Čeká nás motorová revuoluce? Koenigsegg a jeho bezvačkový motor
Pohonné jednotky s vnitřním spalováním, které se používají v silničních vozidlech posledních 130 let, jsou příliš složité. Mají vačkové hřídele poháněné pomocí ozubeného řemene, případně řetězu. Ty řídí otevírání a zavírání ventilů, tedy nasávání čerstvého vzduchu i vypouštění spalin. Jenže se jedná o pohyblivé části, které se posouvají a otáčejí, ve finále tak přispívají ke zvýšení celkových ztrát hnacího ústrojí.
Samotný Christian von Koenigsegg, šéf a zakladatel švédské supersportovní manufaktury, představuje v posledním dílu seriálu „Inside Koenigsegg“ natočeném pro The Drive prototyp revolučního čtyřválcového agregátu. Sací a výfukové ventily jsou zde ovládány elektrohydraulicky a pneumaticky (zařízení nese zkratku PHEA - Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator). Technika umožňuje nezávislou kontrolu nad jejich přesným otevíráním a zavíráním a správné načasování v průběhu celého spalovacího cyklu. Vztahy mezi nimi a polohou vačkového hřídele samozřejmě odpadají, když zde žádný není... Ventily mezi sebou navíc postrádají jakoukoli mechanickou vazbu.
Funkční jednotku s objemem 1,6 l vyvinula sesterská společnost FreeValve AB, která existuje šestnáct let. Pochopitelně není určena k pohonu hyperstřel, které z Ängelholmu vyjíždějí. Čínský Qoros, který se Švédy spolupracoval, jej staticky prezentoval na letošním autosalonu v Pekingu pod názvem Qamfree. Výkon zůstává záhadou, dnešní přeplňované motory tohoto objemu umějí i 160 koní (118 kW), hodnota kolem 240 k (177 kW) však rozhodně není nereálná...
Christian von Koenigsegg, mimo jiné i předseda představenstva FreeValve AB, slibuje konkrétně zvýšení točivého momentu o 47 %, 45% nárůst výkonu, 35% redukci emisí a snížení samotné spotřeby paliva o 15 %, samozřejmě ve srovnání s konvenčními spalovacími agregáty totožného objemu. Zážehová jednotka je kompaktní a lehká, konstruktérům automobilů tedy pomůže zlepšit rozložení hmotnosti a zvýšení strukturální tuhosti...
Otázkou je dlouhodobá spolehlivost a samozřejmě cena. Von Koenigsegg věří, že případné uvedení do sériové výroby během několika let bude znamenat ještě větší technickou revoluci než přechod na přímé vstřikovací systémy.