BYD v Evropě neměl dobrý start. Pomoci mají hybridy a evropští manažeři
Působení značky BYD v Evropě od počátků zaostávalo za očekáváním. Zejména na důležitém německém trhu byly prodeje mizivé. Firma zde přišla s plánem na prodej pouze elektrických modelů, od loňského roku však kvůli neúspěchu mění strategii.
BYD dnes v Evropě prodává deset modelů, z toho pouze jeden je plug-in hybridní, SUV BYD Seal U. Právě ten je letos nejprodávanějším modelem značky v Evropě, i když prodejní statistiky nerozlišují mezi hybridní a elektrickou verzí. Na prezentaci BYD v Londýně nám však lidé z automobilky prozradili, že právě hybridní verze je ta nejpopulárnější.
Uvedení hybridu je jedním z kroků „restartu“ přístupu BYD k evropskému trhu. Původně se totiž počítalo pouze s elektromobily, což ale vedlo k mizerným prodejům. Od loňského roku se tedy začal připravovat nový plán, jehož součástí je mimo jiné právě větší důraz na plug-in hybridní pohon.
Problém však byl od počátku také v příliš pomalém nabírání nových dealerů a v absenci manažerů s dostatečnou znalostí místního trhu. BYD proto loni začal přetahovat lidi z jiných automobilek, mimo jiné pomocí tučných nástupních bonusů, a pracuje se i na mohutném rozšíření dealerské sítě.
Jeden z nováčků, Alfredo Altavilla, který přišel ze Stellantisu a v BYD má funkci poradce pro evropský trh, dal rozhovor agentuře Reuters. V tom řekl, že vysvětlil šéfovi BYD Wangovi Chuanfu, že původní plán na čistě elektrickou nabídku v Evropě je pro většinu místních trhů příliš odvážný.
„Sdělení pochopil rychle a předal vývojářům BYD rozhodnutí, že každý nový model bude muset být pro Evropu dodáván v obou verzích – elektrické i hybridní,“ uvedl Altavilla pro Reuters. „Je nezbytné vzdělávat zákazníky v zelené transformaci,“ dodal.
Sám Altavilla také už v prosinci sdělil, že na italském trhu bude BYD dávat důraz zejména na hybridní pohony, prodeje elektromobilů tak totiž stále silně zaostávají. Altavilla také pomohl do BYD dostat několik dalších zkušených manažerů z koncernu Stellantis.
Dalším důkazem nového důrazu na Evropu je jmenování Stelly Li do vedení evropské pobočky. V hierarchii čínské firmy je totiž druhou nejvýše postavenou osobou po Wangovi Chuanfu. Nahradila bývalého evropského šéfa Michaela Shu, který předpovídal, že BYD získá alespoň 5 % evropského trhu s EV ještě před zahájením produkce v maďarské továrně, která bude zahájena až koncem tohoto roku. BYD však rok 2024 zakončil s podílem jen 2,8 % a 57.000 prodanými vozidly.

Evropský restart BYD už přináší výsledky. Prodeje BYD v Evropě se v prvním čtvrtletí 2025 více než ztrojnásobily na více než 37.000 vozidel ve srovnání s přibližně 8.500 ve stejném období roku 2024. Letos se navíc začínají prodávat levnější modely Atto 2 a Dolphin Surf, objeví se také další hybridy. BYD už v Evropě uvedl také prémiovou značku Denza, která však prodeje nezvýší nijak zásadně.
Pomohou samozřejmě také nové trhy, BYD letos začíná kromě Česka také na Slovensku či v balkánských zemích. Důležité je ale zlepšení pozice v Německu, kde BYD loni prodal jen asi 2.900 aut. I v tom má pomoci nový přístup, který bere každou zemi jako samostatný trh, ve srovnání s původním přístupem jednotného evropského trhu.
Zdroj: Reuters, Zdroj fotek: BYD, Zdroj videa: Euro NCAP