Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi vyvinuli přelomový systém pro opravy asfaltu. Prověřil ho Barranďák

Jak mikrovlny opravují asfalt
Jak mikrovlny opravují asfalt
Jak mikrovlny opravují asfalt
Jak mikrovlny opravují asfalt
38 Fotogalerie
Petr Slováček
Diskuze (20)

Na silnice míří přelomová technologie oprav asfaltu pomocí mikrovln. Proti konvenčnímu postupu má být o hodně rychlejší, levnější a jednodušší. A stojí za ní Češi.

Když umí mikrovlnka ohřát jídlo na talíři, proč by to nešlo s asfaltem? Takhle jednoduchá myšlenka je samozřejmě v praxi mnohem složitější. Recept našel Čech Jiří Rušikvas, který před dvanácti lety založil společnost Futtec na bezespárovou opravu silnic. V Česku už s její pomocí opravili 1000 děr a mezi nimi taky 55 z nich na Barrandovském mostě.

Společně s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR a VUT v Brně našel Jiří Rušikvas cestu k hloubkovému ohřevu opravovaného místa bez degradace směsi.

Při konvenčním způsobu se ohřevu se nejen neprohřeje do hloubky a nová vrstva se dokonale nespojí se starou, ale ještě se lokálně zbytečně přepaluje.

Funguje to vlastně jednoduše – výtluk se označí, vyčistí od uvolněných kamenů a nahřeje mikrovlnnou pecí na 120-160 °C. Při patnácti stupních Celsia to trvá tři čtvrtě hodinky. Technologie se dá dokonce použít až do minus deseti. Následně pracovník nasype ohřátou napytlovanou směs asfaltu a vibračním pěchem zhutní a zarovná. Během pár chvil je možno pustit na místo dopravu.

Proti standardním opravám je mikrovlnná technologie rychlejší a lacinější. „Od našeho založení vedla dlouhá cesta, kterou letos završilo vydání nových technických podmínek Ministerstva dopravy, jež stanovují technologii mikrovlnného ohřevu jako oficiálně uznaný postup údržby pozemních komunikací,“ říká zakladatel Jiří Rušikvas s tím, že kromě výroby mikrovlnných pecí už pracují na automatizaci a digitalizaci postupu.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Čím dřív se totiž díra vyspraví, tím jsou náklady na řešení nižší. Ruku v ruce by s tím proto měl jít systém monitoringu vozovek a efektivního plánování oprav, na kterém Futtec rovněž pracuje. Zájem o české řešení a stroje na mikrovlnnou opravu vozovek už projevili i v zahraničí. Do konce roku má existovat až dvanáct strojů. Každý vyjde na půldruhého milionu a opraví až 300 výtluků měsíčně. Jednou by měla fungovat půjčovna, kde si je budou moci půjčovat třeba majitelé parkovišť nebo obecní úřady. Až takhle je prý práce s nimi snadná.

Vstoupit do diskuze (20)