Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2009: Velkoprostorovým králem je Citroën, malých MPV prodává nejvíc Škoda

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
V půlroční statistice tří tříd MPV patří prvenství Škodě Roomster, Dacii Logan MCV a VW Multivan. Domácí zástupce ale oproti loňsku stále hodně ztrácí, to samé lze říci i o Loganu MCV.

Kdybychom se dívali na extrémně různorodou kategorii velkoprostorových vozů jako na jednu homogenní skupinu modelů, měl by zřejmě nejlepší postavení francouzský Citroën. V prvním pololetí to byla nejúspěšnější dovážená MPV-značka s více než 630 zaregistrovanými Picassy (C3, C4, Xsara). To přitom nebereme v úvahu dvě generace Berlinga, která stojí jako konkurent minimálně proti Xsaře Picasso. V nabídce je stále také velký Citroën C8, ale zájem o něj je teď již velmi malý, za prvních 6 měsíců roku 2009 se prodaly jen 2 vozy. Největší popularitě se dnes už netěší Xsara Picasso, ale modernější C4 Picasso.

Škoda sice trh zásobuje jediným pseudo-MPV modelem, ale i to stačí na pozici nejprodávanějšího vozu této kategorie. Roomster v prvním pololetí odebralo přes 2000 zákazníků. Cenová zvýhodnění, která běžela v minulých měsících, srazila cenu Roomsteru na úroveň menší Fabie Combi.

Malá MPV: Půlročním lídrem Roomster před Merivou a Matrixem

Trh se v této kategorii za prvního půl roku propadl o 31,6 %, loni bylo za prvních šest měsíců zaregistrováno celkem 4.630 vozů, letos 3.166, tedy o 1.464 méně!

Na vině je především domácí zástupce, i když není žádným překvapením, že v celkovém pořadí od ledna zvítězil. Extravagantní škodovka si ale připsala jen 2.039 kusů. Druhá Meriva má 423 a třetí Matrix 307 registrací. Následují Renault Modus (151), Mercedes A (130), Citroën C3 Picasso (112) a Lancia Musa (4). Od čtvrté do šesté příčky tedy začíná být poměrně husto. Roomster sice obhájil pozici lídra tohoto segmentu, ale jeho podíl činí jen 64,4 %, zatímco loni měl ještě 78,7 %.

Jeho registrace se meziročně propadly o 44,8 %. I všichni ostatní mají ztrátu, až na Merivu a Musu, které se ovšem v červnu neprodal ani jeden kus. Matrix vykazuje -47,8 %, nových Grand Modusů jezdí po našich silnicích též méně než loni, jejich počet klesl o 19,7 %, zatímco v dubnu byl tento model ještě v plusu. Nedaří se ani Mercedesu A (-7,1 %, loni 140, letos o deset méně). Výprodejová Meriva si i nadále vede dobře, její navýšení se dostalo znovu přes hodnotu 200 %, činí +230,5 %. U Musy představují letošní čtyři registrace překonání loňských o 1 vůz (+ 33,3 %).

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v červnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2009 1-6/2009 6/2009 1-6/2009
1. Škoda ROOMSTER 320 2039 54,1% 64,4%
2. Opel MERIVA 116 423 19,6% 13,4%
3. Citroen C3 PICASSO 76 112 12,8% 3,5%
4. Hyundai MATRIX 45 307 7,6% 9,7%
5. Mercedes-Benz A 21 130 3,5% 4,1%
6. Renault MODUS 14 151 2,4% 4,8%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 0,1%
- CELKEM 592 3166 100,0% 100,0%

Roomster zaznamenal v červnu 320 registrací, podíl domácího MPV ve třídě klesl na 54,1 %! Druhý byl Opel Meriva, který měl na kontě velice slušných 116 vozů. Třetí místo obsadila letošní novinka z Francie (respektive Slovenska) Citroën C3 Picasso se 76 kusy, je velice pravděpodobné, že naváže na úspěchy většího C4 Picasso o třídu výše. Hyundai Matrix je tentokrát až čtvrtý (45). Pátý je Mercedes-Benz A (21), až se šestým místem a pouhými 14 kusy se tedy musel spokojit Renault Modus.

Roomster si oproti červnu 2008 pohoršil o 45,5 %, před rokem se prodalo 587 vozů. Meriva má těžko uvěřitelný nárůst 404,3 % (z pouhých 23 aut), Hyundai Matrix tentokrát vykazuje také navýšení, a to o 73,1 %, v šestém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno 26. Mercedes-Benz A si polepšil o 2 auta (z 19), tedy o 10,5 %. Renault Modus naopak zaznamenal -72 % (o 36 vozů méně), což je mezi všemi modely v této třídě největší propad. Celkové registrace meziročně spadly o 16,1 %, ze 706 na 562 kusů.

Podíl vznětových motorů u malého MPV z domácí produkce činil jen 12,2 % (39 vozů). Z dalších modelů stojí za zmínku pouze Hyundai Matrix (17 kusů, 37,8 %) a Citroën C3 Picasso (14 aut, 18,4 %). Zbylí soupeři nemají buď nic, nebo mizivé počty, které tentokrát nestojí za zmínku.

Střední MPV: Logan MCV stále vede

Celý trh středních MPV ztratil 834 registrací, propadl se z 3.669 na 2.835 kusů, tedy o 22,7 %.

Rumunské maxikombi Dacia Logan MCV, které je jen těžko zařaditelné do jakékoli kategorie, pochopitelně uhájilo půlroční prvenství, a to s 535 kusy. Ford C-Max ovšem skončil s 369 registracemi druhý, prohodil si tak příčku s Citroënem C4 Picasso (356), ale rozdíl mezi nimi je i nadále velmi malý. To samé platí i o dvojici Seat Altea a Renault Scénic. Seat konkurenta od Renaultu také předstihl (261 oproti 240 registracím), ale 21 vozů, které oba modely dělí, není nijak moc. Další soupeři se sice takovými počty pochlubit nemůžou, ale zuří mezi nimi bitva na ostří nože. Posuďte sami – Kia Carens má 177 kusů, Citroën Xsara Picasso 170 a Mercedes B s Volkswagenem Touran po 169.

Logan MCV ve srovnání s loňskem ztratil už 42 %, C4 Picasso má -24,7 %, Scénic pak -30,8 %. Z první pětky si polepšil nejen Ford C-Max, který má o 61,1 % více než loni (369 aut oproti 229), ale už i Seat Altea. Španělské MPV má o dvě registrace (0,8 %) více.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v červnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2009 1-6/2009 6/2009 1-6/2009
1. Ford C-MAX 117 369 20,0% 13,0%
2. Citroën C4 PICASSO 96 356 16,4% 12,6%
3. Dacia LOGAN MCV 72 535 12,3% 18,9%
4. Seat ALTEA 54 261 9,2% 9,2%
5. Citroën XSARA PICASSO 47 170 8,0% 6,0%
6. Volkswagen TOURAN 45 169 7,7% 6,0%
7. Kia CARENS 35 177 6,0% 6,2%
8. Mercedes-Benz B 25 169 4,3% 6,0%
9. Renault SCENIC 21 240 3,6% 8,5%
10. Peugeot 3008 13 21 2,2% 0,7%
10. Toyota VERSO 13 27 2,2% 1,0%
12. Opel ZAFIRA 12 88 2,1% 3,1%
13. Toyota COROLLA VERSO 10 120 1,7% 4,2%
14. Ford TOURNEO CONNECT 9 45 1,5% 1,6%
14. Mazda 5 9 66 1,5% 2,3%
16. Fiat MULTIPLA 3 5 0,5% 0,2%
17. Honda FR-V 3 16 0,5% 0,6%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 584 2835 100,0% 100,0%

Změna se udála v měsíčním žebříčku. Logan MCV není tentokrát ani první, ani druhý! Pomyslná zlatá medaile za červen náleží Fordu C-Max se 117 novými vozy, druhý je Citroën C4 Picasso (96)

pro rumunské maxikombi se tentokrát rozhodlo celkem 72 zákazníků, patří mu tedy až bronz. Čtvrtý skončil Seat Altea (54) a pátý Citroën Xsara Picasso (47). Tato příčka je pro více než deset let staré francouzské vajíčko úspěchem, ovšem díky akčním cenám od 319.900 Kč se jí nelze divit. Zajímavostí je pád Renaultu Scénic na deváté místo, ale ten už se u nás prodává jen v nové generaci, výprodej staršího provedení skončil. Tento stav lze tedy považovat spíše za přechodný, registrace novinky včetně prodlouženého provedení Grand se také díky příznivým cenám určitě zvýší. Za ním se nachází další letošní nováčci – Peugeot 3008 a Toyota Verso.

C-Max si oproti loňskému červnu polepšil o 207,9 %, registrace za šestý měsíc roku 2008 se zastavily na pouhých 38 vozech. První příčka mezi skokany mu tak patří plným právem. C4 Picasso také vykazuje nárůst, ale jen 5,5 % (z 91 kusů). Dacia Logan MCV naopak mohutně ztratila (- 235 aut, tedy -76,5 %). Žádný ze soupeřů již větší propad nezaznamenal. Registrace Seatu Altea vzrostly o 35 %, ze čtyř desítek loňských. Xsara Picasso se propadla o 17,5 % (- 10 vozů). Zajímavých výsledků dosáhly také šestý a sedmý vůz červnového pořadí, tedy VW Touran (stejných 45 registrací jako loni) a Kia Carens, ta se zlepšila o 75 % (z 20 kusů na 35). Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 23,3 %, ze 761 na 584 kusů.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: C-Maxů se vznětovými motory se prodalo v červnu 19 (jen 16,2 % z celkového počtu), Picass C4 75 (78,1 %), Logan MCV má na kontě 17 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (23,6 %), Seat Altea 10 (37 %) a Xsara Picasso 7 kusů (14,9 %).

Velká MPV: Vše při starém

Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových aut klesl za prvních šest měsíců roku 2009 o 19,2 %, z 884 na 714 vozů.

Ve statistice od ledna je v na prvním místě VW Multivan (158), Mercedes Viano (141) pak přeskočil Ford S-Max (138). První tři tak dělí pouhých dvacet registrací. Na čtvrtém místě jsou dva vozy - Kia Carnival a VW Sharan se rozešly smírně, obě auta mají po polovině roku 46 registrací.

V meziročním srovnání si první pětka vede takto: Multivan -9,7 %, Viano -29,1, S-Max +2,2 %, Carnival -23,3 % a Sharan -47,1 %. Trh v této třídě se začíná pomalu uzdravovat, protože kromě S-Maxu si polepšil také Peugeot 807 o 105,6 %, Ford Galaxy o 15,6 % a z ostatních modelů také luxusní verze Fordu Transit Tourneo o 16,7 %, ale ta se prodává pouze po jednotlivých kusech.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v červnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 6/2009 1-6/2009 6/2009 1-6/2009
1. Volkswagen MULTIVAN 42 158 25,6% 22,1%
2. Mercedes-Benz VIANO 39 141 23,8% 19,7%
3. Ford S-MAX 28 138 17,1% 19,3%
4. Ford GALAXY 16 37 9,8% 5,2%
5. Kia CARNIVAL 12 46 7,3% 6,4%
6. Volkswagen SHARAN 10 46 6,1% 6,4%
7. Renault ESPACE 7 36 4,3% 5,0%
8. Chrysler VOYAGER 3 32 1,8% 4,5%
8. Peugeot 807 3 37 1,8% 5,2%
8. Seat ALHAMBRA 3 24 1,8% 3,4%
11. Volkswagen CALIFORNIA 1 2 0,6% 0,3%
- Ostatní modely 0 17 0,0% 2,4%
- CELKEM 164 714 100,0% 100,0%

V červnovém žebříčku největší kategorie minivanů tentokrát dominovali opět oba němečtí konkurenti odvození z dodávek, jen si prohodili pořadí. Zvítězil Volkswagen Multivan se 42 registracemi a na druhém místě skončil Mercedes Viano (28). Třetí příčka pak patří Fordu S-Max (28). Za ním se tentokrát umístilo jeho dvojče Galaxy (16), pátá je Kia Carnival (12) a ještě šestý VW Sharan má 10 kusů. Ostatní soupeři již měli jen jednotlivé kusy.

Meziroční srovnání tentokrát dopadlo pro první pětku shodně, modely si překvapivě polepšily! Multivan má +44,8 %, Viano +30 % a S-Max +47,4 %. Přeborníkem tentokrát není Peugeot 807 (v červnu byl totiž až osmý se třemi kusy), ale Ford Galaxy s +100 %. (loni 8 registrací). Kia Carnival si polepšila o třetinu – z 9 na 12 vozů. Propadákem je VW Sharan s -67,7 % (loni měl 31 aut, letos má o 21 méně!). Celý trh se po květnovém poklesu vrátil znovu do zisku, registrace se zvýšily o 6,5 % (ze 154 na 164 aut).

Jaké byly podíly vznětových verzí v červnové Top 5? Čtyři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu – VW Multivan, Mercedes Viano a Kia Carnival, dosáhly tedy stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 21 (75 %), Galaxy pak 15 (93,8 %), prodal se jeden zážehový.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Avatar - Hammunasakra
25. 7. 2009 22:59
Re: NEuvěřitelné!
DĚKUJi PekulnÁ Micinko! :-)
PS: Vy zas máte "zajímavá" auta snů ;-)
Pěkný den (no spíše DOBROU noc :-)
Avatar - Pekelná Micinka
25. 7. 2009 22:53
Re: NEuvěřitelné!
Kylie, Kylie... S tebou je legrace.
Avatar - Hammunasakra
25. 7. 2009 20:39
NEuvěřitelné!
Citroën je (v česku!) v nějaké kategorii ŠAMPION?!? :-)
PS: Už jsem říkala NEuvěřitelné? ;-)
PPS: Ale MNE zrovna TAto kategorie vůůůůbec NE"bere" ;-\
Pěkný den :-)
24. 7. 2009 21:48
Re: Ehm...
Máš pravdu a pokud někdo opravdu smíchá Multivan,Dacii a Roomsterem a vynechá Mazdu,tak je opravdu ko.ot.Když jsem se svezl v Multivanu a Roomsteru,tak jsem měl hned jasno.Jsou to auta na příměstský provoz,protože jsou opravdu nepohodlný.Jasně,že fandové VW nikdy nepřipustí takovou kritiku,ale je tomu tak.Cena nedělá auto a už vůbec né pohodlí na cestách. ;-\ Naštěstí si auta vybírám podle svého měřítka a na prvním místě je pohodlí a hned za ním pohodlí.Nejsem masochista a vyznavač německých lavic.
24. 7. 2009 21:16
Ehm...
Nemôžem si pomôcť, nejak mi Roomster, Logan MCV, Tourneo Connect a Multivan v kategórii MPV nesedia. Roomster mi silne pripomína starý model Caddy/Inca, aj keď má o pár dverí viac, navyše si zachováva dvojpriestorovú karosériu, čo sa medzi MPV akosi nenosí. Podobne Tourneo - scivilizovaný užitkáč. Ak by mal patriť medzi MPV, nema by byť sám, ale vrátane celej plejády konkurencie (tentoraz vrátane Roomstera). Logan MCV ako kombík so 7 miestami MPV nie je a nebude. Myslím, že medzi kombíkmi s možnosťou doobjednať ďalšie dve sedadlá nie je celkom sám. Multivan je mikrobus, užitkáč povýšený luxusom. Porovnávať ho s modelmi ako S-Max, Carnival či Espace mi príde trochu z cesty.
SDA má skutočne podivný meter...