Britská studie: Řidiči jsou skeptičtí k automaticky řízeným vozům
Automaticky řízené vozy už mohou jezdit v americké Nevadě, jinde jsou ale zatím nelegální. Britský Institut pokročilých motoristů (IAM) se v této souvislosti zeptal anglických řidičů, co si o těchto vozech myslí.
Z průzkumu vyplývá, že Britové této myšlence příliš nakloněni nejsou, 40 % respondentů uvedlo, že by nad používáním automaticky řízeného auta nikdy neuvažovalo. Jen 22 % dotázaných tvrdí, že by takový vůz užívali. Většina lidí (65 %) se nemůže rozhodnout, zda auta bez řidičů jsou, nebo nejsou dobrý nápad.
Více než polovina britských motoristů si myslí, že by systémy měly převzít kontrolu nad řízením, aby se automobil vyhnul srážce. Někteří respondenti však technice používající radary a navigaci k automatickému řízení vozu příliš nedůvěřují, podle 98 lidí z 1.088 dotázaných je totiž nespolehlivá.
Společnosti vyvíjející automobily, které samy řídí, tvrdí, že tato technika v budoucnosti zlepší bezpečnost silničního provozu. Vždyť například automaticky řízená vozidla firmy Google během testování najela přes 480.000 kilometrů bez nehody.
Britové tomu však příliš nevěří. Jen třetina zpovídaných souhlasí s tím, že najeté tisíce kilometrů samočinně řízených aut Googlu bez nehod jsou silným argumentem pro tvrzení, že odstranění lidského faktoru z řízení přispěje k vyšší bezpečnosti na silnicích. Většina respondentů (815 z 1.088) si myslí, že by důraz měl být kladen spíše na to, aby sami šoféři řídili bezpečněji, než aby auta řídila automaticky.
Asi polovina lidí říká, že automaticky řízené vozy jsou dobrým krokem do budoucna. Polovina si ale nemyslí, že by se takové automobily staly v budoucnu oblíbenými. Podle 56 % respondentů není možné, aby se auta bez řidičů stala normou během příštích deseti let.
Podle šéfa IAM Simona Besta jsou automaticky řízené vozy hudbou vzdálenější budoucnosti. „Do té doby by se mělo udělat více pro to, aby se co nejdříve zlepšila úroveň řidičů,“ říká Best. Podle něj by se měl zlepšit výcvik motoristů, aby se předešlo většině lidských chyb.
„Technika samozřejmě hraje významnou roli v bezpečnosti silničního provozu, ale když budou auta na silnicích existovat, lidé je budou chtít řídit,“ tvrdí Best. Proto je podle ředitele IAM nutné usilovat o to, aby kvalitní šoféři řídili prvotřídní vozidla. Díky takové kombinaci by totiž na silnicích mohlo být mnohem bezpečněji.