Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česko je zemí výmolů: Proboha proč?

Petr Barták
Diskuze (8)

Střídání hluboce mrazivých dnů s neobvykle jarním počasím dělá letos ze silnic mnohdy až tankodromy třeba i za pár hodin. Kde jsou příčiny a jak z toho ven?

Před vámi dlouhý rovný úsek, přesto se ploužíte třeba třicítkou? Není to ani tak omezenou rychlostí hlídanou radary a kamerami, ale řadou navazujících děr, které se za sebou táhnou jak pásový opar. Objevily se po prudkém poklesu teplot hluboko pod nulu a následnému skoku v pár dnech až na 10 °C. Jen co studenými směsmi zaplnili ty největší z nich, mrazy opět udeřily a díry tam byly hned znovu. Opravy budou stát stovky milionů.

Stačí i jeden den

Jak to, že se objevují díry v silnicích rok co rok i po dvou dekádách 21. století? Příčin je celá řada. Na rozdíl od většiny Evropy dosud stále nemáme dokončenou dálniční síť, navíc dopravci využívají každý úsek silnic nižších tříd, jen aby ušetřili za mýtné. Větší přítomnost náklaďáků na těchto komunikacích je možná i kvůli tomu, že na rozdíl od zahraničí se u nás ani zdaleka tak tvrdě nejde po přetížených nákladních autech. Pár akcí jednotlivých krajských ředitelství policie s mobilními váhami situaci nespasí. A ty stacionární se už šoféři náklaďáků už dávno naučili objíždět. K tomu ještě připočtěme, že mnohdy se i přes výrazné navýšení sankcí za přetížený náklaďák dopravci stále vyplatí pokutu uhradit. Náklady na dvě ryta jsou totiž pořád větší než jedna, byť v řádu desítek tisíc korun vystavená pokuta. To se v sousedních zemích nestává.

Hodně si stát a kraje slibovaly také od nových technologií, které se úspěšně používají v zahraničí. Příkladem může být takzvaný tichý asfalt, jenž se u nás začal objevovat ve větší míře před deseti lety. Při obdobné životnosti jako běžné asfaltové povrchy měl navíc snížit hluk zejména v obcích. Jenže ouha, po deseti letech provozu už je hluk srovnatelný s tím, který vzniká na běžném povrchu. A vlastnosti technologie, jež vyšší absorpci hlukového smogu zaplatila větší pórovitostí, zcela zastínilo větší zatékání vody a nečistot do vozovky, která se tudíž rychleji zničila – děr je v nich mnohem více než v klasických površích. Stěžují si na to například na Vysočině, jejich nasazení před deseti lety litují podle vyjádření bývalého starosty Vladimíra Kořena i Říčany. „Opětovnou aplikaci vylučujeme, vrátíme se ke klasickým asfaltovým směsím,“ potvrzuje obrat i Martin Buček z ŘSD. Pro dotčené obce je proto tichý asfalt pomalu sprosté slovo.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Petr Barták
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
13. 2. 2023 13:42
Re: Středočeský kraj
spíš BVP nebo BRDM-2 :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
13. 2. 2023 13:41
Re: Marně se snažíte....
Ty díry se lepí jenom směsí z pytlů a uplácává se to lopatou, nových povrch hlavně ve středočekém kraji některé silnice neviděly 20 let, některé jsou dokonce ještě z dob před 89....(čest vyjimkám)

Každý únor je to to samé, miliony děr a zas oprava lopatou, tak jak to může vypadat.
13. 2. 2023 08:25
Kde je Česko?
Mrzí mne, že v Česku mají špatně udržované silnice. Bohužel, v podobném stavu jsou i u nás, v České republice.
Avatar - Tomogo
12. 2. 2023 20:48
Re: Marně se snažíte....
Nemohu než souhlasit. V Rakousku snad všude díru vyříznou a pak perfektně vyčistí, připraví, zalijou a zarovnají tak, že nevíte, že tam nějaká díra byla, když po ní přejedete.
U nás to zalijou studenou směsi, poplácaj lopatou, nebo pošlapou v holinkách a jede se dál. Jo, ještě jsem zapomněl, posypou štěrkem, ať to pěkně poškrábe lak, jak se to nalepí autům na kola a odletuje všema směrama.
12. 2. 2023 17:13
Středočeský kraj
Ve Středočeském kraji se na silnice kašle už tak nějak z principu dlouhá léta. Tankodrom absolutně všude. Občas se pár největších děr zasmrká štěrkem, to vydrží tak 14 dní a to je všechno. Člověk aby si pořídil na cesty do práce 2CV.