Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti EB110 SS: Draží se vzácný vývojový prototyp, stojí přes 20 milionů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 1. 2018
27
5
Zobrazit náhledy (27)
Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS Bugatti EB110 SS
Bugatti EB110 se vrátila k samotným kořenům, vyráběla se v Itálii. Je exotická, o verzi SS to platí dvojnásob. A na Rétromobile bude k mání opravdu exkluzivní kousek...

Bugatti je sice brána za značku francouzskou, ale její zakladatel byl Ital a když začal stavět první vozy se svým jménem, Molsheim ležel na německém území. Ettore Bugatti začal konstruovat automobily už v roce 1897, byť ještě nikoli pro sebe, ale pro společnost Prinetti & Stucchi. Tedy automobily... prvním vozidlem byla tříkolka s řídítky. Bugatti na nich také úspěšně závodil. Později změnil působiště, pracoval pro Deutze, Mathise a Peugeot. Je zajímavé, že neměl technické vzdělání, svoje náčrty kreslil na čtverečkovaný papír.

Jeho alsaská automobilka, či spíše manufaktura proslula mezi válkami hlavně sportovními a závodním vozy, které získaly bezpočet vítězství v závodech. Ettore zemřel v roce 1947 a slavnou firmu neměl kdo vést, syn Jean zahynul už před válkou, druhý Roland nebyl manažer a továrna se po spojeneckých náletech nacházela v troskách. Přežívala do roku 1956, pak přišel konec.

Objevilo se několik pokusů o karosování starších šasi, práva na značku střídala majitele, ale seriózní návrat přišel až s podnikatelem Romanem Artiolim. Sen o znovuvzkříšení však trval jen čtyři roky (1991-1995), Artioli stihl koupit i Lotus, ale přišel krach. Bugatti Automobili S.p.A. postavila oficiálně jen 139 kusů supersportu EB110. Ten byl poháněn uprostřed umístěným vidlicovým dvanáctiválcem relativně malého objemu 3,5 l se čtyřmi turby! Výkonnější a lehčí EB110 SS se 450 kW (612 k) dosahovala rychlosti 348 km/h, určitě se pamatujete, že si ji koupil i Michael Schumacher. Žlutou. Auta měla ani ne 1,5 tuny a litrový výkon 128 kW (174 k) nepřekonal později ani Veyron...

Testovací vzorek

RM Sotheby's nabídnou jednu takovou EB110 SS v aukci 7. února v Paříži v rámci výstavy Rétromobile. Auto s VINem ZA9BBU2E0PCD39006 a motoru 0026 je na první pohled jedním z oficiálně 36 vyrobených kusů ostřejší verze. Ano, bylo jich sice málo, ale pořád se jedná o velmi známá auta. Jenže stříbrný kousek je trochu jiný. Nejde o to, že za 25 let svého života najel pouze lehce přes 3.300 km. Je to totiž tovární vývojový prototyp s některými modifikacemi... Vznikl na začátku roku 1993, používal se k testování vývoje karoserie a k homologačním zkouškám od dubna téhož roku.

Zcela dokončen byl až v červnu – a teď pozor! Dostal motor s výrobním číslem 009 a pohon pouze zadních kol! Jenže ten dnes nemá, po testech spotřeby paliva se v něm objevila standardní čtyřkolka a agregát z rekordního prototypu EB110 GT C7 výrobního čísla MCD39006, který v roce 1992 dosáhl rychlosti 342,7 km/h. Změny probíhaly v továrně, nikoli mimo ni, takže jde pořád o autentický stroj. Jak známo, EB110 měly dvě nádrže, pro každou polovinu V12 jednu. Jenže také oddělené palivové systémy. A pokud benzin v jedné vyschl dříve, motor šel pouze na šest válců.

Prototyp výrobního čísla 006 si sice dvojitou nádrž zachoval, ale nalévací hrdlo i přívod měl pouze jeden. Má také modifikovanou řadicí páku a karbonové víko motoru, to žádný jiný exemplář nedostal! K prvnímu soukromníkovi putoval v roce 1997, až do poloviny současné dekády odpočíval v nizozemské kolekci a od té doby jej vlastní stále ještě současný majitel. Získal mimo jiné i cenu na prestižním Salon Privé.

Má za sebou servis u HR Owen v Londýně a jeho stav je samozřejmě excelentní. Za občasné svezení určitě stojí, ničit takovou vzácnost v každodenním provozu je nesmysl, ale auto má jezdit. Registrační značka L9 BUG svědčí o přihlášení na Ostrovech, s případným dovozem na kontinent nebude problém, protože volant najdeme vlevo. Samozřejmost představuje sada originálního nářadí a nezbytná dokumentace. Stanovené rozmezí 850 tisíc až 1,1 milionu eur (21,7-28,1 milionu korun) zcela odpovídá, bugatti z krátké italské anabáze nebyly, nejsou a už nebudou levné.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Dvě nádrže pochybuji
pynkpanter30
| 10. 1. 2018
mam doma niekde prospekt priamo s fabriky zajtra to sem hodim. pamata si niekto aj eb112?:)
Dvě nádrže pochybuji
gil54
| 2. 1. 2018
Tak načítej dál. Má dvě nádrže po 60 litrech. Tady [odkaz] a tady [odkaz] a tady [odkaz] a tady [odkaz] to píšou.
Dvě nádrže pochybuji
audis
| 2. 1. 2018
O eb110 čtu od doby jeho vzniku. Nacetl (nahltal) jsem toho hodně, prakticky vše, co bylo kdykoliv a kýmkoliv česky napsáno. Nikdy jsem se nedocetl, že měl dvě nádrže a dvojitý palivový systém. Domnívám se, že jde o omyl.

Celkově bylo auto koncipováno jako supersport, použitelný každý den do práce (posilovač, ABS, klima, rádio, semiš, 4x4) . I z toho důvodu pochybuji o takové konstrukční obscenosti.
Avatar - flyboyeda
Příjde mi trapný jakou cestou se vadala nová Bugatti
flyboyeda
| 2. 1. 2018
maximální rychlost přes 400, je absolutně k ničemu

kdyby byla maximálky třeba 350 max tak to absolutně stačí, spíš bych se zaměřil na nižší váhu

Auto co váží přes 2 tuny a jede 400 = velký průser
Avatar - flyboyeda
Nejlepší Bugatti všech dob
flyboyeda
| 2. 1. 2018
:yes: :-) :yes: