Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2009: První Panda, druhý Hyundai i10, Spark až pátý mezi mini

Český trh v červenci 2009: První Panda, druhý Hyundai i10, Spark až pátý mezi mini

Český trh v červenci 2009: První Panda, druhý Hyundai i10, Spark až pátý mezi mini Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Každý chvilku tahá pilku – známé přísloví by se dalo uplatnit na současnou situaci mezi minivozy na českém trhu. V červenci totiž zvítězil Fiat Panda.

Italský medvídek z polské továrny v Tychách tak vyrovnal letošní skóre se Sparkem v měsíčních triumfech na 3 : 3, pouze v lednu jim prvenství vyrval Hyundai i10. Panda si v sedmém měsíci letošního roku připsala celkem 139 registrací, stříbrná skončila i-desítka s rovnou stovkou nových aut. Na třetím místě pak najdeme Kiu Picanto se 63 vozy, čtvrtou příčku obsadil Splash od Suzuki s 57 kusy na kontě, Chevrolet Spark je tentokrát až pátý s 52 vozy. Další dvě místa obsadili kolínští Francouzi, překvapivě osmé skončilo Twingo, kterému se letos jinak moc nedaří. Do žebříčku se vrátil po červnové absenci výprodejový Atos Prime a maličká Toyota iQ má další dvě registrace, celkem tedy již tři.

V porovnání s červencem 2008 čtyři vozy z Top 5 získaly. Panda si polepšila o 43,3 % z 97 kusů. Hyundai i 10 má o 7,5 % více, před rokem bylo nově zaregistrováno 93 vozů. Počty Kie Picanto vzrostly o 14 kusů, tedy 28,6 % (ze 49). Suzuki Splash má + 24 aut (loni 33, letos +72,7 %). Jediný pád v první pětce tak zaznamenal Spark, který ztratil více než polovinu, přesně 55,2 %, v červenci 2008 se totiž prodalo 116 jiskřiček.

Propadákem červencového žebříčku je kromě Atosu Prime Opel Agila (-86,7 %), hodně ztratila také Toyota Aygo (-73,1 %). Prvenství mezi šplhouny patří již v předchozím odstavci zmíněnému Suzuki Splash. Celkem bylo zaregistrováno 547 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 55 aut, tedy o 9,1 % (loni jich bylo 602).

Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20091-7/20097/20091-7/2009
1.Fiat PANDA13980525,4%21,3%
2.Hyundai i1010057818,3%15,3%
3.Kia PICANTO6344511,5%11,8%
4.Suzuki SPLASH5746610,4%12,3%
5.Chevrolet SPARK527019,5%18,5%
6.Peugeot 107382216,9%5,8%
7.Citroën C1351776,4%4,7%
8.Renault TWINGO23844,2%2,2%
9.Fiat 500221264,0%3,3%
10.Toyota AYGO7771,3%2,0%
11.Ford KA5190,9%0,5%
12.Opel AGILA2400,4%1,1%
12.Toyota IQ230,4%0,1%
14.Hyundai ATOS1100,2%0,3%
14.Smart FORTWO1310,2%0,8%
-Ostatní modely040,0%0,1%
-CELKEM5473787100,0%100,0%

V celkovém pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 805 kusy, ale díky červencovému výsledku odskočila druhému Sparku již o více než stovku vozů, mini z Jižní Koreje jich má totiž 701. Hyundai i10 je na třetí příčce (578), Splash čtvrtý se 466 vozy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 445 zákazníků.

V celkové Top 5 jsou tedy stejné modely jako v měsíční, pouze pořadí je proházené. Nejmenší rozdíl momentálně panuje mezi čtvrtým Suzuki Splash a pátou Kiou Picanto, ale v srpnu může být opět vše jinak. Vedoucí Panda má podíl ve třídě 21,3 %, Spark 18,5 %, i 10 15,3 %, Splash 12,3 % a Picanto 11,8 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí.

Meziročně si od ledna polepšila pouze Panda, a to o 9,1 %, ostatní porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy. Spark -45,4 % (prodalo se takřka o 600 aut méně!) a Picanto -15,7 % (-83 vozů). Stále vynecháváme výsledky Hyundaie i 10 a Suzuki Splash, které jsou přesně opačné, ale zatím málo relevantní. Vzhledem k tomu, že se tyto dva vozy začaly prodávat až během loňského roku, mají navýšení v řádu stovek procent (Splash 429 %, i10 183,3 %). Celý trh se propadl o 865 kusů, z loňských 4.652 na 3.787, tedy o 18,6 %.

Perlička na závěr - v červenci se prodal pouze jediný minivůz se vznětovým motorem pod kapotou, byl jím Hyundai i10.

Vstoupit do diskuze (48)