Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brno autem: Na čem pracuje moravský spolek bojující proti šikanování řidičů?

Petr Slováček Petr Slováček 8. 1. 2017
9
22
Zobrazit náhledy (9)
Abarth Abarth Abarth Abarth
Brněnské motoristy tak dlouho štvalo, že se za ně nikdo nepostaví, až si založili vlastní spolek. Bojují proti šikanování řidičů ve druhém největším městě republiky.

Povědomí o spolku Brno autem by asi nepřekročilo hranice moravské metropole, nebýt kauzy z července loňského roku. Tehdy jeho členové upozornili na zajímavé praktiky na brněnském magistrátu – jeho vedení totiž káže vodu a pije víno. Náměstek pro rozvoj města Martin Ander ze Strany zelených propaguje cyklistickou dopravu, a přitom za půldruhého roku mandátu projezdil ve služební limuzíně 270.000 Kč.

Náměstek pro dopravu Matěj Hollan z organizace Žít Brno za stejnou dobu utratil přes 400.000 korun. Suma na provoz jejich aut včetně platu řidičům měla činit od 1. 1. 2015 do 30. 6. 2016 neskutečných 1.648.903 Kč! Právě kvůli pseudoekologickému vedení města, které místním řidičům ztěžuje život, spolek loni vznikl. Vyrazili jsme do Brna za mladými nadšenci, kteří stáli u zrodu: právníkem Janem Mandátem (31), programátorem Pavlem Misesem (30) a studentem fyziky Davidem Pokorným (21).

Co vás v Brně nejvíc štve?

Pavel Mises: Když se podíváte na Dominikánské náměstí před magistrátem, uvidíte milion vyhrazených míst pro auta vedení města. Vadí nám, že si radní postavili parkovací dům a každému říkají, ať nestojí na ulici. Přitom ji zasekávají vlastními auty.

Proto vznikl spolek Brno autem?

Jan Mandát: Posledním impulzem bylo, když jsem večer přijel domů a zase nemohl zaparkovat. O špatnou dopravní situaci jsme

se zajímali delší dobu a štvalo nás, že za motoristy nikdo nekope. Opozice je laxní. Jsme tak jediní, kdo proti tomu bojuje.

David Pokorný: Ostatní spolky měly v rozhodování o budoucnosti města neúměrné zastoupení. Projekty se upravovaly podle návrhů spolku Brno na kole. Podle posledního plánu mobility se přitom podílejí na přepravě jen dvěma procenty, a to ještě pouze v létě, zatímco automobilová doprava činí čtyřicet procent. Proti cyklistům vůbec nic nemáme, sami rádi jezdíme na kole a mnoho z nich nás podporuje. Webové stránky nám například dělal člověk, který ani nevlastní řidičák. Ale nemáme rádi pseudoekologii.

Takže jste hned zakládali spolek?

Jan Mandát: Nejdříve vznikla stránka na facebooku a název. Až následně jsme založili spolek, třeba kvůli transparentnímu účtu. A hned vznikl problém s byrokracií na krajském úřadě. Podstatné je ale říct, že se činnosti věnujeme ve volném čase na úkor rodin a nemáme chuť schůzovat. Nejsme politická strana a nechceme pořádat masový nábor (poznámka redakce: politicky jsou ale činní, David Pokorný je předsedou

Svobodných v Jihomoravském kraji).

Jak se k vám staví vedení města?

Jan Mandát: Náměstek Matěj Hollan s námi chtěl zpočátku komunikovat. Následně padla kosa na kámen, když zjistil, že mu nebudeme zobat z ruky. Hlásí například, jak je pro otevřenou radnici. A pak nás nařkl z toho, že jsme vynesli informace z jednání.

Pavel Mises: My přitom jenom komunikujeme s občany za radní. Kdyby ale předem řekli, že je jednání tajné a ať mlčíme, uděláme to. Chováme se slušně. Radní si hlídají rétoriku a neříkají otevřeně, že jsou proti autům. Dělají proti nim ale faktické kroky. Místo výstavby parkovacích míst chtějí do roku 2030 o pětinu snížit počet vozů v domácnostech.

Jak jste přišli na to, že radní pro dopravu sám projezdí tolik peněz služebním autem s řidičem?

Jan Mandát: Brno je malé a všechno se tu roznese, však se mu také říká největší vesnice v republice. Takže když kamarád zaslechl, jak radní nakládá se služebním autem, využili jsme zákona o svobodném přístupu k informacím a vznesli oficiální dotaz. Nám nevadí princip, že má služební auto, ale že ostatním nakazuje jezdit na kole.

David Pokorný: Doteď si pamatuji, jak jsem otevřel obálku a vykoukla na mě obrovská cifra. Hned jsem musel volat Honzovi.

Jak úřady reagují na vaše zvídavé dotazy? Odpovídají v předepsané lhůtě?

David Pokorný: Splní vše podle zákona. Ale pokud přesně nenapíšeme, co požadujeme, neodpoví nám. A co nemusí říct, to neřeknou. Jinak musíme říct, že s námi řada úředníků sympatizuje a podporují nás, ať v boji pokračujeme, i když to nemohou prohlašovat veřejně.

Jaké jsou největší dopravní problémy Brna?

Jan Mandát: Nekonečná dostavba Velkého městského okruhu. Táhne se i kvůli tomu, že investorem je ŘSD, ačkoliv je stavba v intravilánu města. Chceme, aby Brno převzalo výstavbu pod sebe, pak by bylo krásně průjezdné. Ale nikdo to neřeší. Druhým velkým problémem je rezidenční parkování. Ekonomika šla nahoru, aut je víc, nikdo na to však pružně nereagoval.

Pavel Mises: Máme tady takový nešvar, že se při rekonstrukcích ulic ruší parkovací místa. Na sídlištích už je situace neúnosná. Naštěstí to ví i policie a mnohé přestupky toleruje, protože se jinde parkovat nedá. Hlavně nám vadí, že rezidenční parkování nic neřeší, žádná nová místa nevytváří, jen reguluje.

Na čem momentálně pracujete?

David Pokorný: V centru mají být kamery a závory za astronomických devadesát milionů korun. Proč? Vždyť už teď se smí do centra jen na povolení a na vjezdech stojí strážníci. Nedávno jsme uspořádali petici proti uzavření Nádražní ulice. Sesbírali jsme tři stovky podpisů a vše poslali primátorovi. Odpověď nás upřímně překvapila – že je to skvělý nápad, ulici tedy pro dopravu uzavřou.

Jan Mandát: Magistrát by si měl konečně uvědomit, že kdo jezdí do centra autem, nedělá to přece proto, že by chtěl, ale musí. Vždyť kromě obchodů jsou tam i úřady. Chceme, aby úředníci nešikanovali řidiče.

Program spolku Brno autem

Co podporuje

  • Průjezdné město: urychlená dostavba Velkého městského okruhu.
  • Dostatek parkování: efektivní regulace dopravy v klidu, průběžné budování nových parkovacích stání a parkovacích domů.
  • Bezpečné ulice: osvětlení přechodů, přehledné křižovatky.
  • Prevence místo represe: investice do parkování místo do odtahovek.

Co jim vadí

  • Šikana a omezování řidičů: chceme změnu koncepce blokového čištění, omezení odtahů.
  • Diktatura cyklo/eko menšiny: svobodná volba způsobu dopravy a životního stylu, město není přírodní rezervace.
  • Nekoncepční řešení komunikací: předražené a nebezpečné cyklopruhy.
  • Likvidace parkovacích míst.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Je to trochu schizofrenní
thespalek
| 20. 1. 2017
..pointa byla, myslím taková, že málokdo se chodí jentak courat po ulici a koukat do výloh, aby ho přitáhli..Jedu pro něco - někam - na jisto. A Když tam nemůžu pohodlně, tak tam nepojedu vůbec a všichni skončíme v nákupácích na periferiích, protože tam zaparkuju, koupím vše a ještě v teple..:-/
jo jo
wolff
| 9. 1. 2017
Mladej Hollan, Gaillyová , starý Hollan...

Tahle rodina Vám ještě ukáže zač je toho loket, tohle naříkání je pověstný pláč nad rozlitým mlékem, to horší teprve přijde. Šíří se to jako vir, nakažená je už půlka Brna... Mimoto, ono to spojení s Bursíkovcema není jen tak teoretické. Je to jedna líheň.

Tihle lidi jsou poměrně inteligentní a fanatičtí na to, aby Vám ve vlastní víře ve svoji dokonalost ještě ukázali, jak vypadá svět podle nich...

A přiznám se, že tato část společnosti (a to mám přírodu a zvířata opravdu rád) je mi příjemná asi tak jako bezdomovci a prostitutky. Nemám je v lásce, neboť mám za to, že společnosti jako takové více škodí, než pomáhají a zatím mne nikdo z nich o opaku nepřesvědčil. Čím větší inteligence u nich je, tím větší omezeností vládnou.

Je to trochu schizofrenní
puzzels
| 9. 1. 2017
No k té terii o umírání míst kde se nedostanete autem... to je jasná blbost. Když jdu někde pěšky, tak horzí nebezpečí, že vlezu do obchodu kolem kterého jdu a něco si koupím/zastavím se v restauraci aj. když kolem jedu autem, tak těžko můžu koukat po výlohách a i kdybych tam nakrásno chtěl něco koupit tak se na to vys*ru protože prostě nezaparkuju. Takže jedu do vaňkovky, kde jsou na holení blbů jako já super připravený. Jinak je sice fakt, že někteří r*tardi považují za živou ulici tu, na který jsou denně dvě bouračky a neustálý zácpy, ale zbytek populace (Těch 56% co jezdí sockou, chodí pěšky nebo na koloběžce) se tak nějak raděj pohybuje tam, kde jsou široký chodníky a nějakej prostor (Veveří třeba, ikdyž je to hnusná, zaprášená ulice, díky rozumě širokým chodníkům který kupodivu nejsou úplně zapráskaný autama, celkem žije)
Avatar - twistedTSD
Trochu ma to desí...
twistedTSD
| 9. 1. 2017
Kdyby půl roku! Mně přijde, že v některých částech Brna dělají blokové čištění pomalu každý druhý týden. A důvodem není ani tak čistota ulic, které někdy stejně nevyčistí, jako kšefty s odtahováním. Je to jedno z témat, kterými se Brno autem zabývá.
Retardi fakt...
Brin
| 9. 1. 2017
Problém ale je, že pokud není cesta do centra právo (samozřejmě klidně rozumně placená za parkování, s tím nemám problém), tak tam nakonec nikdo fakt cestovat nebude. Třeba placené parkování 10 Kč nikde neznám. To totiž ochotně dám. Nicméně v centru to není 10 Kč, ale 40 Kč, za půlhodinu. A to už mi přijde jako prasárna.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku