Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi v bazarech hledají kombíka v benzinu a s tažným. Zájem o SUV ale roste

Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
48 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (156)

Nejrychleji se v Česku z pohledu pohonu zvedá zájem o elektromobily. V porovnání s auty se spalovacími motory ale stále jen paběrkují.

Podívali jsme se, co vlastně Češi mezi ojetými auty hledají. Využili jsme k tomu loňská data portálu Sauto. Ta jasně ukazují, že trh ojetin je trochu jiný než ten s novými vozy.

První zjištění je, že pokud si hledající vybírají karoserii, téměř v polovině případů zaškrtnou kombi. Sice to dělají trochu méně než v roce 2023, stále to ale dělají více než dvakrát častěji než u karoserie SUV. Ta přitom u nových aut jasně vévodí. 

Vyhledávání podle karoserie (2024)
KarosériePodíl na vyhledáváníMeziroční změna
Kombi48 %-4 %
SUV23 %+5 %
Sedan/limuzína18 %+4 %
Hatchback16 %+2 %
Liftback7 %+6 %
MPV6 %-5 %
Kupé6 %+8 %
Kabriolet5 %-0 %

Zajímavostí je relativně časté vyhledávání kupé, kabrioletů a roadsterů. Zde se dá očekávat, že zájemci delší dobu sledují nabídku a číhají na to, co se objeví zajímavého. Proto i supersportovní značky dokážou držet ve vyhledávání krok s těmi, které jsou na silnicích výrazně častější.

Z pohledu paliv pokračuje odklon od nafty. Tu jako preferovaný typ paliva zaškrtlo loni 39 procent lidí (z těch, kteří měli u paliva preferenci), v roce 2023 to bylo téměř 42 procent. Jasně vévodí benzin s 54 procenty a pomalým růstem. Ten ale zdaleka není takový jako u hybridů a elektromobilů. 

Vyhledávání podle paliv (pouze případy, kdy lidé aktivně zaškrtli, které palivo chtějí, 2024)
PalivoPodíl daného palivaMeziroční změna 
Benzin54 %+2 %
Nafta39 %-6 %
Hybridní6 %+32 %
Elektro4 %+52 %
LPG3 %-8 %
CNG1 %-3 %

Hybridy si už aktivně zaškrtává šest procent hledajících, elektromobily poskočily o více než polovinu na čtyři procenta. Dostaly se tak před LPG, vy vyhledávání už mají dokonce vyšší podíl než LPG a CNG dohromady.

Silný VW a prémie

O trhu poměrně dost říká i vyhledávání podle značek. V tom samozřejmě kraluje, navíc s rostoucím podílem, Škoda. Pak jsou tu ale jevy, které se liší od trhu nových aut. Jde ale pouze o ta vyhledávání, kdy si zájemce sám vybral, jakou značku chce. Řada lidí spíše hledá, co je k dispozici v nějaké cenové kategorii a věkové kategorii. V tomto případě tak údaje ukazují spíše to, kolik lidí si značku aktivně zaškrtne, protože ji preferuje.

Silnou dvojkou je u ojetých vozů Volkswagen, a to napříč kategoriemi. Dvojkou je u starších aut i u těch zánovních a dvojkou je u levnějších i dražších. Volkswagen byl loni v Česku na trhu nových aut až čtvrtý, před něj se postupně dostaly Hyundai i Toyota. U domácností je dokonce až osmý. U ojetin to tak ale neplatí a ukazuje se, že tuto značku preferuje velká část zájemců.

Vyhledávání podle značek (2024)
Celkové pořadíZnačka Podíl dané značkyPořadí značky v kategorii do 100.000 KčPořadí značky v kategorii do 3 let stáří
1.Škoda19,6 %1.1.
2.Volkswagen11,8 %2.2.
3.Mercedes-Benz7,8 %7.4.
4.BMW7,4 %5.3.
5.Audi6,6 %4.7.
6.Ford5,2 %3.9.
7.Toyota5,2 %6.5.
8.Hyundai3,6 %12.6.
9.Volvo3,0 %16.11.
10.Peugeot2,9 %8.10.

Silný podíl ve vyhledávání má i německá trojice Mercedes, BMW a Audi, a to i u starších vozů. Celkově jsou na třetím, čtvrtém a pátém místě. Stále je zde velké množství lidí, kteří stojí o prémiovou značku, i když si ji nemohou nebo nechtějí dovolit jako novou.

Na druhé straně je třeba Dacia, která u nových vozů boduje, u ojetin ji ale vyhledává málokdo. To podobné platí o značce Hyundai, který ve vyhledávání na portálu s bazarovými vozy nemá takovou pozici jako u nových aut, kde je silnou dvojkou.

Video placeholder
Ojetý Opel Zafira • Zdroj: auto.cz

U některých značek je znát, jaký vliv na ně má čas. Například Ford je u aut do 100 tisíc korun třetí nejvyhledávanější značkou. Celkově je ale šestý. Meziročně výrazně roste vyhledávání hlavně u značek Dongfeng, Tesla, Cupra a MG. U všech ale platí, že dříve je hledal málokdo. Ještě razantnější růst, ovšem prakticky z nuly, mají menší čínské značky.

Hlavně koule 

Z pohledu výbavy je tím, co Češi nejvíce chtějí, tažné zařízení. To naprosto dominuje. Až s výrazným odstupem jsou vyhřívaná sedadla a do první desítky nejžádanějších prvků se pomalu dostávají i vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant.

Nejžádanější výbava (2024)
Celkové pořadíVýbavaPodíl na celkovém počtu vyhledávání podle výbavyMeziroční změnaPořadí u aut do tří let stáří
1.Tažné zařízení34 %+5 %1.
2.Vyhřívaná sedadla24 %-4 %2.
3.Parkovací kamera15 %+5 %3.
4.Parkovací senzory12 %-14 %5.
5.Adaptivní tempomat11 %+5 %4.
6.Tempomat10 %-15 %10.
7.Satelitní navigace7 %-20 %6.
8.Panoramatická střecha5 %+3 %8.
9.Nezávislé topení5 %+6 %11.
10.El. sklopná zrcátka5 %-1 %7.

Lidé chtějí i různé asistenty při parkování a tempomat, preferují už dlouho ten adaptivní. Zvětšuje se také skupina těch, kteří cíleně hledají vůz s head-up displejem a 360stupňovou kamerou.

Část výbavy ale mohou v dané kategorii automaticky očekávat, proto si ji sami od sebe nezaškrtávají.

Vstoupit do diskuze (156)