Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čeká nás motorová revuoluce? Koenigsegg a jeho bezvačkový motor

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Christian von Koenigsegg a jeho tým kromě vývoje supersportů pokračují i v jiných aktivitách. Například ve vývoji motoru, který nepotřebuje vačkové hřídele.

Pohonné jednotky s vnitřním spalováním, které se používají v silničních vozidlech posledních 130 let, jsou příliš složité. Mají vačkové hřídele poháněné pomocí ozubeného řemene, případně řetězu. Ty řídí otevírání a zavírání ventilů, tedy nasávání čerstvého vzduchu i vypouštění spalin. Jenže se jedná o pohyblivé části, které se posouvají a otáčejí, ve finále tak přispívají ke zvýšení celkových ztrát hnacího ústrojí.

Samotný Christian von Koenigsegg, šéf a zakladatel švédské supersportovní manufaktury, představuje v posledním dílu seriálu „Inside Koenigsegg“ natočeném pro The Drive prototyp revolučního čtyřválcového agregátu. Sací a výfukové ventily jsou zde ovládány elektrohydraulicky a pneumaticky (zařízení nese zkratku PHEA - Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator). Technika umožňuje nezávislou kontrolu nad jejich přesným otevíráním a zavíráním a správné načasování v průběhu celého spalovacího cyklu. Vztahy mezi nimi a polohou vačkového hřídele samozřejmě odpadají, když zde žádný není... Ventily mezi sebou navíc postrádají jakoukoli mechanickou vazbu.

Funkční jednotku s objemem 1,6 l vyvinula sesterská společnost FreeValve AB, která existuje šestnáct let. Pochopitelně není určena k pohonu hyperstřel, které z Ängelholmu vyjíždějí. Čínský Qoros, který se Švédy spolupracoval, jej staticky prezentoval na letošním autosalonu v Pekingu pod názvem Qamfree. Výkon zůstává záhadou, dnešní přeplňované motory tohoto objemu umějí i 160 koní (118 kW), hodnota kolem 240 k (177 kW) však rozhodně není nereálná...

Christian von Koenigsegg, mimo jiné i předseda představenstva FreeValve AB, slibuje konkrétně zvýšení točivého momentu o 47 %, 45% nárůst výkonu, 35% redukci emisí a snížení samotné spotřeby paliva o 15 %, samozřejmě ve srovnání s konvenčními spalovacími agregáty totožného objemu. Zážehová jednotka je kompaktní a lehká, konstruktérům automobilů tedy pomůže zlepšit rozložení hmotnosti a zvýšení strukturální tuhosti...

Otázkou je dlouhodobá spolehlivost a samozřejmě cena. Von Koenigsegg věří, že případné uvedení do sériové výroby během několika let bude znamenat ještě větší technickou revoluci než přechod na přímé vstřikovací systémy.

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Avatar - dochtor
14. 11. 2016 14:50
Re: "Dnešní motory 1.6 umějí i 160 k"
[odkaz]
Presne taký motor robila Honda už pred 20 rokmi :yes:
14. 11. 2016 13:29
Re: Procenta
No, o spalovací motory bych se nebál. Všeobecná elektromobilita je utopie minimálně na dalších 20-40 let. I kdyby se podařilo vyřešit základní technologické problémy, tedy nízkou energetickou hustotu a dlouhé nabíjení baterií (a jejich relativně krátkou životnost), pořád je tu skutečnost, že energetická soustava žádné vyspělé země nemá dostatečnou rezervu v kapacitě. Např. v USA bývá problém utáhnout v létě všechny klimatizace. Představa, že do takto přetížené sítě se ještě každý večer připojí 50-60 miliónů aut, je směšná. A vybudování nových elektráren je běh na dloooouhou trať. Jediné, co se mi na případném přechodu na elektromobily opravdu líbí je fakt, že by ostrouhali mohedáni, kteří sedí na většině zásob ropy.
14. 11. 2016 12:09
Re: "Dnešní motory 1.6 umějí i 160 k"
Chcelo by to presunúť vývoj na inú koľaj. Namiesto pachtenia sa za zbytočným výkonom sa sústrediť na zníženie spotreby a emisií a zvýšenie spoľahlivosti a životnosti pri použití výrobne menej náročných riešení. Dnešné autá sú už príliš ťažké, takže ej tu je ešte priestor na vývoj.
14. 11. 2016 11:30
Re: "Dnešní motory 1.6 umějí i 160 k"
No je tam, cituji: "Dnešní přeplňované motory tohoto objemu umějí i 160 koní (118 kW)", konec citátu. Přeplňováním se obecně rozumí turbodmychadlo. Ale je možné, že to je tak myšleno, ale nešikovně napsáno.
14. 11. 2016 11:17
Re: "Dnešní motory 1.6 umějí i 160 k"
Mozno tym basnik chcel povedat, ze dnesne atmosfericke 1.6 vedia aj 160 koni, co by bola pravda keby niekto takyto motor vyrabal, zial posledna lastovicka v malych objemoch je 2.0 v Toybaru.

U turbo motora je snad samozrejmostou ze dokaze preliest hranicu 100k / liter ak neide o nejake eco naladenie resp. budget volbu