Český trh v prvním pololetí 2010: Pořadí modelů
Pouze Roomster mimo
Jen minivan Roomster to tak vysoko nedotáhl, je až jedenáctý. Kromě Fabie a Octavie se na čtvrté místo protlačil Superb, jemuž pomáhá k výborným výsledkům varianta Combi, pátý je pak Yeti, který trhá rekordy v malých a středních SUV. Nejprodávanějším dovozovým automobilem byla v první půli letošního roku Kia Cee'd, která jako jediná dokázala rozdělit mladoboleslavské kvarteto na dvě poloviny. Připomeňme, že za leden až červen 2009 byl nejoblíbenějším importovaným autem Ford Fusion.
Nižší střední na postupu
Octavia dosáhla dvouciferného podílu, překročila 15 procent. Soupeři z nižší střední třídy se na ni dívají z zpovzdálí, i tak tato kategorie ovšem okupuje polovinu první desítky, tento stav tedy odpovídá celkovým objemům registrací. Kromě Octavie a třetího Cee'du tu najdeme ještě šestý Golf, devátý Mégane a desátý Hyundai i30. Oproti tomu malé automobily jsou mezi nejlepšími jen tři: Fabia, Fusion a Fiesta.
Dodávky
Nejúspěšnější dodávka Ford Transit to dotáhla až na patnáctou příčku, byť musíme dodat, že se jedná o velký model sloučený s menším Connectem. Menší Berlingo pro změnu nabízené ve dvou generacích je ovšem hned za ním. Z velkých pracantů najdeme v první padesátce Volkswagen Transporter, ten je těsně za první dvacítkou a jeho počty obsahují i osobní varianty Multivan, Caravelle a obytnou Californii. Trojici doplňuje Renault Master na 33. místě.
Menších zástupců je o jednoho více: kromě Berlinga ještě Volkswagen Caddy, Peugeot Partner a Renault Kangoo. Zatímco třiapůltuny slouží většinou k práci, v nižším segmentu tvoří značný podíl (přes 70 %) osobní verze. Početnější rodiny, či aktivně žijící páry si své pomocníky nemůžou vynachválit. Dvě jízdní kola, či tři dětské sedačky se vám vejdou do málokterého současného osobního auta, těmi míníme samozřejmě klasiku, nikoli MPV.
Skokani a padavky
V popisu největších nárůstů samozřejmě musíme vynechat vůz, který se začal prodávat během roku 2009: tím je Škoda Yeti. Poté vyjde na povrch zajímavá věc: letos se v tomto ohledu daří Renaultu, tedy celému koncernu, abychom byli přesní. Skokanem roku v Top 50 je totiž minivan Scénic před užitkovým Masterem, oba modely si polepšily o více než 130 %. Pak následuje malá Fiesta (těsně nad 60 %) a této hodnoty dosáhla takřka i Dacia Logan. Na sedany ovšem připadá jen deset procent, drtivou většinu tvoří kombík MCV (přes 60 %), zbytek představují dodávky a pick-upy.
Největší propadák je skutečně pořádný. Zatímco před rokem uzavíral v žebříčku bez rozdílu kategorií první desítku, letos jej postihl sešup o dvacet příček a ztráta více než poloviční. Zbývá uvést jeho jméno: Chevrolet Aveo. Deset let od představení prvního prototypu Daewoo Kalos, ze kterého Aveo vychází, je neskutečně dlouhá doba a tak se tomu nelze divit.
Lichotivými výsledky se nemůže chlubit ani Ford Fusion. Zůstává sice dvojkou malých vozů, ztratil ovšem přes 46 %. Suzuki SX4, Renault Mégane a Volkswagen Caddy jsou zdánlivě neslučitelné automobily, Přesto je spojuje pokles -30 a více procent proti loňským číslům.
Na závěr
Na samotný závěr si necháváme dvě zajímavosti. Do první padesátky se protlačila rovněž dvojice novinek, které se před rokem ještě neprodávaly. Tou první je nošovické MPV Kia Venga, druhou SUV Hyundai ix35.
Mezi nejlepší se vešlo celkem šestnáct malých vozů včetně crossoveru od Suzuki, dvanáct modelů nižší střední třídy (i s Dacií Logan), sedm dodávek všech kategorií, pět SUV, čtyři MPV, tři mini a taktéž tři automobily střední třídy. Malé vozy si tak udržují prvenství alespoň v tomto porovnání.
Nejprodávanější automobily na českém trhu za první pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 14680 | 10978 | 3702 | 33,7% | 15,5% |
2. | Škoda FABIA | 8273 | 9107 | -834 | -9,2% | 8,7% |
3. | Kia CEE´D | 2567 | 2634 | -67 | -2,5% | 2,7% |
4. | Škoda SUPERB | 2355 | 1718 | 637 | 37,1% | 2,5% |
5. | Škoda YETI | 2255 | 138 | 2117 | 1534,1% | 2,4% |
6. | Volkswagen GOLF | 2117 | 1626 | 491 | 30,2% | 2,2% |
7. | Ford FUSION | 2060 | 3834 | -1774 | -46,3% | 2,2% |
8. | Ford FIESTA | 1929 | 1198 | 731 | 61,0% | 2,0% |
9. | Renault MEGANE | 1616 | 2474 | -858 | -34,7% | 1,7% |
10. | Hyundai i30 | 1575 | 1539 | 36 | 2,3% | 1,7% |
11. | Škoda ROOMSTER | 1557 | 2039 | -482 | -23,6% | 1,6% |
12. | Volkswagen POLO | 1456 | 1360 | 96 | 7,1% | 1,5% |
13. | Ford FOCUS | 1373 | 1312 | 61 | 4,6% | 1,4% |
14. | Volkswagen PASSAT | 1315 | 1229 | 86 | 7,0% | 1,4% |
15. | Ford TRANSIT | 1185 | 1028 | 157 | 15,3% | 1,2% |
16. | Citroën BERLINGO | 1170 | 1261 | -91 | -7,2% | 1,2% |
17. | Peugeot 207 | 1127 | 1429 | -302 | -21,1% | 1,2% |
18. | Dacia LOGAN | 1066 | 669 | 397 | 59,3% | 1,1% |
19. | Renault THALIA | 1030 | 1352 | -322 | -23,8% | 1,1% |
20. | Toyota YARIS | 983 | 848 | 135 | 15,9% | 1,0% |
21. | Volkswagen TRANSPORTER | 933 | 864 | 69 | 8,0% | 1,0% |
22. | Peugeot 308 | 920 | 796 | 124 | 15,6% | 1,0% |
23. | Renault CLIO | 914 | 752 | 162 | 21,5% | 1,0% |
24. | Fiat PANDA | 877 | 666 | 211 | 31,7% | 0,9% |
25. | Hyundai i20 | 834 | 637 | 197 | 30,9% | 0,9% |
26. | Ford MONDEO | 786 | 692 | 94 | 13,6% | 0,8% |
27. | Volkswagen TIGUAN | 757 | 588 | 169 | 28,7% | 0,8% |
28. | Seat IBIZA | 705 | 595 | 110 | 18,5% | 0,7% |
29. | Fiat PUNTO | 626 | 669 | -43 | -6,4% | 0,7% |
30. | Chevrolet AVEO | 603 | 1398 | -795 | -56,9% | 0,6% |
31. | Nissan QASHQAI | 602 | 326 | 276 | 84,7% | 0,6% |
32. | Volkswagen CADDY | 587 | 854 | -267 | -31,3% | 0,6% |
33. | Renault MASTER | 570 | 244 | 326 | 133,6% | 0,6% |
34. | Renault SCENIC | 563 | 240 | 323 | 134,6% | 0,6% |
35. | Opel ASTRA | 556 | 502 | 54 | 10,8% | 0,6% |
36. | Dacia SANDERO | 545 | 356 | 189 | 53,1% | 0,6% |
37. | Citroën C3 | 544 | 671 | -127 | -18,9% | 0,6% |
38. | Kia VENGA | 538 | 0 | 538 | - | 0,6% |
39. | Hyundai ix35 | 530 | 0 | 530 | - | 0,6% |
40. | Toyota AURIS | 513 | 435 | 78 | 17,9% | 0,5% |
41. | Suzuki SX4 | 511 | 806 | -295 | -36,6% | 0,5% |
42. | Chevrolet SPARK | 506 | 649 | -143 | -22,0% | 0,5% |
43. | Peugeot PARTNER | 479 | 561 | -82 | -14,6% | 0,5% |
44. | Hyundai ACCENT | 464 | 604 | -140 | -23,2% | 0,5% |
45. | Renault KANGOO | 445 | 405 | 40 | 9,9% | 0,5% |
46. | Honda CR-V | 432 | 533 | -101 | -18,9% | 0,5% |
47. | Citroën C4 | 429 | 598 | -169 | -28,3% | 0,5% |
48. | Hyundai i10 | 414 | 478 | -64 | -13,4% | 0,4% |
49. | Citroën C4 PICASSO | 409 | 356 | 53 | 14,9% | 0,4% |
50. | Honda CIVIC | 401 | 443 | -42 | -9,5% | 0,4% |