Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2009: Roomster v čele kategorie MPV, Logan MCV našel 250 zákazníků

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Ve všech podkategoriích velkoprostorových automobilů na českém trhu se zdánlivě nic neděje.

Mezi malými ovšem stojí za zmínku neustálé úspěchy Merivy, daří se i nejmenšímu Picassu. Přesný opak platí pro Renault Modus. Ve středních se Logan dostal letos poprvé nad 250 registrací a mezi velkými si to mezi sebou rozdávají S-Max a Viano.

Malá MPV: V celoročním žebříčku šplhá nahoru C3 Picasso

Domácí lídr kategorie malých MPV Roomster zaznamenal v červenci 329 registrací, jeho podíl ale tentokrát těsně překročil hranici 60 %. Druhý byl Opel Meriva, který měl na kontě 89 vozů. Třetí místo obsadila opět letošní novinka z Francie (respektive Slovenska) Citroën C3 Picasso, nejmenšímu vozu se jménem slavného kubistického malíře chybělo na Merivu 10 registrací. Hyundai Matrix je čtvrtý a navíc již s výraznou ztrátou (24 kusů). Pátá příčka patří Mercedesu třídy A (17), až se šestým místem a pouhými pěti (!) kusy se musel spokojit Renault Modus. V měsíčním žebříčku tedy nedošlo oproti červnu vůbec k žádné změně.

Roomster si oproti červenci 2008 pohoršil o 37,9 %, před rokem se prodalo 530 vozů. Výprodejová Meriva má opět mohutný nárůst 323,8 % (z pouhých 21 aut), Hyundai Matrix vykazuje také navýšení v trojciferných číslech, a to o rovných 200 %, v sedmém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno jen 8. Mercedes-Benz A ztratil 15 aut (z 32), tedy -46,9 %. Renault Modus zaznamenal dokonce -91,1 % (!) (o 51 vozů méně), což je mezi všemi modely v této třídě největší propad.

Celkové registrace meziročně spadly o 16,1 %, z 647 na 543 kusů. Pokles je v procentech úplně stejný jako minule!

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v červenci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2009 1-7/2009 7/2009 1-7/2009
1. Škoda ROOMSTER 329 2368 60,6% 63,8%
2. Opel MERIVA 89 512 16,4% 13,8%
3. Citroen C3 PICASSO 79 191 14,5% 5,1%
4. Hyundai MATRIX 24 331 4,4% 8,9%
5. Mercedes-Benz A 17 147 3,1% 4,0%
6. Renault MODUS 5 156 0,9% 4,2%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 0,1%
- CELKEM 543 3709 100,0% 100,0%

Extravagantní škodovka si od ledna do července připsala na konto 2.368 kusů. Druhá Meriva má 512 a třetí Matrix 331 registrací. Citroën C3 Picasso je již čtvrtý (191), poskočil tak o dvě příčky a není vyloučeno, že brzy dostihne Matrix. Následují Renault Modus (156) a Mercedes A (147), souboj mezi nimi se tedy ještě přiostřil. Pro luxusní Musu od Lancie se letos rozhodli zatím jen 4 zákazníci.

Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 43,4 % (-1.807 vozů). I všichni ostatní mají ztrátu, až na Merivu a Musu, které se ovšem opět neprodal ani jeden kus. Matrix vykazuje -38 % (-203 aut), počet nových Grand Modusů klesl již o 36,1 %, prodalo se jich o 88 méně. Oproti počátku roku 2009, kdy malý Francouz soupeřil v navýšeních s Merivou, tedy značný obrat k horšímu. Nedaří se ani Mercedesu A (-14,5 %, loni 172, letos -25). Meriva si i nadále vede velmi dobře, její navýšení se dostalo na hodnotu +243,6 %, loni našlo své majitele jen 149 malých opelů. U Musy představují letošní čtyři registrace překonání loňských o 1 vůz (+33,3 %), v jejím případě se jedná spíše o statistickou perličku.

Trh v této třídě za sedm měsíců ztratil 29,7 %, jeho propad se tedy lehce zmírnil, ale i tak je poměrně razantní. Za stejné období loňského roku bylo zaregistrováno celkem 5.277 vozů, letos 3.709, tedy o 1.568 méně! Na vině je razantní pokles Roomsteru, který naopak částečně eliminuje Meriva.

Podíl vznětových motorů u malého MPV z domácí produkce činil jen 10,3 % (34 vozů). Z dalších modelů stojí za zmínku pouze Hyundai Matrix (11 kusů, 45,8 %). C3 Picasso mělo tentokrát mizivý počet turbodieselů, stejně jako ostatní konkurenti, Grand Modus poháněly navíc výhradně zážehové motory.

Střední MPV: Logan MCV se dostal přes 250 registrací

Zařazení Loganu MCV mezi velkoprostorová vozidla střední třídy je poněkud diskutabilní. To ovšem nemění nic na faktu, že si v červenci vzpomněl na své loňské úspěchy a překročil čtvrt stovky registrací, dosáhl 266 kusů. Letos se jeho počty pohybují běžně pod stovkou, přes tu se dostal pouze dvakrát, minulý měsíc se navíc propadl až na třetí místo. Do žebříčku jsou zařazovány jako o třídu níže u Roomsteru i užitkové verze (SDA je neodděluje), ale nikoli od února prodávané pickupy. Až s druhou příčkou se musel spokojit minule vítězný Ford C-Max, který navíc dosáhl necelé třetiny registrací rumunského maxikombi, bylo jich celkem 82. Třetí Citroën C4 Picasso skončil na 75 vozech, první pětku dále doplňují Renault Scénic (59) a letitá, ale díky akcím stále velmi oblíbená Xsara Picasso, která má o jeden kus méně. Scénic se tak po červnové absenci vrátil zpět do Top 5, kterou naopak opustil Seat Altea.

Logan MCV si oproti loňskému červenci polepšil o 24,9 %, registrace za sedmý měsíc roku 2008 se zastavily na 213 vozech. Ford C-Max má o 48 vozů více než loni, což ovšem znamená zisk 141,2 %. První příčka mezi skokany mu tak patří plným právem. C4 Picasso také vykazuje nárůst, ale pochopitelně menší než C-Max: 44,2 % (z 52 kusů). Renault Scénic naopak ztratil (-19 aut, tedy - 24,4 %). Xsara Picasso si polepšila téměř o polovinu (+48,7 %, +19 vozů). Zajímavého výsledku dosáhla Kia Carens, která si připsala na konto stejné dvě desítky registrací jako loni. Obdobně je na tom i Fiat Multipla, pro který jsou navíc tři nové vozy za jediný měsíc opravdovým úspěchem.

O tom však nemůže hovořit Mercedes B, kterému tentokrát patří titul propadáku. Stačil mu k němu pokles o 68 %. Mnohem více má sice Corolla Verso (- 86,7 %), ale ta se doprodává a už se nabízí i její nástupce s jednoduchým názvem Verso. Trh v této třídě meziročně vzrostl o 11,4 %, ze 641 na 714 kusů.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v červenci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2009 1-7/2009 7/2009 1-7/2009
1. Dacia LOGAN MCV 266 801 37,3% 22,6%
2. Ford C-MAX 82 451 11,5% 12,7%
3. Citroën C4 PICASSO 75 431 10,5% 12,1%
4. Renault SCENIC 59 299 8,3% 8,4%
5. Citroën XSARA PICASSO 58 228 8,1% 6,4%
6. Seat ALTEA 38 299 5,3% 8,4%
7. Volkswagen TOURAN 28 197 3,9% 5,6%
8. Kia CARENS 20 197 2,8% 5,6%
9. Opel ZAFIRA 16 104 2,2% 2,9%
9. Mercedes-Benz B 16 185 2,2% 5,2%
11. Peugeot 3008 15 36 2,1% 1,0%
12. Mazda 5 14 80 2,0% 2,3%
13. Toyota VERSO 13 40 1,8% 1,1%
14. Ford TOURNEO CONNECT 5 50 0,7% 1,4%
15. Toyota COROLLA VERSO 4 124 0,6% 3,5%
16. Fiat MULTIPLA 3 8 0,4% 0,2%
17. Honda FR-V 2 18 0,3% 0,5%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 714 3549 100,0% 100,0%

Dacia Logan MCV stále vládne celoročnímu pořadí, a to s 801 kusy. Ford C-Max skončil s 451 registracemi druhý, třetí Citroën C4 Picasso má 431 aut, rozdíl mezi nimi je tedy i nadále malý, 20 kusů není pro největší Picasso nepřekonatelných, i když se konkurentovi s modrým oválem daří v poslední době lépe. Dvojice Renault Scénic a Seat Altea má shodně po 299 registracích. Za Xsarou Picasso (228) jsou Kia Carens a VW Touran, oba sokové mají po sedmi měsících 197 kusů.

Logan MCV ve srovnání s loňskem ztratil 29,4 %, C4 Picasso má -17,9 %, Scénic pak -29,6 %, do minusu se propadla znovu i Altea (-0,3 %, má ale jen o jeden vůz méně). Z první pětky si tak polepšil pouze Ford C-Max, který má o 71,5 % více než loni (loni 263, letos o 188 více). Celý trh středních MPV ztratil 761 registrací, propadl se z 4.310 na 3.549 kusů, tedy o 27,7 %.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v červnu 49 (18,4 % z celkového počtu), Picass C4 61 (81,3 %), C-Max má na kontě 13 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (15,9 %), Scénic 11 (18,6 %) a Xsara Picasso 9 kusů (15,5 %).

Velká MPV: S-Max předstihl Viano

V žebříčku největší kategorie minivanů se vklínil Ford S-Max mezi obě luxusní dodávky. Zvítězil Volkswagen Multivan s 28 registracemi, velký sportovnější velkoprostorový model od Fordu jich měl o 6 méně, tedy 22, na třetím místě skončil Mercedes Viano (17). Čtvrtá příčka pak patří již takřka historickému VW Sharan (13) a Top 5 uzavírá Ford Galaxy (12). Ostatní soupeři se nedostali nad deset kusů.

Meziroční srovnání tentokrát dopadlo pro první pětku střídavě, tři modely si polepšily, dva naopak. Začněme pozitivněji: Multivan má +7,7 %, S-Max +10 % a jeho dvojče Galaxy celých +100 %. Pády reprezentují Viano s -43,3 % a Sharan s -35,5 %. Přeborníkem mezi skokany je tentokrát Peugeot 807 s +300 % (z jednoho kusu na čtyři), velmi dobře je na tom i jihokorejská Kia Carnival (+166,7 %). Propadákem vyhlašujeme naopak Chrysler Voyager s -88,9 % (loni měl 9 aut, letos má jediné). Vzhledem k nízkým počtům nových aut v této kategorii můžeme tyto hodnoty považovat za relevantní.

Celý trh je v posledních měsících jako na houpačce, v květnu klesl, v červnu se vrátil do zisku a červenec znamená opět ztrátu, registrace se snížily o 6,5 % (ze 135 na 124 aut).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v červenci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 7/2009 1-7/2009 7/2009 1-7/2009
1. Volkswagen MULTIVAN 28 186 22,6% 22,2%
2. Ford S-MAX 22 160 17,7% 19,1%
3. Mercedes-Benz VIANO 17 158 13,7% 18,9%
4. Volkswagen SHARAN 13 59 10,5% 7,0%
5. Ford GALAXY 12 49 9,7% 5,8%
6. Kia CARNIVAL 8 54 6,5% 6,4%
6. Renault ESPACE 8 44 6,5% 5,3%
8. Seat ALHAMBRA 5 29 4,0% 3,5%
9. Peugeot 807 4 41 3,2% 4,9%
10. Citroën C8 3 6 2,4% 0,7%
11. Ford TOURNEO 1 8 0,8% 1,0%
11. Chrysler VOYAGER 1 33 0,8% 3,9%
11. Mitsubishi GRANDIS 1 5 0,8% 0,6%
11. Ssangyong RODIUS 1 2 0,8% 0,2%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 0,5%
- CELKEM 124 838 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna je v na prvním místě VW Multivan (186), Mercedes Viano již ovšem opět není druhý, na stříbrnou příčku se vrátil Ford S-Max (160), trojcípá hvězda ale ztrácí jen dva vozy. (158). První trojku pak dělí pouhých 28 registrací. Na čtvrtém místě je VW Sharan (59), pátá Kia Carnival má o 5 registrací méně (54). Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových aut klesl za prvních sedm měsíců roku 2009 o 17,8 %, z 1.019 na 838 vozů.

V meziročním srovnání si první pětka vede takto: Multivan - 7,5 %, S-Max + 3,2 %, Viano - 31 %, Sharan - 44,9 % a Sharan - 14,3 %. Trh v této třídě se sice pohybuje stále v záporných hodnotách, ale pomalu se uzdravuje, na začátku roku na tom byl mnohem hůře, nejvíce mu pomohla dubnová změna zákona o odpočtu DPH.

Jaké byly podíly vznětových verzí v červencové Top 5? Tři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu: Volkswageny Multivan a Sharan a Mercedes Viano dosáhly stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 21 (95,5 %), prodal se tedy jeden zážehový. Vznětový agregát pak klapal v deseti Fordech Galaxy (83,3 %), benzinové byly pouze zbylé dva.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
20. 8. 2009 19:38
Re: strasne?
Na autora takových příspěvků ani nemám chuť reagovat, jen si uživatele "letanovce" dovoluji odkázat na starší články v této rubrice a diskusní fora k nim. Autor článku.
20. 8. 2009 07:37
Re: strasne?
Ja som ekologicky založený, nemám nadspotrebu (ani nickov)... >:D
19. 8. 2009 22:30
Re: strasne?
Ty máš víc nicků? >:-[] >:D
19. 8. 2009 21:10
Re: strasne?
Tie autá nie sú si nijak podobné. Malý užitkáč skrížený s MPV a malé skoro SUV do mesta - kde je nejaká podoba?
19. 8. 2009 21:09
Re: strasne?
S tým malinkým kufrom by som tak docela nesúhlasil.