Český trh v červenci 2009: Hyundai i30 bronzový v nižší střední třídě, celkově šlape na paty Golfu
Mladoboleslavská Octavia zvítězila i tentokrát, ovšem jen s 1.342 kusy, což není příliš mnoho. Druhé místo obsadila Kia Cee'd s 353 registracemi, třetí je zmíněný Hyundai i30 s 304 vozy. Až čtvrté místo patří Renaultu Mégane s 277 kusy a na páté příčce najdeme Volkswagen Golf s 224 novými registracemi. Mégane se tedy musel spokojit až s bramborovou medailí, zatímco v březnu a dubnu dokonce překonal Cee'd a skončil na druhé pozici. Pro Hyundai i30 je třetí příčka prozatímním maximem. Celkové červencové počty nejsou příliš vysoké, nové vozy se v prázdninových měsících tradičně moc neprodávají.
Meziroční srovnání v první pětce hlásí většinou poklesy - první Octavia si pohoršila o 383 aut, tedy o 22,2 %. Druhý Cee'd má na kontě rovněž ztrátu, a to 0,3 % (o pouhé 3 vozy méně, před rokem tedy 356). Třetí i30 se vymyká veškeré konkurenci, registrace takřka domácího zástupce totiž vzrostly o astronomických 184,1 %, loni v červenci si čeští zákazníci odvezli 107 hyundaiů. Zřejmý je jak vliv firemního šrotovného, tak i výprodej skladu. Čtvrtý Mégane má pak navýšení 14,5 %, letos se prodalo o 35 kusů více. Volkswagen Golf si pohoršil o 5,9 % (z 238, má tedy o 14 aut méně). Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy putuje po zásluze do Jižní Koreje, respektive na sever Moravy.
Největším červencovým propadákem z Top 30 je Dacia Logan, která ztratila 87,7 %. Následují Volkswagen Jetta s -70,8 % a Subaru Impreza (-66,7 %). Skokana jsme již vzpomněli, navýšení přes 100 procent mají ještě následující vozy: Fiat Sedici (114,3 %), Mitsubishi Lancer (107,7 %) a Dodge Caliber (rovných 100 %). Caliber je samozřejmě spíše perličkou, protože se za prvé pohybuje stabilně mimo Top 30 a za druhé se jedná o crossover, který sdílí platformu Project Global právě s Lancerem.
Prázdninové měsíce jsou, jak jsme již podotkli, prodejně slabší. I tak ale celkový trh v této kategorii klesl meziročně o 13,7 %, v červenci 2008 bylo nově zaregistrováno 4.245 vozů nižší střední třídy, letos 3.662.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červenci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2009 | 1-7/2009 | 7/2009 | 1-7/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1342 | 12320 | 36,6% | 40,8% |
2. | Kia CEE´D | 353 | 2987 | 9,6% | 9,9% |
3. | Hyundai i30 | 304 | 1843 | 8,3% | 6,1% |
4. | Renault MEGANE | 277 | 2738 | 7,6% | 9,1% |
5. | Volkswagen GOLF | 224 | 1850 | 6,1% | 6,1% |
6. | Ford FOCUS | 195 | 1506 | 5,3% | 5,0% |
7. | Suzuki SX4 | 130 | 936 | 3,5% | 3,1% |
8. | Peugeot 308 | 121 | 905 | 3,3% | 3,0% |
9. | Citroën C4 | 118 | 716 | 3,2% | 2,4% |
10. | Toyota AURIS | 97 | 532 | 2,6% | 1,8% |
11. | Honda CIVIC | 67 | 510 | 1,8% | 1,7% |
12. | Chevrolet CRUZE | 65 | 185 | 1,8% | 0,6% |
13. | Opel ASTRA | 64 | 564 | 1,7% | 1,9% |
14. | Audi A3 | 44 | 291 | 1,2% | 1,0% |
15. | Seat LEON | 36 | 230 | 1,0% | 0,8% |
16. | BMW 1 | 33 | 238 | 0,9% | 0,8% |
17. | Nissan NOTE | 29 | 155 | 0,8% | 0,5% |
18. | Mitsubishi LANCER | 27 | 198 | 0,7% | 0,7% |
19. | Fiat BRAVO | 24 | 270 | 0,7% | 0,9% |
20. | Mazda 3 | 23 | 202 | 0,6% | 0,7% |
21. | Fiat SEDICI | 15 | 145 | 0,4% | 0,5% |
22. | Dacia LOGAN | 10 | 95 | 0,3% | 0,3% |
23. | Volvo C30 | 9 | 81 | 0,2% | 0,3% |
23. | Volvo S40/V50 | 9 | 69 | 0,2% | 0,2% |
25. | Fiat LINEA | 8 | 171 | 0,2% | 0,6% |
25. | Subaru IMPREZA | 8 | 135 | 0,2% | 0,4% |
27. | Volkswagen JETTA | 7 | 62 | 0,2% | 0,2% |
28. | Nissan TIIDA | 6 | 72 | 0,2% | 0,2% |
28. | Toyota COROLLA | 6 | 80 | 0,2% | 0,3% |
30. | Chevrolet LACETTI | 5 | 52 | 0,1% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 6 | 66 | 0,2% | 0,2% |
- | CELKEM | 3662 | 30204 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí po sedmi měsících vede Octavia s 12.320 kusy (její podíl se stále drží nad hranicí 40 %, činí 40,8 %). Cee'd je druhý (2.987, 9,9 %), třetí je Mégane (2.738, 9,1 %), čtvrtý VW Golf (1.850, 6,1 %), ale pátý Hyundai i30 ztrácí pouhých 7 registrací (1.843, také 6,1 %). Šesté místo obsadil Ford Focus (1.506, 5 %), který se zatím jako poslední dostal přes hranici tisícovky kusů. Nejbližší pronásledovatelé Suzuki SX4 a Peugeot 308 mají na kontě jen lehce přes devět stovek nových registrací.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 474 vozů (+4 %), polepšil si i Cee'd, a to ještě více (+10,1 %, +273 vozů). Třetí Mégane je také v plusu, a to o 67,2 %, má na kontě o rovných 1.100 (!) aut více než před rokem. Volkswagen prodal naopak o 19 Golfů méně (-1 %), Hyundai i30 si mohutně polepšil i v porovnání od začátku roku, o 125 % (loni 819, letos o 1.024 více). Nikdo nemá větší navýšení, tedy kromě Sedici, ale to zatím počítat nemůžeme. Peugeot 308 a Mitsubishi Lancer mají pak takřka dvojnásobný počet registrací, jejich letošní zisk se pohybuje nad hranicí 90 procent.
Český trh v nižší střední třídě oproti prvním sedmi měsícům loňského roku vzrostl, a to o 1,4 %, počet nových aut se zvýšil z 29.791 na 30.204.
Mezi vznětovými motory je situace v první červencové pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 848 kusů (63,2 % z celkových registrací), Kia Cee'd 67 (19 %), Hyundai i30 79 (26 %), Renault Mégane 53 (19,1 %) a Volkswagen Golf 41 (18,3 %). Jak je vidět, podíly Cee'du, Méganu a Golfu jsou vzácně vyrovnané, Hyundai i30 jim tentokrát značně utekl, protože u něj turbodiesely tvořily více než jednu čtvrtinu celkových počtů.