Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny baterií meziročně opět klesly, příští rok ale mohou podražit

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Automobilky dokázaly stlačit cenu baterií i díky omezenému využívání drahých kovů, problémem se ale může stát samotné lithium.

Podle každoroční zprávy BloombergNEF průměrná cena za kWh v bateriích užívaných napříč různými sektory, tedy včetně elektromobilů, autobusů a energetických úložišť, meziročně klesla ze 124 eur na 117 eur. Ještě působivější je pak skutečnost, že oproti roku 2010 klesla průměrná cena za 1 kWh v bateriích o 89 procent – v té době se totiž měla pohybovat okolo 1.063 eur.

Na úrovni cen baterií pro osobní elektromobily je pak zlepšení ještě pozitivnější. Průměrná cena celé baterie za 1 kWh je totiž zhruba 104 eur. Pokud bychom se pak zaměřili pouze na samotné bateriové články, měli bychom se bavit o průměrné ceně zhruba 86 eur za 1 kWh.

Podle analýz BloombergNEF došlo ke snižování průměrných cen za kWh z celé řady důvodů, včetně přechodu na cenově dostupnější chemii „LiFePo“ a omezení využívání tzv. drahých kovů, jako je například kobalt. Při pokračování tohoto trendu by pak průměrná cena kWh v bateriích mohla do roku 2024 klesnout na cca 88 eur, což by měl být bod, kdy se elektromobily konečně cenově srovnají s vozy osazenými spalovacími motory.

Nicméně vyhlídky nejsou pouze růžové. Během tohoto roku totiž došlo k růstu cen lithia, které je základním materiálem pro většinu baterií. Existuje tak možnost, že se cena baterií v příštím roce nepatrně zvedne v průměru na 119 eur za kWh. Pokud by se tato predikce potvrdila, pak by k vyrovnání cen elektromobilů a vozů se spalovacím motorem mohlo dojít až o dva roky později.

Rostoucí cena baterií přitom může být další nepříjemnou ránou pro evropské automobilky, které potřebují navyšovat prodeje elektromobilů kvůli plnění flotilových emisí. Jejich vedení se tak bude muset rozhodnout, zda kvůli růstu cen baterií, ke kterému dochází již od cca poloviny roku, omezit své zisky z prodejů, nebo zdražení promítnout do cen. Druhá možnost by však mohla některé zájemce odradit od koupě, takže si nejspíš automobilky opět budou muset sáhnout do vlastní kasy.

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Doporučujeme

5. 12. 2021 12:56
Re: kup
Zase petrolheadi sa chytia každej príležitosti, aby mali protiargument. Nemáte si čo vyčítať. ;-)
5. 12. 2021 12:55
Re: kup
V normálnej dobe áno. Lenže dnes ide hlavne kvôli kovidu výroba dolu a dopyt hore, Dôvody treba hľadať tam.
5. 12. 2021 12:53
Re: Minimálně ten příští rok
Asi preto, že tam reálne niet čím oponovať. Má pravdu.
3. 12. 2021 14:30
tohle ale
tohle by ale nemelo zdrazovat auta v pristim roce, kontrakty na takove veci jako suroviny pro prumyslovou vyrobu se podepisuji treba 1,5-2 roky zpetne, takze aktualni cenova hladina aktualnich kontraktu se promitne do vyroby cca za 2 roky

navic cena Lithia neni tim nejhorsim co v baterkach je, treba v takovem 100kWh packu je od 3 do 6kg lithia dle chemie a vyrobce tech baterii, takze soucasna cena pod tisicovkou za kilo v tom nijak zavratnej vitr fakt neudela, jako ze baterypack 100kWh podrazi o 90-180 dolaru...no myslim ze tohle od elektromobilu urcite odrazi uplne kazdeho, to je jiste beznej jev typu "mame tady pro vas auto, ale bude drazsi o 300 babek, takze misto 25 tisic zaplatite 25300 dolaru......... tak to nechci, to si nechte, to je drahe...." :-[]
3. 12. 2021 14:05
Cena lithia
Je docela zajímavé, že od října do prosince 2017 bylo lithium hodně vysoko na cca 17 000 yuanů za tunu (asi 636 tisíc Kč), tedy 636 Kč za kilogram, pak to padlo až pod 28 tisíc "žen-min-pi", to je asi stovku za kilo a nyní hrůza jsme asi na 715 Kč za kilo lithia ( ve formě uhličitanu lithného). Zdroj: https://tradingeconomics.com/…ommodity/lithium