Český trh v dubnu 2019: Úspěch Dacie, propad Volkswagenu, Fordu a Hyundaie
Prodeje nových automobilů na českém trhu stále klesají. Nejvíce na tom v březnu tratily Volkswagen, Hyundai, Ford nebo Nissan.
Na českém trhu s novými automobily se nadále nic nemění, také v dubnu 2019 počet registrovaných automobilů meziročně klesl, tento pokles tak už trvá souvisle od loňského září. V dubnu bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 22.921 aut, o 5,52 % méně než před rokem.
Důvody poklesu přitom zůstávají stejné jako v minulých měsících. Automobilky i nadále tratí na důsledku nových emisních norem, k tomu připočtěme ekonomickou nejistotu v rámci Evropy s hrozbou blížící se hospodářské krize, na kterou se některé společnosti začínají připravovat, nebo nejistotu okolo aut se vznětovým motorem a hrozbou jejich zákazu v některých evropských městech. Vliv podle všeho má i klesající podíl tzv. reexportů, které se už přestávají tuzemským prodejcům vyplácet.
Přesto všechno se pozice v čele nemění, jedničkou trhu je pořád domácí Škoda, jejíchž 7.822 registrovaných aut je o pouhopouhou jednu registraci méně než před rokem. Mladoboleslavská značka tak v březnu držela 34,13 % trhu.
Druhou příčku drží Volkswagen, 1.804 registrovaných vozů je však o čtvrtinu méně než před rokem. To Hyundai se meziročně propadl dokonce o 39,9 %, důsledkem čehož tentokrát skončil až na páté příčce. Na třetí příčku se tak vyšvihla Dacia, jejíchž 1.685 registrovaných aut bylo o 22,2 % více než před rokem. Čtvrtý skončil Peugeot, který také výrazněji rostl, o 11,8 %. Úspěšný měsíc to pak byl i pro šestý Renault, který za duben hlásí nárůst o 15,4 %.
To jiné značky se propadly podobně jako Volkswagen a Hyundai. Ford se musel smířit až s devátou příčkou, 842 registrovaných aut bylo o 18,7 % méně než loni v dubnu. Pohoršil si též Opel (-12,6 %), Suzuki (-37,7 %) nebo Nissan (-53,8 %).
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 4/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7822 | -0,01 | 34,13 |
2. | Volkswagen | 1804 | -25,2 | 7,87 |
3. | Dacia | 1685 | +22,2 | 7,35 |
4. | Peugeot | 1174 | +11,8 | 5,12 |
5. | Hyundai | 1127 | -39,9 | 4,92 |
6. | Renault | 1035 | +15,4 | 4,52 |
7. | Toyota | 972 | +1,3 | 4,24 |
8. | Kia | 911 | -1,2 | 3,97 |
9. | Ford | 842 | -18,7 | 3,67 |
10. | Mercedes-Benz | 734 | +25,7 | 3,20 |
11. | Citroën | 583 | +5,2 | 2,54 |
12. | Seat | 571 | -10,8 | 2,49 |
13. | BMW | 514 | -6,4 | 2,24 |
14. | Opel | 411 | -12,6 | 1,79 |
15. | Mazda | 353 | -4,6 | 1,54 |
16. | Suzuki | 352 | -37,7 | 1,54 |
17. | Nissan | 277 | -53,8 | 1,21 |
18. | Audi | 252 | +7,7 | 1,1 |
19. | Volvo | 227 | +43,7 | 0,99 |
20. | Mitsubishi | 225 | +32,4 | 0,98 |
- | CELKEM | 22.921 | -5,5 | - |
Za čtyři měsíce roku český trh klesl o 10,4 %. Celkem bylo od ledna do dubna u nás registrováno 82.537 automobilů. Nejvíce samozřejmě od domácí Škody, jejích 28.408 registrací je však o 6,9 % méně než před rokem. Pořadí na stupních vítězů pak kopíruje dubnové výsledky, to znamená, že po třetině roku je druhý Volkswagen, následovaný Dacií. Zatímco německá značka meziročně klesá o 13,3 %, ta rumunská si polepšila o 7,2 %.
Letos se zatím moc nedaří Hyundai, 5.095 registrovaných aut byl meziroční pád o 20,7 %. Ještě hůř byl pak na tom Ford (-41,1 %) a hlavně Nissan (-62,6 %).
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 1-4/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 28408 | -6,9 | 34,42 |
2. | Volkswagen | 7519 | -13,3 | 9,11 |
3. | Dacia | 5693 | +7,2 | 6,90 |
4. | Hyundai | 5095 | -20,7 | 6,17 |
5. | Peugeot | 3982 | +11,9 | 4,82 |
6. | Renault | 3339 | +9,7 | 4,05 |
7. | Toyota | 3011 | -12,9 | 3,65 |
8. | Kia | 2966 | -15,6 | 3,59 |
9. | Ford | 2964 | -41,1 | 3,59 |
10. | Mercedes-Benz | 2245 | -9,9 | 2,72 |
11. | Citroën | 2148 | +1,8 | 2,60 |
12. | Seat | 2121 | -11,6 | 2,57 |
13. | Opel | 1731 | -15,2 | 2,1 |
14. | BMW | 1716 | -18,3 | 2,08 |
15. | Suzuki | 1472 | -22,9 | 1,78 |
16. | Mazda | 1333 | +6,9 | 1,62 |
17. | Nissan | 900 | -62,6 | 1,09 |
18. | Audi | 842 | -12,0 | 1,02 |
19. | Volvo | 834 | +29,7 | 1,01 |
20. | Mitsubishi | 799 | +29,3 | 0,97 |
- | CELKEM | 82.537 | -10,4 | - |
Co se týče pořadí modelů, tak v dubnu byla opět nejvýše Škoda Octavia. Jejích 2.110 registrovaných kusů je však o 14,3 % méně než loni. Že by důsledek blížícího se příchodu nové generace, která bude představena ještě letos? Druhá následuje Fabia (+16,7 %), třetí je Rapid (-17,4 %). Ten bude letos nahrazen Scalou, která se začala oficiálně prodávat právě v dubnu. Za minulý měsíc měla Scala na svém kontě 258 registrovaných kousků, což jí vyneslo na 19. místo.
Nadmíru se dařilo Dacii Duster, jejíchž 597 registrovaných kusů byl 46% meziroční nárůst. Díky němu vyskočila na pátou příčku, stala se tak nejžádanějším vozem zahraniční značky na českém trhu. Takový titul obvykle nesou Hyundai i30 nebo Volkswagen Golf, ty se ale tentokrát musely smířit s devátou, respektive čtrnáctou příčkou. Oba se meziročně propadly, a tak měly velký vliv na to, proč Hyundai a Volkswagen v dubnu klesaly. Z Dacií bodovaly také sedmý Dokker (+18,8 %) a patnácté Sandero (+27,6 %).
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 4/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2110 | -14,3 | 9,21 |
2. | Škoda Fabia | 1888 | +16,7 | 8,24 |
3. | Škoda Rapid | 1215 | -17,4 | 5,3 |
4. | Škoda Karoq | 1002 | +40,9 | 4,37 |
5. | Dacia Duster | 597 | +46,0 | 2,60 |
6. | Škoda Kodiaq | 585 | -1,4 | 2,55 |
7. | Dacia Dokker | 492 | +18,8 | 2,15 |
8. | Škoda Superb | 488 | -27,3 | 2,13 |
9. | Hyundai i30 | 453 | -36,7 | 1,98 |
10. | Renault Clio | 408 | +21,8 | 1,78 |
11. | Kia Ceed | 377 | -8,5 | 1,64 |
12. | VW Tiguan | 356 | -11,4 | 1,55 |
13. | Peugeot 2008 | 331 | -0,3 | 1,44 |
14. | VW Golf | 323 | -32,3 | 1,41 |
15. | Dacia Sandero | 296 | +27,6 | 1,29 |
16. | Toyota Yaris | 278 | +12,6 | 1,21 |
16. | Renault Captur | 272 | +21,4 | 1,19 |
18. | Škoda Citigo | 265 | +3,5 | 1,16 |
19. | Škoda Scala | 258 | - | 1,13 |
20. | Seat Leon | 255 | -4,9 | 1,11 |