Česko má druhý nejvyšší růst prodejů elektromobilů v Evropě. Jejich podíl ale zůstává malý
Nová data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61,3 procenta. Překonala jej jen Malta. Prodeje elektromobilů v celé Evropě ale klesají.
Porovnání prodejů elektromobilů podle jednotlivých zemí ukazuje, jak dramaticky se vzájemně liší. A to jak mezi západem a východem, tak mezi severem a jihem kontinentu. Celkově se v Evropě (EU s Islandem, Norskem, Švýcarskem a Velkou Británií) prodalo 1,6 milionu elektromobilů. Meziročně je to o 1,7 procenta méně, a to navzdory tomu, že trh s auty jako celek mírně vzrostl.
Prodeje elektromobilů v Evropě (leden až říjen 2024) | |||
Prodej elektromobilů | Meziroční změna | Podíl na trhu s auty | |
Norsko | 91.788 | 5,3 % | 88,8 % |
Dánsko | 69.677 | 52,7 % | 49,5 % |
Švédsko | 74.625 | -17,7 % | 34,2 % |
Nizozemsko | 101.435 | 8,8 % | 32,5 % |
Malta | 1.909 | 75,6 % | 29,0 % |
Finsko | 17.544 | -30,2 % | 28,6 % |
Belgie | 109.017 | 41,0 % | 27,7 % |
Lucembursko | 10.989 | 17,1 % | 27,4 % |
Portugalsko | 32.552 | 14,7 % | 18,8 % |
Švýcarsko | 36.366 | -10,7 % | 18,7 % |
Spojené království | 299.733 | 14,2 % | 18,1 % |
Rakousko | 36.622 | -6,7 % | 17,2 % |
Francie | 237.740 | 3,3 % | 17,0 % |
Německo | 311.881 | -26,6 % | 13,3 % |
EU | 1171.737 | -4,9 % | 13,2 % |
Maďarsko | 7.165 | 47,9 % | 7,2 % |
Rumunsko | 7.943 | -33,6 % | 6,3 % |
Španělsko | 42.762 | 7,8 % | 5,2 % |
Česko | 8.695 | 61,3 % | 4,5 % |
Itálie | 53.241 | 3,3 % | 4,0 % |
Bulharsko | 1.385 | -10,6 % | 3,8 % |
Polsko | 13.643 | 1,2 % | 3,1 % |
Chorvatsko | 1.608 | 17,7 % | 2,8 % |
Slovensko | 1.908 | -1,4 % | 2,5 % |
Tahounem poklesu je jednoznačně Německo. Elektromobilů se tam letos prodalo o 113 tisíc kusů méně než ve stejném období loňského roku a toto množství hravě vymazalo celkový růst ve zbytku Evropy. Němci ale s odklonem od elektromobilů, v tomto případě kvůli ukončení štědrých dotací, nejsou v Evropě sami. Prodeje padají i například ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku, končí i rumunská dotační jízda.
Na druhé straně, tedy na straně tahounů elektromobility stojí vedle Česka a Malty například Dánsko, Belgie, Lucembursko i Maďarsko.
Nejde ale jen o meziroční změnu. Česko se s růstem o 61,3 procenta dostalo s podílem elektromobilů na celkových prodejích jen na 4,5 procenta. Proti tomu ve Švédsku je i s poklesem o 18 procent na elektřinu stále každé třetí prodávané auto. V Norsku mají čisté elektromobily dokonce 89 procent trhu, v Dánsku polovinu. Proti tomu v Itálii jde jen o čtyři procenta, na úplném chvostu je Slovensko s 2,5 procenty.
V některých zemích se ambice ukončit prodej aut se spalovacími motory v roce 2035 může zdát jako realistická. Jde typicky o Skandinávii a Benelux, kde všude elektroauta tvoří více než čtvrtinu trhu. Na druhou stranu například v nových členských zemích včetně Česka je do zásuvky jen naprostý zlomek prodávaných aut. Ukončení dotací v pro živnostníky a firmy, které letos prodeje elektromobilů v Česku rozhýbaly, nedává důvod očekávat, že by se příští rok letošní růst opakoval.
Z dat jasně vyplývá, že nejde jen o elektromobily a jejich vlastnosti, ale i o dotace a další výhody, případně o zdanění spalovacích aut, které nakonec rozhodují o tom, co si lidé kupují. Například Portugalsko má se štědřejší podporou podíl elektromobilů 19 procent, zatímco sousední bohatší Španělsko o poznání nižších pět procent.