Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červnové vysvědčení automobilů v testech Euro NCAP

Ondřej Láník
Diskuze (30)
Euro NCAP právě zveřejnilo výsledky červnového destruktivního testování další skupiny automobilů. Renault si i z tohoto kola odvezl pětihvězdičková auta, ale již není zdaleka sám, kdo získává maximální počet hvězd.

Mezi 17 hodnocenými automobily byly tentokrát také aktuální novinky letošního léta: víceúčelový Citroën C3 Pluriel a kupé-kabrio Peugeot 307 CC. Zejména malá bohatě otevřená karosérie Plurielu by mohla mít při náročném testu problémy, ale opak byl pravdou. Přepracovaná karosérie cé trojky (ta získala v testech EuroNCAP 4 hvězdy) byla náležitě vyztužena a výsledné 4 hvězdičky (31 bodů) Plurielu jsou výborným vysvědčením pro Citroën. I větší Peugeot 307 CC dopadl dobře a 29 bodů také znamená, že se řadí do početné „čtyřhvězdičkové“ skupiny automobilů.

Malé automobily byly dále zastoupeny novým Nissanem Micra a letitým Renaultem Twingo. Řidič Micry se při nárazu dostal do kontaktu s volantem, ale jeho celkové hodnocení (4 hvězdy, 25 bodů) jej přirozeně řadí k lepší polovině výsledkové listiny malých aut. Hůře je na tom v současné době nejstarší vyráběný Renault – malé Twingo – který vznikl na počátku 90. let a na výsledku testu to bylo znát. Čelní náraz těžce zasáhl automobil s malými deformačními zónami (hodnocení 50 %), ale prostor pro posádku zůstal stabilní. Boční náraz dopadl o něco lépe (83%) a částečně zachránil pověst Renaultu. Výsledek: 23 bodů a tedy jen 3 hvězdy.

Většina automobilů, které prošly v červnu testy Euro NCAP byly vozy vyšší střední třídy nebo ještě větší a všechny (mimo dvou korejských MPV) získaly 4 nebo 5 hvězdiček. Renault opět potvrdil svou vedoucí úlohu v oblasti pasivní bezpečnosti, když Laguna ztratila jediný bod při čelním nárazu (94 %) a žádný bod neztratila při bočním nárazu (100% ní hodnocení), celkem 34 získaných bodů bylo převedeno na dalších 5 hvězd pro Renault. Panáček zůstal tentokrát, až na hrudník při čelním nárazu, celý zelený, což je v tomto případě dobrá zpráva. Podobně dobré vysvědčení si odvezla Toyota Avensis, když ztratila jen 2 body při čelním testu (88 %) a boční náraz dopadl na výbornou (100%). Pod průměrem je ochrana chodců, které ohrožují hrany na čelní masce. Celkově Avensis patří k těm nejlepším s 34 body a 5 hvězdami. Robustní karosérie Opelu Signum dobře ochránila prostor pro cestující, ale přestože airbagy fungovaly dobře řidič musel snášet větší zatížení hrudníku než spolujezdec. V Hondě Accord se inženýrům nelíbilo provedení přístrojové desky, které v oblasti kolen znamená zbytečně zvýšené riziko. Accord nezopakoval velmi dobré výsledky menších modelů Hondy v oblasti bezpečnosti chodců, ale jeho 16 bodů patří k tomu lepšímu v dané kategorii. Honda i Opel si odvezli 4 hvězdy.

Saab 9-5 byl poprvé testován už v roce 1998, kdy získal 4 hvězdičky a byl nejlepším ve své třídě. Nyní po několika úpravách potvrzuje dobrou bezpečnostní pověst švédského výrobce a získává nejvyšší počet hvězdiček a 33 bodů.

Velká SUV budí dojem neporanitelnosti ve střetu s jakoukoli překážkou a BMW X5 i Volvo XC 90 potvrdili 5 hvězdami, že hmota ocelových plechů nosné části karoserie byla využita správně. U obou vozidel se příkladně deformuje jen to co je před prvním A-sloupkem karoserie, dveře BMW se snadno otevíraly jakoby se žádný náraz nekonal. Naopak vysoká stavba přední části karosérie nepřeje chodcům, takže X5 získalo opět jen 2 body tj. 6% (jedna hvězda) za ochranu chodců a XC 90 10 bodů, tj. 28%. Stejná „těžká váha“ Kia Sorento sebrala 25 bodů, což stačilo tak tak na 4 hvězdy.

Euro NCAP povolil opakovat test Volkswagenu Touran, po tom co výrobce zlepšil ochranu při bočním nárazu. Ten nyní nedělá Touranu žádné starosti, protože jej zvládl na výbornou (100 %). Celkové hodnocení 32 bodů znamená, že Touranu těsně uniklo 5 hvězd. Velké čelní sklo a další přizpůsobené vnější díly karosérie dobře fungovaly při střetu s chodci a dobrý 3 hvězdičkový výsledek (19 b. tj. 53%) řadí Touran mezi nejlepší ve své třídě.

Velkým MPV kraluje samozřejmě opět Renault s novou generací modelu Espace. Výborná ochrana proti bočnímu nárazu (100 %) a velmi dobrá odolnost vůči čelnímu střetu s překážkou (94%) znamená, že pořadí v této kategorii vedou francouzské MPV s pěti hvězdami - Peugeot 807 a Renault Espace.

Největšími propadáky tohoto kola se staly korejská MPV. Náraz způsobil značnou destrukci kabiny Kii Carnival s velkým rizikem poranění řidičovy hlavy, hrudníku i chodidel. Změna polohy volantu znemožnila správnou funkci airbagu. S celkovým skóre 18 bodů (2 hvězdy), může korejskou Kiu povzbudit snad jen ještě horší hodnocení amerického konkurenta Chrysleru Voyager se 14 body (test z roku 1999). Další Korejec Hyundai Trajet vychází z konstrukce z poloviny 90. let a na výsledku je to také znát (3 hvězdy, 20 bodů). Řidič i spolujezdec by při srovnatelném nárazu riskovali vážné poranění hrudníku, ridičovy kolena přicházejí do nebezpečného kontaktu s tvrdými díly pod přístrojovou deskou.

Ondřej Láník
Diskuze (30)