Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2009: První Panda, druhý Hyundai i10, Spark až pátý mezi mini

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Každý chvilku tahá pilku – známé přísloví by se dalo uplatnit na současnou situaci mezi minivozy na českém trhu. V červenci totiž zvítězil Fiat Panda.

Italský medvídek z polské továrny v Tychách tak vyrovnal letošní skóre se Sparkem v měsíčních triumfech na 3 : 3, pouze v lednu jim prvenství vyrval Hyundai i10. Panda si v sedmém měsíci letošního roku připsala celkem 139 registrací, stříbrná skončila i-desítka s rovnou stovkou nových aut. Na třetím místě pak najdeme Kiu Picanto se 63 vozy, čtvrtou příčku obsadil Splash od Suzuki s 57 kusy na kontě, Chevrolet Spark je tentokrát až pátý s 52 vozy. Další dvě místa obsadili kolínští Francouzi, překvapivě osmé skončilo Twingo, kterému se letos jinak moc nedaří. Do žebříčku se vrátil po červnové absenci výprodejový Atos Prime a maličká Toyota iQ má další dvě registrace, celkem tedy již tři.

V porovnání s červencem 2008 čtyři vozy z Top 5 získaly. Panda si polepšila o 43,3 % z 97 kusů. Hyundai i 10 má o 7,5 % více, před rokem bylo nově zaregistrováno 93 vozů. Počty Kie Picanto vzrostly o 14 kusů, tedy 28,6 % (ze 49). Suzuki Splash má + 24 aut (loni 33, letos +72,7 %). Jediný pád v první pětce tak zaznamenal Spark, který ztratil více než polovinu, přesně 55,2 %, v červenci 2008 se totiž prodalo 116 jiskřiček.

Propadákem červencového žebříčku je kromě Atosu Prime Opel Agila (-86,7 %), hodně ztratila také Toyota Aygo (-73,1 %). Prvenství mezi šplhouny patří již v předchozím odstavci zmíněnému Suzuki Splash. Celkem bylo zaregistrováno 547 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 55 aut, tedy o 9,1 % (loni jich bylo 602).

Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20091-7/20097/20091-7/2009
1.Fiat PANDA13980525,4%21,3%
2.Hyundai i1010057818,3%15,3%
3.Kia PICANTO6344511,5%11,8%
4.Suzuki SPLASH5746610,4%12,3%
5.Chevrolet SPARK527019,5%18,5%
6.Peugeot 107382216,9%5,8%
7.Citroën C1351776,4%4,7%
8.Renault TWINGO23844,2%2,2%
9.Fiat 500221264,0%3,3%
10.Toyota AYGO7771,3%2,0%
11.Ford KA5190,9%0,5%
12.Opel AGILA2400,4%1,1%
12.Toyota IQ230,4%0,1%
14.Hyundai ATOS1100,2%0,3%
14.Smart FORTWO1310,2%0,8%
-Ostatní modely040,0%0,1%
-CELKEM5473787100,0%100,0%

V celkovém pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 805 kusy, ale díky červencovému výsledku odskočila druhému Sparku již o více než stovku vozů, mini z Jižní Koreje jich má totiž 701. Hyundai i10 je na třetí příčce (578), Splash čtvrtý se 466 vozy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 445 zákazníků.

V celkové Top 5 jsou tedy stejné modely jako v měsíční, pouze pořadí je proházené. Nejmenší rozdíl momentálně panuje mezi čtvrtým Suzuki Splash a pátou Kiou Picanto, ale v srpnu může být opět vše jinak. Vedoucí Panda má podíl ve třídě 21,3 %, Spark 18,5 %, i 10 15,3 %, Splash 12,3 % a Picanto 11,8 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí.

Meziročně si od ledna polepšila pouze Panda, a to o 9,1 %, ostatní porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy. Spark -45,4 % (prodalo se takřka o 600 aut méně!) a Picanto -15,7 % (-83 vozů). Stále vynecháváme výsledky Hyundaie i 10 a Suzuki Splash, které jsou přesně opačné, ale zatím málo relevantní. Vzhledem k tomu, že se tyto dva vozy začaly prodávat až během loňského roku, mají navýšení v řádu stovek procent (Splash 429 %, i10 183,3 %). Celý trh se propadl o 865 kusů, z loňských 4.652 na 3.787, tedy o 18,6 %.

Perlička na závěr - v červenci se prodal pouze jediný minivůz se vznětovým motorem pod kapotou, byl jím Hyundai i10.

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
9. 8. 2009 20:11
Re: Proč proboha Spark?
ono taky záleží na tom jak se to udělá.....kliku v rámu má seat toledo,alfa 156 nebo škoda roomster a škodovka opět nezklamala a z těchto tří má opravdu nejhnusnější provedení tohoto dílu....já bych se u sparku nebál toho řešení ale toho jak to bude nakonec vypadat :-)
9. 8. 2009 20:06
Re: Tak to zhrňme...
Tabulce dominují šmejdi?vzhledem k dalšímu textu nějak nemůžu pobrat které tím myslíš....mohl bys mi to trochu ujasnit? :-!
8. 8. 2009 08:53
Re: Proč proboha Spark?
Proc zrovna Spark? Ono kolikrat ani neni dulezite jaka znacka a za kolik, kolikrat je dulezitejsi "kdo" prodava danou znacku.
No a tady v Brne prodava Chevrolet Renocar coz je dealer BMW. No a jako dealer BMW maji spickove proskolene prodejce, stoji za to tam zajit a videt ten vykon! Pak uz se nedivim, ze jezdi tolik Chevroletu! ;-) Je take pravda, ze firma vede perfektne cilenou reklamu na ty spravne lidi a v tech spravnych regionech.
7. 8. 2009 22:07
Re: Tak to zhrňme...
Tak to zhrňme, tabuľke dominujú šmejdy (kvôli cene), len tu a tam sa medzi nimi mihol náznak kvality. Vôbec najlepšie malé auto na trhu v tabuľke vplyvom hlúposti ľudí a ich neschopnoti rozoznať skutočné hodnoty vôbec nie je, ale možno práve to je jeho ocenením. Byť v jednom vreci s podradnými modelmi nie je nijaká sláva, napriek podozreniu z besnoty a pokročilého stupňu prašivosti.

A po našom - jednoznačne najlepší stále vyhrávajú. Panda je skutočne majstrovsky spraveným malým autíčkom, a po práve ceneným. U novinky i10 aj Picanta badať pokrok kórejského výrobcu, skutočne už dobre držia krok s razantným pochodom lídrov. Zaujímavý je rozdiel v predajoch vpodstate identických áut Suzuki Splash a Opel Agila. V čom bude asi problém? Ten rozdiel je priepastný. Pochváliť treba aj Toyotu za model IQ, jeden predaný kus za mesiac nemusí nič znamenať, ale je potešujúce, že sa tento výkvet techniky a dokonalosti dostáva do povedomia.
7. 8. 2009 21:50
Re: Malé odbočení ke srovnávačce Yeti
Kedy sa tebe niečo páčilo? Divím sa, že ťa baví otravovať tu vzduch. Chcelo by to konečne napísať aj niečo pozitívne.