Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Kona EV N Line
Hyundai Kona EV N Line
Hyundai Kona EV N Line
Hyundai Kona EV N Line
55 Fotogalerie

Česko má druhý nejvyšší růst prodejů elektromobilů v Evropě. Jejich podíl ale zůstává malý

Roman Šitner

Nová data ukazují, že Česko je v prodejích elektromobilů evropským skokanem. Meziročně vzrostly o 61,3 procenta. Překonala jej jen Malta. Prodeje elektromobilů v celé Evropě ale klesají.

Porovnání prodejů elektromobilů podle jednotlivých zemí ukazuje, jak dramaticky se vzájemně liší. A to jak mezi západem a východem, tak mezi severem a jihem kontinentu. Celkově se v Evropě (EU s Islandem, Norskem, Švýcarskem a Velkou Británií) prodalo 1,6 milionu elektromobilů. Meziročně je to o 1,7 procenta méně, a to navzdory tomu, že trh s auty jako celek mírně vzrostl. 

Prodeje elektromobilů v Evropě (leden až říjen 2024)
 Prodej elektromobilůMeziroční změnaPodíl na trhu s auty
Norsko91.7885,3 %88,8 %
Dánsko69.67752,7 %49,5 %
Švédsko74.625-17,7 %34,2 %
Nizozemsko101.4358,8 %32,5 %
Malta1.90975,6 %29,0 %
Finsko17.544-30,2 %28,6 %
Belgie109.01741,0 %27,7 %
Lucembursko10.98917,1 %27,4 %
Portugalsko32.55214,7 %18,8 %
Švýcarsko36.366-10,7 %18,7 %
Spojené království299.73314,2 %18,1 %
Rakousko36.622-6,7 %17,2 %
Francie237.7403,3 %17,0 %
Německo311.881-26,6 %13,3 %
EU1171.737-4,9 %13,2 %
Maďarsko7.16547,9 %7,2 %
Rumunsko7.943-33,6 %6,3 %
Španělsko42.7627,8 %5,2 %
Česko8.69561,3 %4,5 %
Itálie53.2413,3 %4,0 %
Bulharsko1.385-10,6 %3,8 %
Polsko13.6431,2 %3,1 %
Chorvatsko1.60817,7 %2,8 %
Slovensko1.908-1,4 %2,5 %

Tahounem poklesu je jednoznačně Německo. Elektromobilů se tam letos prodalo o 113 tisíc kusů méně než ve stejném období loňského roku a toto množství hravě vymazalo celkový růst ve zbytku Evropy. Němci ale s odklonem od elektromobilů, v tomto případě kvůli ukončení štědrých dotací, nejsou v Evropě sami. Prodeje padají i například ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku, končí i rumunská dotační jízda. 

Na druhé straně, tedy na straně tahounů elektromobility stojí vedle Česka a Malty například Dánsko, Belgie, Lucembursko i Maďarsko.

Nejde ale jen o meziroční změnu. Česko se s růstem o 61,3 procenta dostalo s podílem elektromobilů na celkových prodejích jen na 4,5 procenta. Proti tomu ve Švédsku je i s poklesem o 18 procent na elektřinu stále každé třetí prodávané auto. V Norsku mají čisté elektromobily dokonce 89 procent trhu, v Dánsku polovinu. Proti tomu v Itálii jde jen o čtyři procenta, na úplném chvostu je Slovensko s 2,5 procenty. 

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Experti Světa motorů proklepli elektrické Volvo EX30 • auto.cz

V některých zemích se ambice ukončit prodej aut se spalovacími motory v roce 2035 může zdát jako realistická. Jde typicky o Skandinávii a Benelux, kde všude elektroauta tvoří více než čtvrtinu trhu.  Na druhou stranu například v nových členských zemích včetně Česka je do zásuvky jen naprostý zlomek prodávaných aut. Ukončení dotací v pro živnostníky a firmy, které letos prodeje elektromobilů v Česku rozhýbaly, nedává důvod očekávat, že by se příští rok letošní růst opakoval. 

Z dat jasně vyplývá, že nejde jen o elektromobily a jejich vlastnosti, ale i o dotace a další výhody, případně o zdanění spalovacích aut, které nakonec rozhodují o tom, co si lidé kupují. Například Portugalsko má se štědřejší podporou podíl elektromobilů 19 procent, zatímco sousední bohatší Španělsko o poznání nižších pět procent.