Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2009: Prodej MPV jde díky legislativním změnám nahoru, zejména v největší kategorii

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Mezi malými MPV tentokrát překvapivě uspěl Mercedes-Benz A. Zajímavostí je kromě jiného i celkové pořadí mezi velkými vany, kde vedou dva vozy.

Roomster vede, Mercedes-Benz A třetí mezi malými MPV

Celkové měsíční registrace v kategorii meziročně spadly o 34,5 %, z 983 na 644 kusů.

Škoda Roomster zaznamenala v dubnu 422 registrací, podíl domácího MPV ve třídě byl pouze 65,5 %. Druhý byl tentokrát Hyundai Matrix, který měl na kontě 57 vozů, třetí místo patří překvapivě nejmenšímu automobilu s trojcípou hvězdou s 54 kusy, čtvrtý Opel Meriva ovšem zaostal o jediný vůz (53) Pátý Renault Modus se mohl pochlubit dalšími 31 kusy, šestý březnový nováček Citroën C3 Picasso si tentokrát připsal 11 registrací a konečně sedmá Lancia Musa dvě.

Roomster si oproti dubnu 2008 pohoršil o 40,4 %, před rokem se prodalo 708 vozů. Hyundai Matrix vykazuje také pokles, a to dokonce ještě větší, o 57,2 %, ve čtvrtém měsíci loňského roku jich totiž bylo zaregistrováno 166. Mercedes-Benz A si naopak polepšil o 15 aut (z 39), tedy o 38,5 %. Mohutné navýšení stále vykazuje Meriva, kterou si před rokem koupilo 16 zákazníků, letošní nárůst tedy činí 231,3 %. Renault Modus zaznamenal - 42,6 % (o 23 vozů méně).

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v dubnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2009 1-4/2009 4/2009 1-4/2009
1. Škoda ROOMSTER 422 1418 65,5% 67,2%
2. Hyundai MATRIX 71 227 11,0% 10,8%
3. Mercedes-Benz A 54 76 8,4% 3,6%
4. Opel MERIVA 53 257 8,2% 12,2%
5. Renault MODUS 31 117 4,8% 5,5%
6. Citroen C3 PICASSO 11 13 1,7% 0,6%
7. Lancia MUSA 2 3 0,3% 0,1%
- CELKEM 644 2111 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Roomster se 1.418 kusy před Merivou s 257, Matrixem s 227, Modusem se 117, následují Mercedes A (76), Citroën C3 Picasso (13) a Lancia Musa (3). Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 43,4 %, pokles se tedy malinko zmírnil. Ztrátu má také Matrix, a to ještě větší: - 50,7 %. Nových Mercedesů A jezdí po našich silnicích též méně než loni – o 15,6 %. Meriva naopak i nadále vykazuje zlepšení v řádu stovek procent – o 221,3 %. Grand Modus už má jen o třicet procent více, čímž ho překonala i Lancia Musa (+ 50 %). U luxusního dvojčete Fiatu Idea je samozřejmě tento výsledek vzhledem k registracím v řádu jednotlivých kusů spíše zajímavostí.

Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 18 % (76 vozů), u Matrixu bylo dieselových verzí ještě více - 33,8 %, prodalo se celkem 24 aut. Zbylí hráči mají v této statistice dva kusy, což u Mercedesu A znamená jen 3,7 % a u Citroënu C3 Picasso 18,1 %. Grand Modusy, Merivy i Musy byly všechny benzinové.

Mezi středními MPV třetí Scénic, v žebříčku také dva nováčci

Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 17,7 %, ze 728 na 599 kusů.

Pro rumunské maxikombi se tentokrát rozhodlo celkem 104 zákazníků, patří mu tedy opět první místo mezi středními MPV. Také druhá příčka je shodná s minulým měsícem, je na ní Citroën C4 Picasso s 87 vozy, třetí je Renault Scénic (56 registrací), čtvrtý Ford C-Max (51) a pátý Seat Altea (49). Na šestém místě je Mercedes-Benz B (47), sedmá pak Kia Carens s 42 vozy. Osmé místo patří japonské Toyotě s Corollou Verso (39), devátý je veterán Citroěn Xsara Picasso (35) a desátý Volkswagen Touran s rovnými třemi desítkami nových vozů. V žebříčku se objevili také dva nováčci – Peugeot 3008 a nástupce již zmiňované Corolly Verso, který si zachoval v názvu tento přídomek.

Logan MCV si oproti loňskému dubnu pohoršil o 28,8 %, registrace za čtvrtý měsíc roku 2008 se zastavily na 146 vozech. C4 Picasso také vykazuje ztrátu, a to 12,1 % (z 99 kusů). Propadl se i Scénic, který ztratil 15 aut, tedy 21,1 %. Ford C-Max má o dvanáct vozů méně (- 19 %). Registrace Seatu Altea naopak vzrostly o 9,3 %, z 41 loňských, Mercedes B si polepšil o 9,3 % (+ 4 vozy). Velké nárůsty najdeme u Kie Carens (100 %, + 21 kusů!) a Corolly Verso, která se již pomalu chystá do automobilového důchodu (dokonce 160 %, o 24 aut více). Xsara Picasso, které se tentokrát povedlo protlačit se do Top 10, ztratila 47 registrací (- 57,3 %) a konečně Volkswagen Touran se zhoršil o 21,1 % (- 8 kusů). Skokanem roku je tedy Corolla Verso, propadákem naopak Mazda 5, která ztratila 63,4 %.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v dubnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2009 1-4/2009 4/2009 1-4/2009
1. Dacia LOGAN MCV 104 372 17,4% 20,7%
2. Citroën C4 PICASSO 87 210 14,5% 11,7%
3. Renault SCENIC 56 183 9,3% 10,2%
4. Ford C-MAX 51 209 8,5% 11,6%
5. Seat ALTEA 49 161 8,2% 9,0%
6. Mercedes-Benz B 47 105 7,8% 5,8%
7. Kia CARENS 42 107 7,0% 6,0%
8. Toyota COROLLA VERSO 39 96 6,5% 5,3%
9. Citroën XSARA PICASSO 35 97 5,8% 5,4%
10. Volkswagen TOURAN 30 94 5,0% 5,2%
11. Opel ZAFIRA 24 65 4,0% 3,6%
12. Mazda 5 15 45 2,5% 2,5%
13. Ford TOURNEO CONNECT 10 33 1,7% 1,8%
14. Honda FR-V 4 9 0,7% 0,5%
14. Peugeot 3008 4 4 0,7% 0,2%
16. Toyota VERSO 2 2 0,3% 0,1%
- Ostatní modely 0 3 0,0% 0,2%
- CELKEM 599 1795 100,0% 100,0%

Pořadí po třetině roku vede Logan MCV s 372 kusy před Citroënem C4 Picasso s 210, třetí C-Max ztrácí pouhou jednu registraci (209), čtvrtý je Renault Scénic (183) a Top 5 uzavírá Seat Altea (161). Oproti březnu se tedy zástupce dvojitého šípu dostal z bramborové na stříbrnou příčku. Logan MCV oproti loňsku ztratil 23,9 %, C4 Picasso má - 28,6 %, Scénic - 22,1 % a Altea - 15,3 %. Jediným kdo si z první pětky polepšil, je Ford C-Max, má o 41,2 % více než loni (209 aut oproti 148). Celý trh ztratil již 562 registrací, propadl se z 2.357 na 1.795 kusů, tedy o 23,9 %. Pokles se tedy oproti výsledkům po prvním čtvrtletí zmenšil.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v dubnu 16 (15,4 % z celkového počtu), Picass C4 77 (88,5 %), Scéniců 12 (21,4 %), Ford C-Max má na kontě 8 vozů s agregáty spalujícími naftu (15,7 %) a Altea pak 28 kusů (57,1 %).

V kategorii velkých MPV si skoro všechny vozy v první desítce meziročně polepšily

Všichni zájemci o velká MPV čekali na duben, kdy vstoupila v platnost novela zákona o DPH, která umožňuje odpočet daně i u osobního vozu, aniž by si jej majitel hyzdil přepážkou. Ruku v ruce samozřejmě klesly prodeje vozidel kategorie N1, takže je ve statistikách již neuvádíme.

A jak to tentokrát v největší třídě minivanů dopadlo? Celý trh je již v černých číslech, registrace se zvýšily o 9,5 % (ze 169 na 185 aut).

Zvítězil Mercedes-Benz Viano s 38 registracemi, na druhém místě je minulý vítěz Ford S-Max (32), třetí příčka patří Volkswagenu Multivan (27) a čtvrtá je Kia Carnival (17). Pátý Peugeot 807 měl na kontě 16 kusů, šestý Renault Espace 13, sedmý Chrysler Voyager 12, osmý Seat Alhambra 10, pouze devátý Sharan a desátý Galaxy mají pod deset registrací, Volkswagen devět a Ford šest.

Změna celého trhu v této kategorii je vidět i na meziročním srovnání, všichni z první desítky až na Sharan mají buď stejně jako loni, nebo dokonce více. Viano má + 5,6 %, S-Max + 14,3 %, Carnival + 6,3 %, přeborníkem je Peugeot 807 s + 700 % (!) (o 14 registrací více, loni jen dvě), Espace vykazuje + 44,4 %, Voyager + 20 % a Alhambra + 42,9 %. Jediný už zmíněný Sharan má ztrátu - 35,7 %, jeho větší sourozenec se dvěma véčky Multivan dosáhl stejného výsledku jako před rokem. Největším dubnovým propadákem je Mitsubishi Grandis se ztrátou - 66,7 %, u něj to ovšem znamená jen 2 kusy (ze 3 na 1).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v dubnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2009 1-4/2009 4/2009 1-4/2009
1. Mercedes-Benz VIANO 38 70 20,5% 16,4%
2. Ford S-MAX 32 88 17,3% 20,6%
3. Volkswagen MULTIVAN 27 88 14,6% 20,6%
4. Kia CARNIVAL 17 28 9,2% 6,6%
5. Peugeot 807 16 27 8,6% 6,3%
6. Renault ESPACE 13 23 7,0% 5,4%
7. Chrysler VOYAGER 12 24 6,5% 5,6%
8. Seat ALHAMBRA 10 17 5,4% 4,0%
9. Volkswagen SHARAN 9 30 4,9% 7,0%
10. Ford GALAXY 6 17 3,2% 4,0%
11. Ford TOURNEO 3 6 1,6% 1,4%
12. Mitsubishi GRANDIS 1 4 0,5% 0,9%
12. Ssangyong RODIUS 1 1 0,5% 0,2%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 0,9%
- CELKEM 185 427 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna jsou na prvním místě dva vozy – Ford S-Max a VW Multivan (88) před Mercedesem Viano (70). Čtvrtý je stále VW Sharan, ale už s velkou ztrátou (30), na páté místo poskočila Kia Carnival (28), ale Peugeot 807, Chrysler Voyager a Renault Espace jsou jí v patách. V meziročním srovnání si první pětka vede takto: S-Max - 10,2 %, Multivan - 24,8 %, třetí Viano - 50 %, čtvrtý Sharan - 26,8 % a pátý Carnival - 37,8 %. Polepšil si pouze Peugeot 807 o 125 % a také luxusní verze Fordu Transit Tourneo o 50 %. Menší Galaxy je na tom zatím úplně stejně jako v roce 2008.

Celkový objem trhu v této třídě pak klesl za první čtyři měsíce o 28,4 %, z 596 na 427 vozů. Vzhledem k dubnovým výsledkům lze ale očekávat brzký přechod do černých čísel.

Jaké byly podíly vznětových verzí v Top 5? Tři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu – Mercedes Viano, Kia Carnival a Peugeot 807, dosáhly tedy stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 26 (81,3 %). U Multivanu byl podíl dieselů 96,3 %, tentokrát se prodal překvapivě jeden zážehový.

Aleš Dragoun
Diskuze (53)
Avatar - Pierro
26. 5. 2009 15:42
Re: eine kleine A-klasse
opýtam sa dottoreho. to je odborník ;-)
Avatar - Pierro
26. 5. 2009 09:28
Re: eine kleine A-klasse
nezmysel.... :-!
Avatar - Emel
26. 5. 2009 09:25
Logan
Mě tu spíš úplně nesedí ten Logan, ale nakonec je to jen o terminologii.
Avatar - marek.g
26. 5. 2009 08:14
Re: eine kleine A-klasse
prý nic pro bábovky.tak nevím asi budeš dělat jenom šoféra >:-[]
Avatar - Pierro
26. 5. 2009 08:08
Re: eine kleine A-klasse
škodolibci.... ještě byste si mlaskali, kdyby vám někdo prodal Exeo za rozumné prachy... >:-[]
Ale abych jen neprudil, co je to za bratislavskej pivní zázrak??? :-O