Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac Escalade Hybrid: šest litrů a dva elektromotory

Ondřej Láník
Diskuze (48)
Luxusní značka General Motors představila svého bojovníka za luxus šetřící životní prostředí. Dvourežimový hybrid kombinuje šestilitrový osmiválec s novým převodovým ústrojím, jehož součástí jsou také dva elektromotory po 60 kW.

Nové hnací ústrojí pro maxi SUV Cadillac Escalade Hybrid se skládá z převodovky EVT (Electrically Variable Transmission), akumulátorů ESS (Energy Storage System) a osmiválcového motoru Vortec 6.0L Gen IV V-8 s vypínáním válců Active Fuel Management.

Převodovka EVT (Electrically Variable Transmission)

Klíčovým prvkem nové převodovky, která se navenek tváří jako by měla plynule variabilní převody, je zástavba dvou elektromotorů o celkovém výkonu 120 kW v kombinaci se třemi planetovými soukolími a čtyřmi hydraulicky ovládanými lamelovými spojkami. Nebýt elektromotorů, byl by základ velmi podobný konstrukci běžné elektronicky ovládané automatické převodovky. Elektronika převodovky EVT vyhodnocuje, který ze zdrojů hnací síly je v aktuálním jízdním režimu nejefektivnější a podle toho jsou v činnosti pouze elektromotory, pouze spalovací motor nebo kombinace obou zdrojů hnacích sil. V nízkých zatíženích přicházejí na řadu kombinované plynule měněné převody, při vysokých zatíženích se převodovka chová jako standardní automat.

Do ekonomiky provozu promlouvá významně nejen přítomnost elektromotorů, ale také systém Active Fuel Management. Díky podpoře elektromotoru lze polovinu z osmi válců ponechat mimo provoz v podstatně širším pásmu využití než v konvenčním osmiválci. Podle amerického jízdního cyklu se tímto způsobem sníží spotřeba o 25 až 30 %.

Akumulátory

Funkci zásobárny elektrické energie zastávají Ni-MH akumulátory s provozním napětím 300V. Své místo našla sada pod sedadly ve druhé řadě. Ke cti konstruktérů slouží, že přítomnost akumulátorů neomezuje cestující. Akumulátory jsou dobíjeny dvěma elektromotory, které mohou pracovat také v generátorovém režimu. Dalším zdrojem je zachytávání kinetické energie při brzdění. Mezi sadou akumulátorů a dalšími zařízeními je měnič napětí. Důležitou odlišností hybridního Escalade od běžného je elektricky poháněný kompresor klimatizace a měnič napětí na 42 V pro okruh elektrického posilovače řízení. Další palubní sítí je standardní 12V okruh pro ostatní spotřebiče. Výrobce poskytuje na akumulátory záruku 8 let nebo 100 tisíc mil.

Regenerativní brzdění

Rekuperace energie při brzdění vypadá na první pohled jako jednoduchý systém, ale opak je pravdou. Do bezpečnostního brzdového systému je totiž nově integrována funkce zachytávání kinetické energie. V praxi to znamená, že brzdový pedál již neovládá přímo hydraulický posilovač, ale je pouze virtuálním spínačem, kterým řidič indikuje potřebu brzdění.

Při nízké potřebě decelerace se hydraulický okruh prakticky nedostává ke slovu. Dalším stupněm je kombinace zařazeného odporu generátorů a brzdového systému. Míře brzdění odpovídající odpor pedálu brzdy je simulován, tak aby se pro řidiče zvyklého na obvyklé ovládání automobilu nic nezměnilo.

Motor 6,0 V-8

Upravený osmiválec hybridního Escalade má vedle celohliníkové konstrukce a vypínání válců při nízkých zatíženích také ventilový rozvod pracující s upraveným Atkinsonovým cyklem, při kterém dochází k opožděnému zavírání sacích ventilů, snižující ztráty prouděním uvnitř motoru.

Nejvyšší výkon samotného osmiválce činí 248 kW při 5100 ot./min, točivý moment vrcholí 497 Nm při 4100 ot./min a nevyšší otáčky motoru jsou 6000 min-1. V městském provozu šetří Escalade palivo vypínáním motoru, kdykoliv není jeho činnost nezbytná. Ke startování motoru slouží výkonné elektromotory uvnitř převodovky EVT.

Automobil s úctyhodnými vnějšími rozměry 5143 x 2007 x 1887 mm a rozvorem 2946 mm je dodáván s pohonem zadních nebo všech kol. Druhý jmenovaný model má pohotovostní hmotnost 2729 kg.

Ondřej Láník
Diskuze (48)
19. 11. 2007 17:02
Re: SPOTŘEBA?
To dělám, nekupuji ekvivalent k 60, ale k 75W. Ty halogenové, ty jsou bodové, nikoli širokorozptylové, se tedy domnívám, takže do lustru je to nevhodné, ne?
19. 11. 2007 17:00
Re: SPOTŘEBA?
Asi jsem se spletl - kupuji ekvivalent k 60 W žárovce. Nejde o to, co nevidím, jde o to, že ty úsporné se časem horší, a to velmi výrazně. Dokonce jsem začal kupovat i ekvivalnt k 75 W... (to je tuším 15 W?) ačkoli na lustru je požadavek na žárovku 60W, jsou tam tři, a za půl roku je to vyšeptané.
19. 11. 2007 16:55
Re: SPOTŘEBA?
Jenom značkové.
19. 11. 2007 10:25
Auto
Na také hebedo je to výborná spotreba. Ale kde je tá ekológia, kvôli ktorej sa vlastne tieto systémy začali vyvíjať...?
19. 11. 2007 08:40
Re: SPOTŘEBA?
Na co mám či nemám? Nakoupil jsem postupně různé druhy z různých cenových pásem - 11 W snad i za 400 stovky. Nic, všechno hasne. Nyní užívám ty ve tvaru klasické žárovky, také hasnou. Podívám se na tebou doporučené.