BYD Tang: Čínský hybrid má výkon 500 koní
Čínská značka BYD (Build Your Dreams) vyrobila vpravdě luxusní model - velké SUV pojmenovala Tang podle jedné z nejslavnějších dynastií tamních císařů a tuto poctu si vůz patrně zaslouží, protože se pyšní hybridním systémem pohonu s pozoruhodnými parametry... a tomu odpovídající cenovkou.
BYD Tang, jenž se začal prodávat tento týden, je vybaven turbodmychadlem přeplňovaným benziňákem 2,0 l o výkonu 150 kW a točivém momentu 320 N.m a dvěma elektromotory, z nichž každý má 110 kW a 250 N.m. Celkem agregát disponuje maximálním výkonem 370 kW (503 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 820 N.m, což je ovšem asi třeba brát s rezervou, protože se jedná o pouhý součet maximálních hodnot a tak, jak známo, hybridy nefungují. Ale není důvod k despektu, v kombinaci se šestistupňovou dvouspojkou vlastní výroby dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,9 s a to prý při kombinované spotřebě menší, než 2 l na 100 km, z čehož vyplývá, že se jedná o plug-in hybrid, schopný čistě na elektřinu ujet až 80 km. "Šťávu" si vůz bere z 18kWh akumulátorů, uložených pod podlahou.
Na základě tohoto modelu vznikly také dvě speciální edice, přičemž cena té exkluzivnější už se sápe po německé prémiové konkurenci. Tang Limited má červená kola a nějaké změny v interiéru a stojí lehce přes 48 tisíc dolarů, ovšem Tang Ultimate Edition, která vznikne ve dvousetkusové sérii, se pyšní speciálním bodykitem a ještě o půl sekundy lepším zrychlením na stovku (tedy rychleji, než Porsche Cayenne Turbo), což si BYD cení na 96.500 dolarů. Pro srovnání - BMW X5 v současnosti začíná v Číně zhruba na 114 tisících dolarech, z čehož vyplývá, že vozu BYD Tang sebevědomí rozhodně nechybí.
BYD Tang navíc disponuje vestavěnou čističkou vzduchu, která dokáže zachytit velmi jemný prach PM2.5 a snížit tak za čtyři minuty jeho množství na bezrizikovou úroveň. BYD je první automobilkou na trhu s tímto systémem a úspěšně s ním boduje, takže i další značky intenzivně vyvíjejí podobné systémy.