Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost energetických štítků: Áčka už jsou málo

Petr Slováček
Diskuze (12)

Při výběru pneumatik se už sedm let můžeme orientovat podle energetických štítků. Zažité kategorie už ale nestačí a budou se možná měnit.

Když se v polovině roku 2012 objevily energetické štítky pneumatik, mnuli si renomovaní výrobci ruce. Slibovali si od toho odlišení „kvalitních“ značkových pneumatik od těch importovaných z Asie. Jenže se stalo něco jiného. Místo vytlačení asijské konkurence se už i tamní producenti naučili vyrábět podle evropských standardů. Některé dálněvýchodní značky dokonce gumy vyvíjejí a testují v Evropě.

Je to málo

Rok od roku proto můžeme sledovat zvyšování standardů ve výkonech pneumatik. Zatímco zpočátku pošilhávaly po kategoriích A i nejlepší značky, dnes už je to minimálně v oblasti kategorie brzdění za mokra dobrým standardem.

Netrvalo dlouho, a výrobci se naučili dosahovat nejlepšího hodnocení ve více kolonkách. Vznikl tím nový pojem pneu matiky AA.

Začíná se tak ukazovat, že stávající stupnice na štítcích nestačí. Zatímco kategorie F a G už se tolik nevyužívá, přestalo A vyhovovat současným potřebám.

Evropská unie teď proto hledá cestu, jak zabránit živelnému vzniku kategorií A+ nebo AAA jako v elektrospotřebičích. „Výrobci a odborníci v pneubranži proti tomuto lobbují. Po dle jejich názoru by to bylo pro konečné spotřebitele ještě více matoucí a méně vypovídající, kdyby třeba dnešní třída B odpovídala budoucí třídě C, nebo i nižší,“ krčí rameny Petr Čajka z evropského zastoupení společnosti Giti Tyre.

Vydělá motorista

Z pohledu motoristy je samozřejmě dobře, že se díky štítkování výrazně zlepšily vlastnosti pneumatik. Kdo nesplní minimální požadavky, nesmí gumu uvést na trh. Hodnoty se liší i v rámci rozměrové škály, výsledky ověřuje akreditovaná laboratoř.

Kritici ovšem vidí i nedostatky štítkování, které podle nich neodráží skutečnou kvalitu. Vždyť sami producenti testují mnohem víc vlastností pneumatik, než je uvedeno na štítku. Největší potíž je v tom, že dvě ze tří uvedených kategorií vůbec neodrážejí bezpečnost pneumatik.

Zatímco kolonka brzdění na mokru je pro řidiče skutečně přínosná, vliv na spotřebu paliva nebo hluk při odvalování myslí více na ochranu přírody. Vyplývá to z původního záměru evropských poslanců, kteří si od štítkování slibovali snížení emisí z dopravy.

Přínos štítkování pneumatik na emisích z dopravy je ovšem diskutabilní. Evropská unie totiž průběžně zavádí jiné balíčky opatření, které se na tom podílejí výraznější měrou – aktuálně si posvítila na nákladní auta a autobusy. Do roku 2030 chce snížit emise o třicet procent. Celkové množství skleníkových plynů pak o čtyřicet procent. Jednou z cest má být i navrhované zpřísnění štítkování.

Rozumíte energetickému štítku?

Valivý odpor

Kolonka je na prvním místě, protože vyjadřuje skutečný cíl energetických štítků – snížit emise z dopravy. Odráží, o kolik pneumatika navyšuje spotřebu paliva. Mezi kategoriemi jsou percentuální rozdíly, u vozidla se spotřebou 6,5 litru se mezi A a G počítají jen asi na 0,65 litru. Kolonky A proti B znamenají 0,1 l/100 km.

Záběr a brzdění za mokra

Z hlediska řidičského zájmu nejdůležitější kategorie. Mezi A a G je rozdíl asi 18 metrů při brzdění z rychlosti 80 km/h. To je opravdu hodně, přestavuje to 30 %.

Vnější hluk

Na rozdíl od předchozích kategorií se udává jen ve třech kolonkách, kde ovšem neplatí absolutní hodnoty v čase. Jedna čárka totiž značí, že guma odpovídá odvalování o 3 dB tiššímu než budoucí předepsané limity. Dvě vlnky říkají, že odpovídá chystaným limitům. A tři dokládají, že je v souladu se současnými požadavky, ale neplní nic víc. Horší být pochopitelně nemůže, protože by se nesměla prodávat.

Petr Slováček
Diskuze (12)

Doporučujeme

22. 4. 2019 21:00
Energetické štítky na pneumatikách
Ty papírový štítky na pneumatikách jsou úplně na nic. Ujel jsem jen pár kilometrů a štítky byly pryč. To je ještě větší plýtvání papírem než ta účtenkovka. Ještě , že na boku je na té gumně z výroby označení . Pirelli Scorpion - ta asi vydrží dýl než ten štítek.
Avatar - Beefcake
22. 4. 2019 11:12
Re: Jasný....
Chod sa liecit.
22. 4. 2019 10:28
Takhle to úplně nefunguje
Těch 7 let neudělalo pneumatiky lepšími, ale naopak to diferencovalo výrobce, kteří se opravdu snaží udělat dobrou vyváženou pneumatiku a na ty, kteří se honí jen za top hodnotami na energetických štítcích na úkor vyvážených vlastností pneumatik. Bohužel výrobci velké šestky, tedy rozumějme výrobci premiových značek jsou se svými top produkty trošku v koncích a uchylují se k tomu, že sice naoko nabídnou zákazníkovi pneumatiku, která má hodnocení AA, ale na druhou stranu ji uberou tam, kde to běžný uživatel potřebuje dle mého názoru daleko více. úplně ukázkový příklad je nový Continental EcoContact 6, který se pyšní AA a poměrně vysokou hlučností 71 db. No a teď proč. Nová pneumatika už nemá 8 mm v hlavních drážkách 6,5 mm. Měřil jsem to na třech rozměrech různých šířek a průměrů, tím dosáhnete v referenčním testu krásných hodnot A valivého odporu a A brzdné dráhy na mokru. Ovšem, dále už continental uvádí, že pneumatika má oproti EcoContact 5 o 5% nižší odolnost vůči aquaplaningu (to je graf, reálně si ještě tak 3% přidejte). Takže sice na mokru zabrzdíte možná o trochu rychleji, ale za to, když vlítnete do vody, tak ta guma vás nepodrží. Jenže to je dost podstatné, protože odolnost vůči aquaplaningu závisí čistě a jen na vlastnostech pneumatiky. žádný asistent, vlastnosti auta, tohle je jen o pneumatice, jak to zvládne rychle vytlačit. Dále se uvádí, že pneumatika vydrží o celých 20% déle, než předchůdce řady 4, který měl mít vyšší nájezd o 14% než EcoContact 3...realita byla taková, že na trojce jste ujeli 70 tis km, na pětce 50 tis km a asi nemusím nějak zvlášť předjímat, že budeme rádi, když na šestce vydržíme nějakých 35. Tady je zajímavá jedna věc, nová barumka má oproti bravuris 3 odolnost vůči aquaplaningu nižší o 2%. Takže trend je jasný, vše je podmíněno těm dvěma hodnotám na štítku. A to je špatně, ale taková je realita
22. 4. 2019 08:50
Štítky
Spousty lidí co znám se nechá obalamutit spotřebou A a ještě k tomu kilometrovým náběhem. Myslí si, že ušetří majlant na palivu a ještě jim gumy vydrží o sezónu déle. Že ve skutečnosti nezabrzdí, když na to budou muset šlápnout, protože guma je tvrdá, nebo nemají správně nahuštěno, je už netrápí. Proč tedy unie nedá výrobcům jasnou normu, aby vyráběli jen to nejlepší?! No protože by se pak musela dát i na salám Vysočina! Koupíte jich šest a chutná jediná....
21. 4. 2019 20:01
Re: Jasný....
Neviem ci si si vsimol tu ironiu s ktorou som pisal predchadzajuci prispevok. Preznacit je to nutne.