Carsharing: Pražané možná budou sdílet a používat vozy

Koncepci hlavní město vypracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu. Materiál schválili pražští radní.
Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas. Počítáno je s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10.000 kilometrů. Využívají je lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej.
„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele,“ tvrdí radní.
Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet vozů z 336.000 na téměř 953.000. Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města. V rámci sdílení automobilů dokáže jedno vozidlo nahradit až osm vozů.
Další oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření hlavní město bude případně uskutečňovat, ukáže budoucí studie. Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze automobilů - pro srovnání Mnichov s 1,3 milionu obyvatel registruje v rámci carsharingu 800 vozů.
Přístup k automobilu je možný kdykoliv, obvykle pomocí karty RFID, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS. Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy, přičemž počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje.