Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Pořadí modelů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 9. 8. 2010 • 16:11
8
Českému trhu již rok a půl nevládne Škoda Fabia, nýbrž její větší sestra Octavia. Mladoboleslavská automobilka obsadila v žebříčku modelů napříč kategoriemi čtyři místa v první pětce.

Pouze Roomster mimo

Jen minivan Roomster to tak vysoko nedotáhl, je až jedenáctý. Kromě Fabie a Octavie se na čtvrté místo protlačil Superb, jemuž pomáhá k výborným výsledkům varianta Combi, pátý je pak Yeti, který trhá rekordy v malých a středních SUV. Nejprodávanějším dovozovým automobilem byla v první půli letošního roku Kia Cee'd, která jako jediná dokázala rozdělit mladoboleslavské kvarteto na dvě poloviny. Připomeňme, že za leden až červen 2009 byl nejoblíbenějším importovaným autem Ford Fusion.

Nižší střední na postupu

Octavia dosáhla dvouciferného podílu, překročila 15 procent. Soupeři z nižší střední třídy se na ni dívají z zpovzdálí, i tak tato kategorie ovšem okupuje polovinu první desítky, tento stav tedy odpovídá celkovým objemům registrací. Kromě Octavie a třetího Cee'du tu najdeme ještě šestý Golf, devátý Mégane a desátý Hyundai i30. Oproti tomu malé automobily jsou mezi nejlepšími jen tři: Fabia, Fusion a Fiesta.

Dodávky

Nejúspěšnější dodávka Ford Transit to dotáhla až na patnáctou příčku, byť musíme dodat, že se jedná o velký model sloučený s menším Connectem. Menší Berlingo pro změnu nabízené ve dvou generacích je ovšem hned za ním. Z velkých pracantů najdeme v první padesátce Volkswagen Transporter, ten je těsně za první dvacítkou a jeho počty obsahují i osobní varianty Multivan, Caravelle a obytnou Californii. Trojici doplňuje Renault Master na 33. místě.

Menších zástupců je o jednoho více: kromě Berlinga ještě Volkswagen Caddy, Peugeot Partner a Renault Kangoo. Zatímco třiapůltuny slouží většinou k práci, v nižším segmentu tvoří značný podíl (přes 70 %) osobní verze. Početnější rodiny, či aktivně žijící páry si své pomocníky nemůžou vynachválit. Dvě jízdní kola, či tři dětské sedačky se vám vejdou do málokterého současného osobního auta, těmi míníme samozřejmě klasiku, nikoli MPV.

Skokani a padavky

V popisu největších nárůstů samozřejmě musíme vynechat vůz, který se začal prodávat během roku 2009: tím je Škoda Yeti. Poté vyjde na povrch zajímavá věc: letos se v tomto ohledu daří Renaultu, tedy celému koncernu, abychom byli přesní. Skokanem roku v Top 50 je totiž minivan Scénic před užitkovým Masterem, oba modely si polepšily o více než 130 %. Pak následuje malá Fiesta (těsně nad 60 %) a této hodnoty dosáhla takřka i Dacia Logan. Na sedany ovšem připadá jen deset procent, drtivou většinu tvoří kombík MCV (přes 60 %), zbytek představují dodávky a pick-upy.

Největší propadák je skutečně pořádný. Zatímco před rokem uzavíral v žebříčku bez rozdílu kategorií první desítku, letos jej postihl sešup o dvacet příček a ztráta více než poloviční. Zbývá uvést jeho jméno: Chevrolet Aveo. Deset let od představení prvního prototypu Daewoo Kalos, ze kterého Aveo vychází, je neskutečně dlouhá doba a tak se tomu nelze divit.

Lichotivými výsledky se nemůže chlubit ani Ford Fusion. Zůstává sice dvojkou malých vozů, ztratil ovšem přes 46 %. Suzuki SX4, Renault Mégane a Volkswagen Caddy jsou zdánlivě neslučitelné automobily, Přesto je spojuje pokles -30 a více procent proti loňským číslům.

Na závěr

Na samotný závěr si necháváme dvě zajímavosti. Do první padesátky se protlačila rovněž dvojice novinek, které se před rokem ještě neprodávaly. Tou první je nošovické MPV Kia Venga, druhou SUV Hyundai ix35.

Mezi nejlepší se vešlo celkem šestnáct malých vozů včetně crossoveru od Suzuki, dvanáct modelů nižší střední třídy (i s Dacií Logan), sedm dodávek všech kategorií, pět SUV, čtyři MPV, tři mini a taktéž tři automobily střední třídy. Malé vozy si tak udržují prvenství alespoň v tomto porovnání.

Nejprodávanější automobily na českém trhu za první pololetí 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-6/2010 1-6/2009 [ks] [%] 1-6/2010
1. Škoda OCTAVIA 14680 10978 3702 33,7% 15,5%
2. Škoda FABIA 8273 9107 -834 -9,2% 8,7%
3. Kia CEE´D 2567 2634 -67 -2,5% 2,7%
4. Škoda SUPERB 2355 1718 637 37,1% 2,5%
5. Škoda YETI 2255 138 2117 1534,1% 2,4%
6. Volkswagen GOLF 2117 1626 491 30,2% 2,2%
7. Ford FUSION 2060 3834 -1774 -46,3% 2,2%
8. Ford FIESTA 1929 1198 731 61,0% 2,0%
9. Renault MEGANE 1616 2474 -858 -34,7% 1,7%
10. Hyundai i30 1575 1539 36 2,3% 1,7%
11. Škoda ROOMSTER 1557 2039 -482 -23,6% 1,6%
12. Volkswagen POLO 1456 1360 96 7,1% 1,5%
13. Ford FOCUS 1373 1312 61 4,6% 1,4%
14. Volkswagen PASSAT 1315 1229 86 7,0% 1,4%
15. Ford TRANSIT 1185 1028 157 15,3% 1,2%
16. Citroën BERLINGO 1170 1261 -91 -7,2% 1,2%
17. Peugeot 207 1127 1429 -302 -21,1% 1,2%
18. Dacia LOGAN 1066 669 397 59,3% 1,1%
19. Renault THALIA 1030 1352 -322 -23,8% 1,1%
20. Toyota YARIS 983 848 135 15,9% 1,0%
21. Volkswagen TRANSPORTER 933 864 69 8,0% 1,0%
22. Peugeot 308 920 796 124 15,6% 1,0%
23. Renault CLIO 914 752 162 21,5% 1,0%
24. Fiat PANDA 877 666 211 31,7% 0,9%
25. Hyundai i20 834 637 197 30,9% 0,9%
26. Ford MONDEO 786 692 94 13,6% 0,8%
27. Volkswagen TIGUAN 757 588 169 28,7% 0,8%
28. Seat IBIZA 705 595 110 18,5% 0,7%
29. Fiat PUNTO 626 669 -43 -6,4% 0,7%
30. Chevrolet AVEO 603 1398 -795 -56,9% 0,6%
31. Nissan QASHQAI 602 326 276 84,7% 0,6%
32. Volkswagen CADDY 587 854 -267 -31,3% 0,6%
33. Renault MASTER 570 244 326 133,6% 0,6%
34. Renault SCENIC 563 240 323 134,6% 0,6%
35. Opel ASTRA 556 502 54 10,8% 0,6%
36. Dacia SANDERO 545 356 189 53,1% 0,6%
37. Citroën C3 544 671 -127 -18,9% 0,6%
38. Kia VENGA 538 0 538 - 0,6%
39. Hyundai ix35 530 0 530 - 0,6%
40. Toyota AURIS 513 435 78 17,9% 0,5%
41. Suzuki SX4 511 806 -295 -36,6% 0,5%
42. Chevrolet SPARK 506 649 -143 -22,0% 0,5%
43. Peugeot PARTNER 479 561 -82 -14,6% 0,5%
44. Hyundai ACCENT 464 604 -140 -23,2% 0,5%
45. Renault KANGOO 445 405 40 9,9% 0,5%
46. Honda CR-V 432 533 -101 -18,9% 0,5%
47. Citroën C4 429 598 -169 -28,3% 0,5%
48. Hyundai i10 414 478 -64 -13,4% 0,4%
49. Citroën C4 PICASSO 409 356 53 14,9% 0,4%
50. Honda CIVIC 401 443 -42 -9,5% 0,4%

Související články

Témata
10. 8. 2010 05:02
Re: 2012
Jako, že jsem to psal po neděli, když jsem byl ještě hodně ve společenském stavu >:D Tak je to kupodivu docela i slušně napsaný >:D

"a to se pak předává z otce na syna"
Dobře! Tak to už jsem se musel i sám hodně smát >:D

Ale tak aspoň ten začátek mám dobře napsaný . ))
9. 8. 2010 22:54
Re: 2012
Bez kritizovani Skodovky musi byt kazdemu jasne, ze na trh prichazeji silnejsi znacky, ktere kdysi nemeli takovou konkurenci jako treba korejci a pote prichazeji nove tridy vozidel jako Nissan Juke, ktere mozna nebudou se prodavat po tisicich, ale drive ci pozdeji ukroji zakonite ze Skodovackeho kolace.

Bohatost a pestrost konkurence se ktereou Skodovka musi zapasit roste rozhodne vice nez kupni sila CR. Je to neodvratitelny proces.

Avatar - Katikakus
9. 8. 2010 22:37
Re: 2012
Jako vtip dobry >:D :yes:
Avatar - pocitac
9. 8. 2010 21:30
Re: 2012
podívěj se, jaký podíl trhu měla Škoda v ČR třeba před 20, pak po 15 pak po 10 letech a srovnej to se součastností - trend je jasný. Bohužel, Škoda v ČR, a to velmi citelně, ztrácí své postavení na trhu.
Avatar - Ricardo
9. 8. 2010 12:22
Re: 2012
Jako že to je dědičná nemoc? >:D
Já bych řekl, že lidi nejsou tak hloupí, jak popisuješ. Při výběru auta určitě rozhoduje síla zvyku, ale hlavně poměr dobrých a špatných zkušeností. To, že si někdo koupí škodovku jenom proto, že už jeho děda ji v roce raz-dva měl a od té doby vždycky v rodině nějaká byla, to jsou snad jednotlivé případy.
A když odečteš "velkoměsta", zbudou ti hlavně Felicie, Favority, Š120 a nějaké Escorty. Tam se obsah těchto statistik moc netvoří... :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku