Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bota jménem BMW Z3 Coupe nebyla původně v plánu. Vznikla vlastně potají

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Retro laděný roadster BMW Z3 z roku 1995, s nímž jezdil také James Bond, dostalo o tři roky později uzavřenou karosářskou verzi Z3 Coupe. Ta však neměla původně vůbec vzniknout.

Máte rádi filmy a zejména bondovky? Pak jste zcela jistě nemohli minout BMW Z3. Jezdil s ním totiž agent britské tajné služby 007 James Bond v epizodě Zlaté oko z roku 1995, jehož ztvárnil irský herec Pierce Brosnan. Možná si pamatujete na blankytně modrý roadster, který přirozeně pro roli služebního vozu agenta 007 prodělal četné změny.  

Sérové BMW Z3 debutovalo v létě 1995 coby výsledek vývoje započatého v roce 1992. Šlo o nástupce futuristického roadsteru Z1 s plastovou karoserii na prostorovém ocelovém rámu charakteristickou svými dveřmi elektricky se zasouvajícími do vysokých prahů. Vozů Z1 vzniklo v letech 1988 až 1991 pouhých přibližně 8000 kusů a dnes jde o velmi ceněnou kuriozitu. A zatímco Z1 bylo technicky velmi sofistikovaným vozem, Z3 mělo úděl přesně opačný. Vůz používal technicky méně vyspělou kyvadlovou úhlovou zadní nápravu původem z řady 3 E30 (a E36 Compact) a v prvních dvou letech jej poháněly pouze čtyřválce – 1.8 8V a 1.9 16V.

Na rozdíl od Z1, u níž i vzhledem k ceně nemělo BMW nikdy velké prodejní ambice, mělo být Z3 masově rozšířeným otevřeným sporťákem. Snahou tvůrců bylo odpovědět pokud možno na Mazdu MX-5, která se v době zahájení vývoje už zhruba dva roky prodávala. Po desítkách tisíc kusech ročně!  

Pěkné, ale sportovní?

Vývojem Z3 pověřili v Mnichově muže jménem Burhard Goeschel. Inženýra „odchovaného“ konkurenčním Daimlerem, který před započetím projektu Z3 pracoval u BMW v divizi vyvíjející motocykly. Jenže Goeschel chtěl mít z vyvíjené „zet trojky“ něco víc než jen líbivý roadster s designem ve stylu sporťáků šedesátých let. Takový, který se sice bude prodávat jak housky na krámě a BMW na něm vydělá, mimo jiné také z důvodu výroby v USA. To aby se nemuselo platit clo při vstupu na jeho patrně nejdůležitější trh. Goeschel chtěl prostě auto, které by zároveň nabízelo vynikající jízdní vlastnosti a jež by dokázalo inspirovat náročného jezdce.

Problém byl, že takovým autem Z3 nebylo. S již zmíněnou jednoduchou zadní nápravou pamatující v principu 70. léta (BMW navíc použilo jednodušší verzi této nápravy, nikoliv tu z řady 5 E34 či 7 E32), málo strmým řízením a hlavně relativně měkkou karoserií byl tento vůz vhodný spíše než do serpentin na korzování podél pobřeží Pacifiku v Santa Barbaře v Los Angeles.

Goeschel a jeho několik věrných inženýrů zapálených pro stejnou věc si usmysleli, že roadster Z3 přestavějí na uzavřené kupé.  Ze všech negativů ovlivňujících jízdní vlastnosti byla nejmarkantnější právě nízká torní tuhost karoserie. Se zbytkem už se dalo pracovat. A právě uzavřená verze by tento klíčový nedostatek odstranila.

Taková volnočasová aktivita

Příběh BMW Z3 Coupe se tak velmi podobá vzniku prvního VW Golf GTI, případně prvního pětidveřového kombi BMW Touring vyvinutého na základě řady 3 E30, jehož prototyp si doma vyrobil profesionální karosář BMW Max Reisböck, aby mohl ve svém bavoráku vozit kočárek pro dítě. Do sedanu E30 se mu přirozeně nevešel.

Goeschel a jeho malý nadšený tým měl výhodu, že se jim podařilo ukořistit raný prototyp Z3. A práce na lepším autě mohla vesele začít. Prototyp Z3 využili jako základ, který zbavili plátěné stahovací střechy a na který následně upevnili nově vyvinutou plechovou pevnou střechu. Vznikl v podstatě takzvaný shooting brake, tedy kupé s velkým zavazadelníkem (vlastně takový mix mezi karoserií kupé a kombi), oblíbený hlavně v Anglii u lidí vyznávajících hony. Dílo se podařilo a následná měření prokázala, že kupé vykazuje 2,6krát tužší karoserii než roadster.

Goeschel celou přestavbu udělal potají, aniž by informoval mnichovské vedení. Učinil tak až po dokončení vozu. Byl to risk, který ovšem vyšel a BMW začalo v roce 1998 Z3 Coupe vyrábět. Cena nebyla o moc vyšší než u roadsteru, neboť všechny důležité části karoserie s ním byly shodné. Dokonce i zadní blatníky ponechali. Na rozdíl od roadsteru se ale Coupe nabízelo výhradně s šestiválcovými motory. Zpočátku jako ostré M Coupe s motorem 3,2 litru z BMW M3, který téměř vzápětí doplnil menší a civilnější šestiválec M52 o objemu 2,8 litru. V roce 2000 nahradil motor M52 nový třílitrový šestiválec M54, aby o dva roky později došlo k ukončení výroby celé řady Z3.

Ač má Z3 Coupe stejné zavěšení kol jako roadster Z3, výrazně tužší karoserie a s léty racionální vývoj šasi přinesly své ovoce, takže Z3 Coupe jezdí dle nadšenců a majitelů BMW výrazně lépe než roadster. A pro jeho charakteristický spíše zajímavý než krásou oplývající tvar se mu přezdívá bota!     

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
15. 4. 2019 10:52
pekne
ono prave taketo "neplanovane" kusky su vacsinou najzaujimavejsie a nakoniec vskutku uchvatne a legendarne ... a ja osobne bmw Z3 coupe radim u mna v rebricku ( najkrajsich a najzaujimavejsich bmw ) hned na druhe miesto po este uchvatnejsiemu kusku s menom Z8 :yes: tieto 90 roky malo bmw fenomenalne.... co auto to legenda... a nakoniec esta aj ta prva X5 z konca 90 rokov je u mna dodnes najkrajsim SUV od bmw... boli to uzasne roky ked bmw malo okrem sportoveho flairu nadalej aj povestnu elegenciu a noblesu tvarov hodnu svojho mena :yes: