Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britové před lety zprovoznili chytrou dálnici. Teď zjistili, že je až 20x nebezpečnější než dřív

Stanislav Kolman
Diskuze (8)

Před patnácti lety si ve Velké Británii odsouhlasili inteligentní dálnice, které měly ulevit provozu a snížit emise z kolon. Jenže tím vzrostlo i nebezpečí provozu.

S inteligentní dálnicí se v Anglii začalo experimentovat už v roce 2006, konkrétně ve West Midlands. Chytrost dálničního úseku spočívá v tom, že v případě potřeby (například v hustém provozu) promění odstavný pruh na klasický. To má zvýšit plynulost provozu a snížit emise, které v kolonách vznikají. Jenže tím roste i potenciální nebezpečí, když se v daném úseku nějaké auto porouchá a nemá se kam „uklidit“.

Chytré dálnice jsou pod palbou kritiky už od svého vzniku, až teď si na ně ale příslušné úřady došláply. Důvod? Pořad Panorama stanice BBC si na základě žádosti o svobodě informací nechal od organizace Highways England (spravuje silniční infrastrukturu v zemi) zaslat data o dopravních nehodách a úmrtích za posledních pět let.

A rozhodně to nejsou lichotivá čísla. Ukázalo se, že v jedné části dálnice M25 došlo k dvacetinásobnému(!) nárůstu nebezpečných incidentů. To jsou drobné dopravní nehody a komplikace, při kterých je ohroženo zdraví účastníků silničního provozu. Tento úsek se proměnil v chytrou dálnici v dubnu 2014. Zatímco za předchozích pět let se tu takových incidentů stalo 72, za pět let po zprovoznění inteligentního systému počet vzrostl na těžko uvěřitelných 1485.

Statistiky dále říkají, že za posledních pět roků zahynulo na chytrých dálnicích 38 osob. Není divu, že příslušné orgány se obávají o bezpečnost motoristů a zpochybňují, zdali mají tyto chytré dálnice smysl. Sonda pod pokličku systému mimo jiné ukázala, že v posledních pěti letech byla varovná signalizace dálnice 336 dní mimo provoz.

„Inteligentní dálnice mají být stejně bezpečné, ideálně bezpečnější než ty klasické. Jinak bychom je neměli mít vůbec,“ nechal se slyšet britský ministr dopravy Grant Schapps. Vláda se aktuálně problematice věnuje a podle všeho už pracuje na nových postupech, které mají bezpečnost takových dálničních úseků zvýšit.

BBC, které na problematiku upozornilo, už hlásí první chystané inovace. V příštích třech letech mají být na všech inteligentních dálnicích spuštěny radarové systémy detekující stojící vozy, aby došlo k bezprostřednímu upozornění ostatních účastníků provozu na porouchaný automobil.

Plánované změny pochválil i Nicholas Lyes ze společnosti RAC: „Instalace takové technologie by byla vítaným krokem. Je to něco, co naše společnost v posledních letech požaduje. Náš výzkum ukazuje, že více než dvě třetiny řidičů souhlasí s tím, že odstranění odstavného pruhu ohrožuje jejich bezpečnost v případě poruchy,“ dodává Lyes.

Stanislav Kolman
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - _beta
29. 1. 2020 13:27
Re: Je toho vic
Skvelý doplnok ku článku.
Pre toto mám rád plodné diskusie.
Teda, článok je jasný pokus o clickbajt a až následná diskusia má pridanú informačnú hodnotu.
29. 1. 2020 10:15
Re: prachy
Ted treba opravuji dalnici z londyna do doveru v podstate v cele delce a jedes 80kmh asi 60 kilometru, mozna vic. Huh :/

S temi kamerami je to dvojsecny. Na dalnici je to fakt sporny. Ovsem to, ze dali vyrazne zlute kamery v podstate na vsechna NEBEZPECNA mista, to je podle me pecka. Kazdy tu kameru vidi z 500m a zadny blbec tam rychle nepojede.

Nebezpecne krizovatky - velice to pomuze. U skol? Dokonalost. Proste jedou o tech 10-15kmh rychleji nez je max rychlost stejne jako u nas, ale v tom kritickem miste VSICHNI uberou a tudiz to funguje, o to totiz slo.

Narozdil od CR totiz nejde o to vybirat prachy, ale zpomalit na chvili auta na nebezpecnych mistech.

... a pak jedes tim kopcem v Praze na barandove nebo padesatkou po magistrale a rikas si ... fakt idioti ze to svet nevidel.
29. 1. 2020 01:25
Je toho vic
Ja uz tam nejakou dekadu ziju, takze... ano zprovoznit odstavny pruh se ukazalo byt znacne nebezpecne reseni. Ono to tam obcas sviti “nejezdi tam” ale lidi jsou zvykli tam jet kazdy den, tak si nevsimnou a bum. To jsou celkem smrtaky. Ale zas dalnici nemuseli rozsirovat aby bylo jasno.

Ale je toho vic, anglicani jsou uplne mimo ridici, to byste nerozchodili. 5/10 jich jede normalne, ale pomaleji nez predpisy dovoli. Pak prijde oznaceny (!) radar ale oni nevedi kolik, tak 4/10 radsi o 10 mph uberou (16kmh na dalnici je znat to nedela dobrotu), do toho 1/10 specha jak pomatenej.

A autoskola? Par lekci, na dalnici se s autoskolou NESMI, takze je to nikdo nenauci. Potom jezdi “pod dozorem” dokud nedostanou opravdovy ridicak. To je jako ze se to vlastne cely dedi z otce na syna a z matky na dceru, takze to podle toho vypada.
Uklizet se do leveho pruhu? (Ano leveho, anglican jezdi na druhe strane), to se v podstate nedela a jede se tim prostrednim, pripadne vsichni tim rychlym kdyz uz jsou jen dva.
Ti odvaznejsi roztoci sve petitrove Range Rovery a trilitrove bavoraky na tech 70mph (112kmh) ... rychleji se jet v anglii nesmi. Ale zas trilitr fakt nic nezere, to je taky fakt. Jo a nakladaky muzou rychleji nez u nas (60mph tedy 96kmh) takze je mijite fakt hroooz e pomalu, cimz je dilo dovrseno.

To misto s nejvetsi nehodovosti na M25 dobre znam a je to proto, ze je to nejrusnejsi misto, hromada vyjezdu, tak pridali pruhy, na kazde strane 6-8 (tedy po cesku je to dvanacti az sestnactiprouda dalnice). No a pak nekoho napadne “sakra ja musim odbocit” a protoze je nikdo po dánici neucil jezdit, tak teda pribrzdi, aby ty pruhy prejel(a), klidne na 30kmh, nekolikrat jsem to zazil. No a pak koukas do zrcatka a modlis se.

Znacky? 70% znacek je psany text, jako “use hard shoulder nebo “oncoming vehicle in the middle of the road” a podobne, proc?! Dokonce ted udelali ceduli - nedelam si pr**l - ktera precte SPZ a ten text zobrazi v rodnem jazyce polakovi a bulharovi.
28. 1. 2020 23:05
prachy
No a ze uz propagatori tech dalnic nezmini, ze na kazdem useku jsou speed camery a z kazdy jedny se ocekava rocni vynos 600 000 liber...a kolik ze tech kamer je ze. A v usecich, kde se to stavi, je omezena rychlost na 50 mil za hodinu a ze to jsou useky treba 15-20 mil dlouhy.
Avatar - Mikesus
28. 1. 2020 20:17
Re: To jako vážně?
Nemám problém s chytrou dálnici, ale musí tam být počítáno i s těmito situacemi. A ne že pustí do nějakého pruhu bez ohledu na to, zda mohou detekovat překážku.
To je jako v tom holandsku by pustili do protisměru, ale ten by nechali z druhé strany volný bez uzavření.