Český trh v květnu 2009: Vyšší střední třídě vládnou německé vozy, za nimi Volvo
Propad trhu činí tentokrát -13,7 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 182 vozů vyšší střední třídy, letos 157, tedy o 25 méně. Na místo v třídní Top 10 stačily v květnu pouhé tři registrace.
Na prvním místě žebříčku se opět nic nového neudálo, je zde opět á-šestka, tentokrát se 42 kusy. Druhé místo patří znovu Mercedesu E s 22 registracemi, třetí je BMW 5 s 20 vozy a čtvrté Audi Allroad s 13 registracemi.
Za německou čtyřkou se seřadily všechny tři modely švédského Volva: kombi V70 a jeho derivát do lehkého terénu XC70 mají po 12 kusech, sedmý sedan S80 pak devět. Osmý je Peugeot 607 se 7 vozy, na devátém a desátém místě najdeme zmíněná překvapení. Devátý je totiž Saab 9-5 s pěti kusy, zatímco dosud se prodal jediný. A konečně desátý je extravagantní Citroën C6 se třemi vozy. Ty jsou letos první, zajímavé je také to, že české zastoupení francouzské značky jej z nabídky již vyškrtlo, ale zákazníky, kteří si vůz objednají, je schopné uspokojit.
Vedoucí A6 si v meziročním srovnání s loňským květnem polepšila o 2,4 % (zisk 1 vozu, před rokem jich bylo 41). Třída E od Mercedesu má úplně shodný výsledek s rokem 2008 (i když nyní jde již o nové provedení), bavorská pětka si pak pohoršila o 35,5 % (loni 31 aut). Audi Allroad ztratilo 50 %, jeho registrace se propadly o 13 vozů. Volvo V70 vykazuje navýšení o 7 aut, což u něj znamená + 140 %! Není to však rekordní hodnota. Volvo XC70 ztratilo přesnou třetinu (z 18, tedy - 6), sedan S80 má - 10 % (o jeden vůz méně). Registrace Peugeotu 607 vzrostly ze 2 na 7 kusů, tedy o 250 %. Ani tento výsledek na titul Skokan roku nestačí, tím je tentokrát Saab 9-5 s navýšením z jednoho na pět vozů, tedy + 400 %. Samozřejmě, jeho počty dosahují jen jednotek kusů, což tuto skutečnost poněkud zkresluje, ale kromě německých zástupců a Volva v této třídě zpravidla nikdo nepřesáhne desetikusovou hranici. Poslední člen květnové Top 10 Citroën C6 získal 50 % (ze 2 na 3 vozy).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2009 | 1-5/2009 | 5/2009 | 1-5/2009 |
1. | Audi A6 | 42 | 239 | 26,8% | 34,6% |
2. | Mercedes-Benz E | 22 | 75 | 14,0% | 10,9% |
3. | BMW 5 | 20 | 89 | 12,7% | 12,9% |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 13 | 76 | 8,3% | 11,0% |
5. | Volvo V70 | 12 | 39 | 7,6% | 5,6% |
5. | Volvo XC70 | 12 | 63 | 7,6% | 9,1% |
7. | Volvo S80 | 9 | 22 | 5,7% | 3,2% |
8. | Peugeot 607 | 7 | 17 | 4,5% | 2,5% |
9. | Saab 9-5 | 5 | 6 | 3,2% | 0,9% |
10. | Citroën C6 | 3 | 3 | 1,9% | 0,4% |
11. | Honda LEGEND | 2 | 8 | 1,3% | 1,2% |
11. | Hyundai GRANDEUR | 2 | 8 | 1,3% | 1,2% |
11. | Chrysler 300C | 2 | 11 | 1,3% | 1,6% |
11. | Jaguar S-TYPE | 2 | 5 | 1,3% | 0,7% |
11. | Mercedes-Benz CLS | 2 | 13 | 1,3% | 1,9% |
16. | Jaguar XF | 1 | 10 | 0,6% | 1,4% |
16. | Lexus GS | 1 | 5 | 0,6% | 0,7% |
- | Ostatní modely | 0 | 2 | 0,0% | 0,3% |
- | CELKEM | 157 | 691 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti prvním pěti měsícům loňského roku snížil o 298 vozů (- 30,1 %), tedy z 989 na 691 vozů.
V celkovém pořadí vede po pěti měsících suverénně Audi A6 se 197 kusy (podíl 34,6 %), ostatní soupeři ještě nemají ani stovku registrací. Na druhém místě je řada 5 od BMW (89, 12,9 %), třetí je stále Audi Allroad (76, 11 %), ale už jen o jediný vůz před čtvrtým Mercedesem E (75, 10,9 %). Pátý je první neněmecký zástupce Volvo XC70 (63, 9,1 %).
V meziročním srovnání si vedoucí A6 polepšila o 21 vozů (9,6 %), její navýšení oproti předchozímu měsíci tedy mírně kleslo, i nadále však zůstává v kladných číslech, o čemž se může ostatním konkurentům z první pětky jen zdát. Všichni totiž i nadále ztrácejí: BMW 5 75 registrací (- 45,7 %), Audi Allroad 61 kusů (- 44,5 %), Mercedes E 22 aut (- 22,7 %) a Volvo XC70 57 kusů (- 47,5 %).
Vznětových A6 bylo v květnu zaregistrováno 37 (88,1 % z celkového počtu), BMW 5 má na kontě 17 dieselů (85 %), Volvo XC70 pak 11, u něj to znamená podíl na celkových registracích 91,7 %. Mercedes-Benz E a Audi Allroad se prodávaly tentokrát jen s přeplňovanými vznětovými agregáty, což je zejména v případě registrací éčka pozoruhodný výsledek. Stoprocentní podíl naftových agregátů platí tentokrát také pro Citroën C6, Chrysler 300C, Jaguar XF, Peugeot 607 a Volvo V70.