Český trh v dubnu 2009: Mezi malými málo Fabií, ale hodně Fusionů a Pol
Celý trh malých aut se v dubnu propadl o 1.486 kusů, tedy o 21,6 %, loni v dubnu si noví majitelé odvezli celkem 6.884 vozů této třídy, letos jich bylo 5.378.
Nejprodávanější Fabia se 1.460 kusy, pro tradičně druhý Fusion se tentokrát rozhodlo 562 zákazníků. Třetí příčka patří v úvodu zmíněnému Polu se 420 registracemi (třetí bylo naposledy v lednu), Peugeot 207 je čtvrtý s 285 vozy. Páté místo patří Renaultu Thalia, který si koupilo 262 zákazníků. Šestý je Ford Fiesta s 242 kusy, sedmou příčku obsadil Chevrolet Aveo (231), Renault Clio je tentokrát osmý (210). První desítku uzavírají dva modely značky Hyundai, sedan Accent si vybralo celkem 182 zákazníků, nový hatchback i 20 si našel 164 nových majitelů. V Top 10 tedy tentokrát nenajdeme například Toyotu Yaris (třináctá), tak jako dříve se nedaří ani Citroënu C3, který byl tentokrát patnáctý. V dubnu se prodalo jen třicet kusů Dacie Sandero, což jí stačilo na 25. příčku, ale to může být způsobeno (podobně jako v případě jiných modelů) aktuální preferencí jiných trhů, kde hoří šrotovné.
První Fabia si ve srovnání s dubnem 2008 pohoršila opět o více než polovinu, přesně o 51,7 %, prodalo se o 1.564 malých škodovek méně. Druhý Fusion naopak zaznamenal nárůst, a to o 14,9 % (loni 489). Třetí Polo se zlepšilo o 52,8 % (z 265), Peugeot 207 ovšem ztratil 28 % (z 396 loňských, letos tedy o 111 méně). Renault Thalia vykazuje + 5,6 % (z 248), Ford Fiesta pak + 27,4 % (ze 190), nová generace je tedy zatím velmi úspěšná. Chevrolet Aveo si polepšil radikálně, o 95,8 % (z 118, tedy o 113 kusů). Renault Clio má naopak ztrátu, pohoršil si o 23,1 % (z 273), ale v dubnu na dveře již klepalo inovované provedení. Poslední porovnatelný člen první desítky, jihokorejský Hyundai Accent, se zlepšil o 87,6 %, před rokem se pro něj rozhodlo 97 zákazníků. Jeho prodej pokračuje i po příchodu i20.
Největší meziroční nárůst zaznamenala Honda Jazz, kterou tentokrát najdeme na 20. místě se sedmi desítkami registrací, oproti loňsku si polepšila o 125,8 %, z 31 kusů. Mezi propadáky dominují stále výprodejový Ignis a Citroën C2, který již v nabídce českého dovozce nefiguruje, ale lze jej u prodejců individuálně objednat. Oba vozy však nenajdeme ani v dubnové Top 30. Největší pokles tak zaznamenal Nissan Micra (- 68,8 %, z 34 na 9 vozů).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2009 | 1-4/2009 | 4/2009 | 1-4/2009 |
1. | Škoda FABIA | 1460 | 5662 | 27,1% | 30,1% |
2. | Ford FUSION | 562 | 2125 | 10,4% | 11,3% |
3. | Volkswagen POLO | 405 | 1007 | 7,5% | 5,4% |
4. | Peugeot 207 | 285 | 1011 | 5,3% | 5,4% |
5. | Renault THALIA | 262 | 945 | 4,9% | 5,0% |
6. | Ford FIESTA | 242 | 688 | 4,5% | 3,7% |
7. | Chevrolet AVEO | 231 | 793 | 4,3% | 4,2% |
8. | Renault CLIO | 210 | 570 | 3,9% | 3,0% |
9. | Hyundai ACCENT | 182 | 464 | 3,4% | 2,5% |
10. | Hyundai i20 | 164 | 431 | 3,0% | 2,3% |
11. | Seat IBIZA | 162 | 407 | 3,0% | 2,2% |
12. | Kia RIO | 136 | 351 | 2,5% | 1,9% |
13. | Toyota YARIS | 133 | 651 | 2,5% | 3,5% |
14. | Fiat PUNTO | 122 | 390 | 2,3% | 2,1% |
15. | Citroën C3 | 120 | 520 | 2,2% | 2,8% |
16. | Opel CORSA | 106 | 388 | 2,0% | 2,1% |
17. | Mazda 2 | 92 | 444 | 1,7% | 2,4% |
18. | Kia SOUL | 88 | 160 | 1,6% | 0,9% |
19. | Suzuki SWIFT | 82 | 419 | 1,5% | 2,2% |
20. | Honda JAZZ | 70 | 153 | 1,3% | 0,8% |
21. | Seat CORDOBA | 58 | 146 | 1,1% | 0,8% |
22. | Mitsubishi COLT | 45 | 140 | 0,8% | 0,7% |
22. | Hyundai GETZ | 41 | 272 | 0,8% | 1,4% |
24. | Peugeot 206 | 40 | 175 | 0,7% | 0,9% |
25. | Dacia SANDERO | 30 | 226 | 0,6% | 1,2% |
26. | Alfa Romeo MITO | 11 | 21 | 0,2% | 0,1% |
26. | Honda CITY | 11 | 49 | 0,2% | 0,3% |
28. | Nissan MICRA | 9 | 88 | 0,2% | 0,5% |
29. | Mini | 7 | 27 | 0,1% | 0,1% |
30. | Subaru JUSTY | 5 | 23 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 7 | 46 | 0,1% | 0,2% |
- | CELKEM | 5378 | 18792 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh malých vozů se za letošní první čtyři měsíce roku 2009 propadl o 19,4 %, prodalo se o 4.523 vozů méně (18.792 oproti 23.315 loňským). Pochopitelně na vině je zejména prudký pokles registrací domácího zástupce, zatímco zahraniční konkurence lehce získala.
V celkovém pořadí od ledna vede po čtyřech měsících Fabia s 5.662 kusy (její podíl klesl již na 30,1 %!) před Fusionem (2.125, 11,3 %), třetí je Peugeot 207 (1.011, 5,4 %), čtvrtý Volkswagen Polo ovšem ztrácí na dvěstěsedmičku už jen čtyři kusy (1.007, 5,4 %). Pátá je Thalia (945, 5 %).
Hluboký propad Fabie i v tomto meziročním srovnání stále pokračuje, činí již - 44,9 %, oproti loňskému roku se prodalo o 4.620 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 18,7 % více (loni 1.790). Peugeot 207 ztratil 141 aut, tedy 12,2 %. Polo má o 10,3 % registrací více (loni 913). Pátá Thalia si polepšila o 14,3 %, tedy o 118 kusů.
Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství Fabii se 139 vozy (podíl na celkových registracích 9,5 %), Peugeot 207 má na kontě 24 aut s diesely pod kapotou (8,4 %), Kia Soul 23 (26,1 %) a Renault Clio také 23, u něj to znamená podíl 11 %.
Vítěze procentní statistiky tentokrát musíme znovu hledat mezi vozy, které se prodávají v jednotkách kusů. Alfa MiTo ale zažila velmi úspěšný měsíc, bylo zaregistrováno celkem 11 aut, z toho tři s turbodiesely (27,3 %). Na druhém místě této statistiky najdeme Kiu Soul, jejíž výsledek má přece jen větší vypovídací hodnotu.