Nové malé elektromobily Stellantisu přijdou za dva roky
Platforma STLA Small se jako poslední ze své rodiny odhalí zhruba za rok, možná rok a čtvrt. Stane se základem pro městská supermini i auta nižší střední třídy. Naopak elektrifikované „ramky“ naberou několikaměsíční zpoždění.
Elektrická auta koncernu Stellantis, stojící na platformě e-CMP, dnes mají své rezervy zejména po stránce dojezdu na jedno nabití. Jejich příští generace by na tom mohla být citelně lépe – a také by, na druhé straně své nabídky, mohla nabídnout nižší cenu.
Přijde totiž spolu s platformou STLA Small, která je nejmenší ze čtyř platforem STLA, stavěných primárně pro elektrická vozidla, ale schopných pojmout i konvenční pohonné ústrojí. Podle britského webu Autocar totiž tato platforma v případě elektromobilů nabídne baterie o kapacitě od 37 do 82 kWh.
Tu největší ovšem patrně nebudou mít nové generace vozů, jako Peugeot e-208 či Opel Corsa-e. Platforma totiž má sloužit autům od segmentu A – potenciálně nejmenší vůz na ní stojící má být 3,6 m dlouhý a 1,7 m široký – do segmentu C, tedy od městských supermini po nižší střední třídu.
Zda to znamená, že nástupce Peugeotu 308 či Opelu Astra bude stát na této platformě místo větší STLA Medium, však zatím není jasné. Víme, že STLA Small bude náhradou za současnou platformu CMP a její elektrickou verzi e-CMP. Kromě elektromobilů tedy STLA Small zvládne i spalovací motory; zde snad můžeme očekávat tříválec s elektromotorem pod označením Hybrid 100 a 136, co dalšího, však je ve hvězdách.
Samotná platforma se má do detailu představit dřív než první produkční auto na ní stojící. „Věřím, že ji budeme prezentovat nejspíš na konci roku 2025 nebo na začátku roku 2026 v závislosti na jejím prvním použití, které se v současnosti připravuje,“ citují Britové Carlose Tavarese, šéfa koncernu Stellantis.
Koncern čerstvě odhalil největší platformu STLA – verzi Frame. Ta je žebřinovým rámem, který zvládne jak spalovací motory, tak i hybridy, vodíkové ústrojí a samozřejmě elektromobily. V jejich případě najde baterie místo v rámu a může mít napětí jak 400, tak 800 voltů. Vozy na této platformě utáhnou přívěsy až o 6.350 kg, světlá výška bude až 262 mm a zvládnou brodit až 610 mm hlubokou vodu.
Elektrické „ramky“ mají zpoždění
Na druhém konci portfolia koncernu může zaujmout, že stále nejsou v prodeji „ramky“ 1500 REV a Ramcharger, tedy verze s bateriovým pohonem a elektromobil s prodlouženým dojezdem. Ram 1500 REV se ukázal už v únoru 2023, Ramcharger v listopadu 2023 – a v listopadu 2024 v prodeji není ani jeden.
Měly se začít prodávat do konce letošního roku, Stellantis je však odsunul na první půlku roku 2025. Proč? „Máme toho prostě před sebou opravdu hodně a chceme být velmi pečliví ve způsobu, jakým testujeme vozidla, takže si na to necháme více času,“ odpověděl novinářům Tavares.
Značka Ram sice potřebuje nějaké nové modely, protože její prodeje v současnosti strmě klesají – za prvních devět měsíců letoška je v USA meziročně o 24 % níž – ale dlužno dodat, že pečlivější testování může být k velkému prospěchu. Kvalita v současnosti prodávaných spalovacích pick-upů není dobrá.
V červenci se Tavares nechal slyšet, že množství aut, která potřebují opravy hned po opuštění výrobní linky, je vysoké. Zejména se to tehdy týkalo továrny ve Sterling Heights v Michiganu, kde vzniká Ram 1500 a bude se tam vyrábět i jeho ryze elektrická verze.