Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2009: Hyundai i30 bronzový v nižší střední třídě, celkově šlape na paty Golfu

Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
28 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Nižší střední třída je stejně jako malé vozy doménou domácího výrobce. Druhou příčku obsazuje stabilně Kia Cee'd (drží podíl téměř 10 %!), třetí je tentokrát její dvojče z Nošovic – Hyundai i30.

Mladoboleslavská Octavia zvítězila i tentokrát, ovšem jen s 1.342 kusy, což není příliš mnoho. Druhé místo obsadila Kia Cee'd s 353 registracemi, třetí je zmíněný Hyundai i30 s 304 vozy. Až čtvrté místo patří Renaultu Mégane s 277 kusy a na páté příčce najdeme Volkswagen Golf s 224 novými registracemi. Mégane se tedy musel spokojit až s bramborovou medailí, zatímco v březnu a dubnu dokonce překonal Cee'd a skončil na druhé pozici. Pro Hyundai i30 je třetí příčka prozatímním maximem. Celkové červencové počty nejsou příliš vysoké, nové vozy se v prázdninových měsících tradičně moc neprodávají.

Meziroční srovnání v první pětce hlásí většinou poklesy - první Octavia si pohoršila o 383 aut, tedy o 22,2 %. Druhý Cee'd má na kontě rovněž ztrátu, a to 0,3 % (o pouhé 3 vozy méně, před rokem tedy 356). Třetí i30 se vymyká veškeré konkurenci, registrace takřka domácího zástupce totiž vzrostly o astronomických 184,1 %, loni v červenci si čeští zákazníci odvezli 107 hyundaiů. Zřejmý je jak vliv firemního šrotovného, tak i výprodej skladu. Čtvrtý Mégane má pak navýšení 14,5 %, letos se prodalo o 35 kusů více. Volkswagen Golf si pohoršil o 5,9 % (z 238, má tedy o 14 aut méně). Titul Skokana roku mezi všemi vozy nižší střední třídy putuje po zásluze do Jižní Koreje, respektive na sever Moravy.

Největším červencovým propadákem z Top 30 je Dacia Logan, která ztratila 87,7 %. Následují Volkswagen Jetta s -70,8 % a Subaru Impreza (-66,7 %). Skokana jsme již vzpomněli, navýšení přes 100 procent mají ještě následující vozy: Fiat Sedici (114,3 %), Mitsubishi Lancer (107,7 %) a Dodge Caliber (rovných 100 %). Caliber je samozřejmě spíše perličkou, protože se za prvé pohybuje stabilně mimo Top 30 a za druhé se jedná o crossover, který sdílí platformu Project Global právě s Lancerem.

Prázdninové měsíce jsou, jak jsme již podotkli, prodejně slabší. I tak ale celkový trh v této kategorii klesl meziročně o 13,7 %, v červenci 2008 bylo nově zaregistrováno 4.245 vozů nižší střední třídy, letos 3.662.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červenci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20091-7/20097/20091-7/2009
1.Škoda OCTAVIA13421232036,6%40,8%
2.Kia CEE´D35329879,6%9,9%
3.Hyundai i3030418438,3%6,1%
4.Renault MEGANE27727387,6%9,1%
5.Volkswagen GOLF22418506,1%6,1%
6.Ford FOCUS19515065,3%5,0%
7.Suzuki SX41309363,5%3,1%
8.Peugeot 3081219053,3%3,0%
9.Citroën C41187163,2%2,4%
10.Toyota AURIS975322,6%1,8%
11.Honda CIVIC675101,8%1,7%
12.Chevrolet CRUZE651851,8%0,6%
13.Opel ASTRA645641,7%1,9%
14.Audi A3442911,2%1,0%
15.Seat LEON362301,0%0,8%
16.BMW 1332380,9%0,8%
17.Nissan NOTE291550,8%0,5%
18.Mitsubishi LANCER271980,7%0,7%
19.Fiat BRAVO242700,7%0,9%
20.Mazda 3232020,6%0,7%
21.Fiat SEDICI151450,4%0,5%
22.Dacia LOGAN10950,3%0,3%
23.Volvo C309810,2%0,3%
23.Volvo S40/V509690,2%0,2%
25.Fiat LINEA81710,2%0,6%
25.Subaru IMPREZA81350,2%0,4%
27.Volkswagen JETTA7620,2%0,2%
28.Nissan TIIDA6720,2%0,2%
28.Toyota COROLLA6800,2%0,3%
30.Chevrolet LACETTI5520,1%0,2%
-Ostatní modely6660,2%0,2%
-CELKEM366230204100,0%100,0%

V celkovém pořadí po sedmi měsících vede Octavia s 12.320 kusy (její podíl se stále drží nad hranicí 40 %, činí 40,8 %). Cee'd je druhý (2.987, 9,9 %), třetí je Mégane (2.738, 9,1 %), čtvrtý VW Golf (1.850, 6,1 %), ale pátý Hyundai i30 ztrácí pouhých 7 registrací (1.843, také 6,1 %). Šesté místo obsadil Ford Focus (1.506, 5 %), který se zatím jako poslední dostal přes hranici tisícovky kusů. Nejbližší pronásledovatelé Suzuki SX4 a Peugeot 308 mají na kontě jen lehce přes devět stovek nových registrací.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 474 vozů (+4 %), polepšil si i Cee'd, a to ještě více (+10,1 %, +273 vozů). Třetí Mégane je také v plusu, a to o 67,2 %, má na kontě o rovných 1.100 (!) aut více než před rokem. Volkswagen prodal naopak o 19 Golfů méně (-1 %), Hyundai i30 si mohutně polepšil i v porovnání od začátku roku, o 125 % (loni 819, letos o 1.024 více). Nikdo nemá větší navýšení, tedy kromě Sedici, ale to zatím počítat nemůžeme. Peugeot 308 a Mitsubishi Lancer mají pak takřka dvojnásobný počet registrací, jejich letošní zisk se pohybuje nad hranicí 90 procent.

Český trh v nižší střední třídě oproti prvním sedmi měsícům loňského roku vzrostl, a to o 1,4 %, počet nových aut se zvýšil z 29.791 na 30.204.

Mezi vznětovými motory je situace v první červencové pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 848 kusů (63,2 % z celkových registrací), Kia Cee'd 67 (19 %), Hyundai i30 79 (26 %), Renault Mégane 53 (19,1 %) a Volkswagen Golf 41 (18,3 %). Jak je vidět, podíly Cee'du, Méganu a Golfu jsou vzácně vyrovnané, Hyundai i30 jim tentokrát značně utekl, protože u něj turbodiesely tvořily více než jednu čtvrtinu celkových počtů.