Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
První trojka zůstává neměnná, spodní patra Top 5 se ale přelévají. Místo BMW a Hyundaie na nich v březnu najdeme želízka Opelu a Peugeotu.

Celkový trh stoupl, získal sice jen 4,8 %, ale i to je pozitivní výsledek. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.267 vozů, ve třetím měsíci letošního roku 1.328, tedy o 61 více.

Největší škodovka v současné nabídce, Superb, si aktuálně připsala vysokých 439 kusů, což jí zajistilo podíl v segmentu 33,1 %. Stříbrné sedany a kombi se dvěma véčky ve znaku (nebo vlastně třemi?) dosáhly na 252 aut (rovných 19 %). Stabilní třetí místo Fordu Mondeo stále nikdo neohrožuje, má na kontě 141 kusů (10,6 %). Čtvrté patří pro změnu již v titulku zmíněnému Opelu Insignia se 64 novými registracemi (4,8 %). Pátý je francouzský Peugeot 508 s 49 exempláři (3,7 %).

Hyundai i40 se tentokrát mezi nejlepší nevešel, překvapením je určitě desátá příčka a hlavně počet kusů (31) u Genesisu Coupé. Ten sice SDA řadí mezi sportovní, ale přece jen je spíše konkurentem Laguny ve stejném karosářském provedení a vlastně i Audi A5 (byť nikoli cenově) než typickým sportovním automobilem.

První Superb si oproti březnu 2011 pohoršil o 4,4 %, loni bylo zaregistrováno 459 aut. Passat si před rokem vybralo 199 Čechů, letos si tedy polepšil o 26,6 %, respektive 53 exemplářů. Mondeo bohužel jako jediné z Top 5 vykazuje snížení počtů o 10,8 % ze 158 kusů (-17). Opel Insignia je na tom o 10,3 % lépe. Loni rozšířilo vozový park na domácích silnicích 58 aut, aktuálně +6. Také Peugeot 508 už můžeme porovnávat, byť má jen o trojici vozů více (+6,5 %).

Největším šplhounem aktuálního žebříčku podle absolutních čísel je VW Passat. V procentech jej ovšem drtí celkově šestá Toyota Avensis. Loni se pro ni rozhodlo třiadvacet klientů, současné navýšení o 19 kusů znamená +82,6 %. Dalším modelem s velkým postupem je desáté Volvo série 60 (+55 %, z dvacítky na 31). Trojciferní skokani tentokrát chybí - s jednou výjimkou. Honda Accord je ovšem vyloženě kusovou záležitostí, byť nárůst z 2 na 10 exemplářů (+400 %) potěší určitě jak importéra, tak i mnohého fanouška značky.

Subaru Legacy si pohoršilo z 38 aut na 18 (-52,6 %), je tak jasným propadákem. Aktuálně ovšem prošlo modernizací, takže se možná vrátí tam, kde jsme jej byli zvyklí vídat ještě předloni. Mimochodem, o dvacítku aut méně, což je tentokrát nejvyšší hodnota kusového pádu, mají ještě lídr Superb a Audi A4. V procentech Legacy následují BMW řady 3 (-41 %, -16) a právě A4 (-36,4 %).

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvnímu čtvrtletí roku 2011 zvýšil o 7,2 %, z 3.142 na 3.367 jednotek. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 225 vozů více. Po únoru vykazoval +8,7 %, takže v tuto chvíli mírně klesá.

V celkovém pořadí od ledna vede jasně Superb s 1.046 exempláři (podíl vzrostl na 31,1 %) před Passatem (634, 18,8 %). S tradiční třetí příčkou se musí spokojit Mondeo (385, 11,4 %). Dále je ovšem doslova nabito. Na čtyřku se vrátila z minulé osmičky (!) Insignia (140, 4,2 %). Na pátém sice znovu najdeme Hyundai i40 (131, 3,9 %), ale doplnil jej zde ještě Avensis, který má úplně stejně. Sedmý je Peugeot 508 (128, 3,8 %) a osmé BMW 3 (124, 3,7), které si tak prohodilo místo s opelem. Mezi touto pěticí panuje ovšem lítý boj, jak je ostatně z minimálních rozdílů vidět.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil o 314 vozů (nejvíce ze všech, ale na procenta jen -23,1 %). Passat je na tom naopak stále velmi dobře, získal 85,9 % (o 293 kusů více). Prodeje Mondea vzrostly o 58 automobilů (+17,7 %). Ani Insignia není výjimkou, také si polepšila (+18,6 %, loni 118, letos +22). Na výsledky Hyundaie i40 si budeme muset ještě počkat, alespoň telegraficky zmiňme Avensis, který vykazuje slušných +87,1 %, zvedl se ze sedmi desítek na 131 kusů).

Trošku raritou čtvrtletního porovnání je Genesis Coupé (+1.000 %), pochopitelně je to díky aktuálním výsledkům. Také Accord má +400 % a Lexus IS +125 %, ale to jsou spíše perličky. Procentním skokanům dominují již zmíněný Avensis těsně před Passatem. Oblíbené volkswageny střední velikosti stále táhnou, model je navíc premiantem v kusovém navýšení. A loseři? Mazda 6 spadla o 44,4 % a Audi A4 o 42,5 %, bůhvíjak dobře na tom není ani Legacy (-37,5 %).

Velké limuzíny a kombíky výrobce z Mladé Boleslavi vládly též počtům vznětových motorizací, bylo jich 378 (86,1 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 227 zákazníků (90,1 %). Naftové Mondeo má na kontě 90 kusů (jen 63,8 %, ale u něj není toto číslo nijak výjimečné). Opel Insignia hlásí 62 aut, které ke svému chodu nepotřebují benzin (vysokých 96,9 %, běžnější benzin poháněl jen dvě). Také u Peugeotu 508 převažují agregáty spalující naftu. Jsou zastoupeny 46 exempláři (93,9 %).

Úroda vozů na alternativní paliva a zdroje energie je tentokrát docela bohatá. Kromě desítky Passatů na CNG si zákazníci koupili také dvě Laguny spalující kromě benzinu i bioethanol E85. Hybridy zastupuje trojice Toyot Prius a horká novinka Citroën DS (dle SDA jeden z celkových 12).

Střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období3/20121-3/20123/20121-3/2012
Škoda SUPERB439104633,1%31,1%
Volkswagen PASSAT25263419,0%18,8%
Ford MONDEO14138510,6%11,4%
Opel INSIGNIA641404,8%4,2%
Peugeot 508491283,7%3,8%
Toyota AVENSIS421313,2%3,9%
Hyundai i40401313,0%3,9%
Audi A435772,6%2,3%
Renault LAGUNA34872,6%2,6%
Hyundai GENESIS31332,3%1,0%
Volvo S/V6031732,3%2,2%
Audi A526612,0%1,8%
BMW 3231241,7%3,7%
Citroën C521621,6%1,8%
Mazda 620351,5%1,0%
Subaru LEGACY18631,4%1,9%
Mercedes-Benz C17551,3%1,6%
Citroën DS512120,9%0,4%
Honda ACCORD10200,8%0,6%
Seat EXEO6270,5%0,8%
Ostatní modely17431,3%1,3%
CELKEM13283367100,0%100,0%

Vstoupit do diskuze (36)