České dálnice doplní nová odpočívadla. Počítá se i s novou dálnicí na Slovensko
Českou dálniční síť trápí množství problémů. Velká část dálnic stále chybí, přičemž mnohé důležité úseky ještě ani nejsou ve výstavbě. Na již postavených dálnicích zase chybí dostatek odpočívadel, což vadí hlavně řidičům kamionů. Na řešení těchto významných obtíží však ŘSD pracuje.
Plná odpočívadla jsou problémem pro řidiče kamionů, kteří kvůli povinným přestávkám nemají kde stát. Podle sdružení autodopravců na českých dálnicích chybí dokonce 1.600 parkovacích míst pro kamiony. Třeba na dálnici D1 se dnes nachází jen asi 500 míst pro nákladní vozidla. Proto mnozí z těchto šoférů raději zastaví tam, kde nesmějí. Případná pokuta za špatné parkování totiž bývá nižší než v případě, že by přesáhli povolenou dobu jízdy.
Přeplněné parkoviště pro kamiony chce ŘSD řešit výstavbou nových odpočívadel a revitalizací některých z dnes nepoužívaných odpočívadel. Zvlášť podél starších dálnic se odpočívadla sice nachází, jsou ale uzavřená. V devadesátých letech se totiž vsadilo hlavně na velká odpočívadla s tankovacími stanicemi a ta malá postupně odumírala, i proto, že nenabízela kvalitu služeb, jakou by řidiči očekávali.
Z nové koncepce odpočívadel vyplývá, že by se na dálnicích měly objevovat tzv. malé odpočívky, které by po 10 až 20 kilometrech doplňovaly větší odpočívadla. Na nich sice bude chybět tankovací stanice, zahrnou ale sociální zařízení, místo pro posezení nebo třeba dětské hřiště, jak jsme zvyklí třeba z německých dálnic. Vedle parkoviště pro osobní vozy a autobusy tu pak nebude chybět ani několik míst pro kamiony.
Pro nákladní vozidla by navíc mohla vzniknout i zpoplatněná parkoviště, a to hlavně v okolí Prahy, kde by byla nejvíce využívaná. Prostory pro tato odpočívadla už má stát vytipované, sám je ale budovat nechce. Ministr dopravy Dan Ťok by jejich výstavbu dal raději na starosti soukromým investorům, tvrdí, že je to typická soukromoprávní iniciativa.
Zároveň se počítá i s dalším rozšířením dálniční sítě. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět dalších 140 km dálnic. Mezi 20 plánovanými stavbami jsou například další úseky dálnic D3 (Bošilec – Ševětín, Ševětín – Borek), D6 (obchvat Lubence, Nové Strašecí – Řevničov) nebo D11 (Hradec Králové – Smiřice, Smiřice – Jaroměř).
Díky výjimce z řízení EIA se pak urychlí čerpání evropských fondů pro realizaci projektu výstavby dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták, která má v budoucnu nově Spojit Česko se Slovenskem. „V silniční infrastruktuře je prioritou spojení D49/ R6 Hulín – Púchov mezi hlavními dálničními tahy obou států, jakož i napojení D3/R5– D48/I/11 Frýdek-Místek – Jablunkov – Žilina,“ řekl po jednání se slovenskou stranou ministr dopravy Dan Ťok.