Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České dálnice doplní nová odpočívadla. Počítá se i s novou dálnicí na Slovensko

David Bureš
Diskuze (51)
Na tuzemských dálnic je málo odpočívadel, která jsou kvůli tomu pořád plná. Ředitelství silnic a dálnic to chce změnit.

Českou dálniční síť trápí množství problémů. Velká část dálnic stále chybí, přičemž mnohé důležité úseky ještě ani nejsou ve výstavbě. Na již postavených dálnicích zase chybí dostatek odpočívadel, což vadí hlavně řidičům kamionů. Na řešení těchto významných obtíží však ŘSD pracuje.

Plná odpočívadla jsou problémem pro řidiče kamionů, kteří kvůli povinným přestávkám nemají kde stát. Podle sdružení autodopravců na českých dálnicích chybí dokonce 1.600 parkovacích míst pro kamiony. Třeba na dálnici D1 se dnes nachází jen asi 500 míst pro nákladní vozidla. Proto mnozí z těchto šoférů raději zastaví tam, kde nesmějí. Případná pokuta za špatné parkování totiž bývá nižší než v případě, že by přesáhli povolenou dobu jízdy.

Přeplněné parkoviště pro kamiony chce ŘSD řešit výstavbou nových odpočívadel a revitalizací některých z dnes nepoužívaných odpočívadel. Zvlášť podél starších dálnic se odpočívadla sice nachází, jsou ale uzavřená. V devadesátých letech se totiž vsadilo hlavně na velká odpočívadla s tankovacími stanicemi a ta malá postupně odumírala, i proto, že nenabízela kvalitu služeb, jakou by řidiči očekávali.

Z nové koncepce odpočívadel vyplývá, že by se na dálnicích měly objevovat tzv. malé odpočívky, které by po 10 až 20 kilometrech doplňovaly větší odpočívadla. Na nich sice bude chybět tankovací stanice, zahrnou ale sociální zařízení, místo pro posezení nebo třeba dětské hřiště, jak jsme zvyklí třeba z německých dálnic. Vedle parkoviště pro osobní vozy a autobusy tu pak nebude chybět ani několik míst pro kamiony.

Pro nákladní vozidla by navíc mohla vzniknout i zpoplatněná parkoviště, a to hlavně v okolí Prahy, kde by byla nejvíce využívaná. Prostory pro tato odpočívadla už má stát vytipované, sám je ale budovat nechce. Ministr dopravy Dan Ťok by jejich výstavbu dal raději na starosti soukromým investorům, tvrdí, že je to typická soukromoprávní iniciativa.

Zároveň se počítá i s dalším rozšířením dálniční sítě. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět dalších 140 km dálnic. Mezi 20 plánovanými stavbami jsou například další úseky dálnic D3 (Bošilec – Ševětín, Ševětín – Borek), D6 (obchvat Lubence, Nové Strašecí – Řevničov) nebo D11 (Hradec Králové – Smiřice, Smiřice – Jaroměř).

Díky výjimce z řízení EIA se pak urychlí čerpání evropských fondů pro realizaci projektu výstavby dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták, která má v budoucnu nově Spojit Česko se Slovenskem. „V silniční infrastruktuře je prioritou spojení D49/ R6 Hulín – Púchov mezi hlavními dálničními tahy obou států, jakož i napojení D3/R5– D48/I/11 Frýdek-Místek – Jablunkov – Žilina,“ řekl po jednání se slovenskou stranou ministr dopravy Dan Ťok.

David Bureš
Diskuze (51)
Avatar - JiVi
29. 3. 2017 10:11
Re: Na tej titulnej fotke - kde to je?
D11 - foceno ze mostu u sjezdu 35
4. 10. 2016 21:32
nove dalnice
140 km dalnic? rozestavi se a dokonceni bude asi tak za nekolik desitek let. Ted kopnou a to bude vse. Vzdyt nemaj dodelanou dalnici na nemecko a rozestavena je uz 35 let a jeste nejaky ten rok nebo petiletku se jeste stavet bude. Takze ty nove dalnice budou asi na stejne brdo. dlouhodobe vyhledy budou na desitky let.
Avatar - praděda7
4. 10. 2016 20:59
Re: kokoTok je prvni ministr dopravy co pochopil,
Teď se ti to zdá zřejmé, protože ses do toho již narodil, ale nemuselo to tak být a bylo by to pro stát i Prahu výhodnější. Oni to pražští politici už dobře ví, ale bojí se to přiznat...Pragocentrismus je mocné pouto.... ;-\
4. 10. 2016 18:20
Re: kokoTok je prvni ministr dopravy co pochopil,
tak magistrala je samozrejme extrem, ta je ale na severojiznim tahu a tam ten okruh musi byt. na severojiznim tahu neni jak prahu objizdet, protoze je to prirozena zastavka na ceste. v tom zapadovychodnim tahu je to trochu jinak, tam ma svou logiku natahnout jihem spojku mezi plzni a brnem. ale porad je zrejme, ze dalnice plzen praha a brno praha byt samozrejme musi!
Avatar - praděda7
4. 10. 2016 16:04
Re: kokoTok je prvni ministr dopravy co pochopil,
Samozřejmě, že by páteřní dálnice fungovala a byla by ekonomickým přínosem pro celou republiku. Všechny regiony by se proto mohly rozvíjet za víceméně stejných podmínek pro investory co se infrastruktury týče a co je dnes pro investory zásadní. To nemůže nikdo popřít, protože důkazy jsou všude kolem nás. Kde je po ruce dálnice, tam je development. Není dálnice, region umírá.... ;-\ Praha se stala přetěžkým závažím pro celou republiku, protože to pražští politici tak chtěli, ne že by se to jen tak stalo...Pragocentrismus hochu...Pragocentrismus to je ta hyena..[odkaz]