Květen 2016 na Veterán.auto.cz: Ušlechtilé osmiválce

Ferrari řady 308 se vyrábělo deset let, už neneslo značku Dino jako jeho předchůdci. Až do té doby Enzo Ferrari tvrdil, že produkční vozy s jeho jménem mohou mít pouze dvanáctiválce. U závodních existovala spousta výjimek. Samostatné Dino bylo definitivně zrušeno v květnu 1976. Kromě verze 308 v provedení GTB (berlinetta-kupé) a GTS (spider s odnímatelnou střechou) existovalo i provedení 208 pro italský trh. To se dočkalo také přeplňování jako první sériové Ferrari vůbec. 308 dostala nejprve vstřikování a posléze čtyřventilovou techniku. Že design Leonarda Fioravantiho nezestárl ani po dekádě, dokázal nástupnický model 328 s motorem zvětšeným z třílitrového objemu na 3,2 l, který vznikal až do konce 80. let.
Americký Ford měl pobočky všude po světě. V Evropě jsou nejznámější ta britská a německá, ale samostatné modely vyráběl modrý ovál také ve Francii. Po druhé světové válce nabídl baculatou řadu Vedette. Ta měla pod kapotou malé motory V8 2,16 a později 2,36 l. Stavěla se v několika karosářských variantách s různými názvy. Označení Vedette později používala Simca pro svůj osmiválec v americkém stylu, protože pobočku Ford SAF včetně továrny v Poissy koupila. Skončila paradoxně v náruči konkurenčního Chrysleru a později PSA...
Označení Porsche 718 se letos vrátilo. Nesly ho ovšem už kdysi závodní vozy z Zuffenhausenu. Malé a lehounké spidery se vzduchem chlazenými čtyřválci byly snadno přestavitelné na monoposty, takže nevítězily pouze v klání sportovních prototypů a evropských závodech do vrchu. V jednomístné podobě se prosadily i ve formuli 2 a odvozený typ 787 vyhrál jednu mistrovskou Grand Prix F1! 718 existovala dokonce jako kupé a nakonec se do zádě dostal plochý osmiválec. Není divu, že se Porsche na úspěchy snaží navázat a využívá bohaté historie, byť tentokrát to nebude na závodních tratích.
Prostějovský Wikov byl automobilovou manufakturou. Vozy původně výrobce zemědělských strojů, podniku pánů Wichterleho a Kovaříka, nevznikaly ve velkých počtech, čemuž odpovídaly i patřičně vysoké ceny. Typ 40 se čtyřválcem 1,94 l byl posledním modelem, historie začínala šesti prototypy dle italského vzoru Ansaldo. Nejznámější je sportovní verze série 7/28, bez nadsázky připomínající tehdejší alfy romeo. Lze se o tom koneckonců na vlastní oči přesvědčit v pražském NTM. V poslední době se několik wikovů probudilo opět k životu. Auta této značky se vyplatí zachránit i tehdy, pokud zbylo pouze torzo - viz „Kapka“ 35, která je postavena až na nekompletní podvozek celá znovu. Originál se bohužel nedochoval.
Ferrari 308 GTB/GTS: V8 za zády
Dvoumístné kupé Ferrari 308 GTB poháněné motorem V8 umístěným napříč před zadní nápravou se vyrábělo v letech 1975 až 1985. 308 GTS mělo odnímatelný střešní panel. Prvním cestovním Ferrari s motorem V8 umístěným za sedadly byl model 308 GT/4 s karoserií 2+2 navrženou Bertonem, prodávaný od roku 1973 pod značkou Dino. Ferrari 308 GTB debutující na pařížském autosalonu v roce 1975 měl podobnou konstrukcí...
Celý článek: Ferrari 308 GTB/GTS: V8 za zády
Ford Vedette (1948-1954): Američan v Poissy
Francouzská divize amerického koncernu Ford vyráběla v továrně na předměstí Paříže sedany, kupé, a kabriolety Ford Vedette s motory V8. Americký výrobce automobilů Ford Motor Company zakládal už na počátku minulého století evropské pobočky. První byla Ford of Britain, založená v roce 1909. Její šéf Percival Perry založil před sto lety v Bordeaux Société Française des Automobiles Ford. Tato Fordova dceřiná společnost...
Celý článek: Ford Vedette (1948-1954): Američan v Poissy
Porsche 718 (1957-1962): Placky a formule
Porsche vzkřísilo pro modernizovanou řadu Boxster/Cayman se čtyřválcovými turbomotory označení 718. Je historické, používalo jej už pro lehounké sportovní prototypy a monoposty. Původní Porsche 718 nebylo vozem, který se dal běžně koupit v obchodech a provozovat na normálních silnicích, i když několik exemplářů získalo patřičnou homologaci. Šlo v dnešním pojetí o dvoumístný sportovní prototyp s otevřeným kokpitem. Konstrukčně vycházel...
Celý článek: Porsche 718 (1957-1962): Placky a formule
Wikov 40 (1933-37): Poslední Hanák
Malá prostějovská automobilka Wikov ukončila svoje dvanáctileté působení typem 40. Sedany, tudory a kabriolety poháněl dvoulitrový čtyřválec OHC. Většina z nás spojuje jméno Wichterle nejčastěji s akademikem Otto Wichterlem (1913–1998), významným českým vědcem a vynálezcem kontaktních čoček. Jeho předkové se ale zabývali hlavně strojírenstvím. Dědeček František Wichterle (1845–1891) založil v roce 1878 První...
Celý článek: Wikov 40 (1933-37): Poslední Hanák