Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bombardier Recreational Products: Novinky pro sezónu 2014

Jiří Baborský
Diskuze (2)
Zprávy o prvním letošním sněhu napovídají, že by bylo dobré začít intenzivně přemýšlet o vánočních dárcích. A proč si nenadělit třeba nějakou pěknou benzinovou hračku od BRP?

Bombardier Recreational Products, jak zní celé jméno kanadského koncernu, je největším specialistou na stroje pro volný čas, které dělí do několika divizí. Pod názvem Can-Am najdete tříkolky, čtyřkolky a side-by-side vozidla, vodní skútry nesou značku Sea-Doo, lodní motory pak Evinrude, do koncernu patří i známá motorárna Rotax. A před zimou nesmíme zapomenout ani na sněžné skútry Ski-Doo a Lynx – novinky jsme testovali na jaře.

Ale zpátky do prosluněného Turecka, kde už na nás čekají stroje do písku, bláta a mořských vln.

Can-Am Outlander 1000 6x6

Podvědomě máme pořád tendenci hovořit o čtyřkolce, ale jak sami vidíte na fotkách, kol máme pod sebou šest. Prodloužením litrového Outlanderu o 112 cm a přidáním další poháněné nápravy vznikla šestikolka, kterou můžete osadit různými typy nástavby. Třeba korbou s objemem 372 litrů, sklápěčkou, uzavřeným boxem nebo bočnicemi pro převoz dříví.

Pravdou je, že jsme vás nalákali na zábavné produkty a zrovna tenhle stroj zavání spíš pracovním nasazením, na druhou stranu skvělé uplatnění najdete třeba u majitelů horských chat, a tady už můžeme hovořit o rekreaci. Takže je vlastně všechno v nejlepším pořádku.

Samotný nápad, vývoj i výrobu šestikolky mají na svědomí Finové. Není divu, každý z nich má srub někde na samotě a neustále něco převáží napříč nekonečnou pustou krajinou. Outlander 6x6 bude zpočátku jednomístný, verze s dvojsedlem už se ale připravuje.

V Turecku jsme s tímto jezevčíkem zdolávali členitý terén s měkkým písčitým povrchem, kde perfektně vynikla stabilita Outlanderu 6x6 a specifický způsob překonávání terénních nerovností (světlá výška 305 mm). Menší vlny totiž spolkne propružení jednotlivých kol, zatímco samotný stroj je pořád v rovině. Svým dílem ke komfortu jízdy přispívají i vlečená zadní ramena, která mají tu výhodu, že se kolo při přejezdu hrbolu pohybuje po přímce nahoru a dolu a neopisuje půlkruh, jako kdyby bylo uloženo na výkyvných poloosách. Díky tomu jsou čtyřkolky BRP při jízdě v terénu klidné a neškubou sebou jako konkurenti s konvenčním řešením podvozku. Připadali jsme si jak na obláčku, komfort jízdy je vážně špičkový.

Stejně tak trakce, když se do práce zapojí všechny tři nápravy – standardně jsou poháněné ty zadní a přední se připojuje pákou. Přenos a rozdělování točivého momentu na přední kola pak realizuje systém ViscoLok, specialita vozidel BRP.

V principu je to lamelová viskózní spojka fungující jako samosvorný diferenciál. Řidič se nemusí starat o jeho uzamykání, systém při prokluzu jednoho předního kola samočinně přenese trakci na druhé, zatížené.

Samozřejmě nechybí redukce, díky které Outlander šplhá jak kamzík. Větší délka logicky omezuje manévrovatelnost, obratnost mezi stromy byla ale nad očekávání dobrá.

Litrový dvouválec má sílu jako grizzly, bez zaváhání si poradí s nosností 363 kg i přívěsem vážícím až 750 kg, ale zvládá i sportovnější jízdní tempo, to když se řidič rozhodne si cestu trochu okořenit.

V Česku se začne Outlander 6x6 prodávat na jaře příštího roku, kdy také dovozce oznámí ceny. Pro představu čtyřkolku Outlander 1000 pořídíte od 400 000 Kč, což odpovídá pozici na samém vrcholu modelové řady. Do výbavy Outlanderu 6x6 patří řada užitečných technologií, jako je například digitální bezpečnostní systém D.E.S.S. zabraňující krádeži nebo progresivní posilovač řízení se třemi stupni účinku.

Can-Am Outlander 1000 6x6
Motor V2, 1000 cm3, 60 kW
Převodovka CVT, redukce
Délka x šířka x výška 3330 x 1168 x 1118 mm
Světlá výška 305 mm
Hmotnost přívěsu 750 kg
Nosnost vpředu/vzadu 45/318 kg
Pohotovostní hmotnost 515 kg
Cena k dispozici na jaře 2014

Can-Am Maverick Max 1000R

S cenou kolem půl milionu nejsou takzvaná side-by-side vozidla zábavou pro každého. V zásadě jde o terénní buginu pro dva, která není dobrá k ničemu jinému než dovádění - v dunách, na plážích, na horách, ale třeba i při off-road maratonech v bahně… Novým hitem Can-Amu jsou prodloužené verze Max pro čtyři cestující – k loňskému ryze sportovnímu stokoňovému Mavericku Max se letos přidává o něco praktičtější Commnader Max s výkonem 85 koní.

My jsme se svezli s tím nejostřejším náčiním – Maverickem 1000R X rs, který má pro letošek nově dynamické řízení se třemi módy, přepracované přístroje a od základní verze se liší mimo jiné rychleji reagujícím samosvorným systémem Visco-Lok QE na přední nápravě. Stačí, aby mělo trakci pouze jedno přední kolo a Can-Am se nezastaví.

S autem dlouhým 3,7 metru jsme si museli dávat při slalomu mezi stromy větší pozor na volbu správné stopy, ale zvykli jsme si během chvíle. Bezprostředně reagující stroj se člověku okamžitě dostane pod kůži, důvěra v nízké těžiště a bleskové reakce na povely volantu přišla brzy. Šlapeme pořádně na plyn, drifty v otevřené trubkové karoserii jsou daleko šťavnatější než v uzavřeném autě. Uznáváme, že v Česku vyždímáte stroj tohoto typu nanejvýš při závodech, ale někde v Emirátech, amerických horách nebo nekonečném Rusku to musí být nářez! K nám se zatím čtyřmístné side-by-side Can-Amy nedováží.

Can-Am Maverick Max 1000R
Motor V2, 1000 cm3, 75 kW
Převodovka CVT, redukce
Délka x šířka x výška 3760 x 1625 x 1980 mm
Světlá výška 317 mm
Pohotovostní hmotnost 702 kg
Cena nedováží se

SeaDoo Spark

Spark představuje ve světě vodních skútrů něco jako Subaru BRZ/Toyota GT86 v autech – návrat ke kořenům sportovního svezení.

Skútry totiž nabraly v posledních letech podobný směr jako auta – byly čím dál větší a luxusnější, což ovšem znamenalo také těžší, méně zábavné a dražší.

Vývojáři BRP se vrací k původní myšlence hbitého sportovního náčiní a pro příští sezónu připravili novou řadu skútrů Sea-Doo Spark. Je malý, lehký, mrštný, má jen tu nejnutnější výbavu a na servis nenáročnou techniku. Díky tomu si může dovolit základní cenovku 163 000 Kč, zatímco větší sourozence pořídíte o sto a více tisíc dráž. Nabízet se budou s výkonem 60 nebo 90 koní, pro dva nebo tři pasažéry. Jak jsme se na vlastní kůži přesvědčili, Spark je mistrem akrobacie. Skoro taková motorizovaná akvabela. Můžete s ním zajíždět pod hladinu, stavět ho „na zadní“, kličkovat mezi vlnami, skákat do výšky a to vše v relativně bezpečných rychlostech. Z podstaty věci to není optimální stroj na dlouhé výlety – proti velkým bratrům nepůsobí tak stabilně a po vlnách tvrdě poskakuje, ale jestli se chcete na vodě vydovádět jako za starých dobrých časů, zábavnější skútr, navíc za takové peníze, vám dnes nikdo jiný nenabídne. Že výkonu není moc? Na rozbouřené moře nám přišla tříválcová čtyřtaktní devítistovka Rotax naprosto dostatečná. Spolehlivě nás utahala za dopoledne.

Škoda, že legislativa skútry z českých vod vymýtila. Doba hřmících neekologických oblud je pryč, moderní stroje si tiše vrní a jsou úsporné. Třeba Spark je s hodnotou 7,3 l/hodinu nejúspornější skútr na trhu.

Sea-Doo Spark 900
Motor R3, 900 cm3, 44 a 66 kW
Délka (2/3 sedadla) 2790/3050 mm
Pohotovostní hmotnost od 184 kg
Cena od 163 000 Kč

Evinrude E-Tec

K rekreaci patří i lodě. Středozemní moře jsme brázdili s novými dvoutakty Evinrude E-Tec. Zapomeňte na trabanty, v kanadském podání jdou dvoudobé motory třída. Co nás dostalo hned po nastartování, je tichost a kultivovanost běhu ve srovnání s konkurenčními čtyřtakty, které jsme měli k dispozici pro porovnání. K přednostem použité technologie patří vysoký výkon a točivý moment, díky přímému vstřikování paliva se podařilo dosáhnut velmi nízké spotřeby. Například na volnoběh, který se u lodí používá často, baští E-Tec o polovinu méně než čtyřtakty. Na hospodárnosti a lepší dynamice se podílí také nižší hmotnost, daná mimo jiné jednodušší konstrukcí. Ta slibuje také minimální servisní náročnost – tři roky nemusíte na motor sáhnout a i pak je servis jednodušší a levnější. Například se vůbec nemění olej…

Jiří Baborský
Diskuze (2)
Avatar - jozephko
7. 12. 2013 13:39
Kedy zareagujú Číňania?
Som veľmi zvedavý, ako dlho bude trvať, kým Číňania tiež "vymyslia" 6-kolku a uvedú ju na trh :-) .