Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi vyvinuli přelomový systém pro opravy asfaltu. Prověřil ho Barranďák

Petr Slováček
Diskuze (20)

Na silnice míří přelomová technologie oprav asfaltu pomocí mikrovln. Proti konvenčnímu postupu má být o hodně rychlejší, levnější a jednodušší. A stojí za ní Češi.

Když umí mikrovlnka ohřát jídlo na talíři, proč by to nešlo s asfaltem? Takhle jednoduchá myšlenka je samozřejmě v praxi mnohem složitější. Recept našel Čech Jiří Rušikvas, který před dvanácti lety založil společnost Futtec na bezespárovou opravu silnic. V Česku už s její pomocí opravili 1000 děr a mezi nimi taky 55 z nich na Barrandovském mostě.

Společně s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR a VUT v Brně našel Jiří Rušikvas cestu k hloubkovému ohřevu opravovaného místa bez degradace směsi.

Při konvenčním způsobu se ohřevu se nejen neprohřeje do hloubky a nová vrstva se dokonale nespojí se starou, ale ještě se lokálně zbytečně přepaluje.

Funguje to vlastně jednoduše – výtluk se označí, vyčistí od uvolněných kamenů a nahřeje mikrovlnnou pecí na 120-160 °C. Při patnácti stupních Celsia to trvá tři čtvrtě hodinky. Technologie se dá dokonce použít až do minus deseti. Následně pracovník nasype ohřátou napytlovanou směs asfaltu a vibračním pěchem zhutní a zarovná. Během pár chvil je možno pustit na místo dopravu.

Proti standardním opravám je mikrovlnná technologie rychlejší a lacinější. „Od našeho založení vedla dlouhá cesta, kterou letos završilo vydání nových technických podmínek Ministerstva dopravy, jež stanovují technologii mikrovlnného ohřevu jako oficiálně uznaný postup údržby pozemních komunikací,“ říká zakladatel Jiří Rušikvas s tím, že kromě výroby mikrovlnných pecí už pracují na automatizaci a digitalizaci postupu.

Video se připravuje ...

Čím dřív se totiž díra vyspraví, tím jsou náklady na řešení nižší. Ruku v ruce by s tím proto měl jít systém monitoringu vozovek a efektivního plánování oprav, na kterém Futtec rovněž pracuje. Zájem o české řešení a stroje na mikrovlnnou opravu vozovek už projevili i v zahraničí. Do konce roku má existovat až dvanáct strojů. Každý vyjde na půldruhého milionu a opraví až 300 výtluků měsíčně. Jednou by měla fungovat půjčovna, kde si je budou moci půjčovat třeba majitelé parkovišť nebo obecní úřady. Až takhle je prý práce s nimi snadná.

Petr Slováček
Diskuze (20)

Doporučujeme

Avatar - emkejx
14. 7. 2023 07:11
Re: nenapisem ze som videl to iste
no veru zial je to tak a este stale. staci vidiet ako dlho trvaju verejne obstaravania aj na pos*anych par metrov ciest. a nie je to len o cestach...
13. 7. 2023 22:29
Re: nenapisem ze som videl to iste
Ved to poznas, tu sa verejne zakazky robia tak, aby sa z nich dalo ukradnut a realizuju sa az vtedy, ked sa najde sposob, ako to ukradnut.
Avatar - emkejx
13. 7. 2023 08:52
nenapisem ze som videl to iste
u nas opravovali takymto vozikom tiez pred nejakym rokom vytlky na ulici. Ale ti majstri tam vtedy sypali do dier asfaltovy odpad s kamenim, cize vo vysledku to vydrzalo len par mesiacov. Celkovo u nas ked sa plataju vytlky tak vo vacsine pripadov sa jedna o strasnu fuserinu. Este aj v srdci Slovenska musela byt v centre mesta rekonstrukcia vozovky vykonavana v spolupraci s ceskou firmou ktora sa specializuje na kanalizacne poklopy, ich osadenie do vozovky, a poviem ze lepsie osadene kanalizacne poklopy nase mesto pod Urpinom este nemalo.
Avatar - WinDiesel
12. 7. 2023 17:20
Mně to připadá jako ty báchorky o bateriích
... pořád se zlepšují, ale v praxi je nikdo neviděl a jsou používány pořád ty staré technologie :-) Jitrnice jakou svět neviděl.
Avatar - WinDiesel
12. 7. 2023 17:19
Re: jak to funguje?
A to by ses divil. Vy oba dva. Keramika je chemicky velmi složitá záležitost obsahující pevně vázanou vodu :-) Ale jinak jsem přesvědčený že mikrovlny opravdu rozvibrují všechny molekuly.