Štítkování pneumatik: Pomoc, nebo buzerace výrobců?
Všechny pneumatiky pro osobní, lehká užitková a nákladní auta vyrobené po 1. 7. 2012 se nesmí prodávat bez označení štítkem. Úplně stejným jako třeba na pračce. Obsahuje však kategorie jako valivý odpor, brzdění na mokru a hluk při odvalování.
Může za to nařízení Evropské unie v rámci plánu snížit do roku 2020 emise v dopravě o dvacet procent a posílit bezpečnost na silnicích.
Vlastní cestou
Štítky budou povinné až od letošního listopadu, ale výrobci je musí používat už od července. Nepochybně se to stane předmětem obchodního boje. „Tři kritéria uvedená na štítku jsou součástí padesáti, která hodnotíme. Tudíž žádná nová nepřidává,“ tvrdí Emmanuel Robinet z Dunlopu.
Zákazníkům by štítky mohly ulehčit rozhodování, pokud jim ovšem budou rozumět. Podle miniankety v našem okolí se většinou i nadále spolehnou spíše na radu prodejce. Ostatně podle nastavených protichůdných měřítek se žádný z výrobců nedostane na nejlepší hodnocení. Znamenalo by to vyprodukovat univerzální pneumatiku, což je a nejspíš vždycky bude nemožné – čím lepší chování na mokru, tím horší hlučnost nebo nároky na spotřebu. Bity na tom budou zejména zimní pláště. Renomovaní výrobci si proto jednoduše vyberou kategorii, která je pro ně důležitá: nejčastěji chování na mokru nebo spotřebu. Hluk chápou jako doplňkovou disciplínu.
Prodejci dokonce mohou jít vlastní cestou a ukázat na štítku víc informací, než nařízení přikazuje. Výrobci ne, protože obsah i rozměry nálepky jsou pro všechny jednotné. „Nejsou uvedeny další důležité údaje jako kilometrový výkon, stabilita v zatáčkách a podobně. Proto jsme se rozhodli uvádět všechny a navíc informaci o zemi původu. Ta je někdy překvapivá,“ říká Václav Částka z obchodu DobréPneu.cz.
A co cena?
Oslovili jsme několik výrobců nebo prodejců a bez vytáček se jich zeptali, jestli zdraží. „Kvůli nové vyhlášce to určitě nechystáme,“ prohlašují svorně. Nová povinnost však pro výrobce znamená ohodnotit tisíce různých druhů či rozměrů pneumatik a miliony jich označit štítkem. Logicky tak lze očekávat, že vyšší náklady přenesou na zákazníka. „Na první pohled jednoduchá věc v podobě přidání malé nálepky s hodnocením na pneumatiku má obrovský dopad na výrobní a logistické postupy,“ vysvětluje Jean-Pierre Jeusette z vývojového centra
společnosti Goodyear Dunlop.
Čeho se štítkování týká?
- osobních automobilů
- lehkých nákladních vozů
- nákladních automobilů
Které gumy mít štítky nebudou?
- protektorované pneumatiky
- profesionální off -road pláště
- závodní pneumatiky
- pneumatiky s hroty
- dojezdové rezervní pláště
- pneumatiky určené na vozidla, jejichž první registrace proběhla před 1. říjnem 1990
- pneumatiky s rychlostním indexem nižším než 80 km/h
- pneumatiky na ráfek s průměrem menším než 254 mm nebo větším než 635 mm
- pneumatiky na motocykl
Co se jak měří?
Testování pneumatik kvůli štítkům nemá s praxí na autech skoro nic společného a výrobky ho z větší části absolvují v laboratorních podmínkách.
Valivý odpor
Měří se ztráty vznikající na dotykové ploše mezi pneumatikou a bubnem, který roztáčí. Hodnota je důležitá kvůli vlivu na spotřebu paliva. Zejména zimní a terénní pláště budou mít s touto disciplínou potíže.
Přilnavost na mokru
Měří se brzdná dráha z 80 na 20 km/h, popřípadě srovnání pneumatiky na speciálním vozíku s referenčním pláštěm. Rozdíly v hodnocení jsou značné. Celých osmnáct metrů dělí gumu se známkou A od té s písmenem G.
Vnější hlučnost
Měří se hluk jedoucího vozu s vypnutým motorem po certifikovaném povrchu. Rozdíl mezi jednou a třemi čárkami může mít hodnotu tří decibelů.