Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Květen 2016 na Veterán.auto.cz: Ušlechtilé osmiválce

Květen 2016 na Veterán.auto.cz: Ušlechtilé osmiválce

Květen 2016 na Veterán.auto.cz: Ušlechtilé osmiválce Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V květnu 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali hlavně vozům poháněným osmiválcovými motory.

Ferrari řady 308 se vyrábělo deset let, už neneslo značku Dino jako jeho předchůdci. Až do té doby Enzo Ferrari tvrdil, že produkční vozy s jeho jménem mohou mít pouze dvanáctiválce. U závodních existovala spousta výjimek. Samostatné Dino bylo definitivně zrušeno v květnu 1976. Kromě verze 308 v provedení GTB (berlinetta-kupé) a GTS (spider s odnímatelnou střechou) existovalo i provedení 208 pro italský trh. To se dočkalo také přeplňování jako první sériové Ferrari vůbec. 308 dostala nejprve vstřikování a posléze čtyřventilovou techniku. Že design Leonarda Fioravantiho nezestárl ani po dekádě, dokázal nástupnický model 328 s motorem zvětšeným z třílitrového objemu na 3,2 l, který vznikal až do konce 80. let.

Americký Ford měl pobočky všude po světě. V Evropě jsou nejznámější ta britská a německá, ale samostatné modely vyráběl modrý ovál také ve Francii. Po druhé světové válce nabídl baculatou řadu Vedette. Ta měla pod kapotou malé motory V8 2,16 a později 2,36 l. Stavěla se v několika karosářských variantách s různými názvy. Označení Vedette později používala Simca pro svůj osmiválec v americkém stylu, protože pobočku Ford SAF včetně továrny v Poissy koupila. Skončila paradoxně v náruči konkurenčního Chrysleru a později PSA...

Označení Porsche 718 se letos vrátilo. Nesly ho ovšem už kdysi závodní vozy z Zuffenhausenu. Malé a lehounké spidery se vzduchem chlazenými čtyřválci byly snadno přestavitelné na monoposty, takže nevítězily pouze v klání sportovních prototypů a evropských závodech do vrchu. V jednomístné podobě se prosadily i ve formuli 2 a odvozený typ 787 vyhrál jednu mistrovskou Grand Prix F1! 718 existovala dokonce jako kupé a nakonec se do zádě dostal plochý osmiválec. Není divu, že se Porsche na úspěchy snaží navázat a využívá bohaté historie, byť tentokrát to nebude na závodních tratích.

Prostějovský Wikov byl automobilovou manufakturou. Vozy původně výrobce zemědělských strojů, podniku pánů Wichterleho a Kovaříka, nevznikaly ve velkých počtech, čemuž odpovídaly i patřičně vysoké ceny. Typ 40 se čtyřválcem 1,94 l byl posledním modelem, historie začínala šesti prototypy dle italského vzoru Ansaldo. Nejznámější je sportovní verze série 7/28, bez nadsázky připomínající tehdejší alfy romeo. Lze se o tom koneckonců na vlastní oči přesvědčit v pražském NTM. V poslední době se několik wikovů probudilo opět k životu. Auta této značky se vyplatí zachránit i tehdy, pokud zbylo pouze torzo - viz „Kapka“ 35, která je postavena až na nekompletní podvozek celá znovu. Originál se bohužel nedochoval.

Ferrari 308 GTB/GTS: V8 za zády

Dvoumístné kupé Ferrari 308 GTB poháněné motorem V8 umístěným napříč před zadní nápravou se vyrábělo v letech 1975 až 1985. 308 GTS mělo odnímatelný střešní panel. Prvním cestovním Ferrari s motorem V8 umístěným za sedadly byl model 308 GT/4 s karoserií 2+2 navrženou Bertonem, prodávaný od roku 1973 pod značkou Dino. Ferrari 308 GTB debutující na pařížském autosalonu v roce 1975 měl podobnou konstrukcí...

Celý článek: Ferrari 308 GTB/GTS: V8 za zády

ferrari ford porsche supersportferrari ford porsche supersport | Zdroj: acz

Ford Vedette (1948-1954): Američan v Poissy

Francouzská divize amerického koncernu Ford vyráběla v továrně na předměstí Paříže sedany, kupé, a kabriolety Ford Vedette s motory V8. Americký výrobce automobilů Ford Motor Company zakládal už na počátku minulého století evropské pobočky. První byla Ford of Britain, založená v roce 1909. Její šéf Percival Perry založil před sto lety v Bordeaux Société Française des Automobiles Ford. Tato Fordova dceřiná společnost...

Celý článek: Ford Vedette (1948-1954): Američan v Poissy

ferrari ford porsche supersportferrari ford porsche supersport | Zdroj: acz

Porsche 718 (1957-1962): Placky a formule

Porsche vzkřísilo pro modernizovanou řadu Boxster/Cayman se čtyřválcovými turbomotory označení 718. Je historické, používalo jej už pro lehounké sportovní prototypy a monoposty. Původní Porsche 718 nebylo vozem, který se dal běžně koupit v obchodech a provozovat na normálních silnicích, i když několik exemplářů získalo patřičnou homologaci. Šlo v dnešním pojetí o dvoumístný sportovní prototyp s otevřeným kokpitem. Konstrukčně vycházel...

Celý článek: Porsche 718 (1957-1962): Placky a formule

ferrari ford porsche supersportferrari ford porsche supersport | Zdroj: acz

Wikov 40 (1933-37): Poslední Hanák

Malá prostějovská automobilka Wikov ukončila svoje dvanáctileté působení typem 40. Sedany, tudory a kabriolety poháněl dvoulitrový čtyřválec OHC. Většina z nás spojuje jméno Wichterle nejčastěji s akademikem Otto Wichterlem (1913–1998), významným českým vědcem a vynálezcem kontaktních čoček. Jeho předkové se ale zabývali hlavně strojírenstvím. Dědeček František Wichterle (1845–1891) založil v roce 1878 První...

Celý článek: Wikov 40 (1933-37): Poslední Hanák

ferrari ford porsche supersportferrari ford porsche supersport | Zdroj: acz

Začít diskuzi