Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České prodeje aut byly v roce 2017 rekordní. Které modely byly nejžádanější?

David Bureš David Bureš 7. 1. 2018 • 07:04
87
Prodeje aut na českém trhu loni meziročně vzrostly o 4,6 procenta. Čtyři nejprodávanější osobní vozy na českém trhu byly modely domácí Škodovky.

Rok 2017 byl pro prodeje automobilů na českém trhu rekordní. Loni bylo na našem trhu registrováno celkem 271.595 osobních aut, což je nový absolutní rekord. Meziročně počet registrací vzrostl o 4,6 procenta. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.

Vyhlídky pro rok 2018 však už tolik optimistické nejsou. Na konci roku se prodeje zpomalily, a přestože se očekává, že toto tempo se v lednu částečně vyrovná (někteří majitelé nestačili před koncem roku auto registrovat), výhled pro rok 2018 počítá spíše s nižším tempem růstu.

„Rychlý růst registrací nových osobních automobilů, zdá se, narazil na své meze, což bylo vidět ve zpomalování růstu prakticky ve všech měsících roku 2017. Pro rok 2018 očekáváme nižší úroveň růstu v rozmezí 3-8 % a spíše u dolní hranice,“ říká analytik Vojtěch Opleštil z expertní skupiny PwC.

V prosinci dokonce prodeje na českém trhu klesly, registrováno bylo 19.967 osobních automobilů, o 8,9 procenta méně než v prosinci 2016. Pokles byl patrný na výsledcích mnoha značek, poslední měsíc roku registrace klesly Škodě, Volkswagenu i Hyundaii. Mírně si pohoršila také Dacia, přesto byla v prosinci čtvrtou nejprodávanější značkou u nás.

Hlavně u firemních prodejů se zdá, že narazily na svůj strop, třeba prodeje užitkových vozidel nebo nákladních už nich loni klesly. Zvyšující se ceny osobních aut však prý za nižším zájmem nejsou.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř. Značka Prodeje v 12/2017 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 5546 -16,6 27,78
2. Volkswagen 1759 -12,2 8,81
3. Hyundai 1545 -11,8 7,74
4. Dacia 1446 -1,4 7,24
5. Renault 1281 -13,9 6,42
6. Ford 1190 -2,1 5,96
7. Toyota 691 +16,7 3,46
8. Kia 677 +2,3 3,39
9. Mercedes-Benz 628 -20,0 3,15
10. Peugeot 619 +2,3 3,10
11. Nissan 563 +52,6 2,82
12.-13. BMW 530 +11,1 2,65
12.-13. Opel 530 -22,9 2,65
14. Suzuki 429 +16,6 2,15
15. Citroën 407 +17,3 2,04
16. Seat 365 -11,6 1,83
17. Audi 316 -32,9 1,58
18. Fiat 257 -25,3 1,29
19. Mazda 245 +10,4 1,23
20. Honda 163 +13,2 0,82
- CELKEM 19967 -8,9 -

Nejprodávanější značkou na českém trhu zůstává domácí Škoda, za dvanáct měsíců roku 2017 hlásí 84.138 registrovaných aut, což je meziroční nárůst o 2,3 %. To jí vyneslo bezmála 31% podíl na trhu. Nemění se ani pořadí na dalších místech, druhý následuje Volkswagen, stupně vítězů uzavírá Hyundai. Za nimi se pak umístily Ford a Dacia, která opět na českém trhu překonala mateřský Renault.

Desítku uzavírá Toyota, pro níž to byl nadmíru úspěšný rok. Jejímu meziročnímu nárůstu registrací o 45 % nikdo nestačil, v top 20 nikdo vyšší růst nehlásil. Hodně rostla také další japonská značka, Nissan, a to o 25,7 %. Naopak Opel si v roce 2017 proti předchozímu roku pohoršil o 6,8 %, Audi dokonce o 29,5 %.

Co se týče jednotlivých trendů, tak v průběhu roku postupně rostl podíl privátních zákazníků. Za dvanáct měsíců tvořily asi čtvrtinu registrací. Znatelný je také klesající zájem o vznětové motory, za rok 2017 tvořily jen 37,8 % celkových prodejů, v minulosti to přitom bylo až 42 %. Z alternativních pohonů vede CNG, následují hybridy, oba typy tvoří asi procento prodejů. Elektromobily stále činí jen asi 0,11 % trhu.

Zajímavá je také informace o registrovaných ojetinách. Takových automobilů bylo loni podle SDA 170.634, o 3,8 % více než před rokem. Jejich prodeje se už tolik nezvedají, jejich skladba (54 % je starší deseti let) je ale stále nepříznivá pro stáří vozového parku.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř. Značka Prodeje v 1-12/2017 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 84138 +2,3 30,98
2. Volkswagen 26942 +1,3 9,92
3. Hyundai 21420 +2,0 7,89
4. Ford 16644 +9,0 6,13
5. Dacia 14498 +17,1 5,34
6. Renault 11224 +10,1 4,13
7. Kia 9231 +3,3 3,4
8. Peugeot 8613 +6,4 3,17
9. Mercedes-Benz 8545 +13,7 3,15
10. Toyota 8328 +45,6 3,07
11. Opel 7890 -6,8 2,91
12. Seat 7535 +1,7 2,77
13. BMW 7392 +14,6 2,72
14. Nissan 6273 +25,7 2,31
15. Citroën 5576 +5,5 2,05
16. Audi 4486 -29,5 1,65
17. Suzuki 3787 +12,7 1,39
18. Mazda 3291 +5,9 1,21
19. Fiat 3035 -10,8 1,12
20. Mitsubishi 2241 +14,4 0,83
- CELKEM 271.595 +4,6 -

Z hlediska modelů to byla jasná záležitost domácí Škodovky, na prvních čtyřech místech jsou vozy mladoboleslavské značky, za první Octavií se postupně seřadily Fabia, Rapid a Superb. Hned třem z nich však počet registrací meziročně klesl, jedinou výjimkou je Rapid. V top ten má však Škoda ještě jednoho zástupce, celkově sedmý Kodiaq.

Pátý následuje v Nošovicích vyráběný Hyundai i30. Nejprodávanějším autem, které se na českém území nevyrábí, je šestý Volkswagen Golf.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř. Značka Prodeje v 1-12/2017 [ks] Prodeje v 1-12/2016 [ks]
1. Škoda Octavia 27.051 28.406
2. Škoda Fabia 21.281 21.769
3. Škoda Rapid 12.407 11.359
4. Škoda Superb 8.737 11.100
5. Hyundai i30 7.441 7.900
6. Volkswagen Golf 7.402 6.452
7. Škoda Kodiaq 5.252 656
8. Dacia Duster 5.065 4.556
9. Volkswagen Passat 4.744 5.301
10. Hyundai ix20 4.486 4.383
Témata
8. 1. 2018 10:21
Re: Bohužel
Tak je a není. Samozřejmě těch lidí je zlomek, ale v řeči absolutních čísel jsou jich tisíce. A já mluvím o situaci, kdy samozřejmě člověk hypotéku průběžně splácí a na konci roku zjistí, že vydělal X peněz a buď je utratí, nebo zdaní státu. Já jsem byl donedávna taky "poměrně dobře placený zaměstnanec" a proto naprosto chápu tvůj pohled. Stát člověku sebere 60 % toho, co vydělá a na ten zbytek mu v podstatě nesáhne a člověku je potom líto ty peníze utratit za něco, co nepotřebuje. Jenže podnikatel to má opačně a je vlastně systémem motivován ty peníze utratit, aby je nemusel danit. Takže to, že si někdo koupil drahé zbytečné auto nemusí znamenat, že neví, co penězi, ale jen daňově optimalizuje. Jako zaměstnanec jsem měl na starosti i fakturace a vzpomínám si, jak byli naši partneři vždycky naštvaní, když jsme jim platili ke konci roku vysoké částky. Vždycky říkali "kde mám asi sakra takhle narychlo sehnat nějaké drahé auto?" >:D >:D
Avatar - Barrichello
8. 1. 2018 08:55
Re: Ruské vozy 2017
Prodeje kvůli náhradním dílům? Sem nějak nepochopil, btw Lady sou všechno šedý dovoz, protože ofiko zastoupení prodává jen ty náhradní díly (v Mělníku centrálnísklad pro střední a západní Evropu).

A GAZ a UAZ tu teda ofiko prodejce maj no.
Avatar - Blue Sun
8. 1. 2018 06:59
Re: Bohužel
Ta tvoje "spousta" je docela maličká...
Vidím to v práci, kde jsou lidi poměrně dobře placeni. Jen málo z nás si chce koupit něco pro radost. Dům a hypotéku do nákladů totiž tak snadno nedáš.
Avatar - woody-alien
8. 1. 2018 06:50
Re: Bohužel
Možná to chce lépe číst. ;-) O FF-RS nebyla řeč. Řeč byla o kombících a tedy o ST. Tam se blok (jiného) motoru snad nekroutí. Jinak je ještě možno coby univerzála s "kapkou radosti" vzít v úvahu např. Golf R Variant a z těch warm-kombi Astru kombi 1.6 200k, P308 SW GT nebo Levorga.
8. 1. 2018 02:49
Re: Ruské vozy 2017
...ale to sú predaje kvôli náhradným dielom...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku