Český trh v listopadu 2011: Renault Thalia vede pořadí importovaných malých aut
Segment ve srovnání s loňským listopadem stoupl o 614 jednotek (+16,4 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.739 aut, letos jich bylo 4.353.
Škoda Fabia zaznamenala 1.554 nových přírůstků, vítězství tak znovu zůstalo v Mladé Boleslavi. Druhé místo si připsal Renault Thalia, který se tak konečně po minulém bronzu vrátil na výsluní. Malý sedan z Turecka má na kontě 356 vozů. Prohodil si příčku s Hyundaiem i20, který skončil na 346 exemplářích. Má jich tedy o deset méně, ale i tak si udržuje stabilní formu Bramborová medaile patří Fordu Fiesta (332), pátý je hranatý Fusion (255). Ibiza i Polo jsou těsně pod nimi
Meziroční porovnání s jedenáctým měsícem letopočtu 2010 vyznívá pro všechny nejlepší kromě Fusionu optimisticky. Lídr segmentu si polepšil o 15,9 %, respektive 213 kusů. Thalia zaznamenala velmi slušných +71,2 %, před rokem našlo své zájemce 208 aut, letos o 148 více. Třetí i20 se povedl husarský kousek, její nárůst činí 239,2 %. Vyskočila totiž ze 102 registrací, procentní navýšení ale tentokrát není ze všech nejvyšší. Zisk Fiesty je naopak z Top 5 nejmenších 9,5 % (z 304, tedy +29 vozů). Ford Fusion si připsal zápornou hodnotu. Ztratil 66 exemplářů (z 321 loňských), tedy 20,6 %.
Kia Rio boduje, nové třetí generaci se u nás daří. Překonala hranici 200 aut (konkrétně 206) a je v žebříčku na osmém místě. O takových výsledcích se starému modelu mohlo jen zdát. To dokládá i navýšení +428,2 %, předchozí řady se prodalo v listopadu 2010 jen 39.
A pády? Těm alespoň v Top 25 dominuje Mazda 2, která ztratila 84 %. Šedesátkou začínají poklesy u Fiatu Punto a Suzuki Swift, Mitsubishi Colt už je kusovou záležitostí. Je pravdou, že se jedná o modely od šestnáctého místa níže. Nejhorší auta mezi jedenáctkou a patnáctkou nemají ani -40 % a první desítka je až na vzpomínaný Fusion vesměs úplně jinde, tedy v plusu.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 11/2011 | 1-11/2011 | 11/2011 | 1-11/2011 | |
1. | Škoda FABIA | 1554 | 15097 | 35,7% | 37,4% | |
2. | Renault THALIA | 356 | 2886 | 8,2% | 7,1% | |
3. | Hyundai i20 | 346 | 2945 | 7,9% | 7,3% | |
4. | Ford FIESTA | 333 | 1901 | 7,6% | 4,7% | |
5. | Ford FUSION | 255 | 2831 | 5,9% | 7,0% | |
6. | Seat IBIZA | 220 | 1940 | 5,1% | 4,8% | |
7. | Volkswagen POLO | 213 | 2263 | 4,9% | 5,6% | |
8. | Kia RIO | 206 | 800 | 4,7% | 2,0% | |
9. | Peugeot 207 | 150 | 1867 | 3,4% | 4,6% | |
10. | Toyota YARIS | 134 | 1062 | 3,1% | 2,6% | |
11. | Renault CLIO | 122 | 1271 | 2,8% | 3,1% | |
12. | Dacia SANDERO | 121 | 712 | 2,8% | 1,8% | |
13. | Opel CORSA | 80 | 844 | 1,8% | 2,1% | |
14. | Citroën C3 | 62 | 941 | 1,4% | 2,3% | |
15. | Chevrolet AVEO | 46 | 857 | 1,1% | 2,1% | |
16. | Fiat PUNTO | 39 | 499 | 0,9% | 1,2% | |
17. | Audi A1 | 30 | 444 | 0,7% | 1,1% | |
18. | Peugeot 206 | 25 | 249 | 0,6% | 0,6% | |
19. | Suzuki Swift | 24 | 282 | 0,6% | 0,7% | |
20. | Honda JAZZ | 13 | 156 | 0,3% | 0,4% | |
21. | Nissan MICRA | 8 | 231 | 0,2% | 0,6% | |
22. | Mazda 2 | 4 | 138 | 0,1% | 0,3% | |
22. | Mitsubishi COLT | 4 | 77 | 0,1% | 0,2% | |
24. | Lancia Y | 3 | 13 | 0,1% | 0,0% | |
24. | Alfa Romeo MITO | 3 | 22 | 0,1% | 0,1% | |
- | Ostatní modely | 2 | 86 | 0,0% | 0,2% | |
- | CELKEM | 4353 | 40414 | 100,0% | 100,0% |
Trh za jedenáct měsíců letošního roku hlásí sice pořád pokles, ale už jen 2,3 % (říjen: -4,2 %, září: -6,1 %). Pomalu tedy stoupá směrem k nule. Své zákazníky našlo 40.414 vozů této třídy místo 41.363 (meziročně -949).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 15.097 exempláři (její podíl je 37,4 %). Další pořadí se opět mírně promíchalo. Druhý zůstal Hyundai i20 (2.945, 7,3 %), ale na třetí příčku se vrátila Thalia. Malý sedan od Renaultu má momentálně 2.886 kusů (7,1 %) a boj s i20 bude ještě napínavý. Čtvrtý Ford Fusion (2.831, 7 %) je vzhledem ke svému stáří mírným outsiderem, Poslední místo v první pětce náleží Volkswagenu Polo (2.263, 5,6 %), v jeho případě se do konce roku už nejspíše nezmění. O šestou příčku si to ještě rozdají Seat Ibiza (1.940), do formy se navrátivší Ford Fiesta (1.901) a Peugeot 207 (1.867).
Fabia v tomto meziročním srovnání vykazuje mírný zisk 4,3 %, loni se jich prodalo o 624 méně (14.473). Jihokorejec Hyundai i20 z indického závodu hlásí +1.462 aut, tedy +98,6 %. Turecký Francouz s kufrem si zatím polepšil o 52,2 % (před rokem 1.896, letos +990). Ford Fusion je stále v minusu, oproti loňsku má o 420 vozů méně (-12,9 %) a lepší už to asi nebude. Páté Polo se vzmáhá, je na tom naopak o 148 kusů lépe (+7 %).
Procentní nárůst má ze všech nejvyšší Nissan Micra (skoro o 130 %). Audi A1 ještě pomineme, neboť se zdaleka neprodávalo celý rok 2010. Lancia Y se v minulé generaci žádným bestsellerem nestala. Nová má mnohem lepší výchozí pozici, ale stále se jedná o exota s mizivým podílem. Mazda 2, ani Alfa MiTo se pádem skoro 70 % chlubit zrovna nemůžou. Swift a Punto překročily -50 %.
Mizivá úroda turbodieselů je v tomto segmentu díky vysokým cenám naftových verzí běžná. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na 176 registrací, podíl na celkových je tudíž malinko nižších 11,3 %, většinou se pohybuje kolem 15 %. Na druhém místě je Peugeot 207 s 36 auty s naftovými motory (vysokých 24 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory překročil ještě Renault Clio (16, 13,1 %) a také Dacia Sandero. Čtvrtá příčka pro ni znamená 12 kusů a 9,9 %.