Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac plánuje uvést komunikaci mezi auty do roku 2016

Cadillac CTS
Cadillac CTS
Cadillac CTS
Cadillac CTS
9 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Na vyspělé komunikační a autonomní technice a elektronice pracují i u General Motors. Jako první se jí v sérii dočká výkladní skříň koncernu, tedy Cadillac.

Inteligentní techniku dostanou vybrané modely, pochopitelně za příplatek. I tak je do velký krok kupředu, protože konkurence svoje systémy zatím pouze testuje. Týká se to hlavně V2V. Jednoduchá zkratka je snadno rozluštitelná: „vehicle to vehicle“, tedy komunikace mezi auty. Její použití je obdobné jako u ostatních automobilek, má zmenšit počet dopravních nehod a zmírnit rizika případných kolizí. Provoz bez nehod je přece snem každého výrobce, usilovně na něm pracuje i třeba švédské Volvo.

Přeplněné metropole trpí dopravními zácpami, proti nimž jsou ty pražské procházkou růžovým sadem. Vzhledem k tomu, že si spolu budou vozidla „povídat“ a posílat si mezi sebou základní bezpečnostní informace, bude k nim docházet v menší míře. Těmi máme na mysli aktuální polohu aut, rychlost a směr pohybu, případně i vzdálenost. Pokud zahrozí potenciální nebezpečí srážky, řidič je varován a následně se uvede v činnost varování před čelní kolizí. Že to už známe? Ale jistě, vždyť V2V je jakousi chytrou nadstavbou současných pomocníků. První řadou Cadillacu, která ji dostane, bude oficiálně CTS.

Další novinkou je Super Cruise, jde o „balíček vyspělých jízdních asistentů“, který využívá tempomat a soustavu kamer a snímačů. Zatím jde o pracovní název. Zvyšuje komfort při jízdě na dálnicích, a to i v hustém provozu „nárazník na nárazníku“, případně při dlouhých a únavných cestách po rovných amerických highways, které jinak řidiče otupí. Bude moci totiž dát ruce zcela z volantu a udržení v jízdním pruhu, rychlost i brzdění nechá na „autopilotovi“. Ale pořád musí být bdělý a zasáhnout v případě, kdy si elektronika neví rady, takže o skutečně autonomní řízení ještě nepůjde.

Ona to není úplná legrace, americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) vyčíslil ekonomický a společenský dopad nehod motorových vozidel na 870 miliard dolarů, což je skoro 18,7 bilionu korun. Ročně! To je obrovská částka... Zatím se neví, který model dostane Super Cruise jako první, Autoblog spekuluje o nové vlajkové lodi, velkém sedanu LTS a chystané dvojici crossoverů velikostně nad i pod současným SRX. Cadillac spolupracuje s Michiganskou univerzitou na potřebné infrastruktuře, asi 200 km silnic kolem Detroitu musí být vybaveno příslušnými senzory. Automobilka už systém testuje delší dobu, přes dva roky, začínala na uzavřené trati.

Zákazníci Cadillacu, kteří rozhodně nemají hluboko do kapsy ani tak, budou moci své vozy takto vyšperkovat už v modelovém roce 2017, tedy v časovém horizontu dvou let. Oznámila to na světovém kongresu ITS (Intelligent Transport System) samotná nejvyšší žena koncernu Mary Barra.

„Přílivem inovací se globální automobilový průmysl osvěžuje. Chceme zůstat technickým lídrem v této oblasti i nadále, proto tyto obrovské skoky. Neděláme to ale jen kvůli technice, zákazníci po celém světě inovace chtějí. Díky nim bude řízení bezpečnější. Lidé také mohou bezpečněji žít – a to je pro nás povinnost, kterou jsme přijali.“ Samočinnému řízení, zprvu u luxusních vozů a na dálnicích, na kterém pracují také třeba v Mnichově a Stuttgartu, se tak prostě nevyhneme. Ať se nám to líbí, či naopak.

Připomeňme, že Cadillac byl kupříkladu na počátku vývoje systému nočního vidění. Americkou automobilku, která u nás nemá zdaleka takovou image, jako doma za oceánem, nelze v tomto nijak podceňovat. Night Vision uvedla do série už na počátku 21. století, dávno před německými výrobci.

Začít diskuzi