Červen 2016 na Veterán.auto.cz: Sbohem, Evo!

Hranaté Maserati Kyalami se skalním fanouškům značky s Neptunovým trojzubcem ve znaku nelíbilo, neboť šlo pouze o Pietrem Fruou přestylizované kupé De Tomaso Longchamp. Bylo to ovšem nutné, Alejandro de Tomaso koupil automobilku takřka neschopnou existence a rychle potřeboval nový model. Po svatbě s Citroënem, která přinesla nádherné kupé SM, byla finančně na dně. Kyalami se vyrábělo s vidlicovými osmiválci 4,14 a později 4,93 l. Dnes jeho ceny rostou a patří k raritám, vždyť jich nevzniklo více než 250.
Mitsubishi Lancer Evolution je soutěžní legendou, i když mezi veterány ještě zdaleka nepatří. Vyrábělo se v deseti evolucích na základě čtyř generací. Okřídlené sedany (krátce i kombi!) vždy reprezentovaly přeplňované zážehové dvoulitry a pohon všech kol. Úhlavní domácí konkurence pro Subaru Impreza WRX STI však skončila loni. V mistrovství světa rallye už dávno neúčinkuje tovární tým ani jedné z nich. Čtyři tituly Tommimu Mäkinenovi, který za volantem těchto vozů zažil léta své největší slávy, však už nikdo nevezme. Jeho životopis jsme připomněli, jak již bylo vzpomenuto v titulku, ve dvou dílech.
Porsche 904 nahradilo spydery a kupé 718. Uzavřené „placky“ se vzduchem chlazenými plochými čtyř-, šesti- a osmiválci byly rovněž úspěšné v závodech, a to jak ve vytrvalostních maratonech, tak i kláních do vrchu (vznikl dokonce otevřený Bergspyder) a dokonce i v rallye! Z formulových závodů včetně nejvyšší kategorie se značka z Zuffenhausenu sice stáhla, ale na ostatních kolbištích dobývala cenné vavříny a sportovní úspěchy i dál. Vzhledem k problémům s Peugeotem ohledně číselného označení s nulou uprostřed se používalo jméno Carrera GTS. Nástupcem se stal typ 906.
Rolls-Royce Silver Cloud byl posledním vozem značky s tradičním rámem, v oblasti designu ale znamenal revoluci. Tvary zdědily i luxusnější Phantomy, které zahubily až bezpečnostní předpisy na začátku 90. let. „Stříbrný oblak“ se vyráběl ve třech sériích. Nejprve s řadovým šestiválcem 4,89 l, později s vidlicovým osmiválcem 6,23 l. Poslední modely měly vpředu čtyři světlomety. Rámová konstrukce ještě umožňovala stavbu zakázkových karoserií.
Maserati Kyalami (1976-1983): Za vlády de Tomasa
V roce 1976 Maserati představilo hranaté kupé, které dostalo název podle jihoafrického okruhu Kyalami. Skalní příznivci značky jej za své nepřijali. Slavná automobilka s Neptunovým trojzubcem v sedmdesátých letech opustila závodní okruhy, po svatbě s Citroënem strádala, sužovaly ji finanční problémy. Maserati zachránil původem Argentinec a také bývalý závodník (zkusil i F1) Alejandro de Tomaso. 23. května 1975 byla totiž firma po...
Celý článek: Maserati Kyalami (1976-1983): Za vlády de Tomasa
Mitsubishi Lancer Evolution: Rodinný závoďák (1. část)
Sportovní vozy Mitsubishi Lancer Evolution vznikly zabudováním výkonného dvoulitrového turbomotoru do karoserie sedanu Lancer. Japonská automobilka Mitsubishi Motors byla založena v dubnu 1970. Jejím základem byla automobilová divize koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI), existujícího už od roku 1934. Počátky výroby automobilů Mitsubishi ale sahají ještě mnohem dál do minulosti. První sériový automobil Mitsubishi Model A...
Celý článek: Mitsubishi Lancer Evolution: Rodinný závoďák (1. část)
Mitsubishi Lancer Evolution: Rodinný závoďák (2. část)
Tommi Mäkinen se s Lancerem Evo stal čtyřnásobným vítězem mistrovství světa v rallye (WRC) jezdců. V březnu 2016 skončila výroba poslední, desáté generace. V první části tohoto článku jsme si připomněli prvních pět generací sportovního vozu Lancer Evolution, vyráběného od roku 1992. Podívejme se na dalších pět generací Evo VI až Evo X, prodávaných v letech 1999 až 2016. Další vývoj sportovního vozu Mitsubishi Lancer Evolution se v šesté...
Celý článek: Mitsubishi Lancer Evolution: Rodinný závoďák (2. část)
Porsche 904 GTS: Čtyři, šest nebo osm válců
Sportovní a závodní dvoumístná kupé Porsche 904 Carrera GTS (1963–65) poháněly vzduchem chlazené boxery, umístěné před zadní nápravou. Když automobilka Porsche odešla na konci sezony 1962 z formule 1, její zájem se opět soustředil na závody sportovních vozů. Pro závodní sezonu 1964 připravila dvoumístné kupé 904 nahrazující spyder 718, vyráběný od roku 1957 a známý také jako RSK (RennSport Kurz). Oficiálně se nový vůz jmenoval...
Celý článek: Porsche 904 GTS: Čtyři, šest nebo osm válců
Rolls-Royce Silver Cloud: Třikrát a dost
Silver Cloud byl poslední vůz automobilky Rolls-Royce s příhradovým rámem. Vyráběl se ve třech sériích od dubna 1955 do března 1966. O vozech Rolls-Royce se už více než sto let říká, že jsou nejlepší na světě. Poprvé to bylo totiž napsáno v prestižním britském časopisu Autocar v roce 1907. Tehdy tím byl myšlen model Silver Ghost (stříbrný duch), vyráběný až do roku 1926. Po něm následovaly Phantomy a další "stříbrné" modely Silver Wraith (stříbrný...
Celý článek: Rolls-Royce Silver Cloud: Třikrát a dost