

U helmy som si všimol druhé slovo, šťastie, že som nenapísal aj to tretie, hádaj čo ?
A sú aj helmy karbónové ( nemyslím polepené >:D akože karbónovou fóliou >:D ) a nosil ju napríklad Bradl. Na začiatku tie prilby stáli cez 1000 EUR, teraz už pod 500.

Ojnica je v motore mechanicky najnamáhanejšia súčiastka, striedavo ťah, tlak, v úvratiach okamžité zachytenie zotrvačnej sily piestu a k tomu ešte aj vzper a pri vzplanutí paliva kopanec od nárastu tlaku.

A čo myslíš, prečo sú otáčky dieslov menšie ako otáčky benzínov a ?
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2014 22:44
Re: karbonové ráfky jsou v cykliste na prd a teprv na autě t
Ze zákulisí výzkumu BMW moc informací nemám. Docela se mi ale líběj výsledky. A jaký hovadiny dokážou lidi vymyslet vim, čtu auto.cz už docela dlouho >:-[]
24. 2. 2014 21:08
Re: nejhorsi jsou trpaslici
S karbónom ako takým asi ťažko, niekde tam bude niečo, čo samozrejme nepovedia. Ako niekto spomenul vyššie, napr. helma z karbón-kevlaru je už trošku iná vec ako karbónová helma. Videl som nosný diel auta zo špeci materiálu, s hrúbkou asi 8 mm, ktorý sa v skúškach pri náraze zlomil - a tá zubatá ostrá hrana by prerezala človeka na polovice a letela by ďalej. Dokázal by to aj tenší karbón, keby si taký zlomený diel chcel zdvihnúť holou rukou, tak by so so rozrezal ruku, aj keď je ľahký. Takže ak v BMW vedia čo inde nie, klobúk dole. Zatiaľ si myslím, že v tomto prípade euroúradníci robia dobre, keď váhajú. Celé to môže byť len predčasné marketingové haló na zaujatie verejnosti. Veď koľko sa písalo o plastových diskoch, o kolesách bez pneumatík, na ktorých sme už pomaly mali jazdiť... [odkaz]

P.S.Karbón, ktorý sa po náraze roztriešti na milióny ostrých kúskov? Nepomýlil si si to s niečím iným?
24. 2. 2014 20:58
Re: Plast
Píšeš trošku z cesty, ale nevadí. Tých cca 180 kW je čo? Definuj. Na pretekových strojoch sa používa viac materiálov, ktoré z bezpečnostných dôvodov v sériovej výrobe nemajú šancu. Helma karbón-kevlar. Všimol si si to druhé slovo? Kevlar. Hádaj, prečo nie čistý karbón. Ojnice - cyklická záťaž prakticky bez rizika rázového zaťaženia.
Superšporty sa pečú z karbónu, pretože je pevný a ľahký, ale aj pre takzvane luxusný vzhľad - vysoká cena tu nevadí. Porsche má už tiež model prakticky s celou karosériou z karbónu (a niektoré z nich sa vyrábajú na Slovensku), ale popravde, v tom aute by som búrať nechcel ani náhodou. ;-)
24. 2. 2014 20:50
Re: karbonové ráfky jsou v cykliste na prd a teprv na autě t
Ahá, takže výskum BMW...ešte keby si tak vedel, o čom píšeš. Možno by si sa divil, aké hovadiny dokážu takí ľudia vymyslieť... Pozerám, že uznávanie takzvaných autorít ti ide. A ak autority nemáme, tak si ich vymyslíme...