Češi v bazarech hledají kombíka v benzinu a s tažným. Zájem o SUV ale roste
Nejrychleji se v Česku z pohledu pohonu zvedá zájem o elektromobily. V porovnání s auty se spalovacími motory ale stále jen paběrkují.
Podívali jsme se, co vlastně Češi mezi ojetými auty hledají. Využili jsme k tomu loňská data portálu Sauto. Ta jasně ukazují, že trh ojetin je trochu jiný než ten s novými vozy.
První zjištění je, že pokud si hledající vybírají karoserii, téměř v polovině případů zaškrtnou kombi. Sice to dělají trochu méně než v roce 2023, stále to ale dělají více než dvakrát častěji než u karoserie SUV. Ta přitom u nových aut jasně vévodí.
Vyhledávání podle karoserie (2024) | ||
Karosérie | Podíl na vyhledávání | Meziroční změna |
Kombi | 48 % | -4 % |
SUV | 23 % | +5 % |
Sedan/limuzína | 18 % | +4 % |
Hatchback | 16 % | +2 % |
Liftback | 7 % | +6 % |
MPV | 6 % | -5 % |
Kupé | 6 % | +8 % |
Kabriolet | 5 % | -0 % |
Zajímavostí je relativně časté vyhledávání kupé, kabrioletů a roadsterů. Zde se dá očekávat, že zájemci delší dobu sledují nabídku a číhají na to, co se objeví zajímavého. Proto i supersportovní značky dokážou držet ve vyhledávání krok s těmi, které jsou na silnicích výrazně častější.
Z pohledu paliv pokračuje odklon od nafty. Tu jako preferovaný typ paliva zaškrtlo loni 39 procent lidí (z těch, kteří měli u paliva preferenci), v roce 2023 to bylo téměř 42 procent. Jasně vévodí benzin s 54 procenty a pomalým růstem. Ten ale zdaleka není takový jako u hybridů a elektromobilů.
Vyhledávání podle paliv (pouze případy, kdy lidé aktivně zaškrtli, které palivo chtějí, 2024) | ||
Palivo | Podíl daného paliva | Meziroční změna |
Benzin | 54 % | +2 % |
Nafta | 39 % | -6 % |
Hybridní | 6 % | +32 % |
Elektro | 4 % | +52 % |
LPG | 3 % | -8 % |
CNG | 1 % | -3 % |
Hybridy si už aktivně zaškrtává šest procent hledajících, elektromobily poskočily o více než polovinu na čtyři procenta. Dostaly se tak před LPG, vy vyhledávání už mají dokonce vyšší podíl než LPG a CNG dohromady.
Silný VW a prémie
O trhu poměrně dost říká i vyhledávání podle značek. V tom samozřejmě kraluje, navíc s rostoucím podílem, Škoda. Pak jsou tu ale jevy, které se liší od trhu nových aut. Jde ale pouze o ta vyhledávání, kdy si zájemce sám vybral, jakou značku chce. Řada lidí spíše hledá, co je k dispozici v nějaké cenové kategorii a věkové kategorii. V tomto případě tak údaje ukazují spíše to, kolik lidí si značku aktivně zaškrtne, protože ji preferuje.
Silnou dvojkou je u ojetých vozů Volkswagen, a to napříč kategoriemi. Dvojkou je u starších aut i u těch zánovních a dvojkou je u levnějších i dražších. Volkswagen byl loni v Česku na trhu nových aut až čtvrtý, před něj se postupně dostaly Hyundai i Toyota. U domácností je dokonce až osmý. U ojetin to tak ale neplatí a ukazuje se, že tuto značku preferuje velká část zájemců.
Vyhledávání podle značek (2024) | ||||
Celkové pořadí | Značka | Podíl dané značky | Pořadí značky v kategorii do 100.000 Kč | Pořadí značky v kategorii do 3 let stáří |
1. | Škoda | 19,6 % | 1. | 1. |
2. | Volkswagen | 11,8 % | 2. | 2. |
3. | Mercedes-Benz | 7,8 % | 7. | 4. |
4. | BMW | 7,4 % | 5. | 3. |
5. | Audi | 6,6 % | 4. | 7. |
6. | Ford | 5,2 % | 3. | 9. |
7. | Toyota | 5,2 % | 6. | 5. |
8. | Hyundai | 3,6 % | 12. | 6. |
9. | Volvo | 3,0 % | 16. | 11. |
10. | Peugeot | 2,9 % | 8. | 10. |
Silný podíl ve vyhledávání má i německá trojice Mercedes, BMW a Audi, a to i u starších vozů. Celkově jsou na třetím, čtvrtém a pátém místě. Stále je zde velké množství lidí, kteří stojí o prémiovou značku, i když si ji nemohou nebo nechtějí dovolit jako novou.
Na druhé straně je třeba Dacia, která u nových vozů boduje, u ojetin ji ale vyhledává málokdo. To podobné platí o značce Hyundai, který ve vyhledávání na portálu s bazarovými vozy nemá takovou pozici jako u nových aut, kde je silnou dvojkou.

U některých značek je znát, jaký vliv na ně má čas. Například Ford je u aut do 100 tisíc korun třetí nejvyhledávanější značkou. Celkově je ale šestý. Meziročně výrazně roste vyhledávání hlavně u značek Dongfeng, Tesla, Cupra a MG. U všech ale platí, že dříve je hledal málokdo. Ještě razantnější růst, ovšem prakticky z nuly, mají menší čínské značky.
Hlavně koule
Z pohledu výbavy je tím, co Češi nejvíce chtějí, tažné zařízení. To naprosto dominuje. Až s výrazným odstupem jsou vyhřívaná sedadla a do první desítky nejžádanějších prvků se pomalu dostávají i vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant.
Nejžádanější výbava (2024) | ||||
Celkové pořadí | Výbava | Podíl na celkovém počtu vyhledávání podle výbavy | Meziroční změna | Pořadí u aut do tří let stáří |
1. | Tažné zařízení | 34 % | +5 % | 1. |
2. | Vyhřívaná sedadla | 24 % | -4 % | 2. |
3. | Parkovací kamera | 15 % | +5 % | 3. |
4. | Parkovací senzory | 12 % | -14 % | 5. |
5. | Adaptivní tempomat | 11 % | +5 % | 4. |
6. | Tempomat | 10 % | -15 % | 10. |
7. | Satelitní navigace | 7 % | -20 % | 6. |
8. | Panoramatická střecha | 5 % | +3 % | 8. |
9. | Nezávislé topení | 5 % | +6 % | 11. |
10. | El. sklopná zrcátka | 5 % | -1 % | 7. |
Lidé chtějí i různé asistenty při parkování a tempomat, preferují už dlouho ten adaptivní. Zvětšuje se také skupina těch, kteří cíleně hledají vůz s head-up displejem a 360stupňovou kamerou.
Část výbavy ale mohou v dané kategorii automaticky očekávat, proto si ji sami od sebe nezaškrtávají.